World War III: Black Gold - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

World War III: Black Gold - první dojmy

26. 12. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Po Earth 2150 a The Moon Project přesunuli tvůrci těchto real-time strategií dějiště do blízké budoucnosti, kdy vypukla třetí světová válka kvůli boji o ložiska drahocenné ropy.

Autor: Bergy
Publikováno: 26.prosince 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Earth 2150 byla velmi povedenou real-time strategií ve 3D (recenze), která se mohla pochlubit výborným grafickým enginem a vůbec komplexně propracovaným systémem technologického vývoje spolu s navrhováním vlastních jednotek. Celý příběh byl zasazen do budoucnosti (konkrétně do roku 2150) a lidstvo bojovalo o zbytky nerostných surovin, aby vítězové mohli opustit planetu Zemi, která se řítila do zkázy.

 Nástupce Earth 2150
Boje v E2150 ještě pomalu nestačili ani utichnout a už tu byl další nášup v podobě Moon Projectu, což byl „datadisk“, který ale šel hrát samostatně (bez nutnosti vlastnit E2150) a svou velikostí se podobal spíše nové hře. Už zde dali vývojáři najevo, že chtějí ze své práce na E2150 vytěžit maximum, a to následně potvrdily i další zprávy, které jasně hovořili o další RTS, jejíž engine bude totožný s E2150.

Třetí v řadě je tedy titul World War 3 Black Gold, jehož děj vás zavede do ještě bližší budoucnosti (vlastně skoro současnosti), kdy největší mocnosti budou bojovat o ložiska ropy. Těžko odhadovat, jestli k takové válce skutečně jednou dojde. Třeba tento problém vyřeší alternativní zdroje (to jsem ale optimista, že? :), ale možné je asi všechno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nejlákavější skutečností na WW3 je určitě fakt, že se ve hře vyskytují v podstatě reálné jednotky a zbraně skutečných armád. Jen v rychlosti jich několik zmíním - například ve výbavě americké armády se setkáte s M2 Bradley, M1A2 Abrams, několika verzemi Hummera či bojovými vrtulníky AH-64 Apache a Comanche. Rusové naproti tomu disponují T-80 či nosičem balistických raket Scud A. Z leteckého parku využijete služeb strojů, jakými jsou třeba KA-29, KA-50 nebo Mi-8. Irák je na tom o něco hůře, jeho výzbroj je sice povětšinou ruská, ale o generaci starší. Ovšem kromě T-72 a dalších mají ve svém arzenálu i vysloužilé vrtulníky Gazelle a staré Jeepy.

 Válka mocností
Po nainstalování a spuštění hry na vás čeká velmi dobře udělané intro, ze kterého pomalu běhá mráz po zádech hlavně díky výstižnému komentáři. Následně mě ale překvapilo, že základní menu vykazuje téměř shodné znaky se svými předchůdci E2150 a Moon Project. Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nechci hned rejpat, ale když už je hra dělaná ze stejného engine, aspoň menu mohlo projít trošku většími změnami, shodné jsou totiž i veškeré volby. Na výběr tedy jsou (už klasicky) kampaně, skirmish mise, multiplayer a editor.

Hrát můžete za jednu ze tří stran a to buď za Američany, Rusy nebo Iránce. Docela mě udivil počet kampaní, kterých je celkem 6 (2 za každou mocnost). Systém je takový, že si nemůžete moc vybírat. Od úplného začátku je totiž aktivní pouze první americká kampaň a když jí dohrajete, můžete postoupit na ruskou a až pak na iráckou. Pokud odehrajete toto první kolečko, je vám dovoleno zahájit v podobném sledu ony druhé kampaně. Upřímně řečeno, větší lineárnost tažení jsem už dlouho nikde neviděl.

 Nezdevastovaná krajina
Vizuální zpracování je velmi podobné tomu z E2150, vylepšení enginu je pouze kosmetické. Základem všeho je přetvoření krajiny do současné podoby. Ta už není tolik depresivní, civilní budovy nejsou reprezentovány pouhými troskami, ale normální (zatím nedotčenou) strukturou domů silnic a železnice. Prostě už na první pohled poznáte, že se děj hry odehrává v nezdevastované Zemi, kterou atomová válka teprve čeká. Nejmarkantnější změnou jsou tedy nové budovy a ztvárnění jednotek. Nutno dodat, že tanky a další zbraně jsou opravdu podobné svým skutečným protějškům, ovšem jen v základních rysech, detaily pochopitelně chybí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Grafické a zvukové efekty jsou jinak opět vynikající, opravdu radost pohledět na střídání dne a noci, proměnlivost počasí či různé výbuchy a exploze. Mě samotného vždycky dostane, když padne na mapu černočerná tma a všechny světlomety se rozsvítí a osvětlí ztemnělou krajinu kolem. Variabilita prostředí je velká, od zasněžené Sibiře, přes zelené nížiny až po vyprahlou poušť - všeho si postupně užijete více než dost. To samé se dá říci i o hudbě, která si zachovala svou původní kvalitu a hlavně dynamiku, takže zvukovému doprovodu rozhodně nelze nic vytknout.

 Opět chybí pěchota
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Autoři hry z Reality Pump Studios se nicméně ani tentokráte nehodlali zabývat takovou významnou vojenskou složkou, jakou jsou vojáci. Ačkoliv se říká: do třetice všeho dobrého, tak ani ve WW3BG se bohužel pěchoty nedočkáte, což je dost velká škoda, protože tento veledůležitý prvek je nedostatkem jako hrom. Do jisté míry podezřívám autory, že se jim prostě nechtělo na původním herním engine skoro nic měnit a tohle by byl asi příliš pracný zásah do jeho struktury. Na druhou stranu, aspoň by bylo vidět, že se opravdu něco změnilo, protože takhle WW3BG vypadá jako z kopíráku E2150.

O tom se ostatně sami přesvědčíte hned při první misi. Ono totiž není stejné jenom hlavní menu, ale i všechno ostatní přímo ve hře. Od breefingu, přes volby nastavení, ovládací panel až po výzkumné a konstrukční centrum. Vše je prakticky identické s tím, co už jsme viděli v E2150 a Moon Project. Jediná odlišnost je opravdu pouze v soudobých jednotkách a upraveném prostředí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Rozporuplné pocity
Za sebe musím říct, že tohle mě trochu zaskočilo. Věděl jsem sice, že WW3BG bude hodně podobná svým předchůdcům, ale nečekal jsem až tolik shodných rysů. Celé mi to připadá jenom jako pouhá modifikace a tomu by podle mého názoru měla odpovídat i cena. Tento článek je ovšem dělán z anglické verze hry (zde v Čechách se totiž bude prodávat plně lokalizovaná verze, podobně jako tomu bylo v případě Moon Project), takže v těchto prvních dojmech nemohu vyvodit patřičné závěry ani se vyjádřit k úrovni překladu a dabingu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově vzato, zatím mám z této hry dost rozporuplné dojmy. Hry E2150 i Moon Project se mi velmi líbily a WW3BG má všechny pozitiva obou svých předchůdců, ale velkým záporem je fakt, že zde není nic nového. Absence jakékoli výrazné novinky může mnoha lidem přivodit určité zklamání a nejsem si jist, že tato skutečnost je zcela v pořádku. Může se sice jednat o trochu zkreslený pohled, díky tomu, že jsem tuto hru ještě nestihl dohrát do konce, ale mé počáteční pocity se moc často zase nemýlí.

Stáhněte si: Demo (130 MB)

 
Bergy
připravil: jd


 
 

Nejnovější články