Splinter Cell: Chaos Theory - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Splinter Cell: Chaos Theory - dojmy

4. 3. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Proklepli jsme multiplayerovou betu i singleplayerové demo nadcházející stealth-akce, jejíž Versus mód přináší vylepšenou síťovou hru mrštných špiónů proti vyzbrojeným žoldákům a vše je dotaženo k dokonalosti.

Autor: Cappy
Publikováno: 4.března 2005
Verze hry: MP beta & SP demo
Doba hraní: pár dnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ubisoft nedávno umožnil uživatelům FilePlanet otestovat multiplayerovou betaverzi stealth akce Splinter Cell: Chaos Theory, která vyjde už koncem března. Počet volných registračních klíčů byl omezený, takže se pravděpodobně na všechny zájemce nedostalo. Pokud patříte mezi ně, nevěšte hlavu. My jsme se betatestu zúčastnili a tak se s vámi rádi podělíme o naše první dojmy, které jsou velmi pozitivní.

 Evoluce multiplayerové revoluce
Upřímně řečeno, síťová hra minulého dílu Pandora Tomorrow mě příliš neuchvátila, i když byla svou podstatou naprosto originální. Postavit proti sobě pomalu se pohybující žoldáky s těžkým arzenálem zbraní, proti mrštným a rychlým špiónům ShadowNetu, to byl nevídaný počin. Přesto tomu něco chybělo. V multiplayeru Chaos Theory jde prakticky o to samé, jen je v něm několik podstatných evolučních změn a musím konstatovat, že změn velice zajímavých. Nikdy byste pravděpodobně neřekli, že pečlivý návrh herní mapy a vylepšené schopnosti jednotlivých postav udělají z herního zážitku kompletně nový zážitek. Ale je to tak.

V multiplayeru jsme vyzkoušeli týmovou hru dvou špiónů proti dvěma žoldákům. Špióni mají za úkol „hacknout“ počítače rozmístěné v úrovni, popřípadě instalovat bomby a vyhodit jimi něco do vzduchu, či ukrást důležitá data. Žoldáci mají za úkol jim v tom zabránit, celkově chránit prostor, který střeží a špiony fyzicky likvidovat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Vše se odehrává na čas, každá postava má několik životů a levely jsou navrženy tak, aby existovaly prostory, kam se mohou dostat jenom špióni. Žoldáci třeba nevlezou do větracích šachet, obtížně přeskakují zábradlí a šplhat nedovedou vůbec. Naopak žoldákům ve výkonu služby pomáhají nejrůznější detekční a zabezpečovací zařízení instalované v jednotlivých sektorech. Tyto lasery a kamery automaticky zablokují přístup k důležitým objektům v momentě, kdy zjistí přítomnost nezvaného hosta, a ještě vyhlásí poplach.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Špióni hrají z third-person pohledu, který hráči umožňuje nahlížet kamerou třeba za roh, zatímco je jeho postava bezpečně skryta. Žoldáci vše vidí klasicky z vlastních očí, což jim dovoluje rychle reagovat a přesněji mířit. Na druhou stranu zase nevidí za sebe. Protože mají žoldáci a špióni rozdílné schopnosti a vybavení, existuje nepřeberné množství způsobů, jak Chaos Theory hrát a jak vyhrát. Hráči mohou využívat hlasovou komunikaci, takže kdo má po ruce sluchátka s mikrofonem, je ve značné výhodě. Nejdůležitějším aspektem je to, že všechny mapy jsou zahaleny tmou a špióni tak mohou žoldákům proklouznout přímo pod nosem.

 Jak se to hraje
Jedním slovem: Super. Než se však naučíte mapy nazpaměť a poznáte všechny triky, bude to nějaký čas trvat. Sám o sobě si myslím, že nejsem žádná herní lama a se sérií Splinter Cell nějaké ty zkušenosti mám. Nicméně stačilo, abych při testování multiplayeru natrefil na mnohem zkušenější hráče a nejméně tři dny jsem nebyl nic jiného, než poloslepý chodicí terčík. Proces zlepšování byl navíc útrpný a můj německý parťák to chvílemi nesl dost nelibě. Po několika nepěkných fiascích už přestával zachovávat dekorum a omezoval se stručné Scheisse :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A mimochodem, můj parťák si za to částečně mohl sám, protože při komunikaci občas sklouzával k rodné němčině. Je jasné, že než řeknete německy "Wo sind sie hingegangen?" ("Kam šli?"), tak jsou špióni ShadowNetu dávno v pr.... Každopádně se při hraní nezalekněte prvotního náročného učení všech věcí a principů, které může některé netrpělivé hráče odradit. Byla by to ale velká škoda.

 Jak se to hraje (druhý pokus)
Zpočátku jsem si volil hru za žoldáka. Hlavně proto, že jsem s ním měl už nějaké ty zkušenosti a také proto, že jsem chtěl vyzkoušet jeho nové speciální pomůcky - hlavně detektory srdečního tepu, hluku, pohybu a indikátor elektromagnetického vlnění.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Záhy a velmi rychle jsem však opustil myšlenku, že mi bude stačit někde ve skrytu číhat. Že zkrátka budu někde v klidu sedět a až se objeví špion, tak ho prostě sejmu. Jaksi mi nedošlo, že nemůžu nikoho sejmout, když já ho nevidím, ale on mě ano. Zkrátka hra na čekanou nefungovala. Ba co hůř, žoldák se ani nemá kam schovat. I nadále je na něm, aby aktivně špiony vyhledával a když tak neudělá, koleduje si o elektrošok způsobený paralyzérem špiónů nebo o jinou lahůdku (a v nejhorším případě o zlomený vaz). Ani bezhlavé pronásledování špiónů není dvakrát bezpečné. Vřítit se do nastražené pasti (obzvláště, když se špioni mohou učinit neviditelnými) je snazší než si myslíte.

 Hra kočky s myší
Principy boje špiclů proti žoldákům jsou zdánlivě jednoduché a kopírují zvířecí instinkty běžné myši. To znamená: rychle unikat, nikdy se nenechat chytit při činu (obzvláště ne se sýrem v lednici, že), být nenápadný, schovávat se a když je potřeba, tak pořádně kousnout. Ale pozor - ve hře vždy existují případy a místa, kdy se obě strany musejí chtě nechtě potkat a kdy je jedna z nich ve vážné nevýhodě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pak se během jedné vteřinky může stát z lovce kořist a z pronásledovatele pronásledovaný. Multiplayer v Chaos Theory tedy není o tom, že vyhrává ten silnější. Vždy v něm vyhraje ten mazanější. Někdy by vám proti soupeři nepomohlo ani kdybyste byli supermanem, jindy soupeř skočí na laciný a stokrát zopakovaný trik.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Příklad za všechny
Špioni mají spoustu možností, jak žoldáky dovést k šílenství. Když vám špion hodí pod nohy oslepující granát, tak ani nevíte, že kolem vás prošel. Navíc granát obsahuje nebezpečný plyn, kterého se můžete nadýchat a po kterém vám dobře nebude. Jiným granátem může špion vyřadit detekční zařízení a mikro-kamerou vás může pozorovat tak, že o tom ani nevíte a dokonce z ní může vypustit jedovatý plyn. Jak snadné.

Na druhou stranu, hráč hrající za špiona by si neměl myslet, že o něm žoldák vůbec neví. Detektor srdečného tepu je pěkné svinstvo, i když pracuje jenom na krátké vzdálenosti. Ani indikátor elektrických zařízení není dvakrát neviňoučká věc. Jakmile špión udělá chybu a zapne termovizi nebo některou z dalších pomůcek, které využívají elektrickou energii, rozsvítí se žoldákům před očima, jako dvounohý lampiónek. Pak už má jen málo příležitostí, kde se schovat. Některé zdi a materiály jsou totiž v této hře průstřelné nebo se dají rozbít komboúderem. Třeba takové stropní podhledy nepředstavují pro špiony žádnou ochranu a větrací šachta vymetená granátem je smrtelnou pastí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Absolutní vyváženost?
Špioni mají na oplátku možnost sledovat, jaký druh vidění žoldáci právě používají, protože brýle vojáků podle toho svítí modře nebo červeně. Mohou si vybrat úkryt a místo, čas a způsob útoku, žoldáky jednoduše paralyzovat nebo na ně rovnou zeshora hupsnout. Řekl bych, že špioni mají mnohem větší možnosti týmové spolupráce, mohou používat jeden druhého jako žebřík a tak se dostat i do míst, kam na ně žoldáci prostě nemohou. Časový limit je ale nutí k akci a to je příležitost pro protivníka, aby je dostal.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
O těchto tricích a záludnostech hry by se dalo vykládat hodiny. Je jasné, že na tak malém prostoru, jaký představuje tento článek, není příležitost povědět si úplně všechno o dalších aspektech hry. Že je možné klást pasti, že je možné brát si do hry vlastní výbavu, že je tu nějaký tutoriál a tak dále. Je toho opravdu hodně. Na tyhle věci doufám bude dostatek času v recenzi a proto vás zatím odkážu na informace zveřejněné v hutném preview.

Pro úplnost ještě dodám, že multiplayerová beta mě nadchla hlavně tím, jak je vyvážená, co všechno je v ní možné dělat (a že nejde o nějaké samoúčelné věci) a kolik taktických možností nabízí. Není to hra, která by byla jenom o "vystřel, zasáhni a běž". Není to hra, která by byla pro slabé nervy a není to hra, která by vás nenutila přemýšlet. Právě naopak. Mimochodem, multiplayer je v duchu her po síti méně hardwarově náročný než singleplayer.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Pohled na singleplayerové demo
Nečekaně se v průběhu psaní článku objevilo i singleplayerové demo této velice zajímavé hry. Agent Sam Fisher pracující pro organizaci Third Echelon je zpět, tentokrát v ještě lepší hře určené pro jednoho hráče. Demo vám umožní zahrát si jednu misi, která se odehrává v bývalé peruánské pevnosti na ostrově s majákem. Úkolem je osvobodit důležitou osobu, inženýra jménem Morgenholt, kterého zajala Guerilla. Zajistit, aby všechny informace, které mohl prozradit, byly zničeny a vědec sám, pokud to bude možné, byl zachráněn živý a zdravý.

Hlavní novinkou Chaos Theory jsou především nové grafické efekty, jako zprohýbání vody, lámání světla, geo-texturing pro složité povrchy (cihly, kameny zdiva), simulace tetelícího se vzduchu a některé další vychytávky. Zároveň je však třeba dodat, že pokud máte starší grafickou kartu jako GeForce 4 Ti, dostane se vám jen poloviční podívaná, bez dynamického stínování a dalších věcí. Proto to chce pro vychutnání si hry naplno pořídit nějakou novou grafiku jako GeForce 6.

Chaos Theory je tedy jednou z nejlépe vypadajících her. Autoři z UbiSoftu přichystali i efekty za použití SM3.0, jako jsou měkké stíny, HDR a Parallax Mapping. Část efektů je dělána přes pixel shadery 1.1, takže si je užijí i majitelé třeba takových GeForce 4 Ti, na nichž však hra (narozdíl od minulých dílů Splinter Cell) již neběhá příliš plynule. Při zapnutí nočního vidění se změní pohled na kameru ve stylu "rybí oko", nový je také mód pro sledování elektromagnetického pole využívaný i v multiplayeru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Tak trochu nepříjemnou změnou je ovládání, které více sklouzlo do konzolového stylu (jako v sérii Prince of Persia) a nemusí být úplně každému po chuti. Kamera umístěná nad vaší postavou má tendence poskakovat nahoru a dolů. Jinak se dá jednoznačně hovořit o samých pozitivech a příjemných překvapeních. Ke snímači a ukazateli "viditelnosti" přibyl ještě konkrétní snímač hluku. No a samozřejmě tu jsou nové atletické pohyby, kterými Sam disponuje a které dovolují dostat nepřítele efektním a zároveň i efektivním způsobem.

Třeba pistol nyní dokáže paralyzovat žárovku bez toho, aby ji bylo nutné hlučným způsobem rozstřelit. Demo obsahuje filmové ukázky všech pohybů, včetně instruktáže, kterými tlačítky se dají nové finty provádět, takže vřele doporučuji prohlédnout, jinak si hru užijete pouze napůl.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Protivníci jsou zase nepatrně chytřejší než minule a využívají světlic či jiných překvapení, když se jdou podívat, jestli se v té tmě kolem náhodou něco neděje. Sam k nim může promlouvat a nalákat je do pasti. Útoky je možné vést zespodu, shora, i tradičně zezadu. Interakce s předměty je rozšířena, při "úklidu" mrtvol hra pochopí, že chcete tělo shodit přes zábradlí ze skály nebo nacpat do díry. I dojmy ze singleplayeru jsou zkrátka pozitivní.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Preview, Novinky



Cappy
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her


 
 
Cappy

Nejnovější články