Bridge It - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Bridge It - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 12. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Drenáž, traverza, pilíř a nosný oblouk. To všechno jsou pojmy ze slovníčku stavitele mostů, které zužitkujete v logické hře Bridge It, jež navazuje na sérii Pontifex a je sponzorovaná výrobcem grafických čipů NVIDIA.

Autor: Cappy
Publikováno: 19.prosince 2003
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze hry: finální/prodejní
Doba recenzování: pár dnů


Zvětšit zdroj: Archiv Drenáž, mostovka, dilatační spára, traverza, pilíř, nosný oblouk a letmá betonáž. To všechno jsou pojmy ze slovníčku stavitele mostů, bez kterých by byl ve svém oboru zcela ztracen. Vy tyto pojmy znát nemusíte a pokud se chcete stát stavitelem virtuálních mostů, budete potřebovat jenom důvtip, fantazi a hru s názvem Bridge It. A vlastně ještě něco. Občas i trochu toho pověstného štěstíčka.

V jednoduchosti je krása, říká jedno moudré úsloví. Platí to bezezbytku i o počítačových hrách? Možná ne, ale o Bridge It to platí určitě. Náplní hry totiž není nic jiného, než postavit obyčejný most. Tak, aby nespadl, když po něm například přejede vlak. Zní to tak jednoduše, že se to může zdát až triviální a nezábavné. Ale předem musím říct, že Bridge It je, stejně jako jeho předchůdci, velmi návyková záležitost.

 Ohlédnutí za stavěním mostů
Když jsme u těch předchůdců, bylo by asi vhodné nastínit, jak to vlastně všechno začalo. A hlavně, u koho to začalo. Za celou sérií her, ve kterých se staví mosty, stojí Alex Austin. A byl to také Alex Austin, kdo vymyslel první "bridge builder". Stejný název, tedy Bridge Builder, dostala i první hra na toto téma. I když to vlastně bylo jenom jakési demo, které ale obsahovalo 7 levelů a které si prakticky okamžitě získalo velkou popularitu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Náplní hry bylo postavit na předem daných opěrných bodech most tak, aby unesl z jednoho konce na druhý projíždějící vlak a most se přítom nesměl zřítit. Stavitel, tedy hráč, měl ještě pozici znesnadněnou tím, že každá součást mostu stála 100 dolarů a na celou stavbu byl omezený rozpočet. Hra samotná těžila z toho, že nebylo předem dáno, jakým způsobem se má most postavit. Záleželo zcela na kreativnosti a fantazii stavitele, co vymyslí a jakým způsobem se pokusí dostat vláček na druhou stranu.

Když měl hráč dílko dokončeno, mohl začít proces simulace podpořený poměrně reálným fyzikálním enginem hry a zátěží propočítávanou v reálném čase. Pak stačilo poslat vlak na most a čekat, co nastane. Vláček většinou skončil na dně propasti a pokud ne, mohl se hráč ještě pokusit most zredukovat tak, aby stál co nejméně. Pak už stačilo postoupit do další, zpravidla obtížnější úrovně, se složitějším úkolem.

 Pontifex první a druhý
Druhé pokračování neslo název Pontifex a už za ním stáli tvůrci z mezitím založeného studia Chronic Logic. Hra se změnila z 2D do 3D a kromě základního editačního módu přibyl také mód komplexní, který dovoloval stavět mosty opravdu ve 3D. Přibyly také další materiály jako ocelové nosníky a závěsné kabely umožňující stavět visuté mosty. Hra také měla přepracovanou grafiku a obsahovala mnohem více levelů.

Zatím nejoblíbenější ze série těchto stavitelských her se stal Pontifex II (obrázek), neboť v něm bylo možné za pomoci volně šiřitelného editoru vytvářet opravdu neuvěřitelná stavitelská díla. Mosty skládací, zvedací, padací, posuvné, mosty otočné i chodící. V samotné hře byla opět vylepšena grafická stránka, přibyly v reálném čase generované stíny i odrazy a 3D objekty byly mnohem detailnější.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Síla marketingu
Jedna věc se ale tehdy tvůrcům nepodařila. Neměla nic společného se samotnou hrou, ale s marketingem. Neřeknu vám přesně, co stálo za změnami v názvu hry. Ale obecnou pravdou je, že pokud je nějaká hra dobrá a hráči si její jméno zapamatují, měl by se její autor (ve vlastním zájmu) tohoto jména držet. Nejlépe za každou cenu, protože na tom může jedině vydělat. Pro příklady nemusíme chodit daleko. Třeba série Grand Theft Auto nebo Need For Speed jakožto hry, které těží velkou měrou z úspěchů svého předchůdce.

Zvětšit zdroj: Archiv V Chronic Logic si to ale asi uvědomili příliš pozdě, těžko říct. Každopádně Pontifex II měl pro jistotu ještě druhý název Bridge Construction Set. Patrně proto, aby svým názvem připomínal prvotinu Bridge Builder. Na nějakým ekonomický zázrak to ale nestačilo. Přeci jenom, Pontifex II není GTA a ani nikdy nebyl. Na pomoc však přispěchala NVIDIA a nabídla Chronic Logicu zajímavou dohodu: Nechte ve vaší hře vyniknout naše grafické čipy a my vám na oplátku zaplatíme další vývoj. Chronic Logic na to rádi kývli a proto také vznikla hra, která volně navazuje na Pontifex II a jejíž jméno je Bridge It.

 Změny k horšímu
A co se změnilo? Upřímně řečeno, moc toho není. Zatímco předchůdci na sebe nabalovali vždy nějakou novinku související s hratelností, v Bridge It je tomu spíše naopak. Zásadní změnu ale doznala grafika. Z poměrně jednoduché a vkusné vzniklo něco, co se obtížně popisuje. Omezím se na konstatování, že teď je hra grafikou doslova přeplácaná.

Zpracování terénu a mostu je docela vkusné, ale kdyby tvůrci dali na pozadí nějakou fotografii ve vysokém rozlišení, v některých levelech by asi udělali lépe. Grafická přeplácanost se totiž velmi negativně podepisuje i na hardwarových nárocích. Ty jsou doslova krvavé. Jediné, na čem se hra dá spustit, je GeForce 4 Ti a GeForce FX. A pokud máte méně než 512 MB operační paměti, můžete se těšit na dlouhé chvíle strávené čekáním na načtení kdejaké blbiny.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Podstatné však je, že v nastavení hry není žádná záložka, ve které by se daly snížit detaily. Dokonce tam není ani to nastavení hry. Jedinou možností, jak ulehčit vašemu počítači od zbytečné výpočetní zátěže je změnit přímo nastavení vaší grafické karty v ovladačích a nejlépe všechny hodnoty nastavit na „Nejvyšší výkon“.

 Podstata hry setrvává
Základní náplň však zůstala nezměněna. Opět tedy nejde o nic menšího, než postavit most z jednoho konce na druhý, překlenout řeku nebo propast a následně zkusit jeho odolnost pohyblivou záťeží reprezentovanou vlakem nebo automobilem. Na hráče čeká celkem 8 levelů v každé ze 4 obtížností (easy, medium, hard a complex). A pro začátečníky je připraven tutoriál. Ti zkušenější si však budou muset „vychutnat“ hru od úplného začátku, protože mezi jednotlivými levely nelze volně přecházet. Každý následující level se tak napřed musí odemknout a to jednoduše tím, že je úspěšně vyřešen level předchozí.

 Problematický level
Kdo měl rád Pontifex II, bude nejspíše zklamán. Ale to hlavní hře zůstalo - ani zde není předem dáno, jak by měl most vypadat. Nemusíte využít všechny nabízené opěrné body, ani nemusíte vyčerpat všechny peníze z rozpočtu. Samotná hratelnost tedy zůstala dobrá, ale nápaditost jednotlivých levelů už tak skvělá není. Spousta jich byla převzata z dřívějška a ty, které jsou nové, se mi zdály poněkud kostrbaté. Hru jsem vlastně dohrál bez problémů za odpoledne a jediný level, ve kterém jsem pocítil problém, byl Complex 6. Ne snad proto, že bych neměl spoustu nápadů, jak splnit zadání. Problém byl v tom, že hra nedělala přesně to, co jsem po ní chtěl. Tady se také nejvíce ukázaly slabiny a omezení, které hra má. Stavění mostů prostě není tak svobodné, jak by asi být mělo, nebo jak by být mohlo.

O co šlo? Complex 6 je level, který před vás postaví úkol složený ze 7 fází. V nich musíte přes dlouhý dvoupatrový most dostat na druhou stranu (a zase zpátky) několik náklaďáků a aut a ještě musí pod mostem projet loď. V tomto levelu je nezbytné použit hydrauliku a to tak, aby se auta i náklaďáky dostaly na to správné místo na druhé straně. Bohužel nejde nastavit, kterou konkrétní částí bude hydraulika manipulovat. Takže se lehce může stát, že hydraulika most roztrhá místo toho, aby jeho část zvedala. To je asi jediná vada na kráse, i když pro chronické stavitele dost podstatná. Jinak bych zvládnutí hry popsal jedním hezkým českým slovem - brnkačka.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Triky s kamerou a zvuky
Zajímavý doplněk Bridge It poskytuje volná kamera. Celý most a přilehlé okolí si tak můžete prohlížet a dokonce se i projet v nějakém testovacím vozidle (vlak, auto, náklaďák), jako byste seděli za volantem. Můžete si tak vychutnat pocit pasažéra, který právě přejíždí přes most, na který by se ve skutečnosti bál vkročit. Dojem reality mají navozovat i dokreslující zvuky, jako skřehotání žab a podobně, které se dokonce mění v závislosti na čase.

 Kamarád trojúhelník
Zvětšit zdroj: Archiv Pro začínající hráče přidám na závěr několik základních rad. Předně je třeba si uvědomit, že Bridge It má realistický fyzikální engine. Takže most, který v něm postavíte, se nejspíše bude nápadně podobat nějakému reálnému mostu a zase naopak. Řada úkolů byla zjevně inspirována skutečnými mosty. Často tedy stačí jednoduše kopírovat nějaký reálný most a nebo do hry přenést jeho základní prvky - způsob zavěšení mostovky, zakřivení nosného oblouku a podobně. Pro mosty ze železa je vhodné používat jako základní stavební prvek trojuhelník, most zbytečně nezatěžovat jeho vlastní vahou, vlakům nestavět koleje do kopce apod.

Stáhněte si: Demo, Video

Související články: Novinka, Pontifex II novinka

Cappy
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her (všechny články autora)


 
 
Cappy

Verdikt:

Bridge It si ponechává výbornou hratelnost zděděnou po svých předchůdcích, ale jejich kvalit však úplně nedosahuje.

Nejnovější články