Autor: Lano Publikováno: 18.září 2008 | Verze hry: PC/neveřejný betatest/ang. Doba hraní: pár týdnů |
Nevím, jak na tom budete vy, ale já jsem na začátku pocítil menší dilema. Jít objevovat nový kontinent nebo se podívat na zoubek DK? Vyhrála druhá uvedená možnost. DK je první tzv. HERO class, použitelný v roli tanka nebo dps. Je v mnoha ohledech výjmečný. Abyste si jej mohli založit, potřebujete mít na jakémkoli serveru alespoň jednu postavu na lvl 55 a výše. Rasa není omezena, ale musíte se samozřejmě řídit tím, zda chcete, aby váš DK patřil k Hordě nebo Alianci. Do začátku dostanete set vybavení zelené kvality a čtyři 12-slotové batohy. Všechny dostupné skilly jsou na úrovni 270. Z profesí máte first aid, také na úrovni 270. Ve slotu, kde bývá zbraň na dálku, používá DK tzv. sigil, který plní stejnou úlohu jako např. u druidů idol, většinou vylepšuje některou ze schopností. Herní mechanika DK je odlišná od současných postav. Namísto many, rage nebo energie je zde kombinace 6 run, které jsou umístěny pod portrétem a runic power (něco na způsob rage, nabíjí se používáním runových schopností). Run jsou 3 druhy, dle příslušných talentových stromů. Po použití runy trvá 10 vteřin, než se opět nabije. Na začátku jsou přiřazeny od každého druhu dvě, ale posléze si údajně můžete sami nastavit, kolik run jakého druhu chcete. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, jak se to dělá, takže začínám věřit, že to nelze. ![]() ![]() ![]() vytípané obrázky z bety A jaké je tajemství tankování s obouručním mečem? Podobně jako paladin, má DK různé aury, zvané presence, které mají jiný vliv na DK samotného a jiný na jeho partu. Presence jsem našel momentálně tři - blood, frost a unholy. Frost je ta používaná při tankování. Zvýší generované aggro, armor o 40% (tím nahradí chybějící štít) a odolnost vůči všem magickým školám je rovná vašemu levelu. Po vytvoření postavy jste v průběhu animace přeneseni do Nexusu jménem Acherus vznášejícího se blízko Lights Hope Chapel v Eastern Plaguelands, kde vám sám Arthas přidělí první z úvodních questů vyprávějících o boji proti staré známé Scarlet Crusade. Tento řetěz questů zároveň slouží jako vysvětlení důvodů, proč DK najednou bojují proti svému původnímu pánovi. Tyto questy jsou VELICE zábavné a v jejich průběhu se nebudete ani na chvíli nudit. Zde je použit také nový prvek, takzvané fázování (phasing). Spočívá v tom, že se krajina a NPC v ní mění v závislosti na tom, v jaké části linie questů jste. Pro ilustraci, na počátku jste v krásně zelené krajině s domky, poli a zahradami. Po několika splněných questech bude krajina již zpola zničená, tak, jak postupně Scourge získává navrch. Ke konci už se okolí začne podobat zbytku Plaguelands. Finta je v tom, že každý hráč vidí jinou verzi krajiny podle toho, v jaké části questů je. Takže zatímco vy pobíháte v zelené idylce, hráč stojící vedle vás je ve spálené verzi a la Plaguelands. Tento prvek je hojně použitý v celém datadisku, takže např. přijdete do vesnice duchů, kde není ani noha. Po splnění několika questů a osvobození vesnice z prokletí se najednou všude kolem objeví NPC, včetně vendorů a hospodského. ![]() ![]() ![]() Ale vraťme se zpět k DK. Jako odměnu za úvodní linii questů dostanete mimo peněz také talenty (těch máte na začátku celou nulu) a také části "vypadám skvěle" - DK set modré kvality, který nahradí vaše počáteční zelené hadry. Mimojiné zde seženete 100% mount a základní pvp trinket. Mount vydává při vyvolání hodně zajímavý zvuk, který zvláště pokusné ženy, vyskytující se v mém okolí, špatně snášely :-) Jen zamrzí, že kolem lvl 65 budete, po nabrání pár zelených kousků z Outlandu, vypadat jako průměrný warrior :-) Schopnosti - talentové stromy Schopnosti DK jsou velmi zajímavé, odvíjející se od rozšiřování různých nemocí (disease), vysávání života a kříšení nemrtvých. Měl jsem možnost vyzkoušet všechny tři talentové stromy, blood, frost i unholy. Už tady narazíme na jednu zajímavost. Oproti zavedeným zvyklostem zde nenalezneme talentový strom specializovaný na tankování, případně na damage dealing. Blizzard to tentokrát zařídil tak, že v každém stromě je od obou něco. Pojďme se na ně podívat blíže: BLOOD Když jsem začal hrát DK, byl blood stromem, který každý používal pro leveling, prakticky jste nepotkali DK s jinou specializací. Je trochu podobný retribution stromu u paladinů, např. bloody vengeance talent je totožný s vengeance u paladina, tj. po třech kritikalech získáte +15% shadow a fyzicke damage. Dalším atributem tohoto stromu je všeobecně schopnost léčení sama sebe v průběhu boje. Specialitkou je také to, že každým zásahem zbraně je tu šance na objevení několik červů, kteří útočí na nepřítele, čímž vás doléčují, takže při delším boji máte kolem sebe takovou menší červí školku :-) V průběhu několika patchů byl blood hodně oslabený, nicméně dá se doporučit díky stále slušné rychlosti zabíjení a velké schopnosti přežít. ![]() ![]() ![]() FROST O frost stromu se dá říct, že je to "nový blood" - vzhledem k tomu, že zde momentálně není problém dávat na lvl 60 rány za 3-4 tisíce. Jeví se mi také jako zřejmě nejlepší možný PvP strom, vzhledem k rozšířeným možnostem zpomalování protivníka. Držet se v dosahu nepřítele je momentálně největší problém. A navíc pozor, je zde talent, při jehož použití se stanete imunní vůči fearu a jeho příbuzným efektům na celých 25 vteřin - warloci a priesti si můžou chystat kapesníčky. UNHOLY A jsme u mého nejoblíbenějšího stromu. Ten se specializuje hlavně na zvýšení efektivity nemocí a lepší použitelnost ghoulů. Zde stojí za to zmínit, že podobně jako Nekromant v Diablu 2 můžete měnit zabité příšery v ghouly, kteří mají vlastní speciální schopnosti a určitý čas vám pomáhají. Potud si můžete říct: "to jde". Ale pozor! Podobně se i vy po smrti stanete na 45 vteřin ghoulem, případně můžete vzkřísit i své spoluhráče, kteří pak sami můžou ghoula ovládat, včetně všech jeho specialitek. Nejzákeřnější je asi sebedestrukce, která na lvl 60 dává všem nepřátelům v blízkém okolí ránu za 2000, což je slušné. Dokážu si představit použití obzvláště v PVP arénách, takže je možné, že uvidíme mnohem více zápasů, které skončily nerozhodně. Co se týče ghoula jako peta, běžný DK si jej vyvolá, ale nemá nad ním přímou kontrolu, ten za svým pánem jen chodí a napadá nejbližšího nepřítele. Oproti tomu unholy DK má klasický pet bar a ovládá ghoula tak, jako warlock své pety. Je třeba zmínit, že když si jej vyvoláte, efektně vyleze ze země i s patřičným zvukem. Jako problém bych viděl, že takhle vylézá ze země pokaždé, když sesednete z koně, což vás připraví o dobré 2 vteřiny času, kdy ghoul nebojuje, takže zbytečně schytáte rány za něj. Další efektní zbraní v arzenálu unholy DK je gargoyle, přesně takový, jakého bylo možno vidět ve Warcraftu 3. Ten je snad prvním opravdovým létajícím bojovým petem ve WoW - přiletí, nějakou dobu bombarduje nepřítele a zase zmizí pryč. Takže pokud se blood dá označit jako talentový strom s nejlepší schopností přežití hráče, frost jako mlátička-strom, tak unholy je zase díky všem výše zmíněným věcem největší zábavou z těch tří. Alespoň pro mě. ![]() ![]() ![]() Northrend Hlavním jevištěm datadisku je tento nový kontinent. I když ve stádiu bety ještě nejsou dokončeny všechny lokace, musím uznat, že se Blizzardu opravdu povedl. Kdo by čekal jednolitou zasněženou krajinu, ten se plete. Zasněženo může být odhadem tak 30% území. Zbytek tvoří