Pariah - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Pariah - dojmy z dema

28. 4. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Už příští týden se dočkáme sci-fi střílečky Pariah od spolutvůrců slavné série Unreal Tournament. V čem mu je podobná a naopak jakými dobrými nápady se od něj liší? I o tom hovoří dojmy z multiplayerového dema.

Autor: Dick
Publikováno: 28.dubna 2005
Verze hry: multiplayerové demo
Doba testování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Nebo jinak: tak dlouho se vyvíjí hry ze světa Unreal, až vás to přestane bavit. A to je právě případ kanadských Digital Extremes. Ti předlouhé roky pomáhali Epic Games s vývojem jejich „nereálné“ série, až jim jednoho dne došla trpělivost a řekli si hlasité dost. Spolu s tím si usmysleli, že konečně překročí svůj vlastní stín a světu ukáží, co se za ta léta od lidí z Epicu přiučili. A to byl už jen maličký krůček k vytvoření hry jménem Pariah.

Na úvod by se slušelo říct, že Pariah nikdy nebyl plánován jako přímý konkurent Unreal Tournamentu (UT), jakože by se „revoltující žáci“ z Digital Extremes snažili překonat své učitele z Epic Games. Zatímco série UT byla vždy výhradně multiplayer záležitostí, srdce Pariahu by mělo ležet především v singleplayeru.

 Obsah dema
Nedávná demoverze prozradila mnohé a byť se v ní dala vyzkoušet pouze hra více hráčů, jakýs takýs obrázek o finální hře si podle ní udělat můžeme. Lze v něm vyzkoušet jeden ze tří dostupných módů. První dva musíme chtě nechtě označit za povinnou výbavu každé týmově orientované hry, protože jde o Team Deathmatch na mapě Twisted a Capture the Flag na mapě Recoil. Novinky pak reprezentuje level nazvaný Survivor pro typ hry jménem Front Line Assault, jenž bychom mohli přirovnat s velkým přivřením očí ke klasickému Double Domination z UT.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Odlišnosti od Unreal Tournamentu
I když není srovnání se sérií UT příliš na místě, bohužel se mu nelze ubránit. Už třeba jen proto, že autoři byli do jeho vývoje podstatnou měrou zainteresováni, tudíž bude zajímavé sledovat, kolik prvků do své hry přinesli z původní spolupráce a jak moc pro ně byla (ne)inspirující. V demoverzi se dalo hrát jak po LAN, tak i po internetu. Já logicky sáhl po online hře, protože dát dohromady v mém okolí partu šílenců a donutit je hrát „nějaké demo“ by byl úkol hodný Sisyfa.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud budete k Pariah přistupovat jako k potenciálnímu UT přemožiteli, budete asi hodně rozčarováni, protože hra nabízí diametrálně odlišný zážitek. Jednak se to týká rychlosti a spádu hry, která není upřímně řečeno nejvyšší. Zatímco v UT máte kontakt s protivníky téměř neustále, Pariah je na tom poněkud jinak. Valná většina map je poměrně rozsáhlá a navíc se odehrává výhradně v exteriérech, což má za následek, že mnohdy po několik dlouhých sekund nenatrefíte na žádného spoluhráče či protivníka.

 Haló, kdo tam?
Rozlehlost prostředí a rovněž jeho plasticita (výčnělky, plošinky) tak trochu svádí ke kempování či elegantní eliminaci nepřátel z dálky bez většího tělesného kontaktu. Samozřejmě, že toto tvrzení neplatí vždy a je do značné míry závislé na počtu hráčů (maximum je 32) a zvoleném módu.

Aby se větší vzdálenosti překonávaly snáze, je ve hře několik dopravních prostředků. V demu se dala na vlastní kůži vyzkoušet trojkolka nebo užitečná bugina, do níž se mohou vměstnat dva lidé najednou, čímž se z jednoho stane řidič a z druhého kulometčík. V tomto směru tak Pariah nezapřel silnou inspiraci titulem Halo. Ostatně z něho si vzal i pro někoho lehce nešikovné ovládání vehiklu pomocí myší (zatáčení) a klávesnice (plyn, brzda). Na každý pád je taková jízda vítaným zpestřením a eliminace soupeře jeho přejetím je až neskutečně účinná i zábavná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Až vyrostu, budu odstřelovačem!
Ještě předtím, než se vrhnete do hry, je třeba provést jednu věc – určit si „povolání“. Těch je na výběr přesně 8 a po zvolení jednoho z nich se můžete stát třeba Riflemanem, Demolisherem, Gravierem apod. Ptáte se, k čemu je to dobré? Dle této prvotní volby (kterou mj. můžete kdykoliv v průběhu hraní změnit) dostanete přidělenou dvojici určitých zbraní. Takže například Rifleman disponuje odstřelovačkou a frag riflí, Demolisher raketometem a granátometem a tak dále. Co se týká vlastností postav, ty jsou všechny stejné a jejich „povolání“ se na nich nijak nepodepíše. Správná volba je nutná už jen z toho důvodu, že brát zbraně po mrtvých lidech nelze.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Když už jsem nakousnul zbraňový arzenál, asi by bylo vhodné si o něm povědět pár slov. Osobně z něj nejsem nijak moc nadšený, protože mi jeho výběr příliš nesedl. Převažují zde totiž bezkontaktní zbraně, což by nebyl až zas takový problém, ale citelně tu schází něco s větší kadencí. Dojde na staré známé kousky, jako je raketomet, frag rifle, plasma gun a několik dalších. Snad jediným překvapením je pak tzv. Bone saw, což je příruční pila. Tu se však vyplatí používat pouze v případech nejvyšší nouze, neboť její účinnost vcelku malá.

