TOCA Race Driver 3 - dojmy z dema
zdroj: Tisková zpráva

TOCA Race Driver 3 - dojmy z dema

9. 12. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Pohodlně se usaďte, připoutejte se, vyšlápněte spojku a zařaďte za jedna. Tři, dva, jedna, Go... a Honda Civic si to už sviští po jedné z nejstarších tratí na britských ostrovech. Jakého charakteru jsou naše dojmy?

Autor: Cappy
Publikováno: 9.prosince 2005
První české dojmy zdroj: Tisková zpráva Verze hry: oficiální demo
Doba testování: pár dnů


Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Co si představit pod pojmem TOCA (Touring Cars)? Nic vám to neříká? A co třeba pojem BTCC, British Touring Car Championship? Není to nic víc a nic míň, než závody cestovních automobilů na okruzích, jakých se jezdí po světě spousta. To jen tak pro představu, abyste si mohli hru správně zaškatulkovat a zařadit. Autoři to ale stejně jako v předchozích dílech pojali opravdu zeširoka a u cestovních automobilů rozhodně nezůstalo (viz tabulka níže). Bohužel, první demo z listopadu má k možnostem plné verze hodně daleko, takže si v něm vyzkoušíte jenom jedno auto, Hondu Civic 2006, a jedinou trať.

 Donington Park
Ta se jmenuje Donington Park a jde o jednu z vůbec nejstarších tratí na ostrovech. Vznikla v místě bývalého vojenského letiště a kvůli rychlým zatáčkám přímo na terénních vlnách, lámajících se přes horizonty nebo končících v dolíku, je poměrně náročná na řidičské schopnosti a díky tomu také oblíbená u diváků. Nepatří mezi nejširší a tak se při závodech v některých místech tvoří pěkná tlačenice.

Kolem nejsou žádné mantinely, ani svodidla, jen dlouhé travnaté bezpečnostní zóny, občas s pořádným pískovištěm. Pokud do vás někdo ťukne a vystrčí vás z dráhy, pěkně si zabruslíte a trvá poměrně dlouho, než se doplazíte zpět na pevný povrch. Dohnat pak soupeře a vzniklou časovou ztrátu není žádná sranda.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Hratelnost
Je tato hra ultimátním závodním simulátorem, jak hlásají tvůrci? Z dema se toho příliš poznat nedá, ale vypadá to, že to žádný opravdový simulátor nebude. Je mi líto, ale já jsem k takovému závěru dospěl a jsem v tomto ohledu velice skeptický. Narazil jsem totiž na jednu nepříjemnost, vadu, které jsem se nedokázal zbavit, ať jsem s nastavením hry žongloval, jak jsem chtěl. Jelikož se stejný problém objevuje i v oficiálních videích z plné verze, předpokládám, že to bude neodmyslitelně patřit k vlastnostem hry. Tím problémem je vazba "řízení + plyn".

Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Když jedete po rovince, normálně přidáváte plyn, rychlost narůstá. To je v pořádku. Jenže jakmile se dotknete řízení, když třeba jemně a citlivě zatočíte, lhostejno na jakou stranu, auto se okamžitě ve svém zrychlování a rozjezdu zastaví. Prostě zpomalí, i když stojíte na plynu. To je velmi podivné a projevuje se to takovým "cukáních" tachometru (otáčkoměru) zpět a podle mého názoru to velice poškozuje hratelnost. Korekce volantem jsou potřeba, ale tady vás jakákoliv korekce volantem neúměrně zpomalí. Nevím, kde to autoři viděli v reálu. Něco takového nedělají ani vozy 4x4 s uzávěrkou centrálního diferenciálu, ani motokáry s pevnou nápravou a bez diferenciálu. Ve hře je tedy nemožné vykroužit s vozem klasické "kolečko". Auto se zasekne na nějaké rychlosti a pak už nezrychluje.

 Vizuální zpracování
TOCA Race Driver 3 sice chybí takový ten první pozitivní dojem, jaký se u pozorovatele dostaví, když se podívá třeba na NFS: Most Wanted. Ale když si srovnáte všechna fakta a rozeberete argumenty pro a proti, tak se toho příliš kritizovat nedá. Odrazy okolního prostředí jsou ve vysoké kvalitě, nechybí speciální efekty, kouř od kol, zbytky gumy na asfaltu, dále detailní vozidla, detailní modely, věrně zpracovaná krajina a dokonce i stínování.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Jako každá správná závodní hra má i TOCA Race Driver 3 možnost přepínat mezi různými druhy pohledu, takže můžete libovolně použít ten, který vám nejvíce sedí a nejvíce vás vtáhne do akce. Ať už je to pohled za vozem, z nárazníku nebo přímo z kabiny (hlavně pohled z kokpitu je velké plus). Jediné, nad čím bych se snad pozastavil, je to, jakým způsobem byla grafika této hry prezentována navenek. To, s čím se při hraní setkáte, rozhodně neodpovídá Photoshopem vylepšeným screenshotům "přímo ze hry", kterými nás v minulosti zásobovali autoři & vydavatel. Z dema je to jasně patrné.

