Car Tycoon - recenze
7/10

Car Tycoon - recenze

23. 1. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Další tycoon hra? Nebylo tu již všechno? Na přesycený trh strategických simulací nastupuje Car Tycoon, v němž si mimojiné vyzkoušíte denní chleba "šikovných" automechaniků z AAA Auto Praha ;)

Autor: Justman
Publikováno: 23.února 2001

Obrázek zdroj: Archiv Zase další tycoon hra? Nebylo tu snad již všechno? Simulace města, zoologické zahrady, zábavního parku, železnice, lyžařského centra a spoustu dalších? Musím odpovědět, že určitě nebylo. Na velice bohatý a dá se říct i přesycený trh tycoon her nastupuje Car Tycoon od německého vydavatele Fishtank Interactive.

Jak již název této hry napovídá, nepůjde o nic jiného, než o automobily všeho druhu. Ve hře se snažíte o ovládnutí trhu s automobily od roku 1950 do roku 2006. Stačí si vybrat jednu ze čtyř stran a hurá do akce, lépe řečeno do simulace, která je trochu podobná tomu, co nám nyní v mediálních kauzách předvádí "šikovní" automechanici z AAA Auto Praha :)

Základní budovy ve hře
Nejdůležitější, ostatně jako u každé tycoon hry, jsou peníze. Na začátku levelu máte určitý obnos peněz, továrnu na výrobu automobilů, občas také obchod, popřípadě garáž.

Továrna je nejzákladnější a nejdůležitější budovou ve hře. Vymýšlíte a stavíte zde nové modely automobilů, které získáte kombinací celkem čtyř dílů (součástí). Prvním je karoserie, následuje motor, interiér a nakonec samozřejmě podvozek. Nesmíte samozřejmě zapomenout na jasné věci, že ke sportovní karoserii se hodí sportovní podvozek a interiér - pokud ho ovšem nemáte vynalezený (koupený), nezbývá Vám nic jiného, než použít jiný díl, ale tím se sníží kvalita vozidla. Tyto stavební prvky můžete vynalézt, nebo za velice tučný obnos koupit u dealerů, popřípadě také ukrást u konkurence. V továrně také řídíte produkci a distribuci automobilů do svých obchodů.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Obchod je druhá nejdůležitější budova. Hra nabízí tři druhy obchodů, které se liší bohužel jen velikostí. V obchodech máte na starost konečnou distribuci a cenu vozidla, kterou ovládáte slevami či zdražením. Atraktivitu obchodu lze zvýšit také prostřednictvím propagace, k tomu slouží vystoupení mága (?), živé kapely, či předvedením nového modelu.

Další na řadě je garáž, která se řadí k nepříliš důležitým budovám. Zajímavá je sekce statistika, kde můžete nalézt jaké automobily k Vám nejčastěji jezdí a v jakém poměru. Pokud máte nízkou návštěvnost, lze ji zvýšit například poskytnutím jednoleté záruky na motor, pětileté záruky na karoserii, či výměnou oleje a pneumatik zdarma.

Sabotáž, dealeři a další nástroje k ovládnutí trhu
Zvětšit zdroj: Archiv Výše jsme si popsali typy budov, které jsou Vaše a máte je plně pod kontrolou - všechny tyto budovy lze také zakoupit v dražbách, které pořádá radnice města. Ve hře existují však i jiné typy budov. Mezi nejzajímavější patří dealeři komponentů, kteří jsou ve vývoji vždy o něco napřed, ovšem za svoje patenty si nechávají velice dobře zaplatit. Dále tu najdeme čerpací stanice, kde uvidíme návštěvnost vozidel pocházejících z naší továrny, či od konkurence. Zcela jistě také využijete služby v reklamních agenturách, kde Vám poskytnou propagaci prostřednictvím novin, billboardů, rozhlasu nebo televize.

Pokud Vám dojdou peníze, není nic jednoduššího, než zajít do banky a vypůjčit si. Velkou peněžní injekcí se zcela jistě stane tzv. „velký zákazník“, kterého musíte oslovit dříve než konkurence a pokud jste úspěšní, nabídne Vám zakázku na určitý počet vozidel (například 45 dodávek pro přepravu zboží), které musíte vyrobit do smluveného data.

Na ovládnutí trhu můžete použít také nekalé prostředky, kterými jsou sabotáž a špionáž. Sabotér se postará o zastavení produkce, o aukci ve Váš prospěch, o obtěžování dealerů a podobně. Špion Vám zajistí přehled o vozidlech konkurence, popřípadě pro Vás ukradne nové technologie.

Herní scénáře
Jak jsem již zmiňoval, celá hra se odehrává v období od roku 1950 do roku 2006. Je rozdělena na dvacet scénářů s pevně daným úkolem a na dalších dvacet tzv. „Open-End“ scénářů, kde si vybíráte jen dobu, ve které chcete hrát a jste omezeni pouze penězi. V první dvacítce scénářů najdeme úkoly typu: vydělat 2 miliony za deset let, prodat 200 sportovních automobilů, úplně zničit svého konkurenta, do roku 1999 vyrobit automobil se spotřebou pět litrů, zdvojnásobit konto a poslední scénář se jmenuje příznačně „Total Market Leadership“ - jaký je úkol této mise nemusím snad ani dodávat :) Po prvním spuštění hry, máte přístupné pouze tři scénáře a po úspěšném dokončení levelu se Vám odblokuje další.

Jaké je zpracování?
Zvětšit zdroj: Archiv Podle mého názoru nic moc. Grafika sice pěkná, ale hra podporuje rozlišení pouze 1024x768, což není zrovna moc. Vše je vcelku pěkně animované a detailní. Hra se odehrává především ve městech, kde uvidíte spoustu vozidel, lidí procházejících se po ulicích, spousty druhů budov, různé rodinné domky, stromy, billboardy, hřbitov, dětské hřiště, pole s farmou a spoustu dalších zpestření.

Zděšení však přichází, pokud se pokusíte „zoomnout“ neboli přiblížit obrazovku. To, co hra předvede, je opravdu tragické. V dnešní době by každý čekal, že po přiblížení objektu uvidí větší detaily, ovšem ne v této hře. Grafika se tzv. „rozpixluje“ (pixely se zvětší a vše se rozmaže, aby hrany nebyly tak zubaté), přičemž výsledný efekt je nulový a přiblížený pohled je nevyužitelný.

Ozvučení a intro
Zvětšit zdroj: Archiv Zvuky jsou podle mého názoru poněkud slabší a daly by se napočítat na prstech jedné ruky - vesměs jde o různé cvakaní, pípání, cinkání a trocha mluveného slova. S hudbou je to poněkud lepší, nevím sice o jaký styl hudby jde, ale celkem se mi líbila - tak trochu oldies, blues, jazz... Líbila se mi ale jen chvíli. Písniček je přibližně pět a pokud Car Tycoon hrajete třeba dvě hodiny, začínáte, ze stále se opakující hudby, pomalu ale jistě šílet.

Další věc, kterou jsem zřejmě moc nepochopil, je intro. Podle tvůrců mělo být v retro/oldies stylu, jakási reklama na automobil který bohužel neznám, ale pravděpodobně musel být velmi populární. Nevím, kdo „kreslil“ a modeloval intro, ale grafika a 3D modely postav a objektů jsou velmi nevydařené, takže po prvním shlédnutí intra jsem se obával, jak bude zpracovaná samotná hra! Podle mého názoru, by mělo intro „nažhavit“ hráče na samotnou hru, ovšem v tomto případě je tomu spíše naopak.

Hratelnost
Také mě celkem zarazila velká chybovost hry (tato recenze je psaná z anglické verze hry, která je normálně v prodeji, tedy bez opravného patche, který je ke stažení níže - pozn.ed.) - téměř každou půl hodinu hra spadne, pokaždé s jinou chybovou hláškou. Jednou pokud něco vynaleznete, podruhé jen tak z ničeho nic, potřetí že kliknete na exit, počtvrté se zasekne video sekvence atd. Podle mého názoru měli autoři hru ještě chvíli odlaďovat a ne ji vydávat nedodělanou - vánoční trh už stejně nestihli. Možná je to způsobeno také tím, že hra je programována v Pascalu, resp. Delphi, což je také na dnešní poměry velice neobvyklé.

Zvětšit zdroj: Archiv Jde sice jen o dalšího „jednoduchého tycoon klona“, ale velice zábavného klona. Postupem času „vychytáte“ maličkosti, jako jsou přijmy obyvatel ve městě a podle toho usoudíte, jaké automobily vyrábět, naučíte se orientovat v tabulkách či statistikách a podle dat opět přizpůsobovat produkci a distribuci vozidel. Na hratelnosti ubírá jen velká spousta chyb a horší zvuky. Hra není příliš těžká, ale budete muset také trochu přemýšlet a určitě mnohokrát využijete save/load, jednak kvůli chybám, a jednak také kvůli špatným rozhodnutím - například špatně investované peníze do další továrny, či nepovedená sabotáž a následující ztráty.

Stáhněte si: Trailer (6 MB nebo 13 MB), Patch (1,3 MB)

Justman

Zábavná hra s vysokou hratelností, obrovským počtem různých dílů a automobilů, horším zpracováním, velkou chybovostí a dostatečným počtem levelů s rozmanitými úkoly.