Poněkud negativní pocity ve mně zanechalo i nabíjení, které na můj vkus trvá příliš dlouho. Právě kvůli tomu se vyplatí do všech potyček vstupovat pouze s plným zásobníkem, jinak z vás soupeř brzy udělá ementál. I když je pravda, že ona účinnost jednotlivých zbraní není bůhvíjak vysoká a pro připsání si zářezu na pažbu se budete muset setsakramenstky snažit. Škoda, po této stránce Pariah myslím trochu zklamal.

 Rozšiřování zbraní...
Co však potěšilo, jsou upgrady zbraní. V podstatě si to lze představit tak, že při startu dostanete ten nejokleštěnější model, který můžete pomocí tzv. energy cores vylepšit. Nejde tak samozřejmě činit do aleluja, protože každou ze zbraní lze vyšperkovat maximálně třikrát. Pro příklad nemusíme chodit daleko a stačí si vzít třeba sniperku. V případě, že se u ní rozhodnete zakoupit vylepšení, jako první vám přibude termovize, s níž bude identifikace živých objektů jednodušší. V druhé fázi bude vylepšen zásobník a ve třetí účinnost samotné pušky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

K nákupu jednotlivých upgradů se dostanete pomocí intuitivního HUDu přímo v průběhu hry a tudíž netřeba složitě odskakovat do žádného menu. Bohužel, i tato věc má svou stinnou stránku, kdy jedinci hrající déle na jednom serveru budou mít výhodu oproti nově příchozím, protože jejich zbraně budou vylepšeny na maximum.

 ... a doplňování zdraví
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Poněkud netradiční mi přišel vlastní managment zdraví. Zatímco jinde je vaše kondice reprezentována počtem procent a při stovce jste čilí jako rybky a při nule naopak mrtví, Pariah přichází s vlastním systémem, který je opět v něčem podobný již zmiňovanému Halo. Vaše zdraví je protentokrát symbolizováno čtyřmi kapslemi v levém horním rohu obrazovky. Ty postupně ubývají v závislosti na utržených zraněních. A protože tu nenarazíte na klasické medkity, přichází na řadu perfektní udělátko, pomocí něhož můžete zdraví doplňovat! Ano, slyšíte dobře. Prostě jakmile na tom jste špatně, zaběhnete někam, kde je klid a dobijete si energii. Jednoduché, rychlé, ale na druhou stranu se vám z toho na chvíli rozostří vidění a budete více zranitelní.

SMRTÍCÍ VIRUS OHROŽUJE LIDSTVO
Hra Pariah je zasazena do roku 2520 a jejím hlavním hrdinou je zde trochu netradičně lékař Jack Mason. Ten má za úkol přepravit trestankyni Karinu, v jejímž těle koluje smrtící virus, na odlehlou vojenskou základnu kdesi na Zemi. Během cesty se však něco zvrtne a... a dál už to znáte – je třeba z toho všeho vyváznout se zdravou kůží a možná taky jen tak mimoděk zachránit svět.

 Audiovizuálno
Bez zastírání musím říct, že po stránce zpracování mě Pariah velice příjemně překvapil. Již dávno nemám nejmodernější stroj a honba za co nejvyšším výkonem mě nechává naprosto chladným. I přes to všechno Pariah na mé konfiguraci (Athlon XP 2600+, 256 MB RAM, Radeon 9600) šlapal na nejvyšší detaily naprosto plynule, až jsem nad tím nevěřícně kroutil hlavou. Jasně, dá se to pochopit, protože Unreal Engine 2.0, na němž hra běží, se neřadí mezi ty nejnovější technologie a třeba jen ztvárnění vody v Pariahu má do takového řekněme Far Cry hodně daleko. Paradoxně to ale není nijak závažný nedostatek, protože ruku na srdce, kdo má čas při akčním běsnění v multiplayeru chodit arénami a zkoumat každičký centimetr okolního prostředí? Já tedy ne, protože se věnuji hraní...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Každopádně pohled na grafiku je příjemný, ze přímo hry dýchá atmosféra, kterou dotvářejí nejrůznější maličkosti, jako jsou poletující listy nebo větve stromů vlnící se ve větru. Na první pohled možná nepodstatné věci, ale právě ty dělají výborný výsledný dojem, na němž se navíc podepisuje i vcelku povedená hudební složka.

O kvalitní fyziku se stejně jako v případě mnoha jiných her (Half-Life 2, Max Payne 2, Painkiller) stará známý engine Havok. Díky němu bychom se měli dočkat nejrůznějších vychytávek, jako jsou ragdoll efekty nebo možnost ničit jednotlivé objekty v prostředí. Slůvko „bychom“ jsem použil záměrně z důvodu, že osobně mi nad některými věcmi mi zůstával rozum stát. Jak je možné, že výstřel z raketometu nepohne buginou ani o kousek, proč nijak nepocuchá její zevnějšek a vůbec, jak je možné, že výstřely někdy procházejí kmeny stromů? Nechápu a divím se, jak je možné, že to nikoho předtím netrklo. Beru, že je to sci-fi, ale že by se dřevo stalo za pár století nehmotným?

 Klapne to?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Těžko říct, i když jisté předpoklady tu jsou. Prozatím mám ze síťového dema Pariah velmi smíšené pocity. Na jedné mističce vah je relativně ucházející hratelnost, nízké hardwarové nároky a několik příjemných novinek, na straně druhé potom jistá nevyváženost zbraní a poněkud malý spád. Naštěstí by Pariah neměl být pouze o multiplayeru, takže to ještě nemusí znamenat, že by plná verze hry měla být vyloženě špatná. Celé toto naše tápání bude rozsouzeno již začátkem května, kdy by se do obchodů měla dostat finální verze hry.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky...


 
Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích



 
 
Dick

Nejnovější články