Autor: ACE Publikováno: 22.února 2002 |
![]() ![]() ![]() Na něj je však potřeba dát největší pozor, aby hra disponovala vyváženými jednotkami, což se pozná především v síťové hře více hráčů. Tam proti sobě stojí dva, čí více lidských mozků, které si sebemenších výhod či nevýhod všimnou a využijí je ve svůj prospěch. A proto Blizzardi vypsali otevřenou betatestovací akci, v rámci které náhodně vybrali 5000 zájemců ze Severní Ameriky, kteří zhruba před 14 dny obdrželi CD s betaverzí Warcraftu III, speciálně upravenou pro test internetové hry více hráčů přes jejich síť serverů s názvem Battle.net. Díky našim kontaktům v zahraničí máte nyní možnost přečíst si naše vlastní první dojmy z této testovací verze Warcraftu III, získané po mnoho hodinách on-line hraní a nikoliv pouze shlédnutím (opsáním) preview a screenshotů na zahraničních webech, jak tomu bohužel je ve zvyku u některých českých herních serverů. Connected to Battle.net... ![]() Oproti předchozím dílům máte možnost výběru mezi čtyřmi herními rasami. Hrdí představitele lidského plemene, stojící na straně dobra proti brutálním a občas jednodušším zeleným tvorům patřícím spíše do pomyslné kategorie špatňáků - jinými slovy lidé a orkové - zde z předchozích dílů zůstali. Pokud vám připadají už okoukaní, můžete si místo nich vybrat armády nočních elfů, žijící v souladu s přírodou ve svých lesních královstvích. Ale mými jednoznačnými favority jsou vládci temné magie - nemrtví, ukazující vám tu nejtemnější stránku tohoto světa. Stavění domečků Rozdíly mezi rasami se nesou v obdobném duchu, jako u již zmiňovaného Starcraftu. Přestože každá z nich má své speciální budovy, odlišné způsoby získávání surovin i stavby nových budov, vše je založeno na podobném principu. Začínáte se základní budovou a pár pěšáky, schopnými těžit dvě základní suroviny - zlato z dolů a dřevo z lesů. Ke stavění bojových jednotek potřebujete kasárny, silnější a dražší jednotky máte k dispozici až po postavení dalších specializovaných budov. Navíc zde naleznete nezbytné upgrady účinnosti zbraní, odolnosti štítů či přidávání nových schopností jednotkám. Budovy stavíte v logické posloupnosti, takže nemůžete hned na začátku hry stavět nejlepší jednotky. ![]() ![]() ![]() Důležitým faktorem jsou budovy, zajišťující potravu - čím více chcete mít jednotek, tím více těchto „farem“ musíte postavit. Pochopitelně, čím větší jednotka, tím větší nároky na stravu, takže ty nejlepší spotřebují až 5x více jednotek stravy, než základní pracanti. Novinkou je zde hodnota Upkeep - jakási daň za údržbu vaší armády. Pokud je spotřeba jídla vaší armády vyšší než 30 jednotek (což máte vcelku hned), omezí se množství surovin, které vaši pracanti donášejí do hlavní budovy na 70% oproti standardnímu stavu, pokud je tato spotřeba větší než 60 jednotek, nosí pracanti pouze 40% zdrojů. Tento omezující fakt se nám ze začátku příliš nezdál, nicméně postupem času jsme pochopili, jakou inovaci přináší do vymýšlení taktiky boje. Budete ze začátku hry riskovat napadení, nebudete stavět jednotky a snažit se natěžit co nejvíce zásob a nebo postavíte armádu za cenu nízkých příjmů? To už záleží jen na vás. ![]() RPG prvky jako v Diablu Na začátku jsem mluvil o snoubení se Starcraftu s Diablem, takže kde jsou ty RPG prvky? Ve své hlavní budově si můžete již od začátku hry vybrat ze tří speciálních hrdinů, kteří vás budou hrou provázet. Můžete mít všechny tří, ale pouze ten první je zdarma, za další již musíte platit. Stejně tak jako ostatní jednotky, i hrdina má informace o své osobě, zobrazované po jeho výběru ve stavovém řádku v dolní části obrazovky - počet hit-pointů, množství many, typy a sílu útoku nebo rychlost pohybu. Oproti ostatním jednotkám má navíc položky Level a Experience a vedle těchto statistik najdete i inventář. Jak správně tušíte, váš hrdina při bitvách s nepřítelem získává zkušenosti, díky kterým se pak zlepšují jeho statistiky. Navíc při přechodu na další level hrdina získává možnost naučit se jedno ze tří kouzel, která pak může využít v boji. Každé z těchto tří kouzel má tři úrovně síly, takže všechna kouzla budete s nejvyšší účinností schopni použít až na desátém levelu vašeho hrdiny. Navíc je zde jedno speciální kouzlo, výjimečné svou silou, spotřebou many i prodlevou mezi jeho možným použitím, které je k dispozici až od pátého levelu postavy. ![]() ![]() ![]() Creeps aneb hlídači dolů Aby byla hra zajímavější a vy si mohli hrdinu alespoň trochu vycvičit, než s ním půjdete do opravdového boje, máte možnost tréninku na tzv. creeps. To jsou skupiny různě odolných příšerek, řízených počítačem, které jsou roztroušeny po mapě u některých důležitých lokací. Jsou to další zlaté doly, ale také různé obchůdky z artefakty, či hospůdky s obzvlášť odolnými žoldáky, které si můžete za poplatek přidat do své armády. Nejenže za zabití těchto creeps získáváte drahocenné zkušenosti, z těch odolnějších často vypadne nějaký ten artefakt. Ten si váš hrdina může umístit do inventáře a v případě nouze použít - mana lektvary, uzdravovací lahvičky, svitky s kouzly, ale také knihy na zvýšení obratnosti či zkušeností. Mezi artefakty také patří různé prsteny a náramky, které trvale vylepšují některé vlastnosti hrdiny. ![]() Lidé Lidé jsou ve WarCraftu III zřejmě nejslabší rasou ze všech. Ačkoliv dávné legendy a příběhy ze světa Azorethu o nich mluví jako o udatných a hrdinných válečnicích, ve skutečnosti jde o průměrné a relativně lehce zničitelné objekty. ![]() Posledním stupněm jsou nejlepší válečníci - rytíři, jezdci na gryphonech a další. Disponují ničivou silou a například elitní jednotka ve složení rytířů pro boj na zemi, jezdců na gryphonech pro útok ze vzduchu a mágů, za sebou obyčejně nechává jen spáleniště a mrtvá těla protivníků. ![]() ![]() ![]() Orkové Orkové - bojovníci od narození, válečníci vzešlí z útrob přírody, jsou lidem podobní mnohem více, než si lidé chtějí připustit. Při pokusech o získání válečné převahy na bojišti často sahají k nevyzpytatelným divokým zvířatům a bláznivým technickým zlepšovákům, zpravidla založeným na dřevěné technologii. Stejně jako lidé i Orkové musí posílat své sluhy do dolů a se sekerou do lesa. Základním pěšákům pro boj na blízko i z dálky mohou při dobývání města pomoci silné, avšak snadno zranitelné katapulty. Z elitních bojovníků jmenujme orky, osedlávající létající ještěry či ohromné taureny, před kterými se i silnější hrdinové dávají na útěk. Magickou podporu mají na starost šamani a čarodějové temné přírodní magie. Noční elfové Noční elfové jsou rasou zahalenou pod temnou roušku. Žijí ve stromech, mají neobyčejně nadané a hrdinné bojovníky, často se přátelí a chrání přírodní živly, navíc ovládají i nadpřirozené schopnosti. Elfové mají ohromnou sílu v lučištnících, kteří jsou v hojnějším počtu schopni velice rychle zničit řady nepřítele. ![]() V bojích se elfové vyznačují výraznou odolností. Při bitvě se skalními obry nebo gnolly