Blitzkrieg II: Fall of the Reich - recenze
zdroj: tisková zpráva

Blitzkrieg II: Fall of the Reich - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

23. 1. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Němci se nepoučili z Napoleonovy chyby a rychle ustupují ze svých pozic. Je jen na vás, zda-li jim pomůžete v temných hodinách zprvu vítězné války, nebo jestli jim v roli chlapců z Rudé armády vyprášíte kožich.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 23.ledna 2007
Verze hry: finální/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Němci se nepoučili z Napoleonovy chyby a nyní rychle ustupují ze svých pozic. Je jen na vás, zda-li jim pomůžete v temných hodinách zprvu vítězné války, nebo jestli jim v roli chlapců z Rudé armády vyprášíte kožich.

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Blitzkrieg II (recenze české verze) se sice trochu odklonil od konceptu prvního dílu i souvisejících datadisků směrem k masovějšímu pojetí, nicméně pořád se jednalo o velmi vydařenou válečnou strategii, která dokonce přinesla i něco nových prvků. Nyní, téměř po roce a půl, tu máme stand-alone přídavek popisující závěrečnou fázi války na Východní frontě, kde německá vojenská mašinérie dostala od Ivanů docela slušně na... ehm, přes ústa.

Dvě kampaně
Vcelku logicky se v datadisku Fall of the Reich dočkáme dvou kampaní, po jedné za každého ze soupeřů na ruské frontě. Tažení za německou armádu mě osobně připadá těžší nežli kampaň popisující postup Rudé armády, ale možná je to jen můj dojem. Každopádně by to bylo celkem logické, vzhledem k tomu, do jakého období války je hra zasazena. Kampaně jsou rozděleny do několika kapitol, přičemž k postupu dál je vždy zapotřebí vyhrát hlavní misi, která se zpřístupní až po dokončení několika „menších“ bitev (jejichž pořadí si ovšem můžete vybrat).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Herní princip je na vlas stejný jako v základním Blitzkreigu II. To znamená, že kromě jednotek, které dostanete do vínku v úvodu mise, můžete přivolat vždy určitý počet posil, přičemž si v každé bitvě můžete vybírat z několika různých typů. Oproti prvnímu Blitzkriegu a datadisků k němu je tedy opět i v menších misích obvykle ve hře větší počet strojů a vojáků.

Vysoká obtížnost
Skalní příznivci první Bleskové války titul Blitzkrieg II právě pro tento systém posil leckdy kritizovali, jelikož poukazovali na to, že se hra zvrhává v masové posílání tanků proti nepřátelským pozicím. Fall of the Reich ovšem tento postup příliš neumožňuje, nebo alespoň ne vždy. A to proto, že jednotlivé mise jsou poměrně obtížné a ztráta každé jednotky vás zamrzí, posily neposily.

Zvlášť v menších misích můžete přivolat obvykle jen pár dodatečných jednotek a své stroje a muže ve zbrani tak budete opatrovat jako oko v hlavě. Za nejobtížnější z celé série sice stále považuji titul Ostfront: Barbarossa, nicméně při volbě vyššího stupně obtížnosti nežli Easy (tedy Normal, Hard nebo Very Hard) se často solidně zapotíte, a začínající hráči budou mít problémy i při nejsnazším nastavení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Důvodem není ani tak brilantní umělá inteligence, která by pružně reagovala na vaše akce, ale spíše (kvalitní) naskritpování a důmyslně vybudované obranné pozice nepřítele. A bohužel také fakt, že vaše jednotky někdy reagují docela pomalu i na přímé povely, nemluvě o tom, že samy do sebe leckdy nechají střílet a neopětují ihned po útoku nepříteli palbu. Což je vzhledem k tomu, že se tu hraje na poměrně realistické výsledky přestřelek (tedy jedna dobrá rána z protitankového děla = tank v plamenech), dost mrzuté.

Náplň misí
Úkoly jsou poměrně rozmanité a přestože převládají útočné cíle, dost často budete také bránit některé body. Leckdy na sebe tyto činnosti přímo navazují – obsadit most a pak jej ubránit, zabrat nepřátelskou základnu a poté odrazit pokus o její znovupřevzetí. Zvláště za německou stranu se také čas od času přimotáte k úkolům souvisejícím s celkovým ústupem wehrmachtu ze sovětského území, takže třeba musíte zajistit klidnou cestu pro evakuační vlak a pak dohlédnout na to, aby odvezl všechny raněné.

Na druhou stranu mise časem upadnou do stereotypu vinou opakujícího se prostředí (prostě všechny boje probíhají na východní frontě), i když alespoň částečnou rozmanitost zajišťuje rozdílná krajina v zimních a letních misích.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tajné úkoly
Zajímavým zpestřením jsou tajné úkoly, o kterých jaksi předem nevíte, ale pokud je splníte, plyne z toho obvykle nějaká výhoda. Na rozdíl od některých jiných her podobného ražení se však nejedná o záležitosti, na které můžete narazit jen náhodou (jako třeba objevení sestřeleného letadla v zapadlém koutu mapy a záchrana jeho posádky), ale o vcelku logické cíle, které při pečlivém plánování mise obvykle sami odhalíte.

Příkladem budiž zabrání přístupové cesty po silnici, po němž jste odměněni několika extra jednotkami, nebo třeba rozstřílení vlaku, který si to šine od nepřáteli ovládané vesnice a evidentně neveze jen nové desky do důstojnických gramofonů.

Mezi kampaněmi si – stejně jako v původní hře – užijete něco strategického plánování a vylepšování své armády. Každá mise s sebou totiž přináší určité odměny a docela tak záleží na tom, v jakém pořadí je budete plnit. Kromě toho ještě můžete jednotlivým složkám (např. střední tanky, těžké tanky, polní dělostřelectvo, útočná pěchota atd.) přidělovat velitele.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Daná složka armády pak jako celek získává zkušenosti, což všechny jednotky daného zaměření postupně povyšuje na vyšší levely a odemyká nové schopnosti. Takže třeba střední tanky se postupně naučí používat „Ambush“ taktiku, pak rychlejší střelbu, poté rychlejší zakopání do obranných pozic a nakonec si osvojí střelbu za jízdy.

Žádný pokrok
Technické zpracování nedoznalo od původní hry žádných větších změn. Samozřejmě, nikdo nečekal zásadní úpravy, ale nějaká vylepšení autoři přidat mohli. Engine Blitzkrieg II je přeci jen už trochu zastaralý, i když pro účely strategie stále velmi funkční a „koukatelný“. Asi nejvíce potěší hlavně dobře zpracovaná zničitelnost prostředí, kdy vaše tanky drtí vše, co jim přijde pod pásy, a ani domky nezáří novotu, pokud do nich vyšijete pár ostrých z kanónu.

Stáhněte si k původní hře: Demo, Patch, Trailery, Cheaty...

Související články: Blitzkrieg II recenze, Novinky

Jiří Sládek
autor je šéfeditorem herní sekce magazínu www.showbizz.cz






 
 
Smarty.cz

Nejnovější články