Unreal Tournament 2003 - další dojmy
zdroj: tisková zpráva

Unreal Tournament 2003 - další dojmy

4. 7. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vracíme se s 18 novými obrázky a dalšími dojmy z netrpělivě očekávaného Unreal Tournamentu 2003, v nichž jsme se zaměřili na speciální pohyby a adrenalinové pilule nebo popis map a mutátorů.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 4.července 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po nějakém čase se vracíme k netrpělivě očekávané 3D akci z dílen Digital Extremes, kterou není nic menšího než pokračování skvělého, ryze multiplayerového, Unreal Tournamentu. O nadcházejícím UT 2003 jsme již psali v preview a prvních dojmech, nyní se k připravované hře ještě jednou vracíme s dalšími informacemi, abychom ukrátili dlouhé čekání alespoň na oficiální demo, které se neustále oddaluje.

Základní herní mody, které ve hře najdeme, jakož i další informace o jejím konceptu tu nebudeme znovu rozebírat, to vše najdete v článcích, na které jsem v úvodu odkázal. Zkusím se o hře zmínit tak, abych shrnul to, co jste zatím u nás o ní nečetli. Začněme třeba možnostmi pohybu, které jsou docela zajímavé a mohou být dobrým východiskem pro získávání a pilování patřičných dovednostíí (skillů).

 Skoky
Už před dvěma a půl lety přišel UT s rozšířením pohybů o nové prvky v podání salt a úskoků do strany, kterým se říká „dodging“. Nyní je tato galerie speciálních pohybů ještě rozšířena o další možnosti, jako tzv. Double Jump, kterým se můžete ve výskoku ještě jednou odrazit a vyskočit tak ještě výš než obvykle. K jeho provedení stačí jednoduše po výskoku stisknout v určitý moment ještě jednou klávesu pro skok.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Co je navíc na tomto dvojitém skoku efektní, je jeho podání v očích soupeřů. Dvojitý skok se projeví jako efektní salto. Pokud provedete dvojitý skok při strafování čili pohybu do boku, uděláte parádní hvězdici. To samo o sobě stojí za to pořádně takovéto vychytávky natrénovat a pak jimi deptat soupeře a ukazovat, kdo je ve hře ten „někdo“. Důležité na dvojitém skoku je, že pokud změníte ve hře gravitaci a tím i výšku a rychlost skoků, změní se adekvátně i prodleva mezi skoky, kterou je třeba správně odhadnout.

 Další speciální pohyby
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možnost „druhého výskoku“ se dá využít v dalším speciálním skoku, zvaném „Dodge Jump“. Je to obdoba dvojitého skoku s tím, že nejprve neskáčete, ale provedete úskok stranou a v něm pak ještě skočíte. Úskok, který tak provedete bude opět ještě delší než obvykle. Třetím typem speciálního pohybu je výskok ze zdviže, který dostal název „Lift Jump“. Ten provedete tak, že když se necháváte vyvézt nahoru výtahem nebo zdvižnou plošinkou, můžete se při pohybu nahoru odrazit a skok, který tak provedete bude mnohem vyšší a delší než při skoku normálním. Pokud při tom budete mačkat i směrové klávesy, poletíte velkým obloukem tam, kam namíříte.

Čtvrtým speciálním skokem je kombinace skoku pomocí Shield Gunu a následného výskoku. Skok se Shield Gunem je klasická obdoba Rocket Jumpu, kdy sám sebe zraníte, ale někdy i tohle stojí za to. Nyní se tedy můžete podobně jako u Double Jumpu ve vzduchu ještě jednou odrazit a vyskočit tak ještě o kus výš. No a aby toho nebylo málo, najdeme ve hře ještě „Wall Jump“, což je odskok po dopadu od zdi, kdy naskočíte na zeď, od ní se odrazíte, a ještě stisknete strafovací klávesu směrem od zdi. Tím se efektně odrazíte daným směrem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Adrenalinové pilule
Další zajímavou novinkou ve hře jsou adrenalinové pilulky, které můžete sem tam v mapě najít. Sebráním každé z nich se vám zvýší hladina adrenalinu, což je indikováno i na HUDu. V okamžiku, kdy máte adrenalin na 100 procentech, můžete po určitý čas používat některou ze speciálních výhod, jako berserk, super výskok, zvýšenou rychlost pohybu anebo zvýšenou odolnost. To, jakou výhodu si vyberete, je čistě na vás. Stačí pouze stisknout příslušnou kombinaci směrových kláves a příslušný tzv. „power-up“ se zaktivuje. Zároveň vám začne ubývat hodnota adrenalinu a až dojde k nule, účinek skončí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V myšlence adrenalinu šli tvůrci hry ještě dál a doplnili jeho získávání tím, že po zabití každého nepřítele se vám rovněž hladina adrenalinu zvýší o deset jednotek. Když navíc používáte nějaký power-up a zabíjíte přitom nepřátele, zvyšuje se tím adrenalin a prodlužuje se tak doba, po kterou můžete power-up používat. Jak možnosti speciálních pohybů, tak adrenalinový systém hodnotím velice kladně, protože to podle mě jedině prospějě rozvoji dovedností a to je to, oč v podobných hrách jde ve velké míře. Navíc tím odpadá kempování u power-upů, (které se dříve objevovaly v mapách stále na těch samých místech) a žene to hráče do útoku. Je to vlastně odměna hráče za fragy, což je myšlenka více než šikovná.

 Mapy
Dnes už máme možnost posuzovat mnohem více map a i když jsou většinou v ještě nedotažené podobě, lze z nich leccos usuzovat. Jednak si lze udělat názor na to, jak to bude s jejich velikostí a strukturou. Co se týká rozlohy, potěšilo mě už nyní docela početné zastoupení map malých, vhodných pro duely a souboje 2on2, případně deathmatchové bitky v malém počtu hráčů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Hra v tuctu a více lidech je dobrá spíše pro hraní na publicu a na trénink individuálních skillz, malé mapy pak jsou vhodné nejen tehdy, když se vás sejde málo, ale i pro rychlé bitky, kde už není tolik věcí náhody, kolik nepřátel se na vás právě vyrojí. Malé mapy navíc nejsou jen doménou deathmatche, ale našel jsem i šikovnou mapku pro CTF, která je pro hru 2on2 jako vyšitá.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Aby nebylo to, co píšu nějak zavádějící, musím zmínit i fakt, že středně velkých i hodně rozsáhlých map si také užijeme, a to jak v interiérech, tak zasazených do otevřených lokací. Některé mapy mají standardně změněnou i gravitaci, čímž se opět hra podstatně mění a je potřeba si na nové chování zvyknout a přizpůsobit mu taktiku. Poznatek, který jsem si z map odnesl je také ten, že na mapě velice záleží i to, jak vám hra pojede. Obecně je hra v uzavřených mapách mnohem plynulejší než v otevřených prostorách, což je pochopitelné. Chci tím jen říct, že to, jakou hrajete mapu, na chování hry hodně pocítíte.

 Předělávky oblíbených levelů z jedničky
Už jsem v předchozím článku naznačil, že se počítá s předělávkami oblíbených map z původního UT. Už jsem psal i o populární CTF mapě Lava Giant II, kterou ve hře určitě najdeme a která, i když vypadá vizuálně zcela jinak, svůj architektonický původ nezapře a je přesně tím, čím ji budou všichni její milovníci chtít mít. Předělávek najdeme v novém UT 2003 více, a některé nebudou hned na první pohled své vzory připomínat tak okatě, jako Lava Giant II, ba ani název nebude odvozen od původního.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Já jsem ve skrytu duše doufal, že najdu mezi mapami moji oblíbenou - rovněž CTFkovou - Facing Worlds a dočkal jsem se. Název mapy je Citadel a na první pohled byste ji určitě k Facing Worlds nepřiřadili, ale je to určitě ona. Dvě sniperské věže na dohled, tyčící se nad základnou každého z týmů, odkud je možné snajpit většinu cest, po kterých se dá mezi bázemi projít a samozřejmě lze odstřelit i snipera nepřátelského, protože z jedné věže na druhou je dobrý výhled. Báze jsou spojeny dvěma cestami na boku a středovým mostem a vlajky se nacházejí ve spodní části obou bází, odkud vede i výtah na snipernu. Prostě je to Facing Worlds jako když vyšije a navíc v tak sexy provedení, že aspiruje na mou nejoblíběnější mapu vůbec.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Celkový dojem z map mám z toho, co jsem dosud viděl ten, že představují spíš techno styl a zatím jsem nenarazil na žádnou „úchylku“ typu dřevěná loď, podmořská báze apod. Ale nechme se i v tomto překvapit a počkejme si na finální produkt, kde bude map mnohem víc a nevěřím, že by nás tvůrci něčím nepřekvapili.

 Mutátory
Mutátory byly výbornou vychytávkou, kterou s sebou UT přinesl a najdeme je naštěstí i v nové verzi hry. Zatím byly představeny některé z nich, z nichž budu jmenovat aspoň známý a výborný InstaGib, čili boj pouze s pulsními puškami, kdy každý zásah kamkoli znamená okamžitý frag. Najdeme tu i mutátor, který zraňováním soupeře naopak přidává zdraví vám, anebo takový, kdy šikovnějším hráčům se zvětšují hlavy, což je obdoba známého mutátoru FatBoy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Když si vzpomenu, kolik skvělých mutátorů k UT vyšlo, už teď se těším, až se s nimi zase roztrhne pytel. I k tomu bude sloužit nový editor UnrealEd, jenž má být v mnohém vylepšen a práce s ním by se měla podstatně zjednodušit. Základní princip bude zřejmě zachován, takže kdo už má s editováním pro UT nějaké zkušenosti, uplatní je i zde.

 Zbraně
UT 2003 je pokračováním UT a je to na něm všude znát a nikde to neskrývá. Tomu odpovídají i zbraně, které jsou oprášenou obdobou těch, které již známe - od raketometu přes Flak Cannon, rotační kulomet, pulsní pušku, sniperku a biopušku včetně translokátoru. Vesměs se toho na zbraních příliš nezměnilo, což vůbec nepovažuji za chybu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Translokátor nyní funguje tak, že máte k dispozici pět „nábojů“, přičemž po použití se jeho ztracená munice pomalu opět doplňuje. Je to tedy zpracováno tak, že translokátor můžete používat neomezeně krát, ale nelze jej používat nepřetržitě. I to považuji za krok správným směrem.

 Resumé
Já bych na tomto místě rád naše povídání ukončil s tím, že už jsme toho o hře, která ještě nevyšla, řekli až až. Znovu zdůrazňuji, že hra oficiálně ještě v žádné své podobě nebyla vydána a proto vše, co se o ní píše, může být nakonec jinak. Záměrně proto ani nikde nic konkrétně nehodnotím, protože k tomu ještě nenadešel čas a hodnotit se má až výsledný produkt, ne mudrovat nad rozpracovaným dílem a dělat z toho unáhlené a neopodstatněné závěry. Potrapme se ještě chvíli čekáním na oficiální demo před vyřknutím prvních soudů a posléze na finální hru, na základě které teprve můžeme začít hru soudit a psát klasické recenze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Já nyní pouze vyslovím svůj názor na hru jako celek - vypadá jako důstojný nástupce UT a že svůj původ nezapře. Nenajdeme tu zdaleka tolik novinek jako kdysi v prvním dílu, už proto ne, že UT bylo projektem naprosto revolučním, který vůbec poprvé přinesl multiplayer jako základní prvek 3D akce a tak vlastně téměř vše, s čím přišel, bylo revoluční a premiérové. UT 2003 se v tomto s původní hrou nebude moci rovnat, protože z UT vychází prakticky ve všem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nové budou „jen“ dílčí úpravy, přídavky a v neposlední řadě nový engine, který se stane na jednu stranu možná můrou pro majitele slabších strojů, na druhou stranu stavebním kamenem her, které se začnou nebo už začaly na jeho základě vyvíjet. Nechci zatím hodnotit ani hardwarovou náročnost, o které už kolují internetem vášnivé diskuse a polemiky, neboť i zde vyčkám na oficiální verzi hry, která může ještě zaznamenat řadu změn. Nashledanou u dema, které by se mohlo teoreticky objevit v půlce července.


Stáhněte si: GameStar video (2 MB), E3 2002 video (5 MB nebo 11 MB), Kalendra Icefields video (5 MB nebo 19 MB), Technologické video (55 MB)
Související články: První dojmy z neofic.dema (6/2002), Preview (4/2002), Unreal Tournament recenze (11/1999), Jak vám poběží UT 2003?

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Mickey Mouse

Nejnovější články