Serious Sam: Second Encounter - první dojmy
zdroj: Archiv

Serious Sam: Second Encounter - první dojmy

22. 12. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Železný chlapík s ocelovými pažemi a syrově suchým smyslem pro dřevorubecký humor - Serious Sam, se vrací, aby ukázal, že dokáže zlikvidovat ještě více odporné mimozemské havěti, než v prvním dílu.

Autor: Dreb
Publikováno: 22.prosince 2001


Obrázek zdroj: Archiv První díl hry Serious Sam byl i přes fakt, že ho vytvářela v té době neznámá firma Croteam, velmi dobře přijat širokou hráčskou veřejností. V době, kdy Serious Sam vyšel, se docela dost lidí ptalo, jak je možné, že se vcelku průměrná hra, s nijak převratnou grafikou a velmi jednoduchým příběhem, tak chytla. Odpověď je stejně jednoduchá jako Serious Sam - od dob Dooma a Dooma 2 tu totiž nebyla žádná hra, která by nabídla tak masivní likvidaci nepřátel (ne po kusech, ne po skupinkách, ne po desítkách, ale rovnou po stovkách!) jako Serious Sam. A druhý díl nebude jiný, to si pište!

 Co bude v druhém dílu?
Ještě než se ale vrhneme na rozpitvání nedávno vyšlého dema, je třeba dodat následující. Druhý díl Serious Sama se bude instalovat buď jako stand-alone hra do samostatného adresáře nebo jako součást první epizody, což je velmi důležité pro zachování kompatibility se všemi mody a mapami, jež pocházejí od hráčské komunity. Další informace je velmi potěšující pro multiplayerové maniaky, Serious Sam 2 na tom totiž bude s multiplayerem velmi dobře. Kromě toho, že bude přibalena poslední verze Seriously Warped modu, budou zde také nejrůznější multiplayer módy včetně kooperativní pařby pro single-player levely atd. Za necelých 20 dolarů, které by měla hra stát - no neberte to :-) Teď už ale k demu.

Samotné dojmy z hraní bych rozdělil na tři samostatné kapitoly. V první kapitole se budu věnovat hutnému singlepayer levelu, v druhé se opřeme do multiplayeru a ve třetí a závěrečné kapitole se podíváme na některé další vychytávky, které 116megový macek v podobě Serious Sam 2 dema přináší.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Singleplayer část dema
Předpokládám, že hra pro jednoho hráče bude tím prvním, co každý vyzkouší. Dřív než ale uchopíte vynikající motorovou pilu s pořádnými zuby a vrhnete se do lesa, potažmo mezi nepřátele, doporučuji trochu si pohrát s nastavením. Serious Sam 2 (dále jen SS: TSE) disponuje opravdu velmi dobrým enginem a určitě se vám s trochou snahy podaří vymáčknout ze hry to nejlepší nastavení. Mě osobně se hra naprosto plynule hýbala v rozlišení 1280*1204 a 16 bitových barvách na sestavě AMD Thunderbird 1.2 Mhz, 512 RAM a GeForce 2 MX a ani slabší stroje by neměly mít s rozchozením dema sebemenší problémy.

Zvětšit zdroj: Archiv Po spuštění singleplayer mise se v demu objevíte uprostřed jezera s obrovitými lekníny (dost netradiční :-) a nad vaší hlavou se bude odehrávat scéna, velmi podobná scéně ze závěru filmu Den nezávislosti. Zde jde ale na rozdíl od výše zmíněného filmu o začátek. Pokud se trochu rozhlédnete, určitě vám neujde na dně schovaný raketomet a neschová se před vámi ani sytě červená „tajná“ telefonní budka, kolt a ani motorová pila. Na začátek velmi slušná výbavička, co říkáte? Nábojů je ale po startu docela poskrovnu, takže doporučuji používat motorovou pilu, která je v SS: TSE opravdu velmi, ale velmi účinná a pokud bych byl trochu morbidní, dovolil bych si říci, že nepřátele likviduje velmi ladně :-) K pile se taktéž váže jedna zajímavost a to, že s ní opravdu můžete kácet stromy a likvidovat i nízko rostoucí keříky.

Dalšími zbraněmi, na které ve hře narazíte, je základní žabykuch, který máte od začátku u sebe, revolver v samostatném i zdvojeném vydání, jednohlavňová a dvouhlavňová brokovnice, odstřelovačka, granátomet a raketomet. Na demo dost slušné. V plné hře přibudou samozřejmě i další zbraně, z nichž se sluší jmenovat alespoň dle obrázků a videí pěkně udělaný plamenomet. Vraťme se ale od zbraní zpět na začátek hry. Jedná se totiž pravděpodobně (vyjma závěrečného souboje, ale o tom až později) o nejpůsobivější scénu hry. Nepřeháním. A dokonce si dovolím tvrdit, že se může SS: TSE co se grafiky týče naprosto v klidu měřit s velikány (demy) současné scény jako je RTCW či MOH:AA. Croteam prostě odvedl, co se grafiky týče, opravdu slušnou práci.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Variabilní nepřátelé
Dalším kladem singlepayer části dema jsou nepřátelé, kterých je slušná kopa. Ze začátku potkáte jen tupé mutanty, kteří pravděpodobně vzniky jako odpad při genetických pokusech mimozemšťanů, ale dál to již začne být zajímavé. Bezhlaví střelci, bezhlaví sebevrazi s bombou v rukách, jejichž jediným krátkým životním přáním je rozmáznout se o vás, zmutovaní býci, velcí netvoři s raketometem, obří škorpióni s rotačním kulometem, zelení a červení ďáblové, létající valkýry, a dva druhy biomechanoidů. A určitě jsem ještě na někoho zapomněl.

Zvětšit zdroj: Archiv Počet nepřátel si dovolím odhadnout na čtyři stovky a myslím si, že by to jinde v pohodě vystačilo na plnou hru. Ne tak ale v SS: TSE, kde se nepřátelé prakticky nestíhají počítat. Jen málokdy se totiž stane, že by na vás útočil jen jeden netvor usilující o váš život a například takový škorpión s rotačákem, kterého byste si mohli splést s nějakým bossem, na vás čeká po krátkém seznámení s jedním exemplářem rovnou v deseti vydáních. Jak říkám, lidé z Croteamu nejsou žádní troškaři a tak si prakticky oddychnete jen ve chvíli, kdy někde seberete zašitou lékárnu, ale jen pro to, abyste cenné zdraví velmi rychle ztratili v dalším masivním souboji.

 Finální boss
Naprosto za vše mluví „final fight“. Jen co projdete úvodním předpyramydím a následně i útrobami samotné aztécké pyramidy, otevře se před vámi pohled na obrovské údolí se třemi chrámy a jednou centrální pyramidou. Když říkám obrovské, tak myslím opravdu obrovské. Přeběhnout údolí z rohu do rohu je otázka skoro dvou minut. Jakmile se necháte zlákat nádherným mírumilovným výhledem a vystrčíte svoji šišku trošku dál, začnou se do údolí teleportovat desítky nepřátel. Mě samozřejmě poprvé nenapadlo nic lepšího, než vzít do ruky motorovou pilu a prosekat si cestu až k centrální pyramidě, kde je zásobárna zdraví a střeliva. Bohužel jsem ale nevěděl, že když projdu blízko kolem chrámů, vyvolám tím další desítky nepřátel.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Ve finále se na mě řítila dobrá stovka všemožných potvor v čele s třiceti kostlivými psi, kteří po mě metali činky jako diví. To se prostě nedalo ustát, ale to je celkem jedno :-) Dá se to řešit i jinak. Důležité ale je, že takovýhle pocit při hraní hry jsem měl naposledy u Dooma 2, kdy na mě vyběhlo 30 impů a přes ohnivé koule skoro nebylo vidět. A když znovu zopakuji, že ani při takto masivním útoku nedošlo k žádnému zpomalení hry a ke zmenšení FPS, nemusím snad již nic dodávat. I když přece jen, slíbil jsem přeci tři části :) A to zůstáváme pořád u té první - takže jedeme vesele dál.

 Atmosféra na jedničku
Zvětšit zdroj: Archiv Boje a hlavně vaše nálada jsou kromě samotného pocitu z „dobře odvedené práce“ naprosto fantasticky stimulovány velmi rychlou bojovou techno odrhovačkou, která se rození pokaždé, když je v blízkosti nepřítel (zní skoro pořád) a nutí vás vydat ze sebe při likvidaci ohyzdných alienů naprosté maximum. Atmosféra jak fotříkům kožený řemen!

Jedinou věcí, která mi na hře pro jednoho hráče na SS: TSE nesedla, je podivný systém hlášení nových nepřátel a vůbec všeho důležitého, který na můj vkus trochu zdržuje. Pokaždé když totiž uděláte něco zásadního nebo jste konfrontování s novým druhem enemíků, rozbliká se vám na obrazovce odporná ikonka obálky, která přestane, jen když se do ní podíváte. O nepřátelích získáte informace o jejich slabých místech atd., ale většinou je to nanic, protože každého lze prostě ustřílet nebo uřezat k smrti a žádnou speciální taktiku k tomu nepotřebujete. Ale budiž. Je možné, že v plné verzi se setkáme s takovými nepřáteli, kde hrubá síla nepomůže...

 Multiplayer část dema
A teď již konečně k síťové hře. U demoverzí her není v dnešní době tak obvyklé, aby vyšla dohromady multiplayer a singleplayer verze. Ne tak ale u SS: TSE, kde se na multiplayeru (až vás přestane bavit hra proti počítačem řízeným mutantům) dosytosti vyřádíte. Sice je k dispozici jen jedna uzavřená aréna, stejné zbraně jako v singlu a několik skinů, ale i tak to stojí za to.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V rychlosti hry bych dokonce tvrdil, že Q3A je SS: TSE pro hráče s průměrnými reflexy :) SS: TSE totiž oplývá naprosto čistým deathmatchem, který si na nic nehraje a tak jste opravdu skoro pořád mrtví. Jedna nepovedená rána, soupeř kontruje a jdete do kytek...

Poslední věcí, o které se chci zmínit, jsou in-game dema, prezentující vychytávky enginu. Škoda jen, že jsou z lokací, které si můžete v demu vyzkoušet a ne z nějakých jiných, ale na druhou stranu se můžete podívat, jak bude asi vypadat kooperativní řežba.

Zvětšit zdroj: Archiv Celkově vzato, Serious Sam: The Second Encounter demo stojí stoprocentně za vyzkoušení a pokud máte alespoň trochu svižné internetové připojení, doporučuji Vám si ho stáhnout. No a pokud takovým připojením nevládnete, počkejte si, až tohle demo vyjde na cover CD nějakého časopisu nebo na plnou verzi, která vyjde už za pár týdnů (začátkem ledna).

Stáhněte si: Demo (116 MB), Trailer (12 MB), Video (11 MB nebo 25 MB)

 
Dreb
připravil: jd


 
 

Nejnovější články