Celtic Kings: The Punic Wars - recenze
5/10
zdroj: Archiv

Celtic Kings: The Punic Wars - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 8. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Jako plnou hru u aktuálního čísla Levelu jste si mohli zahrát RTS Keltští králové a nyní k nám dorazilo její pokračování The Punic Wars, které rekonstruuje války mezi Římem a Kartágem před více než 2000 lety.

Autor: Kopulkon
Publikováno: 22.srpna 2004
Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
V srpnu 2002 vyšla real-timová strategie Celtic Kings: Rage of War (u nás se prodává pod názvem Keltští králové: Válečný běs), kterou recenzenti všude ve světě přijali vcelku kladně, a tak bulharští Heamimont Games připravili pokračování. V tomto článku posuzovanou hru Celtic Kings: The Punic Wars (český název zní Keltší králové 2: Punské války, v USA zase Nemesis of the Roman Empire) ale při nejlepší vůli nelze označit jinak než jako samostatně spustitelný datadisk výše zmíněného titulu. Ale vezměme to pěkně pořadě. Jelikož na Tiscali Games nebyli původní Keltští králové nikdy recenzováni, podívejme se ve stručnosti na to, oč jde.

Pod palcem máte v Punic Wars jeden ze tří národů starověku a sice Galy, Římany (ti byli už v prvních Celtic Kings), Ibeřany a Kartágince. Každý národ má své vlastní jednotky i budovy a odlišný způsob boje. V konečném účtování ale stejně klasicky vyhraje ten, kdo má větší počet silnějších jednotek.

 Kdo má co jíst, vyhrává
Na rozdíl od většiny ostatních strategií v reálném čase zde nestavíte vůbec žádné budovy, ale máte hlavní město, ve kterém jsou všechna potřebná stavení, včetně hradeb, již hotova. V okolní krajině jsou rozesety vesnice, ze kterých musíte pomocí karavan dovážet jídlo do své hlavní pevnosti. Karavany jsou ale bezbranné, takže jejich přesun musíte kontrolovat vojskem. Což je ale problém, protože voják vydrží bez jídla, je-li plně nasycen, asi tak tři minuty. O ničem jiném než o zásobování tato hra není. Nic nestavíte, pouze obsazujete již zmíněné vesnice a další zvláštní budovy jako je například kamenná tvrz, která po uložení jistého obnosu peněz produkuje další zlato – tedy jakási banka. Těchto zvláštních budov je vícero druhů a nemá smysl se jimi podrobněji zabývat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 RPG prvek
Jedním z hlavních taháků Punských válek měl být RPG prvek obsažený ve hře. Ten se projevuje tím, že vojáci získávají bojem nebo za peníze nové úrovně. S každou novou úrovní válečník získá určitý počet zásahových bodů navíc, tudíž v boji déle vydrží. Pěkné je, že s každou desátou úrovní se mění i vzhled bojovníka, takže jste schopni na první pohled přibližně jeho schopnosti odhadnout. Navíc si můžete zakoupit i hrdinu, který pod svá křídla shromáždí až padesát vojáků, kteří se pak přemísťují ve formacích a bojují efektivněji. Netřeba dodávat, že i hrdinové se časem zlepšují a to nejen díky úrovním, ale i díky kouzelným artefaktům. Každý druh jednotky navíc disponuje určitou zvláštností. Například schopností regenerovat se nebo uštědřit nepříteli první ranou několikanásobné poškození.

 Zpracování pod psa
Až doposud to všechno zní hezky, ale zpracování hry je vyloženě slabé. Zejména boje. Nelze je zastavit, ale jen zpomalit - to sice není v RTS žádná fatální chyba, nicméně potyček se účastní stovky a stovky vojáků na obou stranách, a tak prakticky nemáte šanci ovlivnit dění na frontě. Jakmile boj začne, prostě se vojáci mydlí hlava nehlava, dokud už není koho masakrovat. Jedná se o klasickou chybu, kterou trpí snad všechny real-timové strategie, jejichž autoři to přehnali s počtem bojujících jednotek na scéně.

Zvětšit zdroj: Archiv

Kdyby se bylo alespoň na co dívat, ale ani nové druhy terénu (např. poušť) ve dvourozměrné grafice asi dnes již nikoho neohromí. Navíc animace postav jsou dost špatné. Když chodí, tak se to dá ještě snést, ale v boji je to naprosto příšerné. Vojáci se postaví proti sobě a máchají kopím dopředu a dozadu pořád dokola. Lučištníci jsou kapitolou sami o sobě, jejich kadenci by jim mohl závidět i kulomet. A to se prosím píše rok 2004. Z tohoto hlediska byl udělán mnohem lepším způsobem už druhý díl Age of Empires.

Když už jsme u toho zpracování, nemohu se nepozastavit nad zvuky a hudbou. Hudba je vyloženě nicneříkající. Zvuky se téměř nekonají a to málo je navíc v podobně bídné kvalitě jako grafika. Namluvení hlášek vojáků ale nasazuje korunu všemu. Rádobyvtipné průpovídky působí jako pěst na oko. Když vám váš elitní praetorián zaveršuje „áj em, pritourijen“, tak máte chuť něco rozbít.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Herní obsah
Tak, teď víte, na čem jste a můžeme se podívat na to, co hra nabízí za nový obsah. Je zde možnost zahrát si dvě nové kampaně založené na historickém podkladu a to buď za Hannibala či za Řím. Tyto kampaně jsou poměrně dlouhé, každá se skládá z několika částí, a zaberou dost času. Kromě toho je zde klasický skirmish, tedy kdo přežije poslední, vyhrává. Umělá inteligence počítače není vůbec špatná a dá celkem zabrat. Počítač rád napadá karavany a tím se stará o frustraci nezkušeného hráče.

Samozřejmostí je i možnost hry více hráčů, takže pokud máte dobré připojení k internetu nebo partu kamarádů, kteří s vámi chtějí pařit po síti zrovna tohle, přičtěte si malé plus. Ovšem dnes existuje nepřeberné množství daleko lepších multiplayerových her než je tato. Ke hře je přiložen i pěkný editor misí, který je uživatelsky velmi přítulný a naučí se s ním pracovat opravdu každý, kdo o to bude mít zájem.

 Tak si to shrňme
Zvětšit zdroj: Archiv Průměrná strategie jen kopírující Keltské krále, oproti kterým nabízí jen naprosté minimum vylepšení. Ze začátku se jeví ještě horší než ve skutečnosti je. Později zábavnost hry mírně vzroste, ale přesto nevidím důvod, proč byste si tento počin měli pořizovat, neboť k srpnovému číslu časopisu Level je přiložen právě první díl Keltských králů, který nabídne skoro to samé relativně zdarma. I když zamýšlená doporučená cena 299 kč pro Punské války, připočteme-li lokalizaci, zní vcelku rozumně.

Stáhněte si: Demo, Cheaty...

Související články: Rozhovor, Novinky

Kopulkon
autorovi je 18 let, studuje střední školu v Havířově, ve svém volném čase se věnuje překládání her a sportům všeho druhu


 
 
Kopulkon

Verdikt:

Nepříliš zábavná a slabě zpracovaná real-timová strategie z prostředí starověkého Říma. Vhodné snad jen pro majitele slabších strojů nebo pro sběratele a zaryté příznivce Keltských králů. Na druhou stranu příznivá cena 299 Kč (a později i česká lokalizace) nejsou úplně k zahození.

Nejnovější články