Painkiller - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Painkiller - dojmy z dema

18. 2. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Překvapivě zábavné, technologicky vyspělé, výborně optimalizované a temné demo first-person střílečky Painkiller nás doslova pohltilo. A tak není divu, že prakticky ihned po jeho dohrání vznikly tyto dojmy.

Autor: Dreb
Publikováno: 18.února 2004
První česká recenze dema zdroj: tisková zpráva Verze hry: oficiální SP demo
Doba hraní: 1 den

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Překvapivě zábavné, technologicky vyspělé, výborně optimalizované a poměrně temné demo střílečky Painkiller nás doslova pohltilo. A tak není divu, že prakticky ihned po jeho včerejším vydání na internet vznikly tyto první dojmy z hraní.

 Průzkum očistce
People Can Fly je název nového vývojářského studia, které nám demoverzí hry Painkiller dokazuje, že nejenže lidé, i když už ve větším stupni rozkladu, umí létat, ale taktéž, že když Poláci chtějí, umí dělat pořádné hry. Nebudeme však raději moc předbíhat, protože do vydání plnokrevné hry ještě několik pátků zbývá. I z této hratelné ukázky, která vám vydrží na několik hodin intenzivní zábavy, to ale vypadá, že těšit se je na co. Možná by se mohl začít třást i samotný - předem korunovaný - král temných a atmosférických stříleček DOOM 3, jenž je očekáván davy příznivců.

Pro některé to bude možná kacířská myšlenka, ale dle mého skromného názoru by se Painkiller, když už Dooma 3 v aspektech, o nichž se zmíníme o něco později, nepřekoná, s ním mohl alespoň rovnat. A už jen to zní velmi slibně, nemyslíte? Pokud jste tedy patřičně nažhaveni, můžeme se odpíchnout od země a vydat se na průzkum očistce. Kdo by se chtěl dozvědět něco o příběhu nebo dalších zajímavostech hry, nechť si přečte dojmy z hraní preview-verze z loňského léta. V tomto článku se těmito „malichernostmi“ zabývat nebudeme a pořádně si posvítíme pouze na to, co nám nabízí oficiální hratelné demo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Úvod, jak se patří
Většinou nebývá zvykem, že by vás v demu nebo ve hře zaujalo už představení firmy, na jejíchž kartách má hra údajně běžet nejlépe. V tomto případě tomu tak ale je a úvodní animace kostlivce uskakujícího před kůly, jenž se zabodávají do loga firmy NVIDIA, vás rozhodně naladí na příjemnou notu. Následuje obrázek s obličejem charismatického hlavního hrdiny a pak se již ocitnete v poměrně spartánském menu, jenž je podbarvováno temnou gotickou muzikou. Klasicky lze nastavit hlavní atributy pro grafiku, ovládání nebo zvuk a když budete se vším spokojeni, můžete se vrhnout do samotné hry.

Singleplayerové demo nabízí tři různé úrovně, které si můžete vyzkoušet na tři obtížnosti. Bohužel však nelze ukládat (nebo jsem na to alespoň nepřišel), a tak vám nezbývá, než si projít všechny pěkně po sobě. První na řadě je středověké město s úzkými uličkami a velkým množstvím zombií a morem nakažených obyvatel.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Kolíkomet, bleskomet nebo hřebíkomet?
Ve městě začínáte pouze se základní zbraní hry, která má nekonečně nábojů. Jedná se o jakýsi podivný přístroj, jenž v sobě kombinuje jak zbraň na blízko, tak i na dálku. V primárním režimu z podivné tyče ve vašich rukách vyjedou ostny a jako břitvy se roztočí. V sekundárním se pak přední část zbraně oddělí a letí ve směru, jímž jste zamířili, dokud nenarazí na nepřítele nebo na pevnou překážku. Mezi oddělenou částí a tou, co držíte v ruce, následně vznikne žlutý energetický paprsek. Vše, co ho přeruší, bez milosti dostane zásah.

