Silent Hill 4 - exkluzivní PC dojmy
zdroj: tisková zpráva

Silent Hill 4 - exkluzivní PC dojmy

27. 7. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Není to ani rok, co jsme se vydali na psychicky vyčerpávající cestu nejen po Silent Hillu a už se naše oblíbené městečko záhad a zombíků znovu hlásí o slovo ve 4. dílu hororové akce, jejíž PC verzi jsme vyzkoušeli.

Autor: Kate
Publikováno: 27.července 2004
První české dojmy z PC verze zdroj: tisková zpráva Verze hry: preview-build pro PC
Doba hraní: 4 dny

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Není to ani rok, co jsme se spolu s mladou dívkou Heather vydali na psychicky vyčerpávající cestu nejen po Silent Hillu (recenze třetího dílu) a už se naše oblíbené městečko záhad a zombíků znovu hlásí o slovo. Čtvrtý díl s podtitulem The Room (Pokoj) představuje nového hrdinu, který se opět zdánlivou náhodou dostává do iracionálních situací v podivném světě, plném nezodpovězených otázek a krvelačných nestvůr. Čtvrtý díl oblíbené série hororových akčních adventur sice zatím nevyšel ještě ani pro PlayStation 2, ale díky společnosti CD Projekt vám však už nyní nabízíme exkluzivní pohled na chystanou PC verzi hry. Jaké děsivé dobrodružství zažijeme tentokrát?

Záhada zamčeného pokoje
Mladého muže Henryho Townshenda pronásleduje už pět nocí stále stejná noční můra - nemůže se dostat ven ze svého bytu č. 302, kde jinak již dva roky v klidu žije. Když se pak dalšího rána probudí, zjistí, že hrůzný sen se stal skutečností. Dveře na chodbu jsou zevnitř (!) opatřené silnými řetězy a zámky, telefonu někdo ustřihl šňůru a jeho křik a volání o pomoc jakoby nikdo neslyšel. Má tohle celé snad nějakou spojitost s osobou, která tu žila předtím?

V roli Henryho procházíte bytem a prohlížíte si různé předměty, mezi kterými upoutá hlavně fotografie silenhillského jezera a kostela - vy byste si snad něco takového pověsili do ložnice? Za skříní naleznete kus starého papíru s podivnými poznámkami o tomto a tom druhém světě, pod hlavním vchodem je zase zastrčený nepochopitelný vzkaz "Mami, proč se neprobouzíš?". Míra nervozity by u normálního člověka už dosahovala extrému, Henry však působí celkem klidně. Jen červený nápis "Nechoď ven, Waltře" na dveřích jej mírně rozruší - jako kdyby to snad šlo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Najednou se z koupelny ozve rána. Když vstoupíte dovnitř, zjistíte, že tam, co ještě před chvílí bývala zeď s kachličkami, nyní září ohromná díra. Popadnete ocelovou trubku a jak je v sérii Silent Hill podivným zvykem, zvesela do toho záhadného, tmavého a nebezpečného otvoru vlezete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díra ústí přímo na eskalátor, který vás pomalu sváží dolů. Netušíte, kde jste, ale zpátky se dostat nemůžete a tak prostě pokračujete dál. Po chvíli narazíte na mladou vyzývavou ženu, která by se evidentně ráda zabavila úplně jinak. Jmenuje se Cynthia a je přesvědčena, že tohle celé je jen sen - JEJÍ sen. Po chvíli společné chůze zmizí Cynthia na záchodcích, místo ní se ale zpátky na chodbu vyřítí podivné stvoření, které okamžitě padne na zem. Ještě dřív, než se z celé záležitosti vzpamatujete, přiběhnou další dvě a začnou to mrtvé vycucávat svými dlouhými jazyky. Z brutální podívané vás vytrhne až konec animace, po kterém se „zvířátkům“ musíte postavit sami. Jak záhy zjistíte, v přilehlých chodbách jich na vás čeká ještě mnohem víc.

 Známá prostředí s novými druhy nepřátel
Cesta po světě „za koupelnovou stěnou“ vás provede lokacemi, jež budou samy o sobě všem příznivcům série určitě více než nápadné. Hned ze začátku tu je třeba stanice metra s opuštěnými vagóny, kde se seznámíte s dalším novým druhem nepřátel - lidskými postavami, které zvrhle kombinují zohavenou mrtvolou a nafukovací balónek. Vznášejí se lehce nad zemí a občas se na vás prostě z ničeho nic vysápou i ze zdi, jako když se něco slizkého líhne z kukly. Kromě toho, že jsou extrémně dotěrné, oplývají také vysokou mírou odolnosti - abych byla úplně přesná, ve hře se jich lze zbavit jen jedním speciálním způsobem.

Po návštěvě "Subway World" (Podzemního světa) se vydáváte k známému jezeru Toluca, které leží na okraji Silent Hillu a u kterého také začínal příběh Jamese z druhého dílu. Cestu přírodou vám budou znepříjemňovat agresivní netopýři, na které však stačí jen jedna přesná rána holí a pak rychlý došlap nohou. Křup, křup a už vám nic vlasy necuchá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Samotný "Forest World" je možná ještě děsivější než metro - pohled na stromy obalené do fáčů, nečitelné krvavé nápisy, rozházené dětské hračky či otevřený hrob opravdu úsměv na rtech nezanechá. O to absurdněji pak působí, že uprostřed toho všeho stojí budova silenhillské "Smile Support Society". Ať žije černý humor!

 Vězení pro "zlobivé" děti
Další svět, do kterého se i v PC verzi hry dostanete, je budova „vodního“ vězení. Právě tady vám pomalu začne docházet, že i Silent Hill 4 se patrně točí okolo podivné náboženské sekty a jejích praktik. Mlhavé zápisky v různě poházených denících, vzkazy a poznámky na zdech - to všechno vám začne dávat dohromady děsivý obrázek, který až podezřele souvisí s tím, co se stalo v minulých dílech. Koneckonců, zmínky o lidech jako Alessa nebo Walter mluví jasně.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Samotný design „otočných“ map vězení je poměrně nápaditý, něco takového jsme v Silent Hillu ještě neměli, ale více již nebudu prozrazovat. Za zmínku možná stojí ještě dva poměrně originální typy otrapů - jedním jsou "dvojčata" (jakýkoliv popis je marný, podívejte se na screenshot níže), druhým pak zákeřné výhonky, které začnou vyrůstat ze země a tím vám blokují cestu. Jen pro nalákání ještě dodám, že mezi dalšími lokacemi je kromě samotného Silent Hillu třeba budova s byty a obchody.

 NPC, zbraně a mapky
Stejně jako v minulých dílech, ani tentokrát nebudete na své cestě potkávat pouze nelidské bytosti, ale občas se vám do cesty připlete nějaké to děcko, blázen nebo vyděšený soused. Jak je v Konami zvykem, tyto postavy se budou v průběhu hry různě zjevovat, komplikovat situaci a zase mizet. Občas s vámi prohodí pár slov nebo vám poskytnou radu, sem tam od nich také dostanete klíčový předmět (výměna čokoládového mléka za lopatičku bude vaším obchodem roku).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud jde o předměty, sloužící coby zbraně, asi nejvíc využijete již zmiňovanou ocelovou trubku a pak samozřejmě pistoli, i když náboje do ní najdete ve hře jen příležitostně. Na obranu a útok můžete dále zužitkovat několik typů golfových holí (ačkoliv ty se snadno zlomí), láhev nebo baseballku. Do ruky se vám dostanou také speciální „magické“ meče proti duchům, případně méně elegantní avšak zato dost účinné zbraně v podobě sekery či lopaty.

Oproti minulým Silent Hillům v tom čtvrtém už nebudete sbírat mapky. Fakticky tu samozřejmě přítomny jsou, bez nich byste se asi brzy ztratili, ovšem fungují automaticky, nemusíte je předtím nikde štípnout z nástěnky nebo šuplíku. V praxi na nich vždy vidíte jen tu část lokace, kterou jste už fyzicky prošli a samozřejmě, jak jsme zvyklí, i na ně se sama od sebe zakresluje průchodnost dveří, pozice portálů a další klíčové věci.

 Neustálé návraty domů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na Silent Hillu 4 je zajímavé a inovující především to, že se v něm neustále vracíte do výchozí lokace, tedy svého bytu. Jako kdyby vedle sebe ležely dva paralelní světy (normální a pak ten s kreaturami), mezi kterými existuje nesčetně mnoho propojení. Čas od času narazíte při svých cestách na červený kruhový znak, typický silenhillský symbol, který ve trojce označoval save-pointy. Tady však slouží coby vstupní portál do vašeho bytu, přičemž zpátky do světa "za koupelnou" se dostanete zase vždy tou samou dírou, jež vás navíc vyvrhne pokaždé tam, kde jste předtím skončili.

U vás doma jste relativně v bezpečí. Máte tu velkou truhlu, do které si můžete schovávat nadbytečné předměty a co je neméně podstatné - nachází se tu také jediný save-point v podobě tajemné knihy na stolečku. Nikde jinde než u sebe doma si tedy pozice ve hře ukládat nemůžete.

Váš byt je však typický ještě jedním rysem a to tím, že se po něm pohybujete v pohledu z vlastních očí. Ačkoliv všude jinde vidíte Henryho v klasickém silenhillském výhledu ze třetí osoby, u vás doma jeho tělo nikdy nezahlédnete. Důležitou funkcí bytu je pak ještě automatická obnova zdraví, ačkoliv různé nutrition-drinky můžete sbírat i ve světě za koupelnovou dírou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nezměněné ovládání a grafika
Pokud bychom měli mluvit o novinkách v ovládacím schématu SH4, zůstal by tento odstavec zřejmě prázdný. Postavu Henryho totiž ovládáte úplně stejně jako Heather ve trojce, tedy šipkami, přičemž tlačítka myší slouží k provádění různých akcí (souboje, otvírání dveří, sbírání předmětů atd.). Ačkoliv v zásadě si můžete automatickou kameru téměř vždy přesunout za záda hlavního hrdiny, v některých místech to provést nejde. Pak se také stává, že jdete třeba vstříc něčemu, co nevidíte, protože vás kamera zabírá zepředu, a to – obzvlášť v Silent Hillu – opravdu není příliš příjemné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Konzolový původ série se prostě nezapře a tak člověku, navyklému z third-person akcí na jisté standardy, prostě chvíli trvá než si na toto pojetí zvykne. Jak ale všichni příznivci série SH vědí, zvyknout si lze, a to dokonce velice rychle. Kromě ovládání se málo změnilo i v celkovém zpracování interface a rozdíly bychom nezaznamenali asi ani v grafice PC verze.

Hra se opět nese v temném, lehce zrnitém duchu, postavy jsou zpracovány s důrazem na každý detail a mají propracovanou obličejovou mimiku. Váš postup příběhem je navíc protkán množstvím animací, které nezřídka podkresluje dokonalá stylová hudba. O zvucích se pak už skutečně nemá cenu dlouze rozepisovat – ty jsou totiž jedním slovem zase dokonalé a skvěle podtrhují atmosféru.

 Změny v pojetí obtížnosti
Pokud si vzpomínáte, ve třetím díle jste si mohli nastavit obtížnost ve dvou kategoriích: adventurní (náročnost hádanek) a akční (míra agresivity a odolnosti nepřátel). V Silent Hill 4 - alespoň v testované PC verzi - však byly k vybrání obtížnosti pouze v jedné kategorii, pokrývající patrně univerzálně soubojovou i hádankovou část. Ačkoliv v SH4 narazíte na celou skvadru nových nepřátel, svoji náročností se dají s těmi známými celkem srovnávat. Co však celou hru značně ovlivňuje, je četnost vstupních portálů do Henryho bytu. Ta je totiž vyšší než míra výskytu save-pointů v minulých dílech, což na jednu stranu trochu snižuje celkovou obtížnost, na stranu druhou se tím však zamezuje, aby hráč musel opakovaně procházet delší úseky hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hardwarové nároky se staly požadovanou informací u jakékoliv hry a tak vás o ně neošidíme ani v případě Silent Hillu. Pro rozběhání čtyřky by vám měl později stačit procesor s taktem 1GHz, 256 MB RAM a alespoň GeForce 3 Ti/Radeon 8500. Doporučeno je však CPU 1,4 GHz, 512 MB RAM a GeForce 4 Ti, což je mimochodem úplně stejná sestava jako loni. Podobně jako u třetího dílu, ani tentokrát nebude oficiálně podporována řada grafických karet GeForce MX.

 Nastavovaná kaše?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Silent Hill 4 bude mít evidentně opět všechno, co ze série udělalo jedny z nejoblíbenějších počítačových hororů – zajímavý příběh, děsivé prostředí a hlavně neopakovatelnou atmosféru, která vás doslova pohltí. Ačkoliv v zásadě se technicky od svých předchůdců příliš neliší, snaha o inovace v podobě návratů do bytu a využití first-person perspektivy se zapřít nemůže. Komu nesedly minulé díly, patrně nebude mít žádný nový důvod zabývat se čtyřkou, my ostatní se však rozhodně máme na co těšit. Finální hodnocení očekávejte v recenzi na podzim.

Stáhněte si: Trailer...

Související články: Novinky, Vše o Silent Hill 3, Vše o Silent Hill 2



Kate
autorce je 19 let, kromě studia a psaní pro Tiscali Games občas příspívá i do časopisu LEVEL, dříve se také podílela na televizním pořadu GamePage. Nejspolehlivěji ji k počítači připoutá akce s promakaným příběhem nebo vojenské simulace, volný čas ale tráví i jinak


 
 
Kate

Nejnovější články