Alpha 16
Prison Architect není dokončená hra. Přestože se aktuálně nachází ve verzi Alpha 16, má na kontě 335 tis prodaných kopií, což představuje sumu přes 10 milionů dolarů. Rozhodně nelze říci, že jde o nehratelný polotovar. Právě naopak, je skoro až děsivé, jak bude vypadat finální verze simulátoru vězení, když už teď to je pekelně zábavný titul, který je dokonce otevřený modifikacím.
Prodej v průběhu vývoje hry nabízí několik zajímavých možností jak se sami můžete na hře podílet, případně se v ni zvěčnit. Za příplatek k základní verzi lze pořídit umístění vězně s vaší tváří nebo alespoň s vaším jménem, k němuž můžete vymyslet krátký životopis. Skvělý nápad jak zvednout prodeje hry a zaujmout hráče!
Stavitel a trýznitel
Ale vraťme se k testované verzi. Po spuštění se objevuje holá planina se silnici, po níž si to valí náklaďáky s materiálem. V levém rohu již začalo odpočítávaní času a vy máte necelých 24 hodin, abyste postavili fungující věznici, než dorazí první várka muklů. V prvních hrách budete velmi nejistí, protože netušíte, co taková věznice vlastně potřebuje a jak má být veliká.
Po několika nesmělých testech ale hra dostojí svého názvu „architekt“. Stavění se záhy stane přehledným, lze si vše dobře promyslet a nanečisto naplánovat pomocí nástroje kreslení. Na planinu si vyobrazíte především rozmístění zdí, dveří a jiných potřebných zařízení jako jsou nezbytné kavalce a hajzlíky, které jsou nedílnou součástí každé cely. Pak už pohodlně stavíte podle načrtnuté šablony.
U každé místnosti, kterou postavíte nebo se chystáte postavit, musíte označit její účel, tedy zda daný prostor bude například cela, kuchyň, samotka nebo místnost s elektrickým křeslem. Hra vás automaticky upozorní, co v označené místnosti chybí za vybavení a jak by měla být velká. Nemáte proto problém se zkoumáním, proč například nefunguje kuchyň, co chybí v cele nebo ve sprchách. Výběr materiálů zdí a podlah nebo seznamy předmětů, všechno máte rychle po ruce a je doslova radost stavět.
Nevyhnete se ani budování vodovodů nebo elektrických sítí. Zejména elektřinu je dobré mít naddimenzovanou, abyste při popravě na elektrickém křesle nevyhodili vysokým přetížením pojistky v celém kriminálu. Sice ještě není vhodný čas na hodnocení, ale už teď musím pochválit vynikající a bezproblémové ovládání.
Velký šéf
V aktuální verzi je nastíněný též postupný rozvoj personálu. Důležitý je hlavní šéf věznice, přes něhož máte další přístup k jiným postavám a tím pádem i k bonusům. Najmutí účetní otevře podrobné finanční statistiky, šéf bachařů může rozdělovat hlídky na jednotlivé sektory, správce najímá uklízeče a umožňuje zaměstnávání vězňů. Postupně se dostanete ke zřizování kamerových systémů i nákupu pěkně ostrých hlídacích psů, kteří s chutí rozkoušou prchající vězně k smrti.
Nejlepším prvkem Prison Architect je ale chování vězňů i personálu. Stavba kriminálu je radost sama o sobě, ale sledovat ten cvrkot uvnitř je zcela uhrančivé. Až budete poslouchat křik nespokojených vězňů namačkaných v malé kantýně, napětím zatnete prsty na nohách a budete doufat, že se naštvou a celé to tu zdemolují. Vyděsíte se, až se ve sprchách rozpoutá rvačka.
S radostí budete zavírat ty největší grázly na samotku nebo spouštět šťáru na celách, při niž vězně zbavíte nelegálních předmětů - od drog po lžíce. Ne nadarmo nabízí Introversion Software vytvoření podoby kriminálníka dle vaší fotky a s vymyšleným životopisem. Každý z vězňů má své potřeby, různou míru agrese a specifické chování. Časem poznáte sami, že do samotek posíláte stále ty stejné chlapíky - už je budete znát podle ksichtu a dávat si na ně bacha.
Požáry a vzpoury
Nedejte muklům dostatečně najíst, zbavte je soukromí, zrušte sprchování nebo jen zapomeňte zřídit místo, které je používáno pro setkání s návštěvami z řad příbuzných. To pak uvidíte pořádný brajgl! Má první velká vzpoura vznikla ve sprchách. Snad ji rozpoutala malá rvačka o mýdlo, ale jelikož byla místnost přeplněná, násilí se rozjelo nekontrolovatelně.
Po chvilce bitek byla většina mých strážných v bezvědomí, bylo třeba zavolat policejní posily s pořádnými zbraněmi, aby se o chaos postarali. Než ale přijeli, rozvášnění vrazi a zloději začali demolovat veškeré zařízení, v jídelně vypukl požár a smyslu zbavení muklové ubyli k smrti účetní i velitele bachařů. Po několika hodinách se situace uklidnila, většina vězňů byla zraněná nebo v bezvědomí, cely zdemolované, doktor i právník mrtvý.
Ale i z takové kruté rány se vaše vězení může vzpamatovat a jet dál. Alespoň si příště dáte pozor, budete při hraní napnutí a o to více vás bude Prison Architect bavit. Ostatně Prison Architect svede potěšit už nyní a nebojím se hru doporučit ještě nedokončenou - Introversion Software do ní nyní vkládají veškerou svou energii a zatím se to nadmíru vyplácí.