Autor: Warlock Publikováno: 8.února 2007 |
Hned po zdařilém intru se ocitáte v kůži mladého poručíka Henryho Wolkera, jehož příběh začíná kde jinde než na americké základně Pearl Harbor jednoho osudového prosincového rána roku 1941. Od této chvíle vás čeká téměř raketový vzestup v armádní kariéře. Od řízení útočného člunu se dostane ke kormidlu torpédoborce, aby ke konci kampaně velel letadlové lodi. Občas na vaše bedra připadne povinnost pilotovat stíhačku nebo se naopak neodrhnete od taktické mapy. Jedenáct misí kampaně je vystavěno na historických faktech. Podíváte se třeba na Filipíny při obraně námořní základny, zúčastníte se prvního souboje letadlových lodí u Korálového moře a v závěru svedete klíčovou bitvu o atol Midway. Z jedné z největších předností BSM se však stala nevýhoda a spíše než peklo druhé světové války připomíná kampaň výlet do muzea. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Režim Challange, který je jakousi náhradou za skirmish, nabízí po třech scénářích na palubě ponorky, křižníku nebo letadla. Zde naopak zůstane až na výjimky vašim nechtěným společníkem stereotyp a ani po zlikvidování sedmé vlny bombardérů při útoku na vaše letiště nečekejte spásný checkpoint. Z obsahu singleplayeru mohu pochválit renderované filmečky a to je v porovnání s konkurencí, která sází jen na vzdušné souboje, na pováženou. Jednoduché ovládání Ačkoliv má tutoriál jedenáct částí, není potřeba se nějak zvlášť obávat. Pilotování stíhačky zvládnete za použití myši a čtyř tlačítek na klávesnici. Občas je nutné přizpůsobit styl letu například shazování torpéd, kdy musíte dostatečně snížit rychlost a především výšku, aby nálož neexplodovala při dopadu na hladinu. Jestliže jste hráli třeba Heroes of the Pacific, budete v BSM jako doma. Stejný pocit se dostaví po pár minutách kormidlování lodi nebo ponorky. V obou případech je pohled uzamčen na plavidlo s možností rotovat dokola a podle toho se pomalu natáčejí dělostřelecké posty. Kromě nich lze třeba u torpédoborce ovládat protiletadlová děla, torpéda či hlubinné miny. ![]() ![]() ![]() Podmořským vlkem Miny jsou samozřejmě jedinou účinnou zbraní proti ponorkám, které v BSM rozhodně lehký život nemají. Mohou se pohybovat na celkem čtyřech různých hladinách, z nichž pouze ta nejnižší jim zaručuje relativní bezpečí před zkázonosnými barely s výbušninami. V této hloubce nemohou zůstat věčně. Jednak z důvodu omezených kyslíkových zásob, jež je potřeba pravidelně doplňovat na hladině, a rovněž zde tlak vody pomalu poškozuje trup.
Útok na ostatní plavidla můžete provádět jedině na periskopové hladině, což zvětšuje pravděpodobnost odhalení sonarem torpédoborce. Mnohokrát prožijete horké chvilky, kdy se rychle vynoříte, abyste naplnili nádrže s kyslíkem. V mžiku vypálíte dvě torpéda po nejbližší kocábce a pokud vám bude přát štěstí, stihnete se včas vrátit zpět do hlubin a jenom zdálky sledovat světelnou show, která nad vámi vypukne. ![]() ![]() ![]() Přestože se v BSM příliš nehraje na skutečnou účinnost zbraní, potěší, že zásah dělostřelectvem do pancéřovaného trupu lodi a do nechráněné paluby má různé následky. Dokonce se tak můžete se stíhačkou pustit do křížku s lehce obrněnými transportéry a pokusit se zasáhnout palivové nádrže, jejichž exploze znamená jistou cestu ke dnu. Palba mimo tyto kritické zóny je naprosto zbytečná a neopakují se úsměvné situace známé z některých arkádových simulátorů, kdy jste kulometnou palbou mohli ničit ty největší plovoucí kolosy.
Pokud velíte na můstku, mezi vaše další povinnosti patří rozdělování opravárenských čet přes speciální menu. BSM totiž obsahuje model poškození a není problém přijít k díře v trupu stejně snadno jako k poruše motoru nebo dočasnému vyřazení dělostřeleckého postu. Většinou je náprava otázkou okamžiku, ale i taková drobnost v herním systému potěší a spolu s jednoduchým ovládáním patří přiměřená míra realističnosti k hlavním kladům BSM. ![]() ![]() ![]() Skrze taktickou mapu vydáváte nejen příkazy vojenské mašinérii jako v každé RTS, ale rozhodujete i o vypouštění stíhačů z letiště, letadlové lodi nebo přístavů, kde jsou zároveň zakotveny lodě a ponorky. Z každé základny lze naráz vypustit jen dvanáct strojů ve čtyřech formacích a záleží jenom na vás, jakou kombinaci stíhačů a jejich výzbroje zvolíte. Z hlediska hratelnosti jde o důležitý prvek, protože nutí hráče na chvíli se zamyslet nad tím, čím vlastně ve vzduchu bude disponovat. Vypravit na velmi rychle se pohybující skupinu japonských stíhačů Zero střemhlavé bombardéry Dauntless navíc s připevněnými náložemi nebývá nejlepší nápad. Toto pravidlo bohužel platí výhradně u počítačem řízených soubojů, kterých se přímo jako pilot nezúčastňujete. Pokud se totiž ujmete řízení, je v podstatě jedno, v čem letíte, protože umělá inteligence protivníků je bídná. Jen s velkou nelibostí se jim chce opouštět formace, kde jsou samozřejmě nejzranitelnější. A když už náhodou změní směr letu, bez větších obtíží je lze sledovat a poslat k zemi. ![]() ![]() ![]() Spásný multiplayer S trochou nadsázky by se dalo říci, že multiplayer je jediným skutečně zábavným režimem hry. Člověk se zbaví nudných scénářů, stereotypu a především letecké souboje získávají trochu jiný nádech. Do popředí se naopak dostávají hlavní pozitiva v čele se snadným ovládáním a možností kombinovat různé jednotky. Klání po internetu nebo LAN probíhá na celkem devíti mapách, které jsou přístupné pro dva národy (USA vs. Japonsko) po čtyřech hráčích. Každý jednotlivec má pod kontrolou třeba leteckou základnu nebo skupinku torpédoborců. Společnými silami se pak tým snaží dosáhnout stanoveného cíle mise, ať už jde třeba o eskortovaní bombardérů B-17 nad nepřátelskou základnu či zničení veškerého protivníkova loďstva. Zpracování Co se vizuálního zpracování týče, může se BSM směle řadit k současné špičce a překonává do této chvíle nejlépe vypadající Blazing Angels. Modely letadel a lodí jsou zpracovány do nejmenšího detailu. Stejně úchvatně vypadají exploze, mořská hladina a překrásně malovaná obloha. Většinou u simulátorů hůře zpracovaná pevnina má v BSM své kouzlo a průlety nízko nad zemí nejsou žádným utrpením. Hudební a zvukový doprovod včetně hlášek pilotů se taktéž nemá za co stydět. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Na uzdě se podařilo udržet HW nároky. Při rozlišení 1024x768 na nízké až střední detaily běhá vše okolo 50fps na sestavě Sempron 2600+, 1GB RAM, Radeon 9800. Na o několik řádů lepším stroji (Core2 Duo E6300, 2GB RAM, Radeon X1900 GT) jsem mohl mít všechny efekty zapnuty na maximum bez náznaků zpomalení. Podivné mi pouze přišlo, že instalační program správně nerozeznal dvoujádrový procesor a bral ho za podivné prehistorické cosi. Zbytečně prohraná bitva Hra měla skvělou výchozí pozici – perfektní engine, taktické možnosti, zpracování i jednoduché ovládání a přepínání mezi jednotkami. BSM se podařilo nastavit správnou míru realismu do jinak především arkádově laděného dílka. Vše zmíněné dává dohromady velice zábavný multiplayer, který se jen tak nevidí. ![]() Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery... Související články: TEST multiplayeru, Novinky... |
Warlock | |
autorovi je 19 let, studuje na ČVUT v Praze a přispívá i na server o mobilních telefonech; zaměřuje se na strategie všeho druhu a nechá se zlákat i kvalitní FPS; řadí se mezi filmové fandy, příznivce metalu a rád jezdí na horském kole |