se lučištníci rozestaví do rozvinuté formace a zatímco se vpředu bojují hrdinové (případně bojovníci), zasypávají domorodce desítkami smrtelných ran. V boji „naživo“, proti jiné rase se jedná o vyrovnané boje a rozhoduje především počet jednotek na obou stranách. Například proti rase nemrtvých a jejich kouzelnickému umu jsou velice průměrní a ani v přečíslení pro ně ono slizké obludárium není lehký soupeř. ![]() ![]() ![]() Nemrtví Vládci temných zákoutí tohoto světa, nezalekli se smrti a dokázali ji ovládnout - to jsou Nemrtví. Celé jejich společenství je postaveno na magii - proto mohou budovy stavět pouze na území, které je pod jejich magickým vlivem. Zlaté doly musejí pracanti nejdříve začarovat, aby z nich mohli získávat zlato. Pak si ale jen k dolu stoupnou a kouzelnou energií ho rovnou přetváří na tolik potřebné penízky. Stromy mají pro změnu na starosti nejslabší bojové jednotky. Všechny budovy jsou vyčarovány na svoje místo - jeden pracant může tedy během okamžiku postavit mnoho budov. Nejvíce mi tato rasa připomíná kombinaci Protossů a Zergů ze Starcraftu. ![]() Audiovizuální stránka hry Co se týká grafiky, jediný problém Warcraftu III spočívá v tom, že podle screenshotů prostě nedostanete představu, jak ta hra báječně vypadá. Jednotky jsou výborně animovány, textury jsou detailní a mají jednotnou paletu, která se nádherně mění v průběhu denní doby. Ano, ve Warcraftu III se pravidelně střídá den s nocí - naučíte se zde milovat večerní červánky, které jsou předzvěstí toho, že creeps usínají a vám se zmenšuje viditelnost do dálky, naučíte se milovat ranní bitvy hned po zakrkohání kohouta (které tam opravdu je! :) Tato vizuální hostina si však vybírá vcelku krutou daň v podobě nároků na hardware. Minimální požadavky od výrobce, stanovené na P3/600MHz a 3D karta s 32MB paměti můžete brát jako skutečně minimální. Na mém AMD/1GHz s RADEONem 64MB DDR je hra při maximálních nastavených detailech i v 1024x768x32 plynulá, ale ve větších bitvách se spoustou jednotek a kouzlení začne rapidně zpomalovat, takže je vhodnější nechat si v nastavení detailů určitou rezervu - není nic horšího než pomalý framerate v momentech, kdy vám jde o život vašeho hrdiny. ![]() ![]() ![]() Jeden zajímavý postřeh, který se bezprostředně grafiky týká - ve Warcraftu III nelze natáčet pohled na hrací pole. Jedinou možností je přiblížení či oddálení kamery (přes myšítko) vzhledem k hrací ploše spolu se změnou perspektivy, ale naprosto klasická libovolná změna úhlu pohledu zde chybí. Pravděpodobně se jedná o tah pro začínající hráče, aby měli ve 3D světě jednodušší orientaci - nicméně neškodila by možnost toto otáčení někde zapnout pro ty zkušenější. Na konec jsem si nechal zvuky a hudbu. Všechny jednotky na vás pěkně mluví, zvuky jsou také vydařené, jen mi připadá příliš znatelný nárůst hlasitosti efektů pří více přehrávaných zvucích najednou. Hudbu jste nedávno mohli posoudit sami, když jsme vám ji v rámci novinek přinesli ve formátu MP3 - link. Už aby to bylo! ![]() Speciální poděkování patří Levisovi-CZ (típání screenshotů a spolupráce na článku), LaXovi / Tiscali Games Germany (za zapůjčení sériového čísla), Justmanovi, ABEmu a dalším protihráčům. Stáhněte si: Cinematic trailer (30 MB), ECTS video (15 MB), Video (15 MB) Související články: První dojmy z E3 2000, Preview (březen 2001), Další screenshoty Zdroje informací o hře: Warcraft.org, Popisy všech ras a jejich jednotek nebo budov |
ACE připravil: jd |