Metal Gear Online - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Metal Gear Online - dojmy

15. 5. 2008 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zúčastnili jsme se betatestu přídaveného balíčku k Metal Gear Solid 4 - online akce až pro šestnáct lidí, mezi nimiž jsme se na třech mapách angažovali v několika týmových módech.

Autor: Mart
Publikováno: 15.května 2008
Verze: betatest/anglický/PS3
Doba recenzování: 1 týden

Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Snake. Snaaake. Snaaaaake! Tak tohle charakteristické a v japonské verzi skoro hysterické volání spolu provázející odchod hlavního hrdiny kultovní série směrem do dočasných tenat smrti, resp. k nejbližšímu checkpointu, tady skutečně neuslyšíte. Byť si se samotným Snakem nakonec, hmm, zasnejkujete!

 Solid Snakem v multiplayeru
Vyzkoušeli jsme Metal Gear Online, který bude součástí příchozího PS3 počinu Metal Gear Solid 4 (12. června na trhu). Jeho betaverze s celkem třemi různými mapami se před časem objevila na PlayStation Store. Jak už samotný název napovídá, jde o ryze online akci - až pro šestnáct hráčů naráz, co se tady mohou angažovat v několika tradičních, především týmových módech, plus jednom naprosto unikátním.

Náhodně vybranému jedinci dovolí zhostit se role samotného Solid Snakea, ústředního protagonisty MGS4, který se za vydatné pomoci speciální kamufláže (OctoCam), umožňující mu doslova a do písmene splynout s okolním prostředím, vydává na lov ostatních hráčů, co tu proti sobě vedou nesmiřitelný boj. Pokud je ovšem na herní mapě (v rámci dané online místnosti) více lidí, může Solid Snake dostat k ruce malého robůtka Metal Gear MKII, jehož se přitom zhostí další náhodně zvolený hráč. Robůtka, disponujícího podobnou neviditelností co Snake a pak především schopností elektrickým výbojem omračovat nic netušící vojáky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Úkolem Solida je tyto následně obírat o tzv. psí známky, přičemž v případě nepřítomnosti zmiňovaného robůtka se musí spolehnout především na svou pušku odstřelovačku s uspávací municí. A dobrý přehled o situaci, neboť při přesunu k oběti jej může snáze lokalizovat nepřítel, jakýkoliv z hráčů, který si může být dobře vědom, že něco není tak úplně v pořádku. Kupř. skrze charakteristické ikony nad hlavou zpacifikované oběti, symbolizující, že usnula spánkem (ne)spravedlivých. Tenhle režim má své neopakovatelné kouzlo a náboj a lze jen doufat, že ve finální verzi nezůstane jenom u něj.

 Vesměs klasické módy
Jinak tu je k vidění řekněme klasický set týmových klání, počínaje Team Deathmatch, přes Base a konče Capture misemi. V případě Base se váš tým snaží obsadit všechny základny, což jsou malá, barevně vymezená místa na mapě, která získáte do svých rukou způsobem, že po krátký časový úsek vydržíte naživu ve vyhraničených prostorech. Nicméně po vašem odchodu tuto "základnu" může stejným způsobem získat protivník, takže nechybí hutné přestřelky a kooperace, ideálně ve větším počtu lidí, aby eventuálně časté přebíhání tam a zase zpátky nezpůsobilo deja vu šok. Capture mise tohle schéma oživují o motiv držení symbolu, který je třeba odnést na domovskou základnu, kde držitel musí po vymezený čas nepadnout. Pochopitelně za vydatné dopomoci spolubojovníků ve zbrani.

Team Deathmatch má také jakési základny pro oba zúčastněné týmy, tady především pro respawn vojáků. Posledním ve výčtu je klasický Deathmatch, tedy všichni proti všem. Vtrhnout přitom lze do lokací (map) jako Blood Bath, což je menší čtvercový amfiteátr ohraničený vysokými zdmi, rozparcelovaný kamennými kvádry a bloky pro účinné krytí, mezi nimiž se v prostředku vyjímá na ocelových nosnících vztyčená ochozová konstrukce vedoucí na malou, úplně v centru mapy umístěnou pozorovatelnu pro snipera. Jsou tu sice ještě podzemní prostory, ale i tak se jedná o mapu, kde se ve větším počtu lidí může snadno dostavit pěkný chaos, kdy umíráček zvoní téměř nepřetržitě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Následuje Gronznyj Grad (asi chyba v překladu?), něco mezi vojenskou základnou a továrnou, dle mého nejlepší mapa ze všech tří nabízených, která je jednak největší a také nejvíce členitá. Potěší šikovné pozorovatelny pro střelbu na větší distanc, spousta míst pro účinné schovávání se před zraky nepřítele, např. pod kontejnerem, komplexní interiérové lokace… a k tomu pár výbušných sudů, co dokážou překvapit náhodně kolemjdoucího!

Mapa Midtown Maelstrom nás nakonec přivádí do několika ulic bojem zdevastovaného města, v němž nechybí jednak obvyklá výše položená místa pro odstřelovače, ale zejména různé barikády tvořené pytli s pískem, bedny a další objekty, za nimiž se lze efektivně krýt. Sem lze koneckonců zahrnout i volně stojící auta, nicméně zde slůvko efektivně neplatí tak úplně beze zbytku, protože vozy mají tendenci vybuchovat. Mapa je svým rozvržením zcela ideální pro Team Deathmatch, kdy každá ze stran může zaujmout hodně výhodná palebná postavení.

 Specializace pro boj, klíč k úspěchu?
Své si k vašemu úspěchu ve hře řekne styl hraní, jemuž hned zkraje přiřadíte příslušné skilly. Tyto přitom můžete s postupujícím časem vylepšovat, potažmo měnit, a třebaže jsem osobně volbou žádaného skillu nějaký signifikantní posun k lepšímu nezaznamenal, lze uvedené přičíst na vrub dříve anoncované skutečnosti, že jde stále jen o betaverzi, takže nejenom tento moment bude v té plné jistě lépe ošetřen.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Mezi schopnostmi, jež lze přiřadit vašemu virtuálnímu já, je k vidění především lepší dispozice pro práci s vybraným typem zbraně (pistole, automaty, odstřelovačky…), ale je zde i specializace na oblíbený boj tváří v tvář (CQC) a pak takové speciality, jako je rychlejší běh, lepší povědomí vašeho týmu o nepříteli, na něhož právě vedete atak, nebo naopak on vede útok vaším směrem. Dále lepší zoom a nebo větší vzdálenost, na kterou lze automaticky do hledáčku vaší zbraně dostat soupeře.

Připomínám, že ačkoliv hraní primárně probíhá v third person perspektivě, s jakoukoliv zbraní je možné se kdykoliv přepnout do first-person náměru, v němž se výrazně lépe rozdávají headshoty. Na druhou stranu nejste v daný moment zdaleka tak mobilní. A je-li řeč zrovna o pohyblivosti. Metal Gear Online sází na hodně pomalé, dalo by se říci realistické tempo, v jehož rámci jsou k vidění všechny známé pohybové nuance, počítaje v to přikrčení či leh s následným plazením, kotoul pro rychlé překonávání překážek či vyhnutí se pozornosti zubaté, a pak zejména vyklánění a střelba zpoza rohu, která má pohříchu svá hluchá místa.

 Těžko na cvičišti, lehko na bojišti
Ocenit lze skutečnost, že v rámci third person nahlížení na dění můžete náměr přepínat zpoza levého či pravého ramena, v závislosti na vašem postavení, přičemž rychlost pohybu hledáčku zbraně, resp. pohybu zaměřovacího terčíku v obou perspektivách, lze skrze Options upravit k obrazu svému. Navíc, což kvituji s povděkem, tu jeí tréninkový režim, dokonce se spoustou figurín a pohybujících se terčů, takže si můžete hraní lépe osahat a vyzkoušet takříkajíc nanečisto, co vám bude nejvíce vyhovovat. Není samozřejmě problém založit si vlastní místnost na heslo a přizvat sem toliko své známé, se kterými budete dále testovat nuance a pravidla hry předtím, než vstoupíte do boje se zbytkem světa. Zde je pak šikovný automatický výběr online místností s lidmi, co jsou přibližně na stejné výkonnostní úrovni co vaše maličkost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pro pokročilé vlastní vyhledávání následně nechybí ani vstřícné filtry, jež vám usnadní vstup do vámi preferovaného online boje, během něhož dobře fungují rychlé předdefinované textové hlášky, posílání textových zpráv (což je ale na dlouho a během tohoto aktu můžete snadno zemřít) a hlavně podpora hlasové komunikace, která ovšem v beta verzi moc nešlape. Zejména poslední featura by vám jinak mohla výrazně usnadnit komunikaci s vašimi spolubojovníky, kteří se eventuálně netváří, že by jim příliš voněla týmová souhra. Můžete se totiž nadít individuí šířících zkázu ve vlastních řadách, takže přijde vhod eventualita jejich vyhození ze společné místnosti.

 Hanbatý časopis namísto dynamitu
Kladně lze nahlížet také na skutečnost, že vlastní místnost si můžete nadefinovat dle vlastních preferencí, počínaje počtem hráčů, respawnů, povolených zbraní, atp., přičemž v položce "atp." najdete mimo jiné volitelný parametr umožňující během rozehraných bojů vylepšovat zbrojní arzenál, řeč je jednak o lepších zbraních nebo jejich modifikacích (kupř. tlumič).

Do akce vyrážíte se dvěma základními zbraněmi, co si na začátku boje vybíráte, jako je třeba útočná puška a pistole, návdavkem si k tomu můžete přihodit do baťohu nějakou tu výbušninu (granáty, C4) a pokaždé s sebou máte nůž, věrný to pomocník pro setkání hodně blízkého druhu. Mezi takové úsměvné, ale hodně účinné propriety může patřit volba hanbatého časopisu (právě namísto zmíněného explozivního materiálu), jenž po pohození na zem dočasně zneprovozuschopní okolo jdoucího hráče. Či tradiční lepenková krabice, kterých se na každé mapě povaluje několik, takže můžete takříkajíc splynout s davem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Problémy v betatestu
Hraní Metal Gear Online beta se zatím nevyhnulo některým technickým excesům souvisejícím se stabilitou, takže výjimkou nebyly náhlé a fatální pády připojení - díky čemuž bylo nutné hledat další místnost na hraní, či neuvěřitelné zamrznutí hráče neschopného pohybu či jakékoliv jiné aktivity, počítaje v to i eventuální angažování se v menu. Netřeba říkat, že tento se posléze stal velmi snadnou a vděčnou kořistí pro protivníky.

Jsou tu však i jiné problémy, které dobře známe z minulosti ze singleplayerového hraní téhle série, ale tady se mnohem hůře tolerují. Poněkud rozpačitý kolizní systém a občasná horší orientace, jíž nenapomůže ani manuální práce s kamerou, potažmo možnost jejího rychlého vycentrování. Dění okolo vás je totiž pravidelně ještě rychlejší. Tlačítkové rošády kupř. v souvislosti s cizelérskou střelbou zpoza rohu. A nebo lehce toporné rozpohybování, jakkoliv se mi subjektivně stále jeví o poznání lepší, než v minulosti.

Pakliže bych aktuální zkušenost s hraním Metal Gear Online přetavil do nějakého resumé, přijde mi, že je to v herních možnostech identické co předchozí Metal Gear Solid 3: Subsistence, jenom v o něco lepší grafice. Pochopitelně, online rozměr (dostupný již v Subsistence) MGO přidává na výrazné atraktivitě a zvolené tempo na uvěřitelnosti, takže cokoliv špatného jsem na jeho adresu řekl, nepřeváží nakonec definitivní vyjádření, že rozhodně je na co se těšit. Ale v tomhle kontextu jsem tuze zvědav, jaká vlastně bude singleplayerová kampaň MGS4, jejíž kvalitu lze částečně ochutnat skrze zdejší misi se Snakem, jak popisuje úplně první odstavec dnešního článku.

zdroj: Archiv


Metal Gear Online - video z hraní bety

DÁREK K PŘEDOBJEDNÁVCE NA XZONE
Při předobjednávce Metal Gear Solid 4 z obchodu Xzone získáte ke hře DVD s Metal Gear Saga 2.0. Obsahuje prolog, kterým celá sága Metal Gear začíná, retrospektivu k 20. výročí, životopisy postav Big Boss, Liquid Snake, Solidus Snake, a Solid Snake a kolekci mezinárodních upoutávek na MGS4.


Stáhněte si: Videa, Trailery (veřejná beta před pár dny skončila)

Související články: Novinky, Vše o Metal Gear Solid 4 vč. preview a shrnutí první recenze



Mart
editor:jd

 
 

Nejnovější články