Sacred - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Sacred - dojmy z dema

24. 2. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Může vůbec někdy nějaká hra překonat legendární Diablo? Nejspíš ano. A je docela dobře možné, že to bude právě Sacred. Proč tomu tak je, se dozvíte z našich prvních dojmů po zahrání anglického dema.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 24.února 2004
První česká recenze dema zdroj: tisková zpráva Verze hry: oficiální demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva Ať si kdo chce co chce říká, Diablo je legenda. Díl první v podstatě odstartoval úplně nový žánr – akční RPG – a pro mnohé se stal jeho synonymem („Hele, co je to za hru? Nooo, takový Diablo.“), díl druhý pak ukázal, jak zábavná, chytlavá a návyková může být hra, ve které jde vlastně jenom o zběsilé klikání. Mnozí tvořiví vývojáři a ziskuchtiví vydavatelé pochopitelně chtěli tento hit napodobit, a i když vznikla pěkná řádka celkem slušných ARPG, Diablo z trůnu zatím nikdo nesesadil. Snad jen v jednom případě, který představuje Dungeon Siege, by se o tom dalo diskutovat, i když podle mého názoru víceméně zbytečně, jelikož DS není úplně klasický Diablo klon a je tak trochu nefér obě hry srovnávat.

Až nyní by se situace mohla změnit (hergot, kolikrát už jsme tohle slyšeli?). Přichází totiž velice slibně vypadající hra Sacred, která by kromě diablistů mohla aspoň trochu oslovit i ostatní erpégéčkáře rozsáhlým otevřeným světem a nepovinnými questy. Nejlepší bude, pokud si tuhle hru sami omrknete v týden starém demu, ale než se vám stáhne, můžete si přečíst naše první dojmy.

 Obsah dema
Nejprve stručně o tom, co demo nabízí. Můžete si vybrat svojí postavu ze dvou dostupných (ve finální verzi bude šest charakterů) a projít si omezený kus fantastické země Ancarie. Mnoho možností sice v demu chybí (například dabing a multiplayer), ale i splnění pár questů, vyzkoušení bojů a jízdy na koni, procházka po krásné krajině, obchodování či sbírání předmětů napovídá, že tohle tedy bude něco.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Za koho budeme hrát?
Obě postavy, které můžete v demu provětrat, tedy serafimka (rasa potomků andělů) a gladiátor se od sebe samozřejmě velmi liší. Svým vzhledem, dostupnými předměty, hodnotami vlastností a hlavně speciálními dovednostmi. Zatímco serafimka se umí nejen pěkně ohánět mečíkem, ale i kouzlit, gladiátor je čistokrevný (a ve hře i nejsilnější) rubač. Jen pro představu – dalšími do kompletního výčtu jsou čaroděj, temný elf, lesní elfka a upírka. Na výběr jsou tedy poměrně neotřelé postavy a hraní za ně by nemělo postrádat jistou dávku Zvětšit zdroj: tisková zpráva originality.

Váš hrdina samozřejmě získává zkušenosti a leveluje. Postupem času tak zlepšíte svoje základní vlastnosti a dovednosti, a také si osvojíte nějaké ty speciální schopnosti – mimo jiné tak, že najdete a použijete příslušnou runu. Nebudu se teď vývoji postav podrobně věnovat (to by pak nebylo co psát do recenze), ale každopádně mohu prohlásit, že vývoj postavy je na poměry ARPG velice slušně propracovaný, ale přitom není zbytečně komplikovaný a složitý.

 Kovář o kombomaster
Je docela fajn, že každá postava má svoji historii a jinou startovní pozici (gladiátor bojuje o vlastní život s proradným správcem zápasnické arény, zatímco serafimka musí ze všeho nejdříve pobít pirátské nájezdníky v okolí kláštera), i když hlavní zápletka hry je pochopitelně pro všechny hrdiny společná. Poté, co splníte první úkol, povedou asi vaše kroky tak jako tak do nejbližšího města. Zde dostanete několik vcelku jednoduchých úkolů a pokud budete mít náladu, můžete také pomoci kováři ztracenému v lese plném goblinů. Poté budete moci využívat jeho služeb, které zahrnují vylepšování (některých, povětšinou magických nebo velice kvalitních) zbraní. Je to vlastně obdoba diablovského vkládání drahokamů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jelikož vás příběh nabádá k návštěvě dalšího města, nejspíš se vydáte i tam. Zde se opět můžete věnovat plnění nepovinných úkolů, přičemž po splnění jednoho z nich se vám zpřístupní služby kombomastera. U něj si za příslušný peníz můžete skládat své speciální údery a jiné kousky do účinných komb, které pak snadno vyvoláte jedním kliknutím. Ač se nejedná o první použití podobného nápadu, rozhodně potěší a dodá bojům nový náboj.

