Age of Wonders II - recenze
9/10
zdroj: Archiv

Age of Wonders II - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 6. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Druhý díl Age of Wonders s podtitulem The Wizards Throne měl ambice odsunout Heroes of Might & Magic IV a Disciples II z královského trůnu v žánru tahových fantasy strategií - povedlo se to?

Autor: Paperboy
Publikováno: 30.června 2002


Obrázek zdroj: Archiv Nedokážu vůbec pochopit, proč herní distributoři již několikátým rokem pokračují v trendu vydávání naprostých pecek těsně před dobou dovolených a prázdnin. Je sice fajn, že se v rámci několika málo týdnů vyrojí doslova sprcha očekávaných titulů, ale kdo má čas a především chuť je hrát? Pro běžného hráče je to ještě docela dobré, ale žurnalisté by rádi (a snad se žádný kolega nepostaví proti) svoji dovolenou trávili někde jinde, než u počítače nebo nedej bože u her. Nakonec to tak ale stejně skončí, a teď aby si člověk vybíral, kterou z nových perel otestovat dříve. Byla by škoda, kdyby v konkurenci Warcraftu 3, GTA 3, Neverwinter Nights a podobných trháků zapadla právě recenzovaná hra jménem Age of Wonders II: The Wizard's Throne.

 Více než klon Heroes of Might & Magic?
Jedná se o pokračování relativně úspěšného klonu HoMM, kterému byla vytýkána snad jen přehnaná jednoduchost. Nyní tedy vychází pokračování, které kromě následníka AoW představuje především letos již třetí želízko do pořádně divokého ohně fantasy turn-based strategií s prvky RPG - za pokus o definování žánru mě nekamenujte, jestliže se stále ztrácíte a netušíte, o čem je řeč, dosaďte si prostě místo onoho patvaru 'klon HoMM'.

Prvním statečným byli letos v zimě Disciples 2, kteří dostávali vesměs dobrá hodnocení, pouze se spílalo nedotaženosti bojů. V těsném závěsu se objevilo velmi očekávaný čtvrtý přídavek do série Heroes of Might & Magic, kterému se minimálně povedlo získat přívlastek nejkontroverznější. Pro někoho je náhradou za třetí díl, dalším se radikální změny nelíbí a čtyřku odsuzují. AoW 2 má ambice stát se oním třetím, který se směje a obsadit královský trůn pro sebe - podaří se mu to však?

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Herní princip
Začínat by se mělo od začátku, tak to dodržme - po několika úvodních filmečcích, které vás v rychlosti obeznámí s průměrným příběhem, ve kterém figurují bozi několika sfér magie válčící navzájem, se dostanete k zahrání tutoriálu, pokud tedy chcete. A chtít byste rozhodně měli, protože AoW2 je velmi komplexní hra, která aspoň zpočátku může činit i zkušenějším hráčům nemalé potíže. Pojďme se tedy společně s tutoriálem podívat na herní principy: nejprve si vyberete svého kouzelníka, jehož úkolem je prakticky jen se starat o sesílání kouzel po krajině a nejčastěji ho budete mít ve svém největším městě, odkud může kouzlit co nejdále. Po smrti se reinkarnuje právě v největším městě, pokud tedy nějaké město ještě máte.

Zvětšit zdroj: Archiv Ohledně fungování systému kouzel se rozepíšu až dále, zatím si vysvětleme, jak vlastně získat armády a hrdiny - běžné jednotky si můžete vytvořit ve městech, hrdinu si však ve městě najmout již nemůžete. Narazíte na ně poměrně často na různých místech po mapě, někdy vám přijdou na pomoc sami a zjeví se ve městě, případně si můžete vypomoci i kouzlem Summon Hero, které vám hrdinu prostě na pomoc přivolá, ať už se mu chce nebo ne.

 Odlišnosti jednotek a vynalézání
Ras je v AoW2 rovný tucet a až na dvě výjimky se jedná o stejnou skupinu jako v původním díle. Každá rasa může ve městech nakupovat jednotky, společné pro všechny jsou balisty, katapulty, priesti, kteří slouží primárně jako bojoví léčitelé a nakonec nejnižší jednotky, které samozřejmě zcela shodné nejsou, ale různorodost na této úrovni je těžké vytvořit. Lepší je to pochopitelně u jednotek na vyšším stupni, které se od sebe liší prakticky vším, vzhledem počínaje, přes druh a sílu útoku až po speciální schopnosti. Ty jsou poměrně důležité a nebylo by moudré je v boji přehlédnout, protože např. taková paralýza nejmocnějšího nepřítele může hladce zvrátit průběh bitvy.

Zvětšit zdroj: Archiv Zároveň s tímto se musíte věnovat také vynalézání nových kouzel nebo schopností pro vaše čaroděje. Každý z nich má alespoň jednu podpůrnou schopnost, jako např. zisk více zkušeností z boje, snazší kouzlení apod. Možnost získávat cestou výzkumu i něco jiného než kouzla je poněkud matoucí a většinou se budete spíše věnovat nějakému novému kouzlu než schopnosti. Následně si pak také náročnější kouzla vyžádají před sesláním pár tahů na přípravu, kterou pochopitelně také nesmíte zanedbat - až budete na záchranu potřebovat jednoho elementála navíc, ale budete o jeden tah krátcí, vzpomenete si na má slova.

 Budovy
Hlavním klíčem k úspěchu pro vás budou města - k nim opět můžete přijít několika způsoby. Buď narazíte na město nepřátelské a prostě ho dobudete, můžete si i postavit nové ve stylu Civilizace nebo opravit ruiny města již zničeného. Od základní vesnice se brzy dostanou na úroveň města a nakonec i na velkoměsto (resp. jde o řetězec village - town - city). Tento růst probíhá samovolně a podpořit ho můžete stavbou nových obydlí nebo jiných specifických staveb. V zásadě platí, že kromě kasáren, opevnění atp. je pro vás nejdůležitější stavbou Wizards Tower, která je k dostání v několika variantách a několikanásobně zvětšuje dosah vašich kouzel, tzn. si bez ní prakticky nezakouzlíte.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Kouzlení
Kouzla mají totiž svoje možnosti dost omezené - hrdina sám má kolem sebe sféru o rozsahu jednoho hexu, ve které si může spokojeně kouzlit, samozřejmě také kouzlí při bojích. Pokud však chcete kouzlem dosáhnout i dál, záleží na tom, kam dosahuje pole působnosti vašeho hlavního kouzelníka. A právě Wizards Tower ji rozšiřuje už na základní úrovni o rovných 15 hexů, a s dalšími upgrady se dostanete i ke stále většímu dosahu. U měst se ještě hodí zmínit možnost produkci urychlit, ať už jde o stavby či jednotky. Stačí pár zlatek a práce jde od ruky hned lépe...

Zvětšit zdroj: Archiv Ovšem kde zlatky získat? Můžete si založit několik průzkumných jednotek (nejlepší jsou pochopitelně ty nejrychlejší, takže vhod přijde lehká jízda atp.) a s nimi prošmejdit mapu křížem krážem s cílem najít něco hodnotného - buď se vám povede najít zlato se jen tak válet po zemi, nebo se najdete zdroj trvalého přísunu, jako např. důl a vodní mlýn. Stejným stylem získáváte i druhou surovinu a totiž manu, až na to že ji pochopitelně nebudete těžit, ale čerpat z magických fontán zvaných nody a chrámů ve městech.

 Souboje
Při vandrování po mapě nepochybně narazíte i na nepřátelské jednotky, ať už to je neutrální banda elementálů bránící nějaký cenný artefakt, nebo armáda jednoho ze znepřátelených božstev. Nyní přichází na řadu boj, který si buď můžete nechat automaticky vyhodnotit počítačem a získat tak čas, nebo se do boje pustit osobně. Dlužno podotknout, že počítání výsledku boje je docela férové a pokud jste v jakékoliv časové tísni, doporučuji ji využít.

Zvětšit zdroj: Archiv Na druhou stranu si dozajista více legrace užijete přímou účastí v boji. Pak se bojující strany objeví na 3D izometrickém bojišti a začíná tahová bitva. Můžete používat bojových kouzel nebo si na svoji stranu přivolat pomocníka, kterých je v nabídce mnoho a těžko je stihnete všechny vyzkoušet - z osobní zkušenosti jsou vděčným nástrojem zkázy elementálové, kteří dokáží rány rozdávat i přijímat a disponují zajímavými speciálními schopnostmi.

Boje jsou dobře zpracované a zábavné, mají však i své mouchy. Největší z nich je náhodnost zásahu a síly útoků, kdy se nezřídka stane, že vaše mocná jednotka nepochopitelně mine výrazně slabšího nepřítele, který se do ní následně párkrát trefí s nejvyšší možnou účinností a máte po parádě. Tento problém narůstá do šílených rozměrů u jednotek s dálkovým útokem, jako např. mniši nebo lučištníci. Kromě toho, že se často ani nemohou trefit kvůli překážkám na bojišti, svůj cíl téměř pokaždé minou z jakékoliv vzdálenosti a když už se jim střela povede, nepřítele spíše jen polechtá. Tímto se stávají jednotky na dálku s pouze jedním útokem zcela nepoužitelnými, naštěstí alespoň jednotky s více útoky jdou využít díky větší šanci na zásah.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Ovládání a chyby
Jak vidíte, AoW2 je opravdu komplexní a nějaký čas zaškolování zabere. Herní interface vám v tomto pomáhá i nepomáhá, většinou však odvádí dobrou práci. Nejprve k pozitivům - rozdělení na několik oken se stálou funkcí se mi jeví jako dobrý nápad a zpracování naštěstí nepokulhává, takže si brzy zapamatujete, kde se objevují nové zprávy, kde je tlačítko pro diplomacii atp. Rotování mezi jednotlivými armádami a městy je rychlé a snadné, ale nechápu, proč nikde není kompletní přehled právě všech měst a jednotek, takto můžete mít chvílemi problémy se zorientovat, čím vlastně disponujete.

Zvětšit zdroj: Archiv Klávesových zkratek není moc a ty funkční bohužel nejsou vypsané v nějakém stručném přehledu, takže se můžete opět na chvíli zamotat. Další z problémů je ten, že nemůžete odvolat již "nakliknutý" pohyb pro další tah, takže musíte armádu následně opatrně vybrat přímo v mapě, nikoliv přes tlačítko pro rychlý posun mezi armádami, a pohyb zrušit. Důvodů ke změně plánů může být několik, např. nečekaný nepřítel v cestě atp.

Kromě drobných chyb v interface se jich pár najde i jinde - diplomacie byla sice od předchozího dílu posílena, stále je však víceméně k ničemu a využijete ji především k výměně zdrojů a kouzel s dalšími čaroději. Oponenti vám mohou v jednom tahu vyhlásit válku, nabídnout alianci nebo se pokusit o vyjednávání, záleží jen a jen na štěstí a tak budete docela často loadovat a zkoušet ten nejvýhodnější výsledek. Dalším problémem je nemožnost v bojích jednotky posouvat ve skupinách, díky čemuž se bitva může během pár tahů proměnit ve slušný chaos, kdy nevíte kdo je vlastně na tahu, kde se vyskytují nepřátelé, kdo vám již stihl zemřít atp.

 Dojmy z hraní
Zvětšit zdroj: Archiv I přes tyto pihy na kráse se dá AoW2 označit za velmi uspokojující hru, dlouhé prolézání map spojené s hledáním artefaktů, surovin a nepřátel čekajících na inhumaci je úžasně zábavné a stejně tak tomu je i s městy a obranou vaší říše. Nepřítel není žádný salát a často se velmi snaživě pokouší vám krást zdroje i stavby a musíte se mít před ním neustále na pozoru, a to i na nižších obtížnostech. Jednotlivé rasy jsou dobře vybalancované a nebudete mít klid, než dostanete do armády nejsilnější jednotky každé z nich a nebudete moci kouzlit ty nejmocnější kouzla z každé magické sféry (vzduch, voda, oheň, země, život, smrt a nad všemi vládnoucí kosmos).

Kromě hlavní kampaně čítající kolem 20 rozlehlých map si můžete zahrát i jeden ze 24 scénářů, kde dostanete na výběr čaroděje, magickou sféru i rasu. Pozadu nezůstal ani multiplayer, který je dostupný přes internet, LAN a dokonce i email. Každý ví, jak dokáže být (nejen) síťové hraní podobných kousků časově náročné, AoW2 to lehce vyvažuje tím, že v základním nastavení táhnou všichni hráči simultánně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

 Audiovizuální zpracování na jedničku
Mohli bychom všechno odsunout stranou a přesto by stálo za to se na AoW2 podívat už jen kvůli jejich technickému zpracování. Jednoduše řečeno - vypadá to úžasně. Tvůrci naplno využili možnosti 32bitové palety barev a grafika je překrásně barevná a detailní, v tomto ohledu nepřekonává jen svého předchůdce ale možná i své letošní dva konkurenty zmíněné na začátku. Obzvláště povedené jsou 2D portréty, které jsou výborně prokreslené a podporují fantasy atmosféru.

Jediný nedostatek bych viděl v jednotkách, které jsou příliš malé a nezajímavé, nepůsobí zdaleka tak majestátním dojmem jako např. ty z Disciples II. Na druhou stranu se jich na bojiště vejde mnohem více, počet se může dostat i přes dvacet. Zvuk je na tom ještě lépe, hlasy těch několika promluvivších hrdinů zní dobře, ale jde především o hudbu. Ta se povedla na výbornou a ambietní fantasy soundtrack skvěle tvoří atmosféru, mohl by však být trochu delší - takhle má něco málo pod hodinu, přičemž u AoW2 jde klidně vydržet celý den.

Zvětšit zdroj: Archiv Těžko napsat nějaký souhrnný závěr, Age of Wonders 2 je totiž velice komplexní hra a pro její pochopení vám kromě přečtení recenze nejvíce pomůže, že si ji prostě zahrajete a vžijete se do ní. I když se na první pohled může jednat o kopii několika jiných slavných her, vždy je však přidáno něco navíc a ve výsledku tu máme skvěle zpracovanou a návykovou hru, kterou by si neměl nechat ujít žádný z fanoušků žánru. Třeba v AoW2 také najdete svého nástupce po HoMM4.

Stáhněte si: Demo (109 MB), Cheaty
Související články: Novinky, Age of Wonders recenze (11/1999), Heroes of Might & Magic IV recenze (5/2002), Disciples II: Dark Prophecy recenze (2/2002)

 
Paperboy
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Další z her způsobujících syndrom "ještě jeden tah a jdu spát". A to je dobře.

Nejnovější články