Ultimate General: Gettysburg naučí milovat historii Ameriky i strategické nováčky
zdroj: Archiv

Ultimate General: Gettysburg naučí milovat historii Ameriky i strategické nováčky

5. 7. 2014 16:15 | Dojmy z hraní | autor: Tomáš Jung |

Americká občanská válka není pro evropské hráče příliš zajímavé téma. Snad proto, že máme v Evropě vlastních historických patálií dost, nebo proto, že jí málokdo rozumí. Jen hrstce virtuálních válečníků říkají něco pojmy jako Antietam, Gettysburg nebo generál Robert E. Lee. Realtime strategie Ultimate General: Gettysburg ale váš nezájem o Ameriku a její historii zlomí. Podání historie v jejím pojetí je natolik strhující, že budete pátrat po informacích a snažit se alespoň nasát a pochopit zásadní fakta o Americké občanské válce. Na to sázím krk!

Darth Vader přichází 

Za Ultimate General: Gettysburg stojí autoři uznávané modifikace série DarthMod pro různé Total War hry. Zcela jasně si pamatuji první dojem ze hry Napoleon: Total War po instalaci DarthModu. Nejenže jsem zíral na grafická vylepšení, díky kterým se bojiště halilo do oblaků kouře z výstřelů, a jednotky byly oblečeny do realistických uniforem, ale hlavně se všichni vojáci začali chovat jako ve skutečném boji.

Měnili formace dle situace, výrazně stoupl vliv morálky a nepřítel drze útočil do boků. AI si velmi snadno dokázala najít slabé místo v mých liniích a bodákovým útokem ji prorvat, jako kdyby byla z papíru. Zážitek z boje se posunul zcela jiným směrem, stejně jako přemýšlení o taktice. Podobné strhující bojové drama přitom nabízí i Ultimate General: Gettysburg

Agresivní hovado 

Při prvním spuštění hry vás překvapí unikátní volba obtížnosti a už v této chvíli pochopíte, na čem je všechno postavené. Umělá inteligence nepřítele je hlavním zdrojem zábavy a delikátní bojové zkušenosti. Volba obtížnosti nespočívá v množství jednotek či posil, ty jsou historicky dané, ale v nastavení chování AI.

Máte na výběr z devíti typů umělé inteligence a každá je něčím specifická. Záměrně neříkám, že se výrazně liší obtížností, spíše přináší odlišný zážitek i průběh bitev. Jedna AI je hodně opatrná a její primárním cílem se stane obrana. Další AI se snaží útočit po křídlech, využívat více terénu a příležitostně zaútočit na slabá místa vašich linií.

zdroj: Archiv

Nejvíce se mi osvědčila dynamická AI, která dokáže dobře seskupit síly a nepříjemně je posílat do oslabených míst. Nejdrsnější AI má označení „determined - odhodlaná“ a bitva s ní je jako zápas s agresivním býkem. Každá vaše jednotka je pro ni červený šátek, za nímž se skoro bezhlavě žene i v případě, že by spíš měla bránit.

Ale nebojte se, že to nemá promyšlené. Při jedné z bitev jsem měl být v roli útočníka, který se za konfederační vojska prokousává směrem k městečku Gettysburg. Ovšem „odhodlaná“ AI rozebírala mé celistvé útočné formace, až jsem takřka nezvládal zformovat dostatečně silná tělesa vojsk k ráznějšímu útoku. Tohle je palivo pro každá taktický mozek, který se následně rozjede na plné obrátky. 

Výstřely z tisíců pušek

Existuje spousta strategii, co se zabývají Gettysburgem. Převážně to však byly tituly určené pro drsné virtuální válečníky, nebyly pohledné a dobře ovladatelné. Ultimate General: Gettysburg je opakem zmíněného. Graficky se podobá bitvám v Total War, jen zmenšených do takového měřítka, aby se na mapy vešly tisíce vojáků. Detailní a propracovaná krajina se autorům skutečně povedla a je radost po ni posílat tisíce lidiček do bodákových ztečí.

Obraz boje je přímo strhující, a přestože jsou vojáci malí, dobře vidíte jejich pohyby při běhu, nabíjení děla nebo střelbě. Každý pidivoják má svou pušku, která při výstřelu zarámusí a vyprodukuje obláček kouře. Je až neskutečné, kolik detailů se na bojiště vešlo, a jak skvělou atmosféru vytváří.

Kolikrát se zapomenete při sledování jedné útočné operace na levé straně mapy tak dlouho, že vám unikne bortící se pravé křídlo. Mapy jsou obrovské, vojáků mraky, zvuky parádní. K tomu není co dodat. A ovládání? Chytnete jednotku myší, natáhnete šipku po mapě a hotovo. Triviálnější zadávání rozkazů jsem neviděl, zvláště u tak komplexní simulace boje. 

Tři dny krveprolití 

Bitva u Gettysburgu trvala celé tři dny (od 1. do 3. července 1863) a měla několik fází. Všechny jsou zakomponovány do jedné velké kampaně, která se odvíjí od vašich výsledků. Jakmile bitva skončí, hra zhodnotí výsledek, rozestavění vojsk a spustí novou přednastavenou situaci, do niž samozřejmě odráží ztráty, morálku a vyčerpání vojsk. Celkem je tady připraveno zhruba 80 bitev (ve finální verzi jich bude více), které se v kampani odemykají a vy si je poté můžete zahrát i samostatně.

Krom rozmanitých taktických voleb nabízí hra i volby strategické. Například po vítězné bitvě konfederačních vojsk můžete buď podniknout zdrcující útok na zdecimované unijní jednotky, čímž je dorazíte, nebo se naopak dobře opevníte a počkáte na příchod posil.

Vzniká tím unikátní rekonstrukce bitvy u Gettysburgu s desítkami variant a výsledků, ze které půjde hlava kolem nejen hráčům, ale i historikům a badatelům. Ultimate General: Gettysburg jasně přesahuje hranice PC her a stává se zajímavým nástrojem pro zkoumání historie. 

Zatím v beta verzi 

Ultimate General: Gettysburg je zatím dostupná v režimu předběžného přístupu (early access), konkrétně jde o beta verzi. Hotová například ještě není sestava bitev pro poslední den kampaně, připravuje se multiplayer a celkově je nedotažených ještě několik důležitých prvků.

Rozhodně bych si přál mít po každé bitvě podrobné statistiky o ztrátách, morálce a únavě vojsk. Také ovládání, přestože je jednoduché a intuitivní, bych chtěl obohatit o detailní rozkazy, zejména co se týče změn formací. K téhle ojedinělé simulaci slavné bitvy války Severu proti Jihu se proto bezpochyby ještě vrátím s recenzí finální verze, ale zatím o ni mohu hovořit jen v dobrém. 

Ultimate General: Gettysburg ukazuje realtime strategiím novým směr. Předkládá tvrdou simulaci historického boje, který se zároveň pohodlně ovládá a strhne hráče atmosférou. Hru berte již teď, užijete si ji a navíc se ještě dozvíte spoustu nových informací z historie Ameriky.

Nejnovější články