Autor: Jiří Sládek Publikováno: 24.února 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Obě postavy, které můžete v demu provětrat, tedy serafimka (rasa potomků andělů) a gladiátor se od sebe samozřejmě velmi liší. Svým vzhledem, dostupnými předměty, hodnotami vlastností a hlavně speciálními dovednostmi. Zatímco serafimka se umí nejen pěkně ohánět mečíkem, ale i kouzlit, gladiátor je čistokrevný (a ve hře i nejsilnější) rubač. Jen pro představu – dalšími do kompletního výčtu jsou čaroděj, temný elf, lesní elfka a upírka. Na výběr jsou tedy poměrně neotřelé postavy a hraní za ně by nemělo postrádat jistou dávku ![]() Váš hrdina samozřejmě získává zkušenosti a leveluje. Postupem času tak zlepšíte svoje základní vlastnosti a dovednosti, a také si osvojíte nějaké ty speciální schopnosti – mimo jiné tak, že najdete a použijete příslušnou runu. Nebudu se teď vývoji postav podrobně věnovat (to by pak nebylo co psát do recenze), ale každopádně mohu prohlásit, že vývoj postavy je na poměry ARPG velice slušně propracovaný, ale přitom není zbytečně komplikovaný a složitý. Kovář o kombomaster Je docela fajn, že každá postava má svoji historii a jinou startovní pozici (gladiátor bojuje o vlastní život s proradným správcem zápasnické arény, zatímco serafimka musí ze všeho nejdříve pobít pirátské nájezdníky v okolí kláštera), i když hlavní zápletka hry je pochopitelně pro všechny hrdiny společná. Poté, co splníte první úkol, povedou asi vaše kroky tak jako tak do nejbližšího města. Zde dostanete několik vcelku jednoduchých úkolů a pokud budete mít náladu, můžete také pomoci kováři ztracenému v lese plném goblinů. Poté budete moci využívat jeho služeb, které zahrnují vylepšování (některých, povětšinou magických nebo velice kvalitních) zbraní. Je to vlastně obdoba diablovského vkládání drahokamů. ![]() ![]() ![]() Jelikož vás příběh nabádá k návštěvě dalšího města, nejspíš se vydáte i tam. Zde se opět můžete věnovat plnění nepovinných úkolů, přičemž po splnění jednoho z nich se vám zpřístupní služby kombomastera. U něj si za příslušný peníz můžete skládat své speciální údery a jiné kousky do účinných komb, které pak snadno vyvoláte jedním kliknutím. Ač se nejedná o první použití podobného nápadu, rozhodně potěší a dodá bojům nový náboj. NPC a nepřátelé ![]() Ze všech předem avizovaných možností jsme byl nejvíce zvědavi na to, jak se autoři z německého Ascaronu popasují se slibovanou jízdou na koni. A musím říci – dobře. Dobře to udělali, chlapci. Přestože se v žánru ARPG jedná o prvního kvalitně rozhýbaného osedlatelného koně, nedělá oř svým tvůrcům vůbec ostudu. Poté, co si koníka koupíte, na něj můžete v libovolné chvíli nasednout a kdykoli z něj zas seskočit. Pokud ho někde zapomenete, stačí jedním kliknutím na malou ikonu hvízdnout a věrný společník vám přiběhne naproti. Neduhy jízdy na koni Ve hře budou různí koně, kteří se liší například bonusem, jenž hrdinovi poskytují k útoku a k obraně. Když jste v sedle, nemůžete sice použít některé bojové dovednosti, ale na druhou stranu zase můžete s koněm vrazit do chumlu nepřátel a pěkně je tím pozlobit. Graficky je kůň a jeho pohyby zpracován velmi slušně, až na několik výjimek. Dost divné je totiž rychlé otáčení koně (hlavně ve větších bitkách, kdy chvíli sekáte napravo, chvíli nalevo), které nepůsobí příliš věrohodně. ![]() ![]() ![]() Drobné vychytávky Jelikož akčních RPG už vyšly mraky, měli se autoři Sacred z čeho poučit. A také to udělali. Do hry tedy zakomponovali spoustu drobných vychytávek, které zpříjemní a zjednoduší hraní. Například mapu si můžete vyvolat jak malou (zobrazující jen vaše okolí), tak velkou – na té vidíte všechny důležitá místa pro splnění jednotlivých questů, a můžete si do ní vkládat waypointy. ![]() Ve hře je klávesa pro zvýraznění všech důležitých objektů (věcí na zemi, postav, otvíratelných truhel...) a klávesa pro sebrání všech viditelných předmětů. Inventář lze automaticky uspořádat jedním kliknutím, v deníku kromě questů najdete i údaje o důležitých místech a další zajímavé informace. Třeba stránky o historii světa nebo nestvůrách se povalují v různých knihovnách a truhlách a vy si je můžete do deníku postupně přidávat. Vývojáři prostě mysleli skoro na všechno. Nikdo není dokonalý Ač vypadá Sacred opravdu skvěle a já osobně se už moc těším na plnou verzi, nevyhnul se ani tento titul některým chybkám. Klasické kýče akčních RPG, jako jsou poklady skryté jen tak nesmyslně v přírodě nebo kraviny typu „ze zabitého vlka vypadnou peníze“ autorům ještě klidně odpustíme - jednak jsme na to z tohoto žánru zvyklí, a druhak to udělali v zájmu hratelnosti. ![]() ![]() ![]() ![]() Trochu víc mě ovšem naštvalo ne úplně dobře řešené Load/Save menu, kde se mi několikrát omylem povedlo loadnout starou pozici místo abych uložil novou. Možná to ale bylo jen tím, že jsem nedočkavě klikal, abych měl tuhle nezábavnou proceduru za sebou a mohl se zas pustit do hraní. Občas jsem si také všiml prolínání některých předmětů (například meč přehozený přes rameno trochu zajíždí do brnění), ale opravdu jen občas a velmi nepatrně, takže se jedná spíš o detail. A zamrzí i chybky spojené s jízdou na koni, o nichž jsem psal výše. Máme se na co těšit? ![]() Stáhněte si: Demo, Video... Související články: Novinky |
Jiří Sládek | |
autorovi je 26 let a pracuje v papírovém herním magazínu GameStar, hry jsou jeho prací i koníčkem, zvláště pak RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |