zdroj:
tisková zpráva
Válečné hry jsou v poslední době hodně v kurzu, ale pokud se zaměříme na moderní vojenství, převládají spíše taktické akce než strategie. Virtuální generálové si užijí spíše s tygry, pantery a dalšími šelmami, které se proháněly po bojištích 2. světové války. Alespoň tedy co se čistě válečných, o resource management a další „zbytečnosti“ oproštěné strategie týče. Společnost GMX Media si této drobné mezery na trhu všimla a rozhodla se ji pěkně obsadit. O titulu, se kterým hodlá zaujmout hráče holdující taktickým orgiím s moderními stroji, si dnes řekneme něco víc; a to i proto, že k dispozici je již hratelné demo této gamesky.
Afghánistán a Irák Will of Steel vás zavede do dvou míst, na která se s Čedokem nedostanete, konkrétně do Afghánistánu (rok 2001) a do Iráku (rok 2003). Hlavní roli pochopitelně hrají hodní Američané, kteří mají na srdci jen celosvětový mír a všeobecné blaho, přičemž takové drobnosti jako je těžba ropy nebo vliv na politickou situaci v některých zemích je samozřejmě vůbec nezajímají. Za tyto skvělé hrdiny hrajete.
Potýkat se bude samozřejmě zejména s příslušníky hnutí Taliban a iráckou armádou věrnou Saddámovi. V demu se kromě pěchoty setkáte například s klasickým Humvee, tankem M60 Patton, vrtulníkem AH-6J nebo třeba obrněným vozidlem LAV25 Piranha. Nepřátelé s vámi budou laškovat mimo jiné za pomoci strojů BTR80 a T55.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Hlavní část hry by měla obsahovat šestnáct misí rozdělených do dvou kampaní (ano, jedna se odehrává překvapivě v Afghánistánu a druhá v Iráku), ale tohle číslo se může do vydaní plné verze změnit stejně snadno jako názory našich politiků. Návaznost jednotlivých misí nelze z dema bohužel posoudit, jelikož je v něm přístupná pouze samostatná, z celého příběhu vytržená mise (ano, ve hře má být údajně i příběh, ve kterém se hráč vžije do role mladého důstojníka Williama Steela – to bude nejspíš velice kvalitní děj, že? :)
zdroj:
tisková zpráva
Jisté je už teď například to, že jednotky mají různou úroveň zkušeností, neznámou však zatím zůstává, jestli s vámi někteří vojáci projdou celou kampaň a vy tak budete sledovat jejich postupné zlepšování. Pevně věřím, že tomu tak bude, RPG prvek v podobě vývoje jednotek je přeci jen poměrně oblíbený a umožňuje hráčům více se sžít se svými svěřenci. Ovládání a možnosti jednotek Will of Steel je v principu podobná třeba strategii Codename: Panzers. Tím mám na mysli hlavně to, že se jedná o realtimovku (i když zde bohužel nelze pauzovat) založenou jen na boji. Nebudete tedy těžit nějaké suroviny, stavět budovy a produkovat jednotky. Naopak, budete jen bojovat, bourat budovy a ničit (nepřátelské) jednotky.
Ovládání funguje vcelku klasicky, levým myšítkem označíte, pravým konáte pohyb nebo útok. Samozřejmostí je přidělování klávesových zkratek vybraným skupinám jednotek nebo dvojklik pro označení všech jednotek stejného typu. Docela fajn je, že svým svěřencům můžete nastavit chování (nestřílet / opětovat střelbu / střílet na všechno) a také několik formací, což bohužel u některých podobných strategií chybí. Jednotliví vojáci a stroje se od sebe liší mnoha atributy, například pancířem, dohledem, rychlostí, účinností zbraní a jejich přesností a podobně.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Příjemný je také fakt, že lze obsazovat nepřátelské stroje – stačí je vyřadit z boje (tedy skoro zničit) a pak opravit. V souvislosti s vašimi jednotkami naopak zamrzí fakt, že pathfinding není nic moc (dost často si vaše vozidla navzájem překáží a nedokáží se objet) a vaši svěřenci se občas snaží střílet přes budovy. Doufejme, že tyto neduhy autoři do vydání finální verze v únoru odstraní.
Nedotažené detaily
zdroj:
tisková zpráva
Tvůrci hry mysleli na spoustu detailů, i když v bitevní vřavě je díky nemožnosti zapauzovat nestihnete vždy využít. Jedná se třeba o to, že pěšáci mohou zalehout nebo se přikrčit a můžete je transportovat ve vozidlech, inženýři zas dokáží zlikvidovat miny, položit výbušniny nebo opravit poškozené stroje (což umí i opravárenský vůz). Nechybí ani léčení pomocí mediků. Je toho samozřejmě mnohem víc, ale nemá smysl zde celou hru popisovat, co by pak psal chudák recenzent, že?
Bohužel ovládání a využívání speciálních dovedností není příliš chytré – musíte vždy zadat konkrétní příkaz, což je trochu opruz (třeba v Blitzkriegu stačí s ženijním vozem kliknout na místo, kde se nachází minové pole, a ženisté sami kus území vyčistí...). Podivný je také přístup vývojářů k realismu, vojáci i stroje totiž vydrží opravdu hodně.
Slušná grafika, špatná kamera Z okolních obrázků jste jistě poznali, že Will of Steel je záležitostí využívající tři rozměry. Graficky je hra zpracovaná slušně – modely jednotlivých strojů jsou kvalitní, vojáci také a i prostředí je docela v pohodě, i když může působit trochu sterilně. K tomu nějaké ty bojové efekty či změny počasí a máme tu lehce nadprůměrné zpracování. Ve hře je docela dost zničitelných objektů – tanky hravě projedou pletivem nebo porazí sloupy a stromy, a dokonce i nepřátelské vojáky, kteří z toho obvykle mají pramalou radost.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Kamenem úrazu je však kamera – rotace a pohyb je samozřejmě v pořádku, ale jak se bohužel stává už od dob třetího Warcraftu ošklivým zvykem, obraz nelze příliš oddálit; to v praxi znamená, že máte přehled o mnohem menší části bojiště, než byste někdy potřebovali. Když dáme tento fakt do spojitosti s absencí oblíbené pauzy, je jasné, že při větších bitvách bude úspěch závislý mnohem více na rychlých prstech nežli na taktickém uvažování. Někomu to možná vyhovuje, ale dost lidí to taky může pěkně naštvat.
Ozvučení hry je vcelku průměrné. Některé hlášky jednotek zní sice pěkně, ale až moc jasně a nevzrušeně, čili v rámci bojové vřavy nepříliš přesvědčivě. Zajímavou vychytávkou by mělo být ovládání hlasem, uvidíme, jak bude ve finále fungovat. Pro zajímavost ještě hardwarové nároky – minimální jsou CPU 1 GHz, 128 MB RAM a 64 MB grafárna, doporučené pak CPU 1,8 GHz, 256 MB RAM a co nejlepší grafická karta. Čili na první pohled vcelku klasika, nicméně pro plynulé hraní ve vysokém rozlišení nestačí ani sestava autory označená jako doporučená.
Shrnutí
zdroj:
tisková zpráva
Z dema mám více méně rozporuplné pocity. Hra není špatná a má určitě velký potenciál, ale je do jisté míry nevyzrálá. Těžko říci, jestli s tím autoři ještě hodlají něco dělat, ale stačilo by pár menších úprav a hratelnost by se určitě zlepšila. Neškodilo by přidat pauzu, vylepšit pathfinding, zautomatizovat některé činnosti či vylepšit pár dalších věcí a měli bychom tu celkem kvalitní válečnou strategii. Nechme se překvapit, jestli to tak skutečně bude.
Stáhněte si: Demo, Videa...
Související články: Novinky
|