Autor: Mickey Mouse Publikováno: 11.září 2003 | Verze hry: veřejné demo Doba hraní: 1 celý den |
Demo přináší již tradičně jeden celý zápas finalistů posledního Stanley Cupu, tedy Kačerů z Anaheimu a Ďáblů z New Jersey, s neměnnou délkou třetin pět minut. Tentokrát je v hlavním menu k dispozici vše nejdůležitější, co pro osahání hry potřebujete, čili nastavení jejích pravidel, všechny čtyři obtížnosti a definovatelné ovládání. U toho posledního se zastavím, neboť oproti dřívějšku představuje podstatnou změnu. Počet akcí, které můžete s hráčem provádět, se rozrostl a už pohledem na jejich seznam (viz obrázky 1, 2, 3) začnete tušit, kam se hra posouvá. Existuje přihrávka rychlá i s nastavitelnou silou, to samé v případě střel, ale to už tu bylo. Stejně tak i u bodyčeku lze atakovat bez dalšího vlivu na sílu či se před skočením na soupeře příslušně vybudit. Dále tu je lehání do střel i přihrávek, hákování, vypichování puku, narážení na mantinel, rychlá otočka k úskoku před hrozícím bodyčekem, rychlé nastřelení puku na golmana, prásknutí do volně ležícího puku, přihrávka po ledě i vzduchem atd. Část toho již známe, něco je zcela nové. Podstatné ale je, že ve hře tohle všechno výborně funguje a je možné míru nejen jmenovaných herních prvků nastavovat. Přirozený hokej Základním rysem dema NHL 2004 je jeho obrovská hokejovost. Vše vypadá jako opravdový hokej, od bruslení přes vzájemný kontakt hráčů, zpracování přihrávek, střelby z různých pozic a úhlů, dynamika puku i hráčů atd. Kdo léta toužil po dobrém hokeji a sbírání kartiček a podobné infantilie mu byly lhostejné, bude spokojen. Brzy zjistíte, že bohaté možnosti ovládání nejsou ve hře jen tak, ale představují účelné způsoby vedení hry v rozmanitých situacích. Hákování plní svou roli, když doháníte ujíždějícího hráče. Bodyček se uplatní při kontaktu tělo na tělo. Vypichování puků při „zametání“ před útočníkem také funguje. Dobře načasovanou kličkou se dá přelstít obránce i golman. Náznakem přihrávky zmatete obranu, obdobně si lze povytáhnout golmana naznačenou střelou a puk pak namísto toho poslat najíždějícímu spoluhráči. Skočit do přihrávky je riskantní, ale někdy nic jiného nezbývá. To vše a ještě víc v NHL 2004 skutečně je a po celodenním hraní to na mě působí dobrým dojmem. Zpracování Velice důležité a podstatné na všem jmenovaném je nejenom vlastní přítomnost všech prvků, ale způsob jejich zpracování. Nic není samospasitelné, všemu se dá ubránit, vše se odvíjí od aktuální situace. Zapomeňte na akrobatické prudké střely z pozic, kdy hráč stojící u modré zády k brance pošle za zády backhandem pecku přesně do rohu. Kdepak. Doba i způsob zpracování puku, střelba i přihrávky - to vše odpovídá poloze a pohybu hráče v okamžiku, kdy se o některou z těchto akcí pokoušíte. To platí i při osobních soubojích - rozjedete-li se čelně do protihráče, uštědříte mu mnohem větší herdu, než když kolem vás sviští a vy na něj tak tak dosáhnete. Následná kolize rovněž odpovídá dané situaci - někdy sletíte oba jak pytle brambor, jindy se útočník zakýve, ztratí trochu rychlosti, ale jede dál. Ale také se může stát, že sletíte jen vy, pokud se zákrok moc nevydařil anebo byl veden nevhodným směrem. Stejně by se dalo psát o hákování a všem ostatním. Hra působí nesmírně hokejově a je velice chytlavá i pro staré harcovníky. Navíc rozmanitost ovládání a potřeba vše správně časovat dává velký prostor zkušenostem a je dobrým důvodem se učit pořádně hrát. Konec supermanů v klecích Známým neduhem celé série NHL byli supergolmani, při jejichž brankovištní gymnastice padala čelist. Nepřirozená hbitost představovala stop většině kombinací a střel z možných i nemožných úhlů i vzdáleností. Co nezvládli obránci, to napravovala leopardí hbitost brankářů. Letos je i tomuhle nechvalnému fenoménu odzvoněno a v brankách vám budou čelit úplně normální (ale vytrénovaní) chlapíci, jejichž výkony zaslouží pochvalu, ale zároveň zůstávají zcela přirozené. Důsledkem toho padají branky jako v reálu, bezpočtem způsobů, krásné i ušmudlané, z dálky i dorážkami z bezprostřední blízkosti. Uplatní se jak hra silová, tak kombinační, sólové nájezdy i rychlý ťukec či nastřelování brankoviště a clonění golmanům. Potěší i skutečnost, že počítač konečně necheatuje a branky, které vám sází, jsou stejného charakteru jako ty, které mu dáváte vy. Dvěma slovy - výborný hokej. Novinky v demu Na závěr ještě telegraficky vypíchnu další hlavní novinky, které v demu okusíte. Začněme třeba možností narážet hráče na mantinel a šťouchat se u něj o puk. Volitelné bitky, kdy záleží na vás, zda výzvu k pěstnímu souboji přijmete či nikoli. Návrat flašek s ionťáky, rozbitných plexi i padajících přileb. To vše ve zcela přirozené četnosti. Plně 3D hlediště včetně diváků. Konečně možnost kdykoli během kličky odehrát puk. Blafáky a účinné kličkování (ručně kličkovat lze i sekundárním minijoystickem na gamepadu). Střely na i mimo branku. A tak dále a tak dále. další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Jste-li fandové (třeba i bývalí) počítačového hokeje, jednoznačně jděte do dema. Na opravdové posouzení hry bude potřeba odehrát podstatně víc zápasů, nicméně hra se jeví velice přirozeně a je radost ji hrát a pronikat do skrytých specialit. Jediná šmouha na kráse, již jsem zatím obejvil, byl nezvyklý výskyt vlastních branek. Během prvních pěti zápasů padly tři. Na druhou stranu v dalších zhruba dvou desítkách zápasů si už počítač žádného vlastence nedal, tak těžko říct, jestli to prostě nebyla jen přirozená smůla. Plná verze už za týden Do vydání plné hry ve světě zbývá něco málo přes týden - ohlášena je na 21. září. Jelikož letos nedojde k lokalizaci, mohlo by toto datum plus mínus platit i pro tuzemské prodejce. Pouze letitá zkušenost a rozčarování z předchozích ročníků mi káže neoddat se plně prvním pocitům a zabrzdit proud superlativů. NHL se mi jeví jako konečně odklon správným směrem. Kéž bych už nepřišel na žádnou mouchu, jež by tento historický krok pokazila. Rád si přečtu vaše dojmy v diskusi. To je ode mě z virtuální arény v New Jersey vše a do vydání plné hry zatím nashledanou. Stáhněte si: Demo, Trailer Související články: NHL 2003 recenze (10/2002), NHL 2002 recenze (9/2001), NHL 2001 recenze (10/2000), NHL 2002 trochu jinak 1.díl a 2.díl (1/2002), Česká extraliga pro NHL 2001 (5/2001), Novinky, Diskusní fórum o demu, Česká fansite |
Mickey Mouse | |
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora) |