Autor: Cappy Publikováno: 19.prosince 2003 |
![]() ![]() ![]() Náplní hry bylo postavit na předem daných opěrných bodech most tak, aby unesl z jednoho konce na druhý projíždějící vlak a most se přítom nesměl zřítit. Stavitel, tedy hráč, měl ještě pozici znesnadněnou tím, že každá součást mostu stála 100 dolarů a na celou stavbu byl omezený rozpočet. Hra samotná těžila z toho, že nebylo předem dáno, jakým způsobem se má most postavit. Záleželo zcela na kreativnosti a fantazii stavitele, co vymyslí a jakým způsobem se pokusí dostat vláček na druhou stranu. Když měl hráč dílko dokončeno, mohl začít proces simulace podpořený poměrně reálným fyzikálním enginem hry a zátěží propočítávanou v reálném čase. Pak stačilo poslat vlak na most a čekat, co nastane. Vláček většinou skončil na dně propasti a pokud ne, mohl se hráč ještě pokusit most zredukovat tak, aby stál co nejméně. Pak už stačilo postoupit do další, zpravidla obtížnější úrovně, se složitějším úkolem. Pontifex první a druhý Druhé pokračování neslo název Pontifex a už za ním stáli tvůrci z mezitím založeného studia Chronic Logic. Hra se změnila z 2D do 3D a kromě základního editačního módu přibyl také mód komplexní, který dovoloval stavět mosty opravdu ve 3D. Přibyly také další materiály jako ocelové nosníky a závěsné kabely umožňující stavět visuté mosty. Hra také měla přepracovanou grafiku a obsahovala mnohem více levelů. Zatím nejoblíbenější ze série těchto stavitelských her se stal Pontifex II (obrázek), neboť v něm bylo možné za pomoci volně šiřitelného editoru vytvářet opravdu neuvěřitelná stavitelská díla. Mosty skládací, zvedací, padací, posuvné, mosty otočné i chodící. V samotné hře byla opět vylepšena grafická stránka, přibyly v reálném čase generované stíny i odrazy a 3D objekty byly mnohem detailnější. ![]() ![]() ![]() Síla marketingu Jedna věc se ale tehdy tvůrcům nepodařila. Neměla nic společného se samotnou hrou, ale s marketingem. Neřeknu vám přesně, co stálo za změnami v názvu hry. Ale obecnou pravdou je, že pokud je nějaká hra dobrá a hráči si její jméno zapamatují, měl by se její autor (ve vlastním zájmu) tohoto jména držet. Nejlépe za každou cenu, protože na tom může jedině vydělat. Pro příklady nemusíme chodit daleko. Třeba série Grand Theft Auto nebo Need For Speed jakožto hry, které těží velkou měrou z úspěchů svého předchůdce. ![]() Změny k horšímu A co se změnilo? Upřímně řečeno, moc toho není. Zatímco předchůdci na sebe nabalovali vždy nějakou novinku související s hratelností, v Bridge It je tomu spíše naopak. Zásadní změnu ale doznala grafika. Z poměrně jednoduché a vkusné vzniklo něco, co se obtížně popisuje. Omezím se na konstatování, že teď je hra grafikou doslova přeplácaná. Zpracování terénu a mostu je docela vkusné, ale kdyby tvůrci dali na pozadí nějakou fotografii ve vysokém rozlišení, v některých levelech by asi udělali lépe. Grafická přeplácanost se totiž velmi negativně podepisuje i na hardwarových nárocích. Ty jsou doslova krvavé. Jediné, na čem se hra dá spustit, je GeForce 4 Ti a GeForce FX. A pokud máte méně než 512 MB operační paměti, můžete se těšit na dlouhé chvíle strávené čekáním na načtení kdejaké blbiny. ![]() ![]() ![]() Základní náplň však zůstala nezměněna. Opět tedy nejde o nic menšího, než postavit most z jednoho konce na druhý, překlenout řeku nebo propast a následně zkusit jeho odolnost pohyblivou záťeží reprezentovanou vlakem nebo automobilem. Na hráče čeká celkem 8 levelů v každé ze 4 obtížností (easy, medium, hard a complex). A pro začátečníky je připraven tutoriál. Ti zkušenější si však budou muset „vychutnat“ hru od úplného začátku, protože mezi jednotlivými levely nelze volně přecházet. Každý následující level se tak napřed musí odemknout a to jednoduše tím, že je úspěšně vyřešen level předchozí. Kdo měl rád Pontifex II, bude nejspíše zklamán. Ale to hlavní hře zůstalo - ani zde není předem dáno, jak by měl most vypadat. Nemusíte využít všechny nabízené opěrné body, ani nemusíte vyčerpat všechny peníze z rozpočtu. Samotná hratelnost tedy zůstala dobrá, ale nápaditost jednotlivých levelů už tak skvělá není. Spousta jich byla převzata z dřívějška a ty, které jsou nové, se mi zdály poněkud kostrbaté. Hru jsem vlastně dohrál bez problémů za odpoledne a jediný level, ve kterém jsem pocítil problém, byl Complex 6. Ne snad proto, že bych neměl spoustu nápadů, jak splnit zadání. Problém byl v tom, že hra nedělala přesně to, co jsem po ní chtěl. Tady se také nejvíce ukázaly slabiny a omezení, které hra má. Stavění mostů prostě není tak svobodné, jak by asi být mělo, nebo jak by být mohlo. O co šlo? Complex 6 je level, který před vás postaví úkol složený ze 7 fází. V nich musíte přes dlouhý dvoupatrový most dostat na druhou stranu (a zase zpátky) několik náklaďáků a aut a ještě musí pod mostem projet loď. V tomto levelu je nezbytné použit hydrauliku a to tak, aby se auta i náklaďáky dostaly na to správné místo na druhé straně. Bohužel nejde nastavit, kterou konkrétní částí bude hydraulika manipulovat. Takže se lehce může stát, že hydraulika most roztrhá místo toho, aby jeho část zvedala. To je asi jediná vada na kráse, i když pro chronické stavitele dost podstatná. Jinak bych zvládnutí hry popsal jedním hezkým českým slovem - brnkačka. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Triky s kamerou a zvuky Zajímavý doplněk Bridge It poskytuje volná kamera. Celý most a přilehlé okolí si tak můžete prohlížet a dokonce se i projet v nějakém testovacím vozidle (vlak, auto, náklaďák), jako byste seděli za volantem. Můžete si tak vychutnat pocit pasažéra, který právě přejíždí přes most, na který by se ve skutečnosti bál vkročit. Dojem reality mají navozovat i dokreslující zvuky, jako skřehotání žab a podobně, které se dokonce mění v závislosti na čase. Kamarád trojúhelník ![]() Stáhněte si: Demo, Video Související články: Novinka, Pontifex II novinka |
Cappy | |
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her (všechny články autora) |