Arkanoid vs. Space Invaders - recenze
7/10

Arkanoid vs. Space Invaders - recenze

12. 8. 2017 17:00 | Recenze | autor: Jan Hrdlička |

Batman se Supermanem se spolu bijí na jedné obrazovce. Mario do svého týmu přibral šílené králíky. Disneyovské postavičky pomáhají porazit zlo ze světa Final Fantasy. A jak bláznivě vám zní návštěva Street Fighter u Mega Mana? Asi chápete. Herní průmysl si potrpí na všemožné fantastické crossovery. I s takovým vědomím by se však málokdo nadál spojení, k němuž došlo v mobilní hříčce, jejíž název mluví za vše – Arkanoid vs. Space Invaders.

Poetické čtverečky

Inu, nápad bychom měli, jak jej však rozumně převést na moderní dotykové obrazovky? Tak předně, Arkanoid vs. Space Invaders se nově chlubí příběhovou omáčkou. Jedná se o dílko od Taito a Square Enix, tudíž bohužel musíte přetrpět pokus odvyprávět epickou space operu o záchraně vesmíru pomocí hloupoučkých dialogů, které se berou smrtelně vážně.

Titul, kde se střílí pixelovatí emzáci, si sice vyloženě říká o odlehčený tón typu "pojďme té nákaze nakopat zadky", ale co naplat. Tady se něčeho podobného nedočkáte. Jednoduše máte pod svým palcem vesmírnou loď Vaus, která čirou náhodou vypadá přesně jako platforma z Arkanoidu, tak nemyslete na příběh. Kvůli němu si hru stejně nikdo nepořizoval.

Bounce bounce, baby!

Pořizoval si ji pro příslib zmixované hratelnosti dvou kultovních arkád, která si z obou půjčuje jejich klíčové elementy. A je to právě ona hratelnost, která si vás dokáže omotat kolem prstu. Tím prstem přesouváte svou plošinku po spodní části displeje, a jak shora přichází hrozba Space Invaderů, odvracíte jejich projektily ve snaze zlikvidovat i toho posledního z mimozemšťanů v dané úrovni.

Vlastní smrti se zde nedočkáte, a tak jedinou opravdovou hrozbu představuje ubývající čas. A kostičky z Arkanoidu. Ty zde neslouží ani tak jako cíl ke zničení, jako především ochranný val vesmírných nájezdníků.

Tvůrci si samozřejmě neodpustili zamíchat pořádky přidáním nějakých těch novodobých prvků. Při ničení kostiček vypadávají všelijaké bonusy, buď obecné, nebo přiřazené ke konkrétní postavě, již zrovinka používáte. Já jsem si kupříkladu oblíbil Boba, jehož schopnost mi dovoluje pálit rakety přímo z Vausu.

Zničení určitých bloků také vyžaduje více zásahů, některé potom rozstřílet téměř nelze. Při dostatečném poškození nepřátel se zase aktivuje speciální mód, který Vaus na chvíli přemění de facto na mocný luk, jehož šíp se až do vypršení časového limitu odráží od stěn a dělá v řadách oponentů učiněnou paseku.

Vývojáři všechno výše zmíněné využívají ke stavbě velmi důmyslných úrovní, ať už se jedná o rozestavení nepřátel či překážek. Levelů tahle hříčka obsahuje celkově 150, délka každého z nich se počítá na minutku, všechny mechanismy jsou tu hezky propojené, všechno tu odsýpá a najdete tu dostatečnou taktickou hloubku na to, abyste si pěkně zapřemýšleli a bavili se u povedeného arkádového mišmaše.

Vymklo se nám to z rukou, veliteli!

Vynalézavost tvůrců při designování hry nicméně taktéž znamená, že její obtížnost se brzy vyšroubuje do výšky. A nejde ani tak o vysokou obtížnost, nýbrž hlavně o její mizerný balanc. Zkrátka, na úrovni 43 si bezmála vylámete zuby, pak jako byste chvíli procházeli růžovou zahradou, a level 50 vám zase uštědří tvrdý políček. Frustrace, to je slovo, které se vám v mysli bohužel bude objevovat více než kterékoliv jiné.

Musíte se tedy tak trochu spoléhat na to, že budete mít štěstí. Štěstí, že střela z luku se odrazí tím směrem, jakým doufáte. Štěstí, že se vám povede projektil dobře nasměrovat zpátky. Jsem toho názoru, že by v takových momentech měl převažovat spíše hráčský um. To by mu ovšem klacky pod nohy nesmělo házet příliš citlivé ovládání, kde i drobná odchylka v pozici Vausu přinese úplně jiný výsledek. Nakonec jsem tak vážně neměl pocit, že bych měl nad vývojem událostí bůhvíjakou kontrolu.

Slušné postříleníčko

Velmi snadno jsme se ale také mohli ocitnout v realitě, kde Arkanoid vs. Space Invaders následuje příkladu valné většiny mobilní produkce a nechává se unášet na free to play vlně. S herní dobou kouskovanou do jednotlivých úrovní, s přehlídkou rozličných hrdinů a power-upů k zakoupení se hra lehce mohla překlopit do freemium hříčky s několika typy měn a reklamami. Naštěstí v té realitě nežijeme, a třebaže hraní samotné je dost přímočarým zážitkem, projití celé hry a ostatní odemykatelné bonusy představují ze nějakých 100 korun vážně solidní porci zábavy.

A to je celé. Jeden kompaktní arkádový balíček bez mikrotransakcí, bez nutnosti frčet na internetu. V jádru je to skvěle promyšlená esence arkádové zábavy, na povrchu trochu ohlodaná od neférovosti, a že bych při pohledu na ni zůstával v němém úžasu, to tedy taky zrovna ne. Jedná se však o dobrou volbu pro vyplnění volných chvil.

Zajímavé a výborně provedené skloubení dvou arkádových legend ve vaší kapse. Bavit se budete, potíž je v tom, jak moc. Průměrné zpracování a moc odebraná z hráčových rukou, to jsou problémy, které hře odpustit nelze.