Autor: Leon Publikováno: 17.dubna 2004 | Verze hry: finální/anglická pro PC Doba recenzování: 1 týden |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Změna v ovládání vozu Hned po několika prvních průjezdech tratě poznáte největší rozdíl mezi CMR4 a předchozím dílem. Největším problém „trojky“ totiž spočíval ve zpackané ovladatelnosti vozu. Série CMR se vždy vyznačovala „plaváním“ vozu po trati, ale zatímco v prvních dvou dílech to bylo v mezích snesitelnost a přispívalo to k lepší hratelnosti, trojka už tu mez překročila. Auto se tak nedalo prakticky nijak ovládat, a když se nedá ovládat auto v závodní hře, nemůže být hra nikdy dobrá. Autoři si po vydání a prvních záporných reakcích uvědomili, že to minule dost přehnali, vyslyšeli nářky fanoušků a opět se vrátili tam, kde slavili úspěch. Výsledkem je to, že auto se na trati chová podobně, jako ve druhém díle. Pro většinu hráčů to bude znamenat kompromis, který chtějí – jízda je poměrně dobře zvoleným kompromisem mezi arkádou a simulací. Auta tak sice stále po trati plavou, ale v míře, která je celkem přijatelná a hlavně – auto je řiditelné! Nabídka tratí Čtyřka nabízí prakticky stejné tratě jako díl předchozí. Opět na vás čeká celkem 8 rallye zasazených do různých končin - USA, Španělsko, Velká Británie, Austrálie, Japonsko, Švédsko, Finsko a Řecko. Jak vidno, v tomto směru žádná změna. Zajímavostí je, že si můžete vytvořit i vlastní závod, do kterého si vyberete své oblíbené erzety. Každý závod se (opět) skládá z 6 erzet a občas i závěrečné supererzety. Nejpodivnější na tom všem ale je, že znalec předchozích dílů rychle odhalí, že prakticky všechny tratě jsou (více či méně) předělávky z minulých dílů. Někdy je trať stejná z 80%, jindy z 30%, ale snad ani jedna není úplně nová. Vysvětlení se nabízí dvě – buď autoři považovali staré tratě za dobré, nebo se nechtěli či nemohli zdržovat vytvářením zcela nových. Osobně se přikláním spíše ke druhé variantě. Nechci tím tvrdit, že tratě stojí za starou bélu, naopak jsem si našel několik oblíbených (hlavně v USA a Japonsku), ale nemohu se zbavit dojmu, že minimálně některé úseky jsou zcela bez jakéhokoliv nápadu a invence. Nedostatek invence? Autoři se vydali cestou zužování tratí, což je jistě chvályhodné, ale osobně se domnívám, že i vytvořené tratě by snesly jiné změny. Namátkou mě napadá, proč prakticky chybí průjezdy vesnic nebo jiných míst, které by přinesly oživení v okolí a něčím vás skutečně zaujaly. Erzety zůstávají stále poměrně krátké, s čímž by se také dalo něco dělat. Samozřejmostí je funkce Replay, tedy možnost prohlédnout si zpětně závod z jiných pohledů. Škoda jen, že nemáte možnost výběru pohledu kamery, jako je to běžné u ostatních závodních her. Díky osmi různým závodům tak máme alespoň možnost zajezdit si na všech možných površích tratě. Nechybí písek a kamení (Austrálie a Řecko), převažující asfalt (Španělsko i namoklé Japonsko), sníh a led (Švédsko), klasická šotolina (Finsko) i mixy (USA a Velká Británie). Samozřejmě, že auto se chová na každém povrchu jinak, ale abych se přiznal, nejvíce mi sedí jízda na asfaltu. Na těchto tratích mám pocit, že se auto chová nejreálněji a přitom mě to i nejvíc baví. Dost možná máte jiný názor, ale já bych se přikláněl k tomu, aby vyšla hra, která by měla vymakané jízdní vlastnosti třeba i pro jeden jediný typ tratě a ten jsem si mohl naplno užít třeba i ve 30 dlouhých a zajímavých erzetách. CMR4 na mě v tomto směru působí jako směs všeho dohromady, ale přitom nic není úplně dotažené. Přetrvávající nedostatky Ještě jednou se vrátím k tratím, respektive ke starým známým problémům týkajících se narážení do překážek okolo tratě. Bohužel v