BOHATÝ VOZOVÝ PARK V PLNÉ VERZI
Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Snad není druh vozu, se kterým byste se v plné verzi nevydali na závodní trať. Pro ní totiž autoři slibují celkem 35 závodních tříd a 70 plně licencovaných aut ztvárněných podle svých reálných předloh. To by mělo na "pár" hodin zábavy rozhodně stačit. Mimochodem, z marketingových důvodů se vydavatel opět rozhodl na různých trzích nazývat hru jinak. Takže v Německu půjde o DTM Race Driver 3, jinde to může být Pro Race Driver 3, V8 Supercars 3 (Austrálie), TOCA Race Driver 2006 a u nás to bude TOCA Race Driver 3.

Poškození automobilu
Jediný vůz, který můžete v demu vyzkoušet, je hatchback Honda Civic, modelový rok 2006. Auto s náhonem na přední kola a s typicky japonským podvozkem sedí na dráze jak přibité. Žádný prostor k dodatečné zábavě neposkytuje. Smykem a pod plynem se zkrátka jezdit nedá, ale nedotáčivost se také nedostavuje. A tak jedinou zajímavou vlastností hry spojenou s autem je model poškození. Při nárazu, ať už bočním nebo čelním, se výrazně zdeformuje (pokroutí) karoserie a toto poškození máte možnost vidět, i když se třeba díváte z místa řidiče. Ani vám nemusím vysvětlovat, že srolovaný plech kapoty až k okraji předního skla znamená potíž.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva

Na vaši jízdu pak mají vliv i další faktory. S postupem času například ztrácejí pneumatiky přilnavost a ve speciálním menu (tuning) si můžete upravit tlak vzduchu v nich, aby vydržely celý závod. Vliv má i přehřívání vody v chladiči, takže nesmíte motor konstantně vytáčet až do omezovače, abyste nepřišli o výkon. Pokud si nedáváte pozor a příliš najíždíte na obrubníky, občas si zkrátka skočíte, odnesou to tlumiče a zhorší se ovladatelnost. Kola nevydrží úplně každou ránu a po chvíli začnou šmajdat.

250 KILOMETRŮ NEJVYHLÁŠENĚJŠÍCH OKRUHŮ
Zvětšit zdroj: Tisková zpráva Codemasters nejsou žádní troškaři. Do hry nakonec zahrnou nikoli původně avizovaných 40, nýbrž přes 80, díky GPS datům na milimetr přesně vytvořených tratí ve 43 lokacích třinácti zemí světa, aneb 250 kilometrů nejvyhlášenějších světových okruhů. Stejně jako u druhého dílu jde o rekordní číslo, kterému se dosud žádná jiná série ani zdaleka nepřiblížila, což se dá říct i o počtu 120 šampionátů. Zajezdíte si například na britském Silverstone, německém Hockenheimu, belgickém Spa, brněnském Grand Prix, v čínském Šanghaji, americkém Indianapolis, v Bahrajnu, Turecku, Irsku nebo řadě míst v Austrálii. Přehled všech tratí, včetně několika fiktivních, naleznete zde.

IQ soupeřů
Umění počítačem ovládaných závodníků si můžete nastavit v procentuálních odstupech, nebo klasickou volbou obtížnosti normal – hard. Při nastavení na normal to nejsou žádní žraloci silnic. Na dlouhých rovinkách dosahují menších rychlostí než vy a jestliže jste schopni jet 205 km/h, oni více něž 200 km/h ze svých vozů nevytáhnou. Málokdy opouštějí ideální stopu a že by se divoce předjížděli navzájem? O tom se nedá hovořit. 100-procentní obtížnost už je zase neúměrně náročná na schopnosti hráče a spolu s vazbou "řízení + plyn", která vás penalizuje za každý pohyb volantem, je komplikovaně hratelná až nehratelná.

Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva Obrázek zdroj: Tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Jestli něco zaslouží ocenit, pak je to asi rozumná hardwarová náročnost. Tedy alespoň v těch okamžicích, kdy jste na trati sami. Na startu závodu, kdy je v dohledu všech 19 ostatních vozů už jsem zaznamenal pokles vykreslovaných snímků za vteřinu až o 50 procent. Zvuky se vzorkováním 44 KHz pak zatěžují procesor okolo 15 procent, i se zapnutou hardwarovou akcelerací.

Resumé
Zvětšit zdroj: Tisková zpráva První demo TOCA Race Driver 3 je menším zklamáním. Nemůžu hodnotit hru jako celek, protože jsem jí zatím neměl možnost vyzkoušet a vyjde až koncem únoru, ale některé detaily, o kterých jsem se zmínil, nahlodávají červíka pochybnosti. Realistický simulátor to asi nebude, možná taková lepší arkáda.

Stáhněte si: Demo, Intro, Videa...

Související články: Novinky, TOCA Race Driver 2 recenze, TOCA Race Driver recenze

 
Cappy
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her



 
 
Cappy

Nejnovější články