Need for Speed: Carbon - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

Need for Speed: Carbon - dojmy z dema

10. 10. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Už je to tu zas. Další rok a další "Needi". Potřebujeme dávku rychlosti, protože na PC se toho příliš neděje a na virtuální volanty se práší. EA jsou však spasitelem, jehož slova v posledních ročnících série hořknou v ústech.

Autor: Jiří Lavička
Publikováno: 10.října 2006
První české dojmy z veřejného dema zdroj: tisková zpráva Verze hry: X360 demo/anglické
Doba hraní: pár dnů


Už je to tu zas. Další rok a další "Needi". Potřebujeme dávku rychlosti, protože na PC se toho krom GTčkových simulátorů (GTR, TOCA) příliš neděje a na virtuální volanty se celý rok práší. Electronic Arts jsou však spasitelem, jehož slova v posledních ročnících doslova hořknou v ústech, obzvlášť z pohledu zhýčkaného majitele konzole.

Obrázek zdroj: tisková zpráva

Karbonovej mozek
Fanoušci NHL a FIFA sérií by o tom mohli vyprávět dlouhé hodiny. Strategie "do roka a do dne jsme tu zas" zmrzačila většinu sportovních licencí, na které dlouhé EA prsty dosáhly. A přešlapování na místě se nevyhnulo ani sérii Need for Speed. Nemusíte se mnou souhlasit, ale posledním kreativním prvkem byl NFS: Underground, který zachytil onu tunerskou horečku, ilegální noční atmosféru prodchnutou neony a čtvrtmílovými sprinty. Oživil Rychle a zběsile na počítačových obrazovkách, přivedl na scénu vyleštěnou a věčně "mokrou" silnici. Jinými slovy se usadil v myslích hráčů se všemi plusy a mínusy, které z něho vyplývaly.

Už o rok později přišlo to, čemu se ve slušné společnosti říká "udržovací ročník" (v běžné společnosti pro to máme jen sprostá slova). Druhý Underground sice přinesl volné popojíždění po městě, ale absence klíčových bodů celé série (denní světlo, honičky s policií, minimum japonských aut a nějaké to Lamborghini pro zvýšení krevního tlaku) se hráčům začala zajídat.

STÁHNĚTE SI PC DEMO ZDE

EA zareagovalo vcelku pružně a dalo hráčům Most Wanted. Bylo to ale skutečně to, co jsme nejvíc chtěli? Vrátila se policie, byl trochu zjednodušen tuning a krom vizuálního skoku kupředu (osobně mám mnohem radši až filmovou grafiku Most Wanted, než rozjuchané neony Undergroundu) se povedlo jakž takž vyexportovat solidní hru, čímž se mj. potvrdilo, že všechny liché díly celé série patří mezi ty lepší (vzpomeňte na grafický boom ze trojky, legendární pětku s automobily Porsche a pak je tu sedmý Underground). Přesto se samotný koncept Need for Speed už tři roky nikam neposunul. V Most Wanted se jen zrecyklovalo pár původních prvků a vznikl stravitelný a načančaný Frankenstein. Letošním jubilejním dílem EA vyhlašují válku konkurenci, ale bude to opravdu ten kýžený krok kupředu? A má ještě kdysi slavná série šanci prožít jakoukoliv evoluci? Pojďme si tyhle otázky rozebrat...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Vítejte zpátky v čase
Myslím, že nemusíme vysvětlovat proč se nový díl jmenuje Carbon. Je to speciální látka, kterou se potahuje všechno možné od karoserie až po volant. Proč? Protože to vypadá sexy. A NFS: Carbon chce být sexy až to bolí. Designéři zjevně poctivě nakoukali třetí Rychle a zběsile a tak se vydáváme do amerických kaňonů, jakési variace na slavné japonské horské stezky, kde jezdí ti nejlepší řidiči. Jedna chybička a to poslední co před procitnutím v nemocnici uvidíte budou proražená svodidla. A dost možná zoufalý křik vašeho parťáka, který vám do vysílačky sdělí: "Tos podělal, kámo". Co z uvedeného vyplývá? Návrat noční oblohy, několik nových módů a tisíc rádoby vychytávek. Dojmy jsme vám sice už přinesli v létě, ale já měl šanci si zahrát demo na Xboxu 360 hezky v teple domova, narozdíl od kolegů pobíhajících po rušné místnosti v rámci EA předváděčky. Zvětšit zdroj: tisková zpráva Takže půjdeme hezky do hloubky a předem chci naznačit, že to nebude hezký pohled.

První dojmy? Modelka, která uvádí již tradiční upozornění "Tohle doma nezkoušejte, děti" je docela kost a EA se podařilo jí správně naklíčovat do pozadí (konečně... tři roky tvrdé práce se vyplatily, hoši :)

Druhé dojmy? Modelovací tuning je vynikající nápad. EA zjevně trochu předělala svůj soft na výrobu hráčů/boxerů/lidí do jiných her a upravila ho na míru plechových miláčků. Můžete si tak do zbláznění modelovat spoilery, nárazníky, světlomety a bůhví co ještě. Pokud se to spojí s bohatými možnostmi tuningu, určitě z toho vznikne pár uměleckých děl. Palec nahoru.

A co třetí dojmy? Ty už patří hře. Abych pravdu řekl, při prvním ostrém startu jsem si připadal jako po cestě časem. Pomineme-li HD rozlišení a trochu hezčí modely aut, vypadá Carbon úplně stejně jako oba Undergroundy. Stejné neony, stejně vymetená silnice s odrazkami a řekl bych i všechno ostatní. Po vycíděném "looku" Most Wanted je tenhle návrat do starých bagančat trochu zklamáním, protože po technické stránce opravdu nelze mluvit o evoluci. I skromné menu ostatně vypadá jako přeskinovaná verze z minulých ročníků. Nečekal bych, že se NFS začne tak rychle opičit po NHL, ale vypadá to, že letos se stagnace nebude týkat jen hokejistů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Budoucnost patří driftu
X360 demo nabízí tři vozy a tři závody. Auta jsou polopatě rozházena do kategorií Tuning, Muscle a Exotic, takže si můžete vyzkoušet Mitsubishi Lancer EVO IX, Chevrolet Camaro nebo Lamborghini Gallardo. Rozdíly v ovládání jsou značné a relativně odpovídají realitě, pokud lze něco takového v souvislosti s Need for Speed tvrdit. Camaro má sklony k neustálému ustřelování a jeho přesilovku na zadní nápravě není snadné krotit, Gallardo zas drží v zatáčkách jako přibité a Lancer je stavěn na co nejrychlejší průjezd ostrých šikan. Není těžké se s automobily sžít a po třetím rajtování na trati zdolat vaše soupeře i bez neustálých rad vašeho wingmana, který jede v jiném autě a radí vám, kdo se na vás tlačí zezadu. Sorry, ale mám zpětná zrcátka, takže pevně doufám, že ve hře bude tenhle wingman užitečnější.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Závodní mód je tak stará dobrá Underground zábava. Jezdíte zatáčky bokem napřed, občas do něčeho narazíte a s mírně odřeným lakem pokračujete dál. Novinkou je odstřelování aut do kosmu ve vysokých rychlostech (prostě se od vás odrazí jako ping-pongové míčky) a nečekané zlepšování vašich protivníků, kteří vás náhle předjedou v cílové rovince, i když jste jim ještě před chvílí nadělovali pět vteřin. Ale budiž. Tyhle anomálie jsou čajíčkem oproti driftovacímu módu...

Ten je druhou částí dema, kterou musíte zdolat, abyste si zazávodili s jedním z bossů. Zde už se projevuje fakt, že EA na některé aspekty hry ani nesáhnula. Už u Undergroundu 2 si většina hráčů stěžovala na to, že auto se při drift módu chová jako splašené, prakticky se nedá rozumně (na základě základních fyzikálních pouček) ovládat a že už to není arkáda, ale hyperarkáda. A co myslíte? V Carbonu je to ještě třikrát horší. Sice lze najít ten správný grif, se kterým zvítězíte, ale z řízení se vytrácí jakékoliv napětí a zábava. Nastupuje rutina a frustrace - přesně stejné důvody, kvůli kterým jsem tuhle pasáž v předchozích dílech absolvoval se zaťatými zuby. Přitom v závodech se dá driftovat podstatně reálněji, stačí se naučit pracovat s ruční brzdou a plynem. Možná to měl někdo vysvětlit soudruhům programátorům, než tenhle slibný mód do třetice poslali na propadliště dějin.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po absolvování obou módů v demu dostanete za odměnu možnost změřit síly v kaňonu. To je docela novinka (ovšem nikoliv pro fanoušky japonských sprintů nebo seriálu Initial D), ale jedná se pořád o staré dobré závodění, jen za trochu nových, adrenalinovějších podmínek. Síla tohoto módu však půjde objektivně zmeřit až v plné verzi hry příští měsíc.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva To není meč, to je párátko!
Možná vám tyhle výtky připadají patetické, jenže i malé průšvihy jsou pro Carbon potenciální rybí kostí v krku, která může celý titul zašlapat do země. O situaci na PC už jsme mluvili, každoročně se tam dočkáme jednoho Need for Speed a možná půl tuctu závodních her. Na takovém trhu se uspěje snadno, ale co když se EA pod provařenou vlajkou jménem "next-gen" rozhodne zaútočit na to nejlepší z konzolí? Má vůbec šanci vyhrát?

Obávám se, že odpověď je nasnadě. Na všech důležitých platformách je konkurence natolik velká, že by Carbon skutečně musel předvést radikální posun směrem kupředu, aby se stal srdcovkou hardcore fanoušků. Zatím všechno nasvědčuje tomu, že se tak nestane. Záměrně neříkám, že se nedočkáme komerčního úspěchu. Need for Speed je do značné míry jako každý slavný výrobek (ať už jde o boty, trička nebo džíny) - prodá se díky svému jménu a díky tomu, že nabízí uspokojivou kvalitu. Nárokovat si titul největší závodní vypalovačky roku už tak snadné není a to ani nebudu zabíhat do srovnání se simulátorovým Gran Turismem a Forzou Motorsport. Ne... stačí se obrátit k arkádovějším vodám, abychom našli série Burnout, Project Gotham Racing a nebo Test Drive.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Z prvních dvou jmenovaných si EA za posledních pár let vypůjčila dost věcí (bohužel pořád to nestačí... opravdu bych ocenil přesun k čisté arkádě ála Burnout, jenže EA se pořád drží na obtížně definovatelné hraně mezi rádoby seriózním závoděním a absurdním jízdním modelem), se třetí pak dlouhá léta bojovala i na PC. Letos se Test Drive vrátil s přídomkem Unlimited a v mnoha ohledech se pokusil o skutečnou revoluci, jak si můžete ověřit i v naší recenzi.

Čím to hodlá Electronic Arts trumfnout? Vylepšeným tuningem, "atraktivními" kaňony plnými tmy a virtuálním kámošem, co vám bude kecat do řízení? Wow... už sedím na zadku! Někdo si tu zjevně neuvědomil, že v rámci závodního žánru se očekávají trochu větší inovace než jen updatované soupisky hráčů. O oprašování enginu raději nemluvě... rok starý Project Gotham Racing 3 natrhne Carbonu zadek i se zataženou ruční brzdou a kdo vyzkoušel jeho kompletně 3D pohled z kokpitu, ten už nikdy neochutná nic jiného. Kokpit se vrátil i v Test Drive Unlimited. A v Carbonu zase nic. Už to začíná být ohraná písnička, co?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Online spása
O multiplayeru letos mluví Electronic Arts doslova jako o druhém příchodu Ježíše Krista. Online závodění v šesti herních módech (duely v kaňonu, závody z místa A do místa B, závody dokolečka, závody s radary-měření rychlosti a ujíždění před policisty...). Aha... Abych zkrátil vaše rozpaky, jedinými opravdovými novinkami je šance hrát za policajty a možnost kooperativního závodění ve čtyřech hráčích, kdy budete moci některé specifické úkoly plnit spolu a připadat si čtyřnásobně drsně.

Všechno ostatní je opět vykradené odjinud. S přehršlí statistik mě EA neohromí, s možností uploadu nejlepšího času té které trati do online závodů (aby váš "ghost car" pak mohli soupeři zdolávat) to asi autoři vyhrají jen u šílenců, kteří mají stopky i pod polštářem a halasně propagovaný fotografický mód je v Project Gotham Racing snad odjakživa. A mj. je tam i Gotham TV, což je online záležitost, která doposud nebyla žádnou závodní hrou překonána. Ani tady mě Carbon na víru neobrátí, opět jen kosmetické úpravy, ze kterých se v PR materiálech dělají zlatem vykládané bonusy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další oficiální obrázky z této hry si můžete prohlédnout v naší galerii

Quo Vadis, EA?
Už slyším ty hlasy, které křičí, že by měla platit presumpce neviny. Dokud nemáme v ruce plnou hru, neměli bychom soudit. Jenže těch pár zážitků z dema je víc než průkazných a všechno ostatní se nese přesně v duchu mrzačení ostatních EA titulů. Stačí se podívat na NHL 07 a nářky zklamaných hráčů. Řidiči na tom letos budou dost možná stejně. Ti konzoloví si jednoduše počkají na něco lepšího, ale PCčkářům se rok od roku vzdaluje jejich jediné stéblo záchrany. A to je smutné. Moc smutné.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nechci potápět hru předčasně, ale berte tenhle článek jako důvod k zamyšlení. Je docela zábavné, že na konzole právě vychází Import Tuner Challenge, který nabízí plus mínus v bleděmodrém totéž jako Carbon (hlavně velmi vychytaný tuningový mód), za třetinu peněz a v atraktivním prostředí Japonska. Člověk pak skoro začne uvažovat, jestli si letos místo předražené značkové mikiny raději nekoupí oblečení na tržnici... Přeberte si tu poslední větu, jak potřebujete, až půjdete do krámu pro lesklou karbonovou krabici.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z prezentace, Preview, Novinky, NFS: Most Wanted recenze, NFS: Underground 2 recenze, NFS: Underground recenze



Jiří Lavička
autorovi je 28 let, pamatuje ZX Spectrum a v současné době přebíhá mezi PCčkem, konzolemi a nekonečnou prací v jednom vědeckém ústavu


 
 
Jiří Lavička

Nejnovější články