Autor: Paperboy Publikováno: 30.června 2002 |
![]() ![]() ![]() Herní princip Začínat by se mělo od začátku, tak to dodržme - po několika úvodních filmečcích, které vás v rychlosti obeznámí s průměrným příběhem, ve kterém figurují bozi několika sfér magie válčící navzájem, se dostanete k zahrání tutoriálu, pokud tedy chcete. A chtít byste rozhodně měli, protože AoW2 je velmi komplexní hra, která aspoň zpočátku může činit i zkušenějším hráčům nemalé potíže. Pojďme se tedy společně s tutoriálem podívat na herní principy: nejprve si vyberete svého kouzelníka, jehož úkolem je prakticky jen se starat o sesílání kouzel po krajině a nejčastěji ho budete mít ve svém největším městě, odkud může kouzlit co nejdále. Po smrti se reinkarnuje právě v největším městě, pokud tedy nějaké město ještě máte. ![]() Odlišnosti jednotek a vynalézání Ras je v AoW2 rovný tucet a až na dvě výjimky se jedná o stejnou skupinu jako v původním díle. Každá rasa může ve městech nakupovat jednotky, společné pro všechny jsou balisty, katapulty, priesti, kteří slouží primárně jako bojoví léčitelé a nakonec nejnižší jednotky, které samozřejmě zcela shodné nejsou, ale různorodost na této úrovni je těžké vytvořit. Lepší je to pochopitelně u jednotek na vyšším stupni, které se od sebe liší prakticky vším, vzhledem počínaje, přes druh a sílu útoku až po speciální schopnosti. Ty jsou poměrně důležité a nebylo by moudré je v boji přehlédnout, protože např. taková paralýza nejmocnějšího nepřítele může hladce zvrátit průběh bitvy. ![]() Budovy Hlavním klíčem k úspěchu pro vás budou města - k nim opět můžete přijít několika způsoby. Buď narazíte na město nepřátelské a prostě ho dobudete, můžete si i postavit nové ve stylu Civilizace nebo opravit ruiny města již zničeného. Od základní vesnice se brzy dostanou na úroveň města a nakonec i na velkoměsto (resp. jde o řetězec village - town - city). Tento růst probíhá samovolně a podpořit ho můžete stavbou nových obydlí nebo jiných specifických staveb. V zásadě platí, že kromě kasáren, opevnění atp. je pro vás nejdůležitější stavbou Wizards Tower, která je k dostání v několika variantách a několikanásobně zvětšuje dosah vašich kouzel, tzn. si bez ní prakticky nezakouzlíte. ![]() ![]() ![]() Kouzlení Kouzla mají totiž svoje možnosti dost omezené - hrdina sám má kolem sebe sféru o rozsahu jednoho hexu, ve které si může spokojeně kouzlit, samozřejmě také kouzlí při bojích. Pokud však chcete kouzlem dosáhnout i dál, záleží na tom, kam dosahuje pole působnosti vašeho hlavního kouzelníka. A právě Wizards Tower ji rozšiřuje už na základní úrovni o rovných 15 hexů, a s dalšími upgrady se dostanete i ke stále většímu dosahu. U měst se ještě hodí zmínit možnost produkci urychlit, ať už jde o stavby či jednotky. Stačí pár zlatek a práce jde od ruky hned lépe... ![]() Souboje Při vandrování po mapě nepochybně narazíte i na nepřátelské jednotky, ať už to je neutrální banda elementálů bránící nějaký cenný artefakt, nebo armáda jednoho ze znepřátelených božstev. Nyní přichází na řadu boj, který si buď můžete nechat automaticky vyhodnotit počítačem a získat tak čas, nebo se do boje pustit osobně. Dlužno podotknout, že počítání výsledku boje je docela férové a pokud jste v jakékoliv časové tísni, doporučuji ji využít. ![]() Boje jsou dobře zpracované a zábavné, mají však i své mouchy. Největší z nich je náhodnost zásahu a síly útoků, kdy se nezřídka stane, že vaše mocná jednotka nepochopitelně mine výrazně slabšího nepřítele, který se do ní následně párkrát trefí s nejvyšší možnou účinností a máte po parádě. Tento problém narůstá do šílených rozměrů u jednotek s dálkovým útokem, jako např. mniši nebo lučištníci. Kromě toho, že se často ani nemohou trefit kvůli překážkám na bojišti, svůj cíl téměř pokaždé minou z jakékoliv vzdálenosti a když už se jim střela povede, nepřítele spíše jen polechtá. Tímto se stávají jednotky na dálku s pouze jedním útokem zcela nepoužitelnými, naštěstí alespoň jednotky s více útoky jdou využít díky větší šanci na zásah. ![]() ![]() ![]() Ovládání a chyby Jak vidíte, AoW2 je opravdu komplexní a nějaký čas zaškolování zabere. Herní interface vám v tomto pomáhá i nepomáhá, většinou však odvádí dobrou práci. Nejprve k pozitivům - rozdělení na několik oken se stálou funkcí se mi jeví jako dobrý nápad a zpracování naštěstí nepokulhává, takže si brzy zapamatujete, kde se objevují nové zprávy, kde je tlačítko pro diplomacii atp. Rotování mezi jednotlivými armádami a městy je rychlé a snadné, ale nechápu, proč nikde není kompletní přehled právě všech měst a jednotek, takto můžete mít chvílemi problémy se zorientovat, čím vlastně disponujete. ![]() Kromě drobných chyb v interface se jich pár najde i jinde - diplomacie byla sice od předchozího dílu posílena, stále je však víceméně k ničemu a využijete ji především k výměně zdrojů a kouzel s dalšími čaroději. Oponenti vám mohou v jednom tahu vyhlásit válku, nabídnout alianci nebo se pokusit o vyjednávání, záleží jen a jen na štěstí a tak budete docela často loadovat a zkoušet ten nejvýhodnější výsledek. Dalším problémem je nemožnost v bojích jednotky posouvat ve skupinách, díky čemuž se bitva může během pár tahů proměnit ve slušný chaos, kdy nevíte kdo je vlastně na tahu, kde se vyskytují nepřátelé, kdo vám již stihl zemřít atp. Dojmy z hraní ![]() Kromě hlavní kampaně čítající kolem 20 rozlehlých map si můžete zahrát i jeden ze 24 scénářů, kde dostanete na výběr čaroděje, magickou sféru i rasu. Pozadu nezůstal ani multiplayer, který je dostupný přes internet, LAN a dokonce i email. Každý ví, jak dokáže být (nejen) síťové hraní podobných kousků časově náročné, AoW2 to lehce vyvažuje tím, že v základním nastavení táhnou všichni hráči simultánně. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Audiovizuální zpracování na jedničku Mohli bychom všechno odsunout stranou a přesto by stálo za to se na AoW2 podívat už jen kvůli jejich technickému zpracování. Jednoduše řečeno - vypadá to úžasně. Tvůrci naplno využili možnosti 32bitové palety barev a grafika je překrásně barevná a detailní, v tomto ohledu nepřekonává jen svého předchůdce ale možná i své letošní dva konkurenty zmíněné na začátku. Obzvláště povedené jsou 2D portréty, které jsou výborně prokreslené a podporují fantasy atmosféru. Jediný nedostatek bych viděl v jednotkách, které jsou příliš malé a nezajímavé, nepůsobí zdaleka tak majestátním dojmem jako např. ty z Disciples II. Na druhou stranu se jich na bojiště vejde mnohem více, počet se může dostat i přes dvacet. Zvuk je na tom ještě lépe, hlasy těch několika promluvivších hrdinů zní dobře, ale jde především o hudbu. Ta se povedla na výbornou a ambietní fantasy soundtrack skvěle tvoří atmosféru, mohl by však být trochu delší - takhle má něco málo pod hodinu, přičemž u AoW2 jde klidně vydržet celý den. ![]() Stáhněte si: Demo (109 MB), Cheaty Související články: Novinky, Age of Wonders recenze (11/1999), Heroes of Might & Magic IV recenze (5/2002), Disciples II: Dark Prophecy recenze (2/2002) |
Paperboy připravil: jd |