Autor: Jan Rod Publikováno: 19.listopadu 2002 |
![]() ![]() ![]() Svět, který se (příznačně) nazývá Arx, bylo kdysi dávno krásné místo. Ovšem pak se ve vesmíru něco rozbilo a slunce, které Arxu dávalo život, již nikdy nevyšlo. Úrodná půda, rozkvetlé paloučky a hluboké lesy se postupně změnili na neúrodnou ledovou poušť. Veškeré osazenstvo planety se tedy výjimečně shodlo na skutečnosti, že jejich svět není dále obyvatelný a spojilo síly. Veškerá civilizace byla přesunuta pod povrch, kde není sužována zimou a sněžnými bouřemi a kde je relativně teplo. Ztráta paměti ![]() Bohužel se mi nikde nepovedlo vypátrat, v jaké hloubce se Arx nachází, poněvadž za předpokladu, že by to bylo méně, než několik kilometrů, bylo by vyloučeno, aby byl svět ohříván z nitra planety. Na přesunu civilizace pod zem se podílelo veškeré osazenstvo planety. Ve stylu “ten umí to a ten zas ono” se vše povedlo a lidé, trpaslíci, goblini a další byli zachráněni. Alespoň na chvilku. Po nějaké době se opět projevily problémy a nesváry, které si rasy do podzemí přinesly s sebou. A všechno začalo nanovo. Postavy a jejich vlastnosti Nyní opusťme relativně obecnou rovinu Arxu a podívejme se konkrétně na postavy. Ty jsou fundamentálním článkem každého RPG a jejich tvorba nebo možnost volby zaměření je pro hráče jedním z největších lákadel již od nepaměti. V Arx Fatalis je však zvolen poněkud modernější přístup. Předně hrajete za jednu postavu a vše také vidíte přímo z jejích očí. Na začátku přijde chvilka “výroby” vlastní postavy, ale na výběr máte jenom několik málo obličejů, čímž vaše práce na fyzickém vzhledu končí. ![]() ![]() ![]() Systém dovedností a vlastností je také oproti některým konkurenčním titulům poněkud zjednodušený, což ale ve hře vůbec nevadí. Jsou zde čtyři základní vlastnosti - síla (strength), mentální schopnosti (mental), obratnost (dexterity) a tělesná zdatnost (constitution). Úroveň těchto vlastností ovlivňuje úroveň dalších, podřazených dovedností. Těch je dohromady devět a každá má vztah k jiné základní vlastnosti (tento vztah ovšem není ve hře explicitně vyjádřen). Dovednosti a získávání zkušeností ![]() Znalost objektů je také vcelku běžnou záležitostí, stejně jako “close combat”, “projectile”, a “defense” (tedy zase po našem: boj zblízka, střelba a obrana). Posledním důležitým umem, bez kterého se žádný dobrodruh s ambicemi Harryho Pottera neobejde, je “casting”. Smysl této dovednosti je jednoduchý - čím vyšší ji máte, tím více složitějších a nebezpečnějších kouzel kolem sebe rozesejete. Hrdina se samozřejmě po celou dobu hry vyvíjí tím, jak získává zkušenosti. Za každý zkušenostní level postavy si můžete přidat bodík k základním vlastnostem a až deset bodů k dovednostem. Původně jsem myslel, že úroveň dovedností má limit 100 (tedy procentuální ohodnocení), ale po dosažení Casting 115 jsem byl vyveden z omylu. Samozřejmě se vyplatí od začátku se specializovat na určité dovednosti, jediný problém nastává právě u magie a kouzlení, ale k tomu se vrátíme později. ![]() ![]() ![]() Interakce s NPC a prostředím Vcelku mne překvapilo, že interakce s NPC je v Arx Fatalis málo zastoupena. Velmi často se stane, že se hráč stává nedobrovolným svědkem rozhovoru hrdiny a další postavy a nemá možnost do dialogu zasahovat, ačkoliv by chtěl. Postupem času se tento nepříjemný fakt malinko zlepší, nicméně stále platí, že co se týče příběhu a questů, nemáte nikdy moc možností komunikačního manévrování. Paradoxně největších povídacích orgií v podání Arxu se dočkáte při nakupování :-) ![]() V hospodě si pak po této dřině můžete trochu zahazardovat a zkusit štěstí v zajímavé úpravě rulety. To všechno přidává pomyslné plusíky k atmosféře, která je v noci a se sluchátky na uších místy až nebezpečně pohlcující. Když k tomu přidáme takové možnosti, jako je kombinování předmětů a vytváření nových, upravování a další vychytávky, nemůžeme v této oblast Arx Fatalis skoro nic vytknout. Souboje a kouzla Systém zabíjení je ve hře již předem determinován systémem first-person pohledu. Bohužel boje tak postrádají jakoukoliv taktiku a strategii a jde jen o bohapusté rubání do všeho kolem sebe. Přibyla však jedna zajímavá věcička a to regulování síly úderu. Čím déle držíte levé myšítko, tím více se hrdina rozpřáhne. Samozřejmě to také déle trvá a po celou dobu se vystavujete nekryti útokům nepřátel. Zbraně mají svoji trvanlivost (napsanou na spodní straně balení :-) a pokud zbraň zničíte, prostě zmizí. Stejný systém funguje u brnění a štítů - pro přesnou lokalizaci nálepek s dobou trvanlivosti konzultujte inventář. ![]() ![]() ![]() Ovšem s kouzlením to je trochu jinak. Zde autoři zvolili velmi povedený systém runových kouzel. Ty však musíte přirozeně nejprve získat, abyste je mohli používat. Jednotlivá kouzla pak vytvoříte tak, že do vzduchu nakreslíte jednotlivé runy. Jejich správným kombinováním dostanete požadované kouzlo, a to vše v reálném čase. Určitě si dokážete představit, jak takovýto model funguje v bitevní vřavě. Pro tyto případy existuje možnost kouzla “předkouzlit”, ta se pak se dají používat rychle a účinně, nicméně lze používat takto pouze tři současně a dají se v průběhu hry samozřejmě měnit. Magie a její provozování mne na Arx Fatalis bavilo patrně nejvíce. Tento systém je skutečně dobře promyšlený a neredukuje magii na pouhé klikání na kouzla v knížce. Možnost opakovaného hraní ![]() Relativní neprovázanost questů a příběhu má ještě jedno plus - Arx Fatalis se dá hrát vícekrát za sebou. Pokud hru poprvé jen tak prolétnete, můžete si jí zahrát znova s důrazem na detaily a znova zabaví na poměrně dlouhou dobu. Pěkným, i když místy frustrujícím zpestřením, jsou logické problémy. Těch najdete dost. Řeší se klasickým adventurním přístupem a je nutné zapojit šedou kůru mozkovou, což v mém případě docela bolelo. Zpracování Co se týče vizuálního vzhledu Arx Fatalis, odvedl tým Arkane kvalitní práci. Všechny modely vyypadají velmi realisticky a stejně tak se pohybují. Díky lokaci světa výhradně v podzemí zde najdeme krásná podzemní města a zákoutí, ze kterých přechází zrak. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Ovšem to s sebou nese také některá negativa. V přítomnosti většího množství pohybujících se lidí (trollů, přerostlých pavouků atd.) má engine tendence drasticky zvyšovat hardwarové nároky. Nakonec jsem pokorně s ohledem na svůj stárnoucí HW snížil rozlišení na 800x600 a vše se spravilo. Nicméně připravte se na to, že pokud si budete chtít vše naplno užít, budete potřebovat procesor přes 1GHz, minimálně 256 MB Ram a 64 MB grafickou kartu. Ozvučení je také velmi povedené. Hrou vás provází poměrně široké a rozmanité spektrum zvuků okolního prostředí, které navozují tu správnou atmosféru. Hudba hraje jen místy, je správně temně orchestrální a velmi dobře podbarvuje dění. Pokud budete Arx hrát dlouho a v noci, vtáhne vás do svého světa tak, že se budete lekat za každým rohem. Závěr ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty, Patch Související články: První dojmy, Preview, Novinky |
Jan Rod připravil: jd |