Order of War - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Order of War - dojmy z dema

18. 8. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vydavatel série Final Fantasy se netradičně pustil do real-time strategie z druhé světové války. A podle toho to také vypadá.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 18.srpna 2009
Verze hry: anglická/PC/demo
Doba recenzování: pár dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Společnost Square Enix si nejspíš spojíte s klasickými japonskými RPG. Tvůrci legendární série Final Fantasy a dalších kousků podobného ražení se ovšem rozhodli pro poměrně nečekaný tah. Zaštítili zajímavý strategický titul studia Wargaming, který je veskrze určen pro západní trh. A podle toho také vypadá...

Zapomeňte na fantaskní světy plné kouzel, futuristických zbraní, srdceryvných příběhů a nečekaných intrik. Tohle je válka. Skutečná válka. Order of War popisuje reálné události druhé světové, tedy období stokrát v jiných hrách zmapovaného. Přesto, nebo právě proto, by mohla tahle hra stratégy zaujmout. Válečná realtimovka nabídne boje na východní i západní frontě roku čtyřiačtyřicátého, a to ve dvou kampaních – za USA a Německo – i v multiplayerových řežbách.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Stále lepší armáda
Nedávno vydané demo nabízí část americké kampaně, konkrétně trnitou cestu na Paříž. Už před spuštěním samotné mise je jasné, čím autoři poslepují mise v rámci tažení. V předbojové přípravě si můžete za speciální body (předpokládám, že v rámci kampaně je budete dostávat za úspěšné plnění úkolů) nakoupit vylepšení armády. Nemluvím teď ale o nových jednotkách, ale o globálních bonusech. Tedy třeba větší výdrži pěchoty, delším Zvětšit zdroj: tisková zpráva dostřelu tanků. nebo drtivějších nábojích do hlavní vaší artilerie…

Po docela zajímavém mixu filmečků, novinových ústřižků, map a nákresů jste konečně postaveni do role velitele spojeneckých sil. K Paříži to máte pár kiláků, ale v cestě vám stojí malebná vesnička obsazená wehrmachtem. Nejdřív je potřeba odrazit protiútok po překročení řeky, pak zlikvidovat postavení protileteckých „osmaosmdesátek“ na nedalekém kopci. Po jejich odstranění se přímo nabízí možnost pokropit nepřátelské síly ze vzduchu a postupovat dál, odrazit nepřátelskou vlnu, a zas vyrazit do útoku…

Bez mlhy
Úkoly v rámci mise se střídají docela rychle, zatím ale autoři nepředvedli nic originálního. Ne že by to snad bylo v tak ohraném tématu snadné. Už první mapa je relativně velká, a poměrně překvapivě na ní nefunguje „fog of war“. Jinými slovy, neustále vidíte všechny nepřátelské jednotky, i když jsou třeba zakopané pět kopců od vás. A protivník zas ví o každém vašem kroku, samozřejmě. Tenhle styl bitvy je na jednu stranu přehlednější, na stranu druhou působí to trochu nerealisticky a hlavně úplně vyřazuje ze hry takové taktické prvky, jako je plížení sniperů a průzkumníků či drtivý útok z nečekaného směru. Já osobně tohle hodnocení tvůrců hodnotím spíš negativně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Tisíce mužů, klasické stroje a posily
Je ale fakt, že autoři chtěli vytvořit spíš masovou válečnou strategii než taktické orgie. A to se jim svým způsobem daří. Na bojišti se pohybuje hodně jednotek (propagační materiály hovoří až o tisícovkách mužů) a bitvy působí poměrně velkolepě. Abyste je uřídili, ovládáte celá uskupení strojů či vojáků, nikoliv jednotlivce. A navíc hru můžete kdykoliv zapuzovat mezerníkem a v klidu rozdat další příkazy. Možná tu trochu chybí zrychlování a zpomalování času, ale v demu jsem se bez něj docela v klidu obešel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ukázková mise působí trochu chudě co do počtu různých typů jednotek. Za Amíky byly k dispozici vlastně jen pěší čety, lehké a střední tanky (po jednom typu) a pár děl, na druhou stranu je možné, že v průběhu kampaně se setkáte s mnohem širším arzenálem. Tvůrci každopádně slibují klasiku, jako jsou tanky T-34, M4A3 Sherman či King Tiger (dva posledně jmenované uvidíte i v demu) nebo letadla B-26 či FW-190. A propos: letadla používáte jako ve většině podobných strategií nepřímo, tedy zadáte jim cíl a doufáte, že přispěchavší letka jej zdárně zničí.

Při boji se dočkáte klasických možností, jako je pohyb, útok, obsazování nepřátelských děl (jejichž posádku samozřejmě nejprve musíte kulometem zdvořile požádat, aby je opustila) či zalézání mužstva do domů, bunkrů, zákopů a jiných úkrytů. Malou neznámou je pro mne zatím systém posil. Když jsem v počátečních fázích dema kompletně přišel o nějaký tým (což je třeba pět tanků), za chvíli do výchozí pozice přijela identická a stejně početná jednotka. A to i několikrát. Později se ovšem otevřelo speciální menu pro manuální výběr dodatečně přivolaných vojáků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Povedená grafika
Po řemeslné stránce titul vypadá moc dobře. Povedená grafika ruku v ruce s detailními animacemi (třeba obsluha protitankového děla nejprve nabije a pak si zacpe uši, když střelec míří a pálí…) i slušně zvládnutou kamerou dodává hře šmrnc. Stejně jako pěkné momenty před zahájením bojů nebo zajímavý a z hlavního menu dostupný přehled některých jednotek i s nákresy a informacemi. Atmosféru udržují i kamerové sestřihy přímo v bojích, většinou po splnění nějakého dílčího úkolu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hratelnost mi zatím připadá drobet sterilní a události dost naskriptované, navíc jsem si nevšiml výraznějších rozdílů v chování nepřítele při třech různých stupních obtížnosti. Už zmíněná nepřítomnost „fog of war“ asi hardcore stratégy moc nepotěší, ale nebudu škarohlíd, abych herní systém odsoudil hned po odehrání dema. Na finální produkt jsem každopádně zvědavý. V Evropě se ho dočkáme 18. září.

Stáhněte si: Demo, Trailer

Související články: Novinky...



 
Jiří Sládek
autor je šéfeditorem portálu TN.cz


 
 

Nejnovější články