Autor: Nukem Publikováno: 9.prosince 2003 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 6 dnů (14 hod. čistého času) |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Mírumilovná akce ![]() Samozřejmě zde nechybí ani předčasné konce hry. I v BS3 vás špatné nebo nepříliš rychlé počínání bude stát život, navíc daleko častěji. Naštěstí se nemusíte obávat, že po takovém nečekaném úmrtí budete muset hrát hru od poslední uložené pozice, ale pouze na počátku místa, kde hra přešla do akční části. Pokud je akční část delší, je v ní takovýchto „oživovacích bodů“ víc. To je velmi chvályhodná vlastnost, která může mnoha hráčům ušetřit čas a především nervy. Často jde o holý život Jak tedy takové akční prvky vypadají? V prvé řadě jde o akce v krátkém čase, kde záleží na vašem postřehu. V určitý moment musíte stisknout danou klávesu, aby vaše postava odvrátila útok nebo se mu vyhnula. Potom tu jsou delší pasáže, kde je nutné vzít nohy na ramena a utéci z dostřelu nebo se někam schovat. Ty nejdelší akční části pak tvoří obcházení strážných tmavými kouty, sledování okamžiků, kdy k vám budou zády, nebo alespoň dostatečně daleko. K tomu slouží i možnost kradmé chůze, to v případě, že strážného doprovází dobrman. Zkrátka něco ve stylu Thiefa. Ukládání hry v těchto momentech je pak značně omezené a pokud náhodou hru uložit lze, pak se po jejím nahrání velmi často objevíte na „oživovacím bodě“, než na místě, kde jste hru uložili. ![]() ![]() ![]() Ve dvou se to lépe táhne Ve větší části hry ale budete pátrat po záhadách v klasickém adventurním stylu a to oběma postavami. Tento prvek, použitý již v BS2, není mezi adventurami ojedinělý. Vzpomeňte na The Watchmaker, kde jste měli možnost řešit úkoly libovolnou postavou s výjimkou některých pasáží, kde bylo zapotřebí schopností jen některé z nich. Také v Alone in the Dark 4 vystupoval páreček detektivů, avšak tady jste za každou postavu odehráli odlišnou hru od začátku až do konce, podobně i v Jazz and Faust. Systém Broken Swordu 3 (převzatý z předchozího dílu) je však ještě jiný. Nejprve se postavy střídají. Začnete s Georgem v Kongu a pak se přemístíte do Francie za Nicol. Takto střídavě rozehrajete dva zdánlivě nesouvisející příběhy až do momentu, kdy se oba hrdinové setkají a zjistí, že jejich pátrání má společný cíl. Následuje ještě několik střídání, ale stale častěji se začíná prosazovat i spolupráce postav. Hlavní slovo má opět George, který Nicol občas poprosí o asistenci. ![]() Jak vidíte, dosud se BS3 od předchozího dílu příliš neodchýlil. To, co trojku od ostatních odlišuje, je především grafické zpracování a systém ovládání. Oproti módním trendům, jež velí zeštíhlovat, grafika třetího pokračování Broken Sword naopak na rozměrech přibrala. Přestože v detailnosti nemůže soupeřit s úchvatnými předrenderovanými scenériemi Syberie, výsledný grafický dojem není špatný a kvalitou předčí Watchmakera. Podíváte-li se na budovu, zjistíte, že římsy, okapy, zdobení budov, či úzké balkónky před okny nejsou jen prostorově vypadající texturou, ale jde o skutečné objekty. Exteriéry hýří barvami fasád domů, trávníků a květeny. Autoři si pohráli i se světly a reálnými stíny postav a taková noční ulička v Paříži oblečená do zlatavé záře pouličního osvětlení a prosvětlených oken vypadá velmi opravdově. Mrtvo jako po evakuaci Trochu nepřirozeně zde však působí poněkud mrtvolná atmosféra všech exteriérů. Nikde se nic nehýbe, ani semafory nepřepínají. Jen tu a tam na okraji lokace v Paříži projede automobil. Na ulici potkáte pouze několik málo postav, se kterými je třeba komunikovat. Ty buď postávají, nebo neustále opakují nějakou činnost. Mladík s prknem obíhá kolečko na ulici, policistka si nepřetržitě zapisuje jednu a tutéž poznávací značku auta a uklízečka zametá před domem svůj metr čtvereční chodníku. Modely postav nejsou příliš komplikované, ale přesto se animátorům podařilo jejich pohyby přiblížit skutečnosti. Šplhání po žebřících, chůze do schodů, ručkování, kradení se, to jak se při seskoku postava opře o ruku, nebo jak si při vylézání na překážku pomůže kolenem atd. atd. Za zmínku stojí i výrazy ve tvářích. Je až s podivem, jak na tak jednoduchém obličeji lze vykouzlit tolik emocí. Překvapení, smutek, hrůzu, zlobu, i šibalský úsměv a „zatnuté zuby“. Samozřejmě, že k úplné dokonalosti má animace postav ještě daleko, ale stejně tak je vzdálena od prkenných pohybů a obličejů bez emocí. ![]() ![]() ![]() Vtip dialogům nechybí Samostatnou kapitolu tvoří vždy i ozvučení hry. Hudba nehraje po celou dobu, což je škoda, neboť jde o podmanivé melodie. Ani zvuky na pozadí, co do počtu, na tom nejsou nijak zvlášť dobře. Snad jen jakýsi neznatelný ruch z ulice, možná i nějaký ten zbloudilý ptáček. Touto strohostí naštěstí neoplývají dialogy. Těch je zde optimální množství a jsou dalším světlým bodem hry. Hlavní postavy jsou namluveny asi nejlépe, potom kvalita trochu klesá, ale není to zase tak zlé. Francouzi mají svůj osobitý akcent, stejně tak i Irové, i když spustili-li by v tom svém nářečí, asi bychom jim nerozuměli ani slovo. Nesmím zapomenout ani na hlídače záhadného hradu nedaleko Prahy, kteří se netají svým ruským původem. Je zřejmé, že lidé dále od našich hranic o nás mají ještě stále poněkud scestné představy. Anebo si Sussaro najal ruskou mafii. ![]() Čichám čichám konzoli Už v okamžiku, kdy hru spustíte a zjistíte, že si s myší nerozumí, začnete tušit něco nekalého. Ano, konzole je z BS3 cítit jako týden nošené ponožky. Velmi strohé menu s minimem možností nastavení hry - u grafiky to je pouze rozlišení až neuvěřitelných 2048×1536, u zvuků pouze hlasitost. Ovládání hry je rozvrženo na klávesy WASD, Ctrl, Shift, PgUp, PgDown a mezerník. Pro pohyb postav slouží kurzorové klávesy. Pochopitelně, že rozvržení kláves je volitelné, ale toto doporučené nastavení je velmi dobře použitelné. Samozřejmě, že majitelé gamepadů je mohou směle použít. Asi jediným, ale za to podstatným kamenem úrazu je ovládání pohybu postav. To je absolutní, po vzoru konzolových skákaček, kde se nikdy nemění úhel pohledu na hru. To znamená, že šipka nahoru vždy nasměruje postavu nahoru, ač to jednou znamená pohyb dopředu a jindy otočení se a vracení zpět. Proto také postava neumí couvat. Na tento systém jsem si nemohl zvyknout snad celou dobu, neboť v drtivé většině her je pohyb relativní, vztažen na herní postavu. Chápu ale, že se najdou hráči, kterým absolutní systém vyhovuje víc. Bylo by však natolik složité přidat možnost volby mezi těmito systémy? Pár takových her jsem již viděl. ![]() ![]() ![]() S klávesami snadno a rychle Co se týče ostatních ovládacích prvků, ty jsou naštěstí velmi logické a snadno vejdou do krve. V pravém dolním rohu obrazovky vidíte čtyři kroužky, v nichž se při přiblížení se k aktivnímu místu objeví ikony, naznačující všechny možné akce. Mluvení, používání, prohlížení, šplhání. Podle toho, v kterém kroužku se ikona objeví, volíte jednu z kláves WASD. Těmi také volíte, co udělat s vybraným předmětem v inventáři. Aktivní předměty, osoby či důležitá místa jsou zvýrazněna odleskem, pokud se k nim přiblížíte. Něco takového jste mohli zažít i v Alone in the Dark 4, kde se ale předměty blýskaly i z větší vzdálenosti. Navíc postava směrem k takovému místu otočí hlavu, jako třeba v Grim Fandango. Pokud je nablízku více aktivních míst, přepínáte mezi nimi klávesami PgUp a PgDown. Nakonec tu je Ctrl pro přikrčení se a kradmou chůzi a Shift pro běh. Stručně ![]() Jediné, co mi v ovládání chybělo, byla možnost natáčení pohledu kamery. Ta sice sleduje postavy bez větších kiksů, ale i tak se někdy stane, že značnou část výhledu překryje nějaký velký předmět v popředí. Často jsem potřeboval prohlédnout si své okolí a rozmyslet další postup, aniž bych musel s postavou pobíhat po lokaci a z omezeného počtu pohledů na scénu si tak udělal lepší obrázek o situaci. Bez zákysů Jak jednoduché je, s jednou výjimkou, ovládání, stejně snadné je i samotné hraní. Během něho narazíte na klasické úkoly typu najdi předmět, je-li třeba, zkombinuj jej s jiným v inventáři a použij na pravém místě. Kombinování předmětů není tak časté, navíc je ulehčeno tím, že ikonka pro kombinování se objeví pouze v případě, že vybraný předmět lze spojit s jiným, právě nalistovaným předmětem. Škoda, že většina dále nepotřebných předmětů z inventáře nemizí a prodlužují tak dobu listování mezi nimi. Řešení úkolů nepostrádá logiku a je v drtivé většině brzy nasnadě. To lze říci i o logických hádankách, u nichž se také příliš nezapotíte, neboť tou nejobtížnější hádankou tu je egyptská obdoba známého problému týkajícího se převozu vlka, kozy a zelí přes řeku. No snad jediný problém mne dokázal na nějakou dobu odstavit, ale to jen proto, že se mi nechtělo číst ;) A nakonec tu jsou bedny či jiné kvádry. Po vzoru Lary Croft se přenesete do role skladníka, kdy je třeba přesouvat bedny nebo kamenné bloky, abyste si vytvořili cestu dál. Takových situací je tu neobvykle hodně, ale výrazné těžkosti nepřináší. Především pro zkušené tombraideristy to bude zcela rutinní záležitost. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Jen ty nejdůležitější informace V pátrání vám pochopitelně pomáhají informace získané z nemnoha dokumentů a z většího množství rozhovorů. Ty jsou jednoduché, neobsahují žádná větvení ani slepé uličky, po kterých by se oslovený urazil a odmítl dále spolupracovat. Vaše otázky jsou reprezentovány ikonami lidí a předmětů. Na některé se můžete zeptat jednou, jiné je třeba odklikat vícekrát, než z nabídky zmizí. Důležité je ptát se všech na všechno a když nevíte kudy dál, tak se opět začít ptát na nové poznatky, které jste v době od posledního rozhovoru s danou osobou získali. Vhod přijdou, minimálně jednou, i poznámky v deníku, který ale obsahuje jen strohé záznamy o důležitých událostech. Nikde nenaleznete log rozhovorů, což je trochu škoda. Postavy mluví rychle a tomu odpovídá i frekvence změny titulků. Tak se může stát, že nestihnete dočíst do konce a už tu jsou další. Proto by nebyla od věci možnost v klidu si rozhovory znovu pročíst a odhalit tak všechny podrobnosti, které vám během rozhovoru unikly. Čas zúčtování ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Video, PCG video, ECTS trailer... Související články: Anglický návod na BS3, Novinky a návody na předchozí díly |
Nukem | |
autorovi je 29 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |