Battlestations: Midway - recenze
7/10
zdroj: Archiv
Recenze

Battlestations: Midway - recenze

8. 2. 2007 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Vody Pacifiku jsou během války velmi zrádné. Můžete být na bitvu perfektně připraveni – mít na stanovištích stíhačky, bombardéry, lodě i ponorky a přesto nezvítězit, což názorně dokazuje tahle arkádová námořní simulace.

Autor: Warlock
Publikováno: 8.února 2007
První česká recenze PC verze zdroj: Archiv Verze hry: review/anglická/PC
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Komplexní námořní simulátor Pacific Storm zklamal všechny příležitostné hráče, ale situace se měla obrátit s Battlestations: Midway (dále jen BSM). Je rovněž mixem RTS a arkádového simulátoru, avšak marně byste zde hledali správu základny nebo si lámali hlavu nad těžbou surovin. K dispozici máte pouze vcelku jednoduchou taktickou mapu, pomocí níž rozdělujete příkazy všem vašim křižníkům, stíhačům či ponorkám, kterých je 60 druhů. Pohled shůry můžete kdykoliv vyměnit za lodní můstek či kokpit a přímo se zúčastnit právě probíhající bitvy. To vše se podařilo vývojářům z maďarského Mithisu zabalit do velice vkusného kabátku a nezapomnělo se ani na intuitivní ovládání. Ale nezní to až podezřele dobře?

Historicky přesné
Hned po zdařilém intru se ocitáte v kůži mladého poručíka Henryho Wolkera, jehož příběh začíná kde jinde než na americké základně Pearl Harbor jednoho osudového prosincového rána roku 1941. Od této chvíle vás čeká téměř raketový vzestup v armádní kariéře. Od řízení útočného člunu se dostane ke kormidlu torpédoborce, aby ke konci kampaně velel letadlové lodi.

Občas na vaše bedra připadne povinnost pilotovat stíhačku nebo se naopak neodrhnete od taktické mapy. Jedenáct misí kampaně je vystavěno na historických faktech. Podíváte se třeba na Filipíny při obraně námořní základny, zúčastníte se prvního souboje letadlových lodí u Korálového moře a v závěru svedete klíčovou bitvu o atol Midway. Z jedné z největších předností BSM se však stala nevýhoda a spíše než peklo druhé světové války připomíná kampaň výlet do muzea.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Většina misí naprosto postrádá spád, překvapivé momenty či nějakou invenci. Všechny scénáře jsou navíc velice krátké a je to snad poprvé, co si člověk nemůže u arkádového simulátoru stěžovat na stereotyp, protože dříve než přijde, je vymalováno. Kampaň (i přes absenci checkpointů v průběhu misí) zabere nejvýše čtyři hodiny na střední obtížnost.

Režim Challange, který je jakousi náhradou za skirmish, nabízí po třech scénářích na palubě ponorky, křižníku nebo letadla. Zde naopak zůstane až na výjimky vašim nechtěným společníkem stereotyp a ani po zlikvidování sedmé vlny bombardérů při útoku na vaše letiště nečekejte spásný checkpoint. Z obsahu singleplayeru mohu pochválit renderované filmečky a to je v porovnání s konkurencí, která sází jen na vzdušné souboje, na pováženou.

Jednoduché ovládání
Ačkoliv má tutoriál jedenáct částí, není potřeba se nějak zvlášť obávat. Pilotování stíhačky zvládnete za použití myši a čtyř tlačítek na klávesnici. Občas je nutné přizpůsobit styl letu například shazování torpéd, kdy musíte dostatečně snížit rychlost a především výšku, aby nálož neexplodovala při dopadu na hladinu. Jestliže jste hráli třeba Heroes of the Pacific, budete v BSM jako doma.

Stejný pocit se dostaví po pár minutách kormidlování lodi nebo ponorky. V obou případech je pohled uzamčen na plavidlo s možností rotovat dokola a podle toho se pomalu natáčejí dělostřelecké posty. Kromě nich lze třeba u torpédoborce ovládat protiletadlová děla, torpéda či hlubinné miny.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Podmořským vlkem
Miny jsou samozřejmě jedinou účinnou zbraní proti ponorkám, které v BSM rozhodně lehký život nemají. Mohou se pohybovat na celkem čtyřech různých hladinách, z nichž pouze ta nejnižší jim zaručuje relativní bezpečí před zkázonosnými barely s výbušninami. V této hloubce nemohou zůstat věčně. Jednak z důvodu omezených kyslíkových zásob, jež je potřeba pravidelně doplňovat na hladině, a rovněž zde tlak vody pomalu poškozuje trup.

VIDEA Z VLASTNÍHO HRANÍ (7-17 MB, XVID)
první ukázce se podrobněji podíváte na natáčení kurzoru při ovládání japonského křižníku, který si dovolily ohrožovat tři americké torpédoborce. Červeně zbarvené indikátory znamenají, že daný dělostřelecký post se na danou pozici nemůže natočit nebo že je cíl mimo dosah. Naopak zelená barva signalizuje dostatečné přiblížení k nepříteli a nic vám již nebrání ve výstřelu. Žlutá značí otáčení artilerie na požadovanou stranu paluby a červené kolečko začne poblikávat po výstřelu a je potřeba vyčkat na nabití zbraně.

Práci s taktickou mapou zachycuje druhé video. V hlavní roli se předvede letadlová loď, ze které jsou vedeny útoky na nedaleký přístav a letiště. V BSM bohužel chybí volná kamera s pohledem na bitvu z ptačí perspektivy jako třeba v Pacific Storm. Vždy je nutné si vybrat z taktické mapy, kokpitu a kamery připevněné na lodích či ponorkách.

Potopení transportní lodi dvěma torpédy vypuštěnými z ponorky demonstruje třetí nahrávka. Kromě potápějícího vraku se pod hladinou podíváte na opravu poničeného periskopu a útok torpédoborce hlubinnými minami, před kterými je jediným únikem klesnutí do větší hloubky.

Útok na ostatní plavidla můžete provádět jedině na periskopové hladině, což zvětšuje pravděpodobnost odhalení sonarem torpédoborce. Mnohokrát prožijete horké chvilky, kdy se rychle vynoříte, abyste naplnili nádrže s kyslíkem. V mžiku vypálíte dvě torpéda po nejbližší kocábce a pokud vám bude přát štěstí, stihnete se včas vrátit zpět do hlubin a jenom zdálky sledovat světelnou show, která nad vámi vypukne.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Arkáda s příchutí reality
Přestože se v BSM příliš nehraje na skutečnou účinnost zbraní, potěší, že zásah dělostřelectvem do pancéřovaného trupu lodi a do nechráněné paluby má různé následky. Dokonce se tak můžete se stíhačkou pustit do křížku s lehce obrněnými transportéry a pokusit se zasáhnout palivové nádrže, jejichž exploze znamená jistou cestu ke dnu. Palba mimo tyto kritické zóny je naprosto zbytečná a neopakují se úsměvné situace známé z některých arkádových simulátorů, kdy jste kulometnou palbou mohli ničit ty největší plovoucí kolosy.

VE VZDUCHU, NA MOŘI A POD HLADINOU
SPOJENCI:
Letouny - P-40 Warhawk, Hurricane Mk 1/2, F4F Wildcat, TBD Devastator, TDF Avenger

Plavidla - Hermes Class, Northampton Class, York Class, New York Class, Higgins Boat

Ponorky - Gato/Balao Class, Narwhal Class
JAPONSKO:
Letouny – Ki-43 Oscar, A6M Zero, D3A Val, G3M Nell, H6K Mavis, G4M Betty

Plavidla - Kongo/Hiei Class, Shokaku – Zuikaku, Tone Class, Takao/Myoko Class

Ponorky - Type B

Pokud velíte na můstku, mezi vaše další povinnosti patří rozdělování opravárenských čet přes speciální menu. BSM totiž obsahuje model poškození a není problém přijít k díře v trupu stejně snadno jako k poruše motoru nebo dočasnému vyřazení dělostřeleckého postu. Většinou je náprava otázkou okamžiku, ale i taková drobnost v herním systému potěší a spolu s jednoduchým ovládáním patří přiměřená míra realističnosti k hlavním kladům BSM.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Trocha myšlení neuškodí
Skrze taktickou mapu vydáváte nejen příkazy vojenské mašinérii jako v každé RTS, ale rozhodujete i o vypouštění stíhačů z letiště, letadlové lodi nebo přístavů, kde jsou zároveň zakotveny lodě a ponorky. Z každé základny lze naráz vypustit jen dvanáct strojů ve čtyřech formacích a záleží jenom na vás, jakou kombinaci stíhačů a jejich výzbroje zvolíte.

Z hlediska hratelnosti jde o důležitý prvek, protože nutí hráče na chvíli se zamyslet nad tím, čím vlastně ve vzduchu bude disponovat. Vypravit na velmi rychle se pohybující skupinu japonských stíhačů Zero střemhlavé bombardéry Dauntless navíc s připevněnými náložemi nebývá nejlepší nápad.

Toto pravidlo bohužel platí výhradně u počítačem řízených soubojů, kterých se přímo jako pilot nezúčastňujete. Pokud se totiž ujmete řízení, je v podstatě jedno, v čem letíte, protože umělá inteligence protivníků je bídná. Jen s velkou nelibostí se jim chce opouštět formace, kde jsou samozřejmě nejzranitelnější. A když už náhodou změní směr letu, bez větších obtíží je lze sledovat a poslat k zemi.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Spásný multiplayer
S trochou nadsázky by se dalo říci, že multiplayer je jediným skutečně zábavným režimem hry. Člověk se zbaví nudných scénářů, stereotypu a především letecké souboje získávají trochu jiný nádech. Do popředí se naopak dostávají hlavní pozitiva v čele se snadným ovládáním a možností kombinovat různé jednotky.

Klání po internetu nebo LAN probíhá na celkem devíti mapách, které jsou přístupné pro dva národy (USA vs. Japonsko) po čtyřech hráčích. Každý jednotlivec má pod kontrolou třeba leteckou základnu nebo skupinku torpédoborců. Společnými silami se pak tým snaží dosáhnout stanoveného cíle mise, ať už jde třeba o eskortovaní bombardérů B-17 nad nepřátelskou základnu či zničení veškerého protivníkova loďstva.

 Zpracování
Co se vizuálního zpracování týče, může se BSM směle řadit k současné špičce a překonává do této chvíle nejlépe vypadající Blazing Angels. Modely letadel a lodí jsou zpracovány do nejmenšího detailu. Stejně úchvatně vypadají exploze, mořská hladina a překrásně malovaná obloha. Většinou u simulátorů hůře zpracovaná pevnina má v BSM své kouzlo a průlety nízko nad zemí nejsou žádným utrpením. Hudební a zvukový doprovod včetně hlášek pilotů se taktéž nemá za co stydět.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Na uzdě se podařilo udržet HW nároky. Při rozlišení 1024x768 na nízké až střední detaily běhá vše okolo 50fps na sestavě Sempron 2600+, 1GB RAM, Radeon 9800. Na o několik řádů lepším stroji (Core2 Duo E6300, 2GB RAM, Radeon X1900 GT) jsem mohl mít všechny efekty zapnuty na maximum bez náznaků zpomalení. Podivné mi pouze přišlo, že instalační program správně nerozeznal dvoujádrový procesor a bral ho za podivné prehistorické cosi.

 Zbytečně prohraná bitva
Hra měla skvělou výchozí pozici – perfektní engine, taktické možnosti, zpracování i jednoduché ovládání a přepínání mezi jednotkami. BSM se podařilo nastavit správnou míru realismu do jinak především arkádově laděného dílka. Vše zmíněné dává dohromady velice zábavný multiplayer, který se jen tak nevidí.

Zvětšit zdroj: Archiv Naopak hra pro jednoho hráče dopadla špatně. Pominu-li krátkou a nezáživnou kampaň, která se až příliš drží historických faktů a nedokázala mne ničím zaujmout, nenabízí BSM žádný bonusový obsah. Ten je pro arkádové simulátory tolik příznačný a dokáže herní dobu ještě o pár hodin prodloužit. Sbírání medailí a soupiska všech strojů je přeci jenom v dnešní době trochu málo. Ke stereotypnímu režimu Challange nemám slov, což ostatně platí i pro nepohyblivé cvičné terče, které někdo nesprávně nazval protivníky.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: TEST multiplayeru, Novinky...

Warlock
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole







 
 
Warlock

Verdikt:

Svým způsobem stačilo málo a mohlo se jednat o nejlepší námořní simulaci díky intuitivnímu ovládání, grafice, strategickému velení a kombinování různých plavidel nebo letadel. Tvůrci však herním obsahem šetřili, kde se dalo, a nejvíce to odnesl krátký singleplayer s nezajímavými misemi. Kdyby šlo o čistě multiplayerový titul s jednou tolika mapami, více módy a větším počtem hráčů, byla by koupě výhodnou investicí. Pokud se však musíte spoléhat výhradně na kampaň a vypočítavost počítačem řízených nepřátel, poohlédněte se raději po jiné arkádě.

Nejnovější články