Autor: Jiří Sládek Publikováno: 23.ledna 2007 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Herní princip je na vlas stejný jako v základním Blitzkreigu II. To znamená, že kromě jednotek, které dostanete do vínku v úvodu mise, můžete přivolat vždy určitý počet posil, přičemž si v každé bitvě můžete vybírat z několika různých typů. Oproti prvnímu Blitzkriegu a datadisků k němu je tedy opět i v menších misích obvykle ve hře větší počet strojů a vojáků. Vysoká obtížnost Skalní příznivci první Bleskové války titul Blitzkrieg II právě pro tento systém posil leckdy kritizovali, jelikož poukazovali na to, že se hra zvrhává v masové posílání tanků proti nepřátelským pozicím. Fall of the Reich ovšem tento postup příliš neumožňuje, nebo alespoň ne vždy. A to proto, že jednotlivé mise jsou poměrně obtížné a ztráta každé jednotky vás zamrzí, posily neposily. Zvlášť v menších misích můžete přivolat obvykle jen pár dodatečných jednotek a své stroje a muže ve zbrani tak budete opatrovat jako oko v hlavě. Za nejobtížnější z celé série sice stále považuji titul Ostfront: Barbarossa, nicméně při volbě vyššího stupně obtížnosti nežli Easy (tedy Normal, Hard nebo Very Hard) se často solidně zapotíte, a začínající hráči budou mít problémy i při nejsnazším nastavení. ![]() ![]() ![]() Důvodem není ani tak brilantní umělá inteligence, která by pružně reagovala na vaše akce, ale spíše (kvalitní) naskritpování a důmyslně vybudované obranné pozice nepřítele. A bohužel také fakt, že vaše jednotky někdy reagují docela pomalu i na přímé povely, nemluvě o tom, že samy do sebe leckdy nechají střílet a neopětují ihned po útoku nepříteli palbu. Což je vzhledem k tomu, že se tu hraje na poměrně realistické výsledky přestřelek (tedy jedna dobrá rána z protitankového děla = tank v plamenech), dost mrzuté. Náplň misí Úkoly jsou poměrně rozmanité a přestože převládají útočné cíle, dost často budete také bránit některé body. Leckdy na sebe tyto činnosti přímo navazují – obsadit most a pak jej ubránit, zabrat nepřátelskou základnu a poté odrazit pokus o její znovupřevzetí. Zvláště za německou stranu se také čas od času přimotáte k úkolům souvisejícím s celkovým ústupem wehrmachtu ze sovětského území, takže třeba musíte zajistit klidnou cestu pro evakuační vlak a pak dohlédnout na to, aby odvezl všechny raněné. Na druhou stranu mise časem upadnou do stereotypu vinou opakujícího se prostředí (prostě všechny boje probíhají na východní frontě), i když alespoň částečnou rozmanitost zajišťuje rozdílná krajina v zimních a letních misích. ![]() ![]() ![]() • Tajné úkoly Zajímavým zpestřením jsou tajné úkoly, o kterých jaksi předem nevíte, ale pokud je splníte, plyne z toho obvykle nějaká výhoda. Na rozdíl od některých jiných her podobného ražení se však nejedná o záležitosti, na které můžete narazit jen náhodou (jako třeba objevení sestřeleného letadla v zapadlém koutu mapy a záchrana jeho posádky), ale o vcelku logické cíle, které při pečlivém plánování mise obvykle sami odhalíte. Příkladem budiž zabrání přístupové cesty po silnici, po němž jste odměněni několika extra jednotkami, nebo třeba rozstřílení vlaku, který si to šine od nepřáteli ovládané vesnice a evidentně neveze jen nové desky do důstojnických gramofonů. Mezi kampaněmi si – stejně jako v původní hře – užijete něco strategického plánování a vylepšování své armády. Každá mise s sebou totiž přináší určité odměny a docela tak záleží na tom, v jakém pořadí je budete plnit. Kromě toho ještě můžete jednotlivým složkám (např. střední tanky, těžké tanky, polní dělostřelectvo, útočná pěchota atd.) přidělovat velitele. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Daná složka armády pak jako celek získává zkušenosti, což všechny jednotky daného zaměření postupně povyšuje na vyšší levely a odemyká nové schopnosti. Takže třeba střední tanky se postupně naučí používat „Ambush“ taktiku, pak rychlejší střelbu, poté rychlejší zakopání do obranných pozic a nakonec si osvojí střelbu za jízdy. Žádný pokrok Technické zpracování nedoznalo od původní hry žádných větších změn. Samozřejmě, nikdo nečekal zásadní úpravy, ale nějaká vylepšení autoři přidat mohli. Engine Blitzkrieg II je přeci jen už trochu zastaralý, i když pro účely strategie stále velmi funkční a „koukatelný“. Asi nejvíce potěší hlavně dobře zpracovaná zničitelnost prostředí, kdy vaše tanky drtí vše, co jim přijde pod pásy, a ani domky nezáří novotu, pokud do nich vyšijete pár ostrých z kanónu. Stáhněte si k původní hře: Demo, Patch, Trailery, Cheaty... Související články: Blitzkrieg II recenze, Novinky |
Jiří Sládek | |
autor je šéfeditorem herní sekce magazínu www.showbizz.cz |