NHL 2003 - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

NHL 2003 - první dojmy

30. 8. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Aktuální demo NHL 2003 sice nepatří kvůli omezení hratelnosti k těm nejpovedenějším, ale přesto se z něj dá o novém ročníku hokeje něco vydedukovat a všechny naše postřehy shrnuje tento článek.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 30.srpna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Předevčírem vydané hratelné demo nového ročníku kanadskoamerické virtuální hokejové sezóny je bezesporu jedním z nejžádanějších downloadů, hlavně díky oblíbenosti tohoto sportu u nás. Plná hra vyjde zhruba za tři týdny, které můžete strávit alespoň testováním dema. V něm lze odehrát celý jeden zápas na stadionu v Detroitu mezi domácími Red Wings a hostujícími Carolina Hurricanes. Jména jako Brett Hull, Niklas Lidstrom, Brendan Shannahan, Chris Chelios, Steve Yzerman anebo za hosty Ron Francis představují to nejlepší, co Severní Amerika může nabídnout.

 Herní omezení dema
Demo, jak už to u EA her bývá, obsahuje oproti finální hře celou řadu základních omezení. V případě NHL 2003 je těchto omezení až příliš a tak spousta důležitých herních možností nám zůstane nadále utajena. V demu lze nastavit pouze obtížnost (jsou čtyři od začátečníka až po úroveň hard), rozlišení a způsob míření - manuální anebo automatické. K tomu poslednímu bych ještě rád dodal, že při ručním míření mám většinou pocit, že počítač stějně zaměřuje automaticky, neboť puky většinou letí úplně jinam než chci a ze stejných pozic létají velice často do stejného místa.

Zápas má pevnou délku třetin (pět minut) a nehraje se ani na offsajdy, zakázaná uvolnění, ani na fauly a nelze střídat řady. Ani žádné další herní volby nejsou k dispozici, takže ze hry vyždímete opravdu velice málo a těžko tak usoudit, jak bude plná hra vypadat a jak se bude hrát. Tak, jak je hra v demu nastavena, mi příliš nesedí a věřím, že ve finále to bude o něčem úplně jiném. Tolikrát kritizovaná hra ve středním pásmu je teď ještě mnohem volnější a projít přes modrou do útoku není vůbec problém, naopak hráči po vás ve středním pásmu prakticky nejdou a nejinak je tomu i v prvních metrech za modrou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Neúměrně slabá obrana?
S naprostým klidem (popisuji nejvyšší obtížnost) přejdu u mantinelu do útočného pásma, a obránce pouze zametá led kus přede mnou. Díky tomu mohu v klidu přibrzdit, otočit se a v klidu si vybrat, komu puk posunu, anebo nikým neatakován rovnou vypálit. Vytvoření si střelecké příležitosti je tedy velice snadné a věřím jen, že se vše v tomto směru změní v plné verzi hry. Bohužel nelze nastavit ani ovládání hry a jste omezeni pouze na čtyři základní činnosti, takže tečování střel a další speciality vůbec nevyzkoušíte.

Nesnadná úloha obránců je díky minimální účinnosti obranných zákroků. Hákování ujíždějícího útočníka zezadu nemá vůbec žádný efekt, vypíchnout kotouč holí se podaří jen dost zřídka, to samé platí o zachycení přihrávky a náraz tělem do soupeře s ním většinou skoro nehne. Před brankou vidíte často skrumáž, kde do sebe hráči navzájem mlátí, ale nikdo ani pořádně nezavrávorá. Sem tam se povede nájezd do hráče tak, aby upadl, ale to už musí být. Z toho všeho mám dojem, že programátoři stáhli v demu veškeré atributy na minimum a hihňají se někde tomu, co to s hráči dělá. Anebo jde o reklamní trik, kdy si zvyknete na takto jednoduchou hru a pak až uvidíte hru plnou, budete žasnout, jak je skvělá.

