Xpand Rally - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Xpand Rally - první dojmy

16. 8. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vystavět závodní rallye na enginu first-person střílečky Chrome je poměrně neotřelý nápad. Dokážete si ale něco podobného představit v praxi? My už ano díky otestování novinářské preview-verze.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 16.srpna 2004
Verze hry: novinářský preview-build
Doba testování: 1 týden


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vystavět automobilovou závodní hru na enginu first-person střílečky je poměrně neotřelý nápad. Co neotřelý, něco takového jsme tu ještě neměli, pokud nebudu počítat motorky na ploché dráze ve FIM Speedway Grand Prix. Někdo by možná mohl připomenout Quake Rally, v tomhle případě se ale jedná o komerční produkt a ne o amatérský přídavek několika nadšenců. Polský Techland to ovšem myslí naprosto vážně a pro Xpand Rally použil technologii Chrome Engine 2004, jehož starší verze poháněla loňskou 3D akci Chrome.

Rozčarování na úvod
Abych řekl pravdu, novinářská preview-verze Xpand Rally (nemluvím tedy o nedávno uniklém neoficiálním publisher demu), kterou jsme v červenci obdrželi od českého vydavatele US Action, mi při prvním spuštění radost zrovna neudělala. V hlavním menu totiž fungovala jediná položka (Rally League) a stejně nepřátelská byla obrazovka Options, kde šlo překonfigurovat jen ovládání, či lehce upravit zvuky. Nepotěší ani nastavení grafiky, jelikož maximem je změna rozlišení a kvality textur, jinak si hra patrně vše detekuje sama. Když si vzpomenu na rozsáhlé možnosti konfigurace, které umožňoval Chrome…

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pobavil mne také readme soubor, který hlásal, že minimem (!) je grafická karta GeForce FX 5600 Ultra, případně ATI Radeon 9600 Pro, v obou případech ovšem se 128 MB RAM. Co dodat? Chápu, že grafika hry je ušita pro DirectX 9 a jen doufám, že finální verzi hry bude možné provozovat i na poněkud slabších grafikách. Pro účastníky mnohdy vášnivých debat pod Cappyho články o hardware ještě dodám, že Techlandem doporučené karty jsou GeForce 5900 a ATI Radeon 9800, obě samozřejmě s 256 MB paměti :)

 Pastva pro oči
První dojem po chvilce loadingu je asi takový, že nevíte kam dřív s očima. Vizuální zpracování je totiž tím, co vás pravděpodobně na Xpand Rally upoutá nejvíce. Detailně vymodelovaný vůz, který se v menu hlásil coby závodní speciál XRC-T1, nezapře svou podobnost s Fordem Focus WRC. Co si budeme povídat, on mu není podobný, on to je Focus WRC. Zdá se tedy, že Techland nemá na auta oficiální licenci, každopádně už z dřívějších obrázků v naší galerii je jasné, že o žádný z oblíbených rallye vozů nepřijdeme, jen se nebudou jmenovat Peugeot 206, Subaru Impreza, Citroen Xsara nebo Mitsubishi Lancer. Mimochodem aut by celkově mělo být dvanáct, možná ale také dvacet.

Také trať a její nejbližší okolí vypadá naprosto úchvatně. Je vždycky fajn, když se s polygony nehýří jen v případě auta, ale dostatek jich zbude i na zpracování krajiny. Xpand Rally rozhodně nezapře, že používá technologii Chrome Engine 2004 a pokud jste Chrome hráli, jistě vám bude ráz krajiny povědomý. Už žádné dvourozměrné náhražky, v podobě stromů, keřů a další vegetace, tak jak je známe například z Colin McRae Rally. Kdepak, Chrome engine dokáže takřka vše podstatné zobrazit trojrozměrně, takže les opravdu vypadá jako les.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

I svodidla, značky, patníky, reklamní cedule, telegrafní sloupy a další objekty v nejbližším okolí jsou ve 3D. Co víc, viditelnost není nijak omezena a pokud se silnice klikatí do kopce, vidíte ji daleko dopředu. Vizuální dojem ještě umocňuje krásné nasvícení od zapadajícího slunce a stíny mraků, plující po zemi. Jako třešnička nechybí spousta drobných (teď již 2D) detailů, v podobě trsů vysoké trávy nebo třeba pampelišek, pohupujících se ve větru. Dále se o vizuálních kvalitách asi netřeba zmiňovat, Chrome Engine toho zdá se umí dost a mnohem více vám jistě prozradí obrázky nebo videa.

 Rallye na polský způsob?
Z grafiky tedy oči přecházejí, ovšem ještě než jsem vyrazil na trať, stačil jsem si všimnout i dalších, vskutku zajímavých drobností. Defaultně nastavený pohled zpoza vozu například odhalil, že v autě sedí jenom řidič a sedadlo spolujezdce je prázdné. Zkusil jsem tedy měnit pohledy kamer, abych se podíval i dovnitř mého Fordu… ehm XRC-T1čky a zjistil, zda se mi to jenom nezdálo.

Dobrá zpráva je, že pohled z vozu tady je, sice chybí volant, případně ruce šmátrající po něm, ale nemůžeme chtít všechno. Ta špatná říká, že ačkoliv můj zrak díky počítačům už není to, co býval, opravdu jsem se nemýlil a v novinářské preview-verzi v autě sedí pouze řidič. Pravděpodobně nějaká polská variace na rallye závody, jelikož v jediném přístupném herním módu v demu se opravdu jezdí bez spolujezdce a tedy i bez čteného komentáře – jen podle barevných šipek ve středu obrazovky (v plné verzi by však spolujezdec neměl chybět - pozn.ed.).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ukazatel počtu okruhů (lap 1/1) i mapka trati v levém spodním rohu byly zvěstí další podivné skutečnosti. Nejsou tu tradiční rychlostní zkoušky, ale okruhy! A teď nemyslím nějaké divácké supererzety, někde na stadionu nebo autodromu. Teď myslím regulérní okruh, jako když profrčíte vesnicí, vezmete to okolo kostela k lesu, potom kolem rybníka a po polní cestě zpátky do vísky. Těžko říct, jak budou vypadat další herní módy a jestli bude Xpand Rally jen o okruzích nebo i o klasických erzetách. Jisté je pouze to, že hra nabídne pravděpodobně trochu jiný styl rallye, než jsme doposud byli zvyklí.

 Jízdní vlastnosti
Hned jak jsem se trochu vzpamatoval, vyrazil jsem na trať, abych otestoval, jak ten „jakoby Focus“ vlastně jede a jak to vypadá s fyzikou. Pro první svezení jsem zvolil asfaltovou polskou rally, narafičenou v menu jako primární. Dojmy jsou asi takové, že auto velmi dobře sedí a v zatáčkách jde díky šikovnému zacházení s plynem a brzdou ochotně do smyku. O nějaké realitě ale bohužel nemá cenu ani mluvit, stačí když řeknu, že auto působí mnohem lehčím dojmem než by bylo záhodno, občas podivně poskakuje a zatáčí podle středové osy.

Po dojetí prvního okruhu v Polsku bych jízdní vlastnosti řadil zhruba na úroveň Colin McRae Rally 3, což, jak sami uznáte, není zrovna moc lichotivé. Ovšem po vyzkoušení ostatních tratí musím konstatovat, že je to snad ještě horší a to, co předvedla Xpand Rally v preview verzi, není nic jiného než arkáda, proti které je CMR3 skoro až simulace. V plné verzi naštěstí bude možnost výběru mezi arkádou a simulací, která mě snad uspokojí více.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Díky trojici betonová skruž-rodinný domek-hrad na kopci brzy vyšlo najevo, že všechny tři polské okruhy jsou úplně stejné. Liší se jen denní dobou a počasím. Jednou je krásný den, potom je trať zahalena v mlze a dešti, poslední je noční verze. Mokrý asfalt klouže podle očekávaní trochu víc, než ten suchý, každopádně dojmy z chování vozu to příliš nevylepšuje. Skutečné „kvality“ fyziky mi totiž odhalila až druhá trať, která je tu opět zastoupena v trojím provedení. Tentokrát se jede v Irsku a pakliže na polském asfaltu auto občas nerealisticky poskakovalo, na nerovné irské šotolině je to hotové utrpení. Pokud měl Techland v plánu udělat hru, kde se auta chovají jako dětské hračky, dokonale se to povedlo.

 Poškození a interakce s okolím
Přes opravdu mizerné chování aut v arkádovém módu stojí za zmínku jejich model poškození. Karoserie se deformuje, spoustu dílu jde zcela utrhnout, na sklech se objevují praskliny a časem se vysypou úplně. Odpadávání nárazníků, přední kapoty nebo blatníků se pomalu stává u rallye her samozřejmostí, každopádně vzhledem k předchozímu odstavci bych to skoro ani nečekal. Nicméně poškození se znovu nese v arkádovém duchu, jelikož nemá žádný vliv na jízdní vlastnosti. Překvapí také kvalitní interakce s okolím. Značky, ploty, reklamní panely – to všechno jde porazit. Některé objekty se dokonce rozpadnou na několik dílů, i když ne tak úžasně, jako ve Flat-Outu.

 Svazující volnost
Velkým plusem Chrome enginu je naprostá volnost pohybu. Zatímco v jiných závodních hrách se jede v jakémsi betonovém korytu, v jehož středu je vlastní trať a při menším výletu mimo narazíte na texturu lesa nebo na neviditelný plot, Chrome technologie umožňuje opravdu to, co si zamanete. Zjednodušeně řečeno, na čtverci o rozměru několika čtverečních kilometrů je vymodelována krajinka se závodní tratí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

O to nepochopitelnější je ovšem fakt, že v novinářské preview-verzi NEŠLO volně jezdit a tratí jste neustále svazováni. Stačí vyjet sotva deset metrů mimo silnici a hra vás bez milosti hodí zpátky. Tohle vážně nepochopím, takhle pohřbít jeden z největších kladů enginu, to se jen tak nevidí. Ano, svádělo by to ke zkracování trati, ale na okruzích jsou rozmístěny checkpointy, takže by se to jistě dalo ošetřit. Ale ty možnosti, když by se hráč po nedobrždění a vyjetí do lesa nebo na přilehlou louku musel vracet zpátky, myslím převažují. V Techlandu si to však patrně nemyslí.

 Závěr
Zvětšit Nezbývá než doufat, že novinářská preview-verze prezentuje především to špatné, co finální Xpand Rally nabídne. Byla by to odvážná strategie, ale třeba tvůrci chtějí jen zmást konkurenci :) a proto předvedli arkádový jízdní model a reset auta pár metrů od trati. Vždyť z dosavadních „taháků“ ukázali vlastně jen grafiku (pravda pěknou) a slibovanou kvalitní fyziku nebo zranění posádky vozu jakoby si zatím schovávali. I extrémní poškození (známé z obrázků) jako utrhaná kola, či auta v plamenech zatím absentuje a vše zůstalo „jen“ u destrukce karoserie. Uvidíme, v jakém duchu se ponese slíbená oficiální demoverze a snad potom budeme moudřejší.

P.S. po napsání tohoto článku na vlny internetu uniklo neoficiální demo určené pro potenciální vydavatele, které je v řadě kritizovaných aspektů krapet vylepšeno, a tak by snad nemuselo jít o tak špatnou hru - se závěrečným verdiktem si ale počkejte na recenzi finální verze Xpand Rally.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky



Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje


 
 
Marek Beniač

Nejnovější články