Autor: Martin Holas Publikováno: 30.října 2006 |
Řinčení železa o železo, řev zraněných, rytíři v nablýskaných zbrojích na svých ořích drtí lebky nepřátel v blátě pod sebou.... začínejme jásat! Total War se vrací tam, kde mu to slušelo nejvíc, do dob středověku. ![]() V před pár dny vypuštěném gold demu máte možnost vyzkoušet si tři historické scénáře a tutoriál, který je situován do bitvy u Hastings. On ani ostatní přítomné mise nepatří ke špekům, které jsme mohli vidět v posledním datadisku Rome: Alexander - nicméně od dema jsme něco podobného ani očekávat nemohli a nové vlastnosti hry v něm jsou předvedeny více než přijatelným způsobem. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek V prvním scénáři se přesunete na rozbahněné bojiště notoricky známé bitvy u francouzské vesničky Agincourt, kde se střetlo šlechtické francouzské vojsko s Angličany. Kdo dával v hodinách dějepisu alespoň trochu pozor, ví, že anglický král Jindřich V. tehdy triumfoval fikaným zmasakrováním nepřátelského rytířstva svými lukostřelci. Situace je ve hře prezentována celkem jednoduše formou skriptů, kdy je proti předem připravenému obrannému valu posílána vlna za vlnou - samozřejmě proti mrakům šípů bez valné šance na úspěch. Další mapa v demu je věnována bitvě u italského městečka Pavia. Zde se potkává římsko-španělská armáda s Francouzi v defenzivní pozici. Co se týče obtížnosti, jedná se o něco těžší kousek než Agincourt, přece jen je nutné věnovat se dvěma směrům útoku zároveň a Francouzi disponují dostatečným počtem kvalitních jednotek včetně zakopaného dělostřelectva. Přesto se pořád nejedná o scénář, ve kterém byste museli hledat háčky a pro vítězství několikrát opakovat. Poslední scénář byl dodatečně přidán až v aktualizovaném demu a mapuje zde první podstatné rozšíření původního konceptu. Do bitvy u Otumba se zapojí mimo Cortézových španělských dobyvatelů i původní aztéčtí obyvatelé Nového světa, tedy mimoevropská civilizace. V plné verzi hry se sice pravděpodobně nedočkáme globální mapy pokrývající celý svět a interakce "cizinců" do evropského dění asi bude simulována nějak jinak, každopádně je to ale vítané zpestření. Bitva u Otumba je klasickým plošným vyhlazováním několikanásobné přesily technologických barbarů, kterými Španělé s moderním vybavením projíždějí jako nůž máslem. ![]() ![]() ![]() Kde se tomu zapíná mozek? I přes triviální obtížnost a tradiční absenci globální mapy v demu, vyplývají ze zhruba hodinového zážitku poměrně zajímavé skutečnosti. Jako první musím nesporně uvést úroveň AI, která je z mého pohledu šokující. S trochou nadsázky jsem dobrou chvíli hledal v nastavení nějakou spásnou volbu "Enable Artificial Intelligence", ale kde nic, tu nic. Narozdíl od Rome: Total War, kde si počítač nepočínal vůbec špatně, dle dema jakoby Medieval 2 uznával jen dvě formy strategie - beznadějný čelní útok pouhými několika osamocenými formacemi, který je zkušenějším hráčem rozprášen v řádu desítek sekund, a smysluplnější čelní útok vším. Minimální snaha o obranu střelectva navíc obyčejně ústí v totální genocidu v týlu nepřítele, pokud se vám do něj podaří propašovat těžkou jízdu (což není nic tak složitého). Svést by se to dalo na poplatnost historickému pozadí bitev a je určitě pravda, že například u Agincourtu si francouzská armáda skutečně vedla obdobně neopatrně. Takovýto argument ale zcela neobstojí ve chvíli, kdy se hráč oprostí od skriptů, podle kterých jsou do boje posílány jednotlivé jednotky, a začne se chovat nestandardně. Kupříkladu v právě zmíněné bitvě u Agincourtu není problém si sbalit svých pár švestek a vypravit se opevnit nedaleký pahorek. Francouzská armáda se pak vlnu za vlnou rozbíjí o připravenou linii pěchoty. Nenapadne ji pokusit se proniknout z boku, i když k tomu má nástrojů více než dostatek, ani se vás nepokusí vypudit sofistikovanějšími metodami, prostě vesele pokračuje v kamikadze nájezdech. Vypadá to trochu strašidelně a v