 Pomalejší tempo hry
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Čeho si všimnete ihned, je i celkově nižší tempo hry, kdy jsem zpočátku myslel, že mi hra běží pomalu a trvalo mi, než jsem si zvykl. Ani zrychlování hráčů není nijak citelné, což odpovídá mé hypotéze o minimalizaci všech volitelných atributů hry. I tak si ale všimnete obrovských rozdílů v parametrech hráčů, které mi naopak přijdou silně přemrštěné. Pokud takový Brett Hull hraje toto demo, asi už rozbil počítač a teď přemýšlí o žalobě, protože to, jak se po ledě plouží, vypadá spíš na věkem otřelého návštěvníka veřejného bruslení než na hvězdu NHL.

Druhý extrém, který pozná každý, je Brandon Shannahan. Jemu je celé demo ušité doslova na míru, protože rychle bruslí a když za modrou napřáhne, je z toho golmanovi pořádně vedro. Hrajete-li za Detroit, máte v jeho osobě typickou one-man-army, která zvládne chytit v obraně puk, přejet s ním celé kluziště a s golmanem soupeře si vytřít zadek. V prvních třech obtížnostech znamená Shannahanova pecka odkudkoli za modrou tutovou branku (na druhou nejvyšší obtížnost jsem jich dal ze třinácti střel dvanáct), na obtížnost nejvyšší to už naštěstí není tak jasné, nicméně takový český virtuální hokejový bůh Juneau s ním nasází z desíti střel deset branek i tak.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vylepšení golmani
Opusťme nyní pevně nastavené parametry hry a přejděme k tomu, co se z dema i navzdory jim vydedukovat dá. Grafika hry je mnohem hladší, hra jede v pohodě a tipuji, že oproti loňsku vzrostou nároky minimálně. Hráči vypadají mnohem lépe než dřív a jejich pohyby zase působí o dost přirozeněji. Zvláštní pozornost si zaslouží golmani, kteří nejsou jen téměř nehybné masívy z betonů, ale klekají, chodí do rozštěpů, lehají si, skáčou po puku a to všechno tak, že je radost se na to koukat.

Vidět je i práce s holí a vyrážečkou, a to je moc dobře. Bohužel asi opět půjde o stěžejní muže v týmu, protože jejich výkony maří většinu tutových brankových příležitostí a zachraňují tak to, co hráči v poli nezvládají. I tak je možné sázet krásné a rozmanité branky, a to i díky přepracovanému chování puků, které posouvá hru jinam, než tomu bylo doteď a myslím, že správným směrem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Puky golman vyráží všemi částmi těla a do všech směrů, tedy nejen pouze před sebe. Někdy golman puk pouze ztlumí a ten spadne pod něj na led, anebo pomaličku dojede až za brankovou čáru. Často padne branka dorážkou, ze skrumáže před brankou apod. Paráda. Celkem dostkrát jsem od počítače dostal branku z nemožného úhlu, kdy útočník už zpoza brankové čáry poslal puk k tyči a golman si jej sám srazil bruslí do sítě. V hokeji se to stává, ale v demu se mi to stalo už několikrát a tedy nepoměrně častěji, než by bylo zdrávo.

 Novinky ve hře
Do hry se vrátila možnost rozbít plexisklo buď dělovkou, anebo prohozením hráče, kterého tvrdě narazíte na hrazení. Krásně zvoní železná konstrukce branek, i když tyček je podle mého také trochu víc, než by bylo zdrávo. Mám opět pocit, že EA když přidají nějaký efekt do hry, tak nevědí, jaká je správná míra, aby byl atraktivní a po pár zápasech nezačal spíš otravovat. Nutno ale dodat, že zvoní i konstrukce podél spodního okraje klece, takže nejde jen o tyčku jako takovou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z nových avizovaných prvků si všimnete kliček, které jsou efektní i efektivní, ale vadí mi na nich jedna podstatná věc, která se do NHL vrátila. Je to nemožnost kličku přerušit a uprostřed jejího provádění třeba puk přihrát. Vzhledem k tomu, že kličkou přejedete poměrně dlouhou dráhu (a předem těžko odhadnout, kam to přesně bude), rádi byste často puk odehráli, ale ono to prostě nejde a je třeba počkat, až se kličkovací skript ukončí. Beru to jako krok zpět, protože tohle už odstraněno bylo a nyní je to ve hře znovu.

Šikovná vychytávka je možnost napálit golfákem puk, který leží opuštěný na ledové ploše. Díky vylepšenému enginu se nyní puk odráží od kde čeho tak, jak má a často zůstane někde na ledě mezi klubkem hráčů. Pak je možné k němu dojet a napálit jej, což je určitě šikovná novinka.

 Nepovedené kamery a týmové záskoky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z kamer, které dává hra k dispozici, si vybereme opět pouze jedinou, se kterou se dá opravdu hrát - klasický pohled shora. Ten by mohl být určitě ještě více oddálen a pomohlo by to o to víc ve hře více hráčů, kde EA dosud nevyřešili pohled tak, aby i ten, kdo není zrovna v blízkosti puku, viděl jak kotouč, tak i sebe sama. Opravdu nechápu, proč se EA zabývají kamerami naprosto neužitečnými a neudělají místo toho aspoň jednu opravdu pořádnou pro hraní.

Z dalších vylepšení, na které jsme se mohli slovy autorů těšit, je týmová mazanost hráčů, kde například křídlo, když vidí středního útočníka najíždět podél mantinelu, tak automaticky zajede na střed zaplnit jeho post. Mno, ve skutečnosti je to v podstatě pravda, nicméně to hráči dělají tím nejhorším způsobem, jakým mohou. Většinou odjede takto přemýšlející hráč mimo záběr kamery, většinou najede do mnohem horší pozice, než ve které byl, a k tomu všemu provede nenadálý odjezd přesně ve chvíli, kdy mu chcete nahrát. Suma sumárum je to asi tak, jako když se Microsoft snaží své produkty učit přemýšlet za jejich uživatele. Většina akcí tím skončí fiaskem a děje se něco úplně jiného, než byste chtěli. Docela bych uvítal, aby se dala tato možnost vypnout, neboť zatím mi přijde pro hru dost zmatená a kombinačně destruktivní.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

 Závěry až z plné verze
Shrnutím toho, co jsem hraním dema zatím načerpal, je poznatek, že takový hokej, jaký si zahrajete s demem, asi nebude prezentován ve finální hře, alespoň ne při jejím základním nastavení. Prostě si myslím, že všechny herní parametry jsou nyní vypnuty, případně nastaveny na nejnižší úroveň. Věřím, že se určitě zvedne tvrdost hry a napadání obranou, na ruční zaměřování střel bude opravdu mít vliv to, kam chci puk umístit a výkonnostní rozdíly mezi hráči nebudou tak propastné. Vždyť jak by museli vypadat průměrní hokejisté, když Brett Hull se plouží jak stařec a ani ostatní jeho výkony nejsou nijak oslnivé.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Demo jistě svoji hodnotu má už proto, že ukrátí čas všem, kdo se nemohou nové hry dočkat. K dělání závěrů ale čas ještě nenadešel, neboť obrovská herní omezení k tomu nedávají předpoklady. Pro zhodnocení si tedy počkejme na hru plnou, zatím hrejme co je a nenechme se unést tím, co na demu najdeme nedotaženého. Plná hra bude ještě úplně jiná, za to dám krk.

Stáhněte si: Demo (49 MB), Videa (2x 9 MB), CVG video (15 MB)
Související články: Preview (8/2002), Novinky, NHL 2002 recenze (9/2001), NHL 2001 recenze (10/2001), NHL 2002 trochu jinak 1.díl a 2.díl (1/2002), Česká extraliga pro NHL 2001 (5/2001)

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články