 NPC a nepřátelé
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Čas od času se k vám v rámci nějakého questu přidají nějaké další postavy, které vesměs musíte někam doprovodit. Nemůžete je nijak ovládat, nicméně obvykle se o sebe postarají sami. Poměrně slušnou umělou inteligencí disponují i někteří nepřátelé, takže nebuďte překvapeni, když vám lučištník začne prchat z dosahu sekery. Umělá inteligence však občas má trhliny, takže někteří soupeři na vás začnou reagovat, až když jste bezprostředně u nich, ale na hratelnost jako celek to nemá valný vliv.

Ze všech předem avizovaných možností jsme byl nejvíce zvědavi na to, jak se autoři z německého Ascaronu popasují se slibovanou jízdou na koni. A musím říci – dobře. Dobře to udělali, chlapci. Přestože se v žánru ARPG jedná o prvního kvalitně rozhýbaného osedlatelného koně, nedělá oř svým tvůrcům vůbec ostudu. Poté, co si koníka koupíte, na něj můžete v libovolné chvíli nasednout a kdykoli z něj zas seskočit. Pokud ho někde zapomenete, stačí jedním kliknutím na malou ikonu hvízdnout a věrný společník vám přiběhne naproti.

 Neduhy jízdy na koni
Ve hře budou různí koně, kteří se liší například bonusem, jenž hrdinovi poskytují k útoku a k obraně. Když jste v sedle, nemůžete sice použít některé bojové dovednosti, ale na druhou stranu zase můžete s koněm vrazit do chumlu nepřátel a pěkně je tím pozlobit. Graficky je kůň a jeho pohyby zpracován velmi slušně, až na několik výjimek. Dost divné je totiž rychlé otáčení koně (hlavně ve větších bitkách, kdy chvíli sekáte napravo, chvíli nalevo), které nepůsobí příliš věrohodně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vyloženě nedotažený je pak boj obouruční zbraní ze sedla věrného oře – hrdina zbraň drží jen v jedné ruce a toporně s ní mlátí do nepřátel. Jinak je ale jízda na koni příjemnou záležitostí. Konec konců zážitkem a pastvou pro oči je celá hra. Pečlivě zpracované prostředí, detailní vykreslení hlavního hrdiny včetně proměnlivé výstroje, pěkné animace a třístupňový zoom – to vše se vývojářům opravdu povedlo.

 Drobné vychytávky
Jelikož akčních RPG už vyšly mraky, měli se autoři Sacred z čeho poučit. A také to udělali. Do hry tedy zakomponovali spoustu drobných vychytávek, které zpříjemní a zjednoduší hraní. Například mapu si můžete vyvolat jak malou (zobrazující jen vaše okolí), tak velkou – na té vidíte všechny důležitá místa pro splnění jednotlivých questů, a můžete si do ní vkládat waypointy.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Ve hře je klávesa pro zvýraznění všech důležitých objektů (věcí na zemi, postav, otvíratelných truhel...) a klávesa pro sebrání všech viditelných předmětů. Inventář lze automaticky uspořádat jedním kliknutím, v deníku kromě questů najdete i údaje o důležitých místech a další zajímavé informace. Třeba stránky o historii světa nebo nestvůrách se povalují v různých knihovnách a truhlách a vy si je můžete do deníku postupně přidávat. Vývojáři prostě mysleli skoro na všechno.

 Nikdo není dokonalý
Ač vypadá Sacred opravdu skvěle a já osobně se už moc těším na plnou verzi, nevyhnul se ani tento titul některým chybkám. Klasické kýče akčních RPG, jako jsou poklady skryté jen tak nesmyslně v přírodě nebo kraviny typu „ze zabitého vlka vypadnou peníze“ autorům ještě klidně odpustíme - jednak jsme na to z tohoto žánru zvyklí, a druhak to udělali v zájmu hratelnosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Trochu víc mě ovšem naštvalo ne úplně dobře řešené Load/Save menu, kde se mi několikrát omylem povedlo loadnout starou pozici místo abych uložil novou. Možná to ale bylo jen tím, že jsem nedočkavě klikal, abych měl tuhle nezábavnou proceduru za sebou a mohl se zas pustit do hraní.

Občas jsem si také všiml prolínání některých předmětů (například meč přehozený přes rameno trochu zajíždí do brnění), ale opravdu jen občas a velmi nepatrně, takže se jedná spíš o detail. A zamrzí i chybky spojené s jízdou na koni, o nichž jsem psal výše.

 Máme se na co těšit?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Rozhodně ano. I když demo nabízí poměrně malý kousek světa a jenom dvě postavy, už teď je jasné, že tahle má sakra vysoké ambice. Skvělé zpracování, rozsáhlý otevřený svět a velké množství questů, předmětů, nepřátel a schopností jsou výbornými předpoklady pro to, aby titul Sacred v březnu útočil na post krále akčních RPG.

Stáhněte si: Demo, Video...

Související články: Novinky



Jiří Sládek
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)

 
 
Jiří Sládek

Nejnovější články