S touto zbraní ale vlastně nemusíte zabít ani jedinou potvoru ve hře, protože ihned po několika krocích narazíte na ultimátní kousek, s nímž si užijete spoustu zábavy. Jde o kolíkomet kombinovaný s granátometem. Konečně abychom výčet zbraní uzavřeli, ve druhé lokaci dema, kam se časem dostanete, získáte hřebíkomet s vrhačem blesků v jednom, a v poslední misi si osaháte rychlopalný kulomet s granáty. Jak tedy vidno, všechny zbraně ve hře mají a budou mít duální mod využití, což rozhodně potěší.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Temný středověk a brutalita
Jak jsem se již zmínil, první mise v demu je zasazena do nočního středověkého města plného pochybných, pomalu se ploužících individuí, která po vás vrhají vše, co mají zrovna v rukou. Někdy je to pochodeň, jindy nůž či tyč. Ti, kteří nedisponují ničím, si čas od času odtrnou ze svého těla kus masa a ten vám pošlou vstříc :)

Tak a je to venku. Painkiller je brutální. Brutální a temný! A to tak, že pořádně, což je jedna z věcí, jíž se podobá klasice tohoto žánru, hrám Doom a Doom II. Nejde o žádnou náhodu, protože autoři se od začátku snažili udělat "old-school" hru evokující staré časy, avšak s tím, že využívá nejmodernějších dostupných technologií. Ve finále je ale Painkiller svým pojetím podobný spíše jiné klasice. Ptáte se jaké? Je jí Serious Sam. S ním má podle dema společné to, že vždy musíte vyčistit určitou část úrovně, abyste mohli pokračovat dále.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Hře Serious Sam se Painkiller podobá i vynikající optimalizaci. Na stroji vybaveném 2 GHz procesorem, 512 MB RAM a GeForce 4200Ti šlo všechno v rozlišení 1024x768 naprosto plynule, což je vzhledem ke kvalitní grafice a tomu, co se občas děje před vašima očima na obrazovce, něco jako malý zázrak.

 Havok engine jako v Max Payne 2
Jelikož je totiž hra vybavena licencovaným Havok enginem starajícím se o fyziku a disponuje velmi detailními texturami, nebudete občas, alespoň ze začátku, stačit valit oči. Více méně vše je možné zničit nebo se s tím dá alespoň pohnout. Pokud jste hráli Max Payne 2, určitě se to dokážete představit.

Naprosto bezkonkurenční je ale Havok ve spolupráci s kolíkometem, vystřelujícím dlouhé nabroušené kůly, které nepřítele odnesou a přišpendlí na nejbližší stěnu nebo překážku, pokud je tato za trefeným nebožákem. Pokud se za ním nic nenachází, alespoň ho síla vystřeleného kůlu odhodí o několik metrů zpět, kde zůstane se zaraženým kůlem v místě, kam jste ho trefili, ležet. Ne však na dlouho, protože po chvilce se jeho tělo vypaří a zbude po něm pouze esence jeho života, kterou musíte celkem rychle sebrat, protože jinak se i tato vypaří. Abyste pochopili, proč se nepřátelé vypařují a zůstává po nich jejich duše, přečtěte si tento článek na slovenském Sectoru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pokud se vám podaří sesbírat určitý předem stanovený počet duší, přepnete se na několik vteřin do speciálního božského modu, ve kterém se vaše vidění rozostří, rychlost zvýší a bude moci velmi snadno likvidovat nepřátele. A kteráže to pekelná stvoření, kromě již zmíněných, čekají na to, až ochutnají sílu vašeho hněvu? Je jich poměrně dost, takže to vezmeme v tom pořadí, v jakém se s nimi setkáte při hraní.