lesy, vodopády, zátoky, zamlžené pustiny, spáleniště, případně trolí ruiny, jak můžete vidět na okolních obrázcích. Při průjezdu krajinou si všimnete, že se Blizzard zasadil o větší oživení krajiny, než tomu bylo v původní hře. Takže ptáci již nefungují jen jako vznášedla, ale normálně létají po obloze, případně sedají na větve. Vlci již neloví jen crittery, ale i ostatní zvířata. Na hodně místech jsou vedle sebe NPC příslušníci znepřátelených frakcí, kteří spolu bojují. Designéři se poučili z Outlandu a tentokrát připravili dvě vstupní zóny na opačných koncích kontinentu. To zajistí jednak větší znovuhratelnost v případě trénování více postav, jednak vetší rozložení hráčů první dny po vypuštění, kdy v Outlandu byla přímo hlava na hlavě a na jednotlivé moby se stály pětiminutové fronty. ![]() ![]() ![]() Jsou zase o trošku lepší než v Burning Crusade. Vedle klasických "zabij a přines" budete jezdit v tanku, létat na létajícím koberci nebo se pohybovat v jiné dimenzi. V jednom z questů máte např. za úkol osvobodit 5 peonů z nerubianských zámotků. Pokud si pamatujete podobný quest z Terrokar Forrestu, kde z těchto zámotků mohly vylézt i různé příšery, případně neutrální NPC, tak zde jsem s otevřenou pusou zíral, když ze zámotku vypochodoval tauren šaman v Tier 4 setu, uzdravil mě a pustil se do blízké potvory. Mimo něj bylo možné ještě narazit na bloodelf mága, který na vás zakouzlí arcane intellect, případně ork warriora, který vás obdaří commanding shoutem. Každý pomocník vám vydrží asi dvě minuty a nezdá se, že by byl jejich počet limitovaný. Ti, kdo rádi nabírají různé reputace, budou spokojeni. Je zde spousta různých frakcí, od různých expedičních sborů, až po sdružení D.E.H.T.A., což je zkratka "Druidi pro etické a humánní zacházení se zvířaty". Tato skupina je v opozici proti lovcům zvěře, vedeným Hemetem Nessingwarym. Toho si jistě pamatujete ze Stranglethorne Valley, případně z Nagrandu. Pro toto sdružení zabíjíte lovce a sbíráte jejich uši, krmíte zviřátka, případně vyprošťujete ubohá mamuťátka z pastiček. Pokud omylem zabijete některé ze zvířat v okolí základny DEHTA (některá z nich jsou stále agresivní), dostanete zvláštní debuff "Krvavé ruce", se kterým bych nedoporučoval pohyb poblíž jakéhokoli DEHTA druida :-) Celá série questů vrcholí soubojem s hunter-bossem, kterého se účastníte na hřbetě mamuta, přičemž máte k dispozici také všechny jeho skilly. Obecně vzato se ve WOTLK k používání různých vozítek a "lítáků" dostanete velmi často. Questů je zde velká spousta, příznivci denních questů si také přijdou na své, v každé zóně je jich většinou několik. Jinak podotýkám, že WOTLK vyžaduje, abyste již byli vlastníky Burning Crusade i základního WoW, bez nich a bez dříve vypracované postavy ani nešlo do betatestu vstoupit. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Achievementy Ano, tento současný módní trend mašel svou cestu i do WoWu. Podobně jako na Xboxu 360, případně na PS3 (trofeje), můžete i zde sbírat pomyslné odznáčky za svoje výkony. V hlavním UI postavy přibyla ikona, po jejímž stisknutí se objeví přehled jednotlivých achievement kategorií. Z všeobecných achievementů sem spadají věci jako ... Dosáhni lvl 70, 80, získej tabard, peta, epický jízdní skil. Jsou tu i obskurní položky typu "naprosto opilý padej 65 yardů bez toho, že bys umřel", "hoď 100 při greed rollu" nebo "zabij 15 krocanů v průběhu 3 minut". ![]() Příště v druhé polovině našich dojmů z bety: profese, charakterové třídy, loot a instance. Stáhněte si: Intro, Videa, Trailery... Související články: Preview, Novinky, Recenze WoW: The Burning Crusade, Recenze původního World of Warcraftu |
Lano | |
čtenář Tiscali Games a náruživý hráč World of Warcraftu |