tomto směru se žádný pokrok nekoná. Potkáte-li autem v plné rychlosti dopravní značku, věřte tomu, že se na místě zastavíte a značce se nic nestane. Stejné je to se stromy, ohradami, kameny, mosty a dalšími překážkami. Keříky vás také zbrzdí až moc, prostě v tomto směru není žádný posun vpřed. Obecně mi připadá, že autoři si neví moc rady s tím, jak vytyčit trasu. Proto to lemování podobnými nesmysly, které ovšem dokážou neuvěřitelně vytočit. Každý z vás, kdo tenhle díl už hrál, mi dá asi za pravdu, když si postěžuji na hluboké příkopy ve finských erzetách. Nevím, zda tomu tak ve Finsku skutečně je, ale ať si dáváte záležet jak chcete, pokaždé do nějakého toho příkopu spadnete a jen špatně se z něj dostává. Navíc ty příkopy jsou v místech, kde jsou absolutně nelogické. No nic, zvyknout se na to dá, ale pochopit asi ne. Rozmanitý vozový park Určitě se musím zmínit o vozovém parku, který CMR4 nabízí. V porovnání s minulým dílem jsem byl zvědav, zda dojde ke dvou změnám, ale dočkal jsem se jen jedné. Příznivá zpráva je, že konečně můžete jezdit i s Peugeotem 206 WRC, který byl minule úplně nesmyslně vynechán. Nepříznivá je, že se opět nedočkáte ani jedné Škodovky, tedy ani Octavie ani Fabie WRC. Přednost dostaly jiné, komerčně zajímavější vozy. Hra je rozdělena do čtyř závodních tříd – 4WD, 2WD, Group B (pro svou nebezpečnost zakázaná třída z 80. let) a pak několik bonusových aut. Někoho asi bude zajímat výčet všech aut, a tak se je pokusím všechny vyjmenovat. Mezi čtyřkolkami je Peugeot 206 WRC, Citroën Xsara WRC, Ford Focus WRC, Mitsubishi Lancer EVO 7 a Subaru Imprezza WRC. Šampionát můžete jezdit s jakýmkoliv vozem, ne jen s Focusem, jako tomu bylo ve trojce. Pojďme se ale podívat mezi dvojkolky. Tam najdeme také pět aut - Citroën Saxo, Fiat Punto, Ford Puma, VW Golf a MG ZR. Do atraktivní skupiny B spadá pak Audi Quattro, Lancia 037, Ford RS 200 a Peugeot 205. Nastavení - poškození - opravování vozu Zapomenout bych neměl ani na nastavení, poškození a opravování vozu. Abych řekl pravdu, ani tady nevidím nějaké podstatné pokroky. Nastavit se dá opět několik věcí, jako třeba pneumatiky, tlumiče, převodovka atd. Sám se tím vůbec nezdržuji, protože se nemůžu zbavit pocitu, že tyhle volby mají vliv pouze u skutečných simulátorů. U arkád, kam CMR4 patří spíše než k simulátorům, se spoléhám na to, co mi doporučí hra. V problematice poškozování vozu je vidět drobný posun vpřed, protože auta se zase o něco realističtěji bortí po nárazech, občas dojíždíte po ráfku apod. Co však stále nemohu pochopit a co sérii vytýkám už dlouho, je to, jakým způsobem se v servisní zóně provádí opravy. Stále nemohu pochopit, jak je možné, že ať je auto poškozené sebevíc či sebemíň, oprava zabere vždy stejně času. Nebo mi někdo chce tvrdit, že oprava rozbitého blinkru a totálně zdemolovaného auta zabere stejně času, totiž 15 minut? Navíc by si měl někdo uvědomit, že je možné vždy opravovat několik závad najednou. Zkrátka si myslím, že v tomto směru by se dalo nejvíce vymyslet, takhle to na mě působí strašně lacině. Grafika, zvuky, ovládání Jak se dalo čekat, nejviditelnější posun je opět na poli grafiky. Hra je opět o rok novější, a tak už beru za samozřejmost, že opět vypadá lépe. Na druhou stranu to není žádný grafický převrat, zkrátka se na to dobře kouká, a to je to důležité. Také zvuky, které jsou vždy u závodních her problémem, byly znatelně vylepšeny. Přesto se nedá přehlédnout, že to stále není to pravé ořechové. Jednak jsou si zvuky motorů jednotlivých aut až příliš podobné, jednak se stále nepodařilo dosáhnout toho správného syrového zvuku závodního motoru. Ale alespoň je tady vidět nějaký pokrok vpřed. Stejně jako u minulých dílů jsem nakonec zůstal u ovládání klávesnicí. Série CMR tak zůstává jedna z mála her, kde mi tento způsob ovládání vyhovuje více než řízení přes joystick nebo volant. To neberte jako stížnost, mně to nevadí, jen to stojí za pozornost. Prapůvod je patrně v tom, že díky konzolovému původu hry je vše vyladěno pro gamepad, k němuž má pak klávesnice svým pojetím nejblíže. Speciální módy Pokud u hry zůstane delší dobu a budete dlouhodobě úspěšní, je pravděpodobné, že si nakonec odemknete i mód Expert, který má několik zvláštností. Míra poškození je tu maximální, nefungují drobné nápovědy během jízdy (spolujezdec ano), soupeři jsou kvalitnější. Tento mód je tak jednoznačně zajímavým zpestřením, jen si nejsem jist, zda každý vydrží tak dlouho, aby ho odemkl. Pokud na to nechcete čekat, máte dvě možnosti. První, oficiální cesta je zavolat na speciální linku Codemasters a oproti svému speciálnímu kódu instalace získat nějaký ten cheat na odemknutí nejen Expert módu, ale prakticky všeho, co je ve hře zamčené. Asi netřeba zdůrazňovat, že vás to přijde na nějakou tu (sto)korunu. Druhá, jednodušší varianta, která vás na nic nepřijde, spočívá v použití cheat generátoru, který najdete u nás v sekci cheatů. Na začátku jsem také naťukl otázku multiplayer, o nějž bych vás nerad připravil. Kromě toho, že je možno hrát na jednom počítači ve více lidech, dá se hrát po síti a především pak po internetu až v 8 lidech. Tímto způsobem lze hrát jen dva módy – Rally a Stages (Time Trial), ale zase jde nastavit míra poškození až na maximální možnou (to lze jen v Extreme módu), což běžně nejde. Soupeře na tratích pak vidíte ve formě Ghost cars, takže není problém s přehledem o tom, jak si kdo vede. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Závěrem Před námi je závěrečné hodnocení. Mám ze hry smíšené pocity. Na jednu stranu je tu oproti předchozímu dílu jednoznačné zlepšení ovladatelnosti vozu a tudíž i podstatně vyšší hratelnost, což bude asi pro většinu z vás to podstatné. Na druhou stranu se nemohu zbavit dojmu, že celá série CMR z hlediska pokroku přešlapuje na místě a autoři se bojí do konceptu hry více zasáhnout. CMR4 v podobě, v jaké je teď, podle mě měla vyjít už loni jako trojka. Takhle je jasné, že čtyřka spíše než aby přinesla něco opravdu nového, tak opravuje to, co pokazila trojka. Nedovedu si ale představit, že by takhle pokračoval i příští díl. Podle mého názoru je třeba do koncepce hry více zasáhnout, jinak se obávám, že by série CMR mohla přijít o své výsostné postavení v tomto žánru. Konkurence v podobě Richard Burns Rally a Xpand Rally pro to udělá vše, uvidíme, jak na to zareagují u Codemasters. Námětů mají myslím dost, kromě toho, co jsem zmínil výše, bych se ještě přimlouval za dvě věci. Jednak za možnost volby nastavení poměru mezi arkádou a simulátorem, za druhé pak za podstatně více lidí okolo tratí. Nevím jak na vás, ale na mě to působí strašně nereálně, když na celé erzetě stojí dva malé hloučky diváků. Víte jaká by to byla atmosféra, kdyby tratě byly obsypané burácejícím a uskakujícími diváky? Hratelnost by tím šla strašně nahoru. Uvidíme, nechme se překvapit. Speciální předprodejní cena 1199 Kč za PC verzi Colin McRae Rally 04 platí jen do vydání hry v ČR (21-22. dubna 2004), potom bude cena vyšší (běžně hra bude stát 1799 Kč). Stáhněte si: Dema, Videa, Cheaty... Související články: Dojmy z dema, Recenze PS2 verze, Novinky, Colin McRae Rally 3 recenze (6/2003), Colin McRae Rally 2 recenze (12/2000) |
Leon | |
autorovi je 26 let, pracuje v zahraniční firmě, specializuje se na akční a závodní hry nebo simulátory a netradičně pojaté strategie (všechny články autora) |