 Křižáci, kati a čarodějnice
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jakmile postřílíte prvních pár schnilotin, potkáte zvracející a plazící se lidské trosky, jenž se na vás budou z posledních sil vrhat. Žádný problém. Poněkud horší to již bude s čarodějnicí prolétávající nad vaší hlavou, ale pokud se naučíte, kam máte při jejím průletu střílet, nebude ani ona žádným problémem. Z tvrdších potvor na vás čekají kněží, disponující silným útokem na blízko, vrhacím kopím či schopností reanimovat a házet po vás mrtvá těla.

V druhé úrovni situované do rozlehlého chrámu a jeho okolí se setkáte s kostěnými rytíři, jenž to, že disponují pouze mečem, vynahrazují svým počtem. Dále se utkáte s oživenými kostrami jakýchsi zvířat a křižáky s velkým štítem a těžkou kuší. Mimo to se budete muset vypořádat i s obtloustlými katy s dvěma sekyrami, které je možné zlikvidovat pouze tak, že je trefíte do břicha.

V souvislosti s nepřáteli je třeba dodat, že na každého platí jiná zbraň, či jiný druh střelby. Například zatímco křižáka je možné hřebíkometem trefit, jen když střílí a odkryje tak část svého těla, bleskomet štít nezadrží. V likvidaci by vám taktéž měli pomoci i různé rozházené sudy s hořlavinami nebo pytle s rachejtlemi, jenž po zásahu explodují a vypustí svůj obsah do okolí. Konečně posledním, s kým se setkáte, je ve třetí speciální úrovni obrovský démon Thor. Tomu budete muset vysvětlit, že ačkoliv je mnohokrát větší než vy, na vás prostě nemá. Že to nebude procházka růžovým sadem, ale očistcem, netřeba připomínat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Neustále se něco děje
Co se grafického zpracování týče, je vše naprosto v pořádku. Nepřátelé a okolí je otexturováno naprosto bezchybně a i animace působí nenásilně a uvěřitelně. Naprosto nejlepší na tom všem ale je, že se neustále něco děje. Tu narazíte na partičku oběšenců, houpajících se ve větru, o kousek dál se rozletí okno hořícího domu, jinde zakopnete o kupku páchnoucího hnoje, na náměstí na váš čeká hořící hranice atd. Nepřátelé od vás odletují jeden po druhém, přičemž zaujímají rozlišné pozice na stěnách okolních domů.

Při použití granátometu lze dokonce docílit i toho, že bude ve vzduchu najednou rozličně rotovat více těl. Prostě radost pohledět. Navíc je demo podbarveno atmosférickými zvuky a hudbou, takže se po celou dobu hraní parádně bavíte. Ať to tedy nakonec dopadne jakkoliv, jedno je jisté. Minimálně temně dusnou atmosférou a animacemi může a bude Painkiller Doomu 3 konkurovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co se multiplayeru týče, v tomto demu není dostupný, ale dle informací z různých fandovských webů by se mohlo jednat o velmi zajímavou záležitost. Ale to posoudíme až v březnu, na kdy se plánuje vypuštění multiplayerového dema. Plná verze Painkillera vyjde v polovině dubna kompletně v češtině (včetně dabingu) díky domácí společnosti HyperMax.

Na Tiscali GameShopu odstartovala speciální předobjednávková akce, během které se dá plná verze Painkillera v češtině pořídit za zvýhodněnou cenu jen 999 Kč (běžná cena jinde 1299-1499 Kč). A nejen to. Každý zákazník je navíc svou předobjednávkou automaticky zařazen do slosování o celkem 60 dárkových předmětů (10 triček s motivem hry a 50 plakátů), které v žádném jiném internetovém obchodě neseženete.

Stáhněte si: Demo, Mod, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z preview-verze (7/2003), Novinky, Vše o sériích Serious Sam a Will Rock



Dreb
autorovi je 26 let, pracuje jako redaktor SCORE a webmaster score.cz, studuje magisterské studium na PAČR, specializuje se na Counter-Strike, FPS, RPG a baví ho pohodovej život : -)

 
 
Dreb

Nejnovější články