Měli jsme možnost osobně osahat Laru, která se vrací k úplnému počátku série, tedy k tomu, co si fanoušci přáli nejvíce. Čeká vás jen mírně vylepšená jednička, nebo zbrusu nová hra s nezakrývanou inspirací?
Autor: Michal Jonáš Publikováno: 20.dubna 2007
zdroj:
tisková zpráva
Podrobné preview Anniversary již zpracoval kolega Moolker zde, já tedy jeho představení doplním o čerstvé informace čerpané z několika prvních úrovní nového Tomb Raidera, které jsme si mohli ještě před květnovým vydáním plné verze zahrát v novinářské preview-verzi na PS2. V tomto případě by se skoro slušelo podotknout, že Anniversary není až tak zcela novou hrou, protože se dá obrazně říci, že se jedná pouze o převlečený Tomb Raider: Legend. Částečně je to pravda, protože Anniversary je postaveno na identickém enginu, což vám potvrdí již úvodní nabídka hry, pedantsky kopírující stejné menu z Legendu.
Laře to znovu pěkně sluší Díky tomu ale nemusíte mít strach o Lařino nalíčení, protože již Legenda vypadala na PS2 k světu a v případě Anniversary to platí jakbysmet. Nechybí tudíž širokoúhlé zobrazení a podpora neprokládaného snímkování u komponentních kabelů, jenž znatelně vylepší ostrost a barevné podání obrazu pouze s malým bočním oříznutím. Jelikož je podruhé použitý engine již nějaký ten pátek starý, Anniversary samozřejmě nedokáže konkurovat grafické špičce v podobě God of War 2, nicméně určitou hrubost grafiky bohatě vynahrazují vynikající světelné efekty a design prostředí, jenž umně kombinuje detaily moderních her s tajemnou starověkou architekturou úplně prvního dobrodružství.
zdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zpráva TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Po velmi podobném intru s jedničkou, z něhož vyplývá, že Lara bude opět hledat tajemný artefakt Scion, následuje další vylepšená FMV sekvence se starým známým Peruáncem, jenž skončí pod tesáky divokých vlků. Člověk si pak říká: safra, to je přece opravdu první díl až do morku kostí! Načež se naše sexbomba objeví ve slunečních brýlích a latexovém trikotu před zasněženou bránou do úvodních jeskyní. Vstup je ale vysoko nad Lařinou hlavou, takže se k němu napřed musí vyšplhat. Následuje kratičký tutoriálek pohybových aktivit, které se vlastně od dob Legendy nijak nezměnily. Občas Lara použije i svojí kotvičku, nicméně baterku už na tričku nenosí.
Jako princezna koloběžka Tento úvod předznamenává pojetí všech úrovní v Anniversary. Komentář Tobyho Garda, toho času jednoho z tvůrců prvního putování, který se podílel i na novém dějství, charakterizuje Anniversary jako nové dobrodružství, jenž se inspiruje prvním dílem série. Přesně totéž platí i pro první čtyři úrovně, které jednoduše nekopírují prostředí jedničky, nýbrž staré kratší pasáže kombinují se zcela nově vymodelovanými částmi ve stejném duchu. Např. Vilcabamba (druhá pasáž s medvědem a bazénkem uprostřed) je nyní nově vytvořena do podoby křovácké osady s chatrčemi, jejíž původní podobu poznáte právě jen podle toho bazénu uprostřed.
První „dungeony“ v Peru jsou také o něco lineárnější než dříve, takže pro klíč k otevření dveří do další části se již nemusíte tolik vracet. Anniversary vás tudíž již tolik netrápí a každý úkol je alespoň zpočátku snáze dosažitelný. Vyjímku tvoří soukolí v úvodu Lost Valley umístěné zaprvé do obtížně dosažitelné výšky a zadruhé do rozsáhlého labyrintu podzemních vodopádů. Sběr ozubených koleček vyžaduje nejen lepší koordinaci a orientaci než dříve, ale zabere i přes vylepšené Lařiny pohyby více času. Jeden chybný skok a prudká voda vás opět hodí na úplný začátek.
Chce to větší IQ
zdroj:
tisková zpráva
Jelikož díky znamenité akrobacii Lara úrovněmi doslova prosviští (hrazdy ála Prince of Persia opět nechybí), tvůrci si připravili od minula o něco těžší a hůře dostupné rébusy, které vyžadují více zkoušení a pokusů. Otevření zámků a spuštění mechanismu pro další postup vpřed totiž občas hodně potrápí možná více než je záhodno. Ještě ne zcela odladěný preview-kód tak někdy nedovolil otevření dveří korektním postupem a na konci City of Vilcabamba (úrovně mají stejné názvy jako v jedničce) jsem v pohodě rozkopl mříž, na kterou jsem měl použít schovaný klíček.
Ty tam jsou tolik kritizované akční střelecké vsuvky z minulého dílu. Nyní je Lara opět „vlčice samotářka“ a jejími nepřáteli jsou ponejvíce netopýři, vlci a medvědi. Ani o T-Rexe se nemusíte bát, ovšem tento pravěký dravec zde vystupuje jako boss, takže se již před ním nikam neschováte. Souboj je tak až moc dlouhý a závislý prakticky pouze na Lařině hbitosti a rychlé střelbě.
zdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zprávazdroj:
tisková zpráva další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů
Nechybí ani tréninková odbočka na panství rodu Croftů, ovšem v preview-verzi je tato volba zatlumena. Proto nemůžu potvrdit, jestli to bude stejná škola tělocviku jako v jedničce, nebo základna jako v Legendu. Nicméně Lara při putování s nikým nekomunikuje a až do části Tomb of Qualopec nepotká vůbec žádného člověka.
Příjemné je znovu po tolika letech slyšet tu jemnou melodii motivu prvního Tomb Raidera, jelikož je hudební podbarvení prakticky identické. A nakonec prozradím, že jako bonus můžete vnadnou archeoložku obléknout do několika nových oblečků. Třešničkou na dortu je pak i původní nedokonalá Lara, která ve hře vypadá spíše jako nafukovací panna s trojúhelníky místo prsou. Podle této ochutnávky tak má nová Lara šanci na důstojnou oslavu svých desátých narozenin, když pojetí hry potěší jak staré harcovníky série, tak jistě i hráče, kteří nejsou zatíženi slavnou minulostí slečny Croftové. Hned jak se nám dostane do rukou plná verze, můžete se těšit na obvyklou recenzi.
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; na rádiu Akropolis hostuje v pořadu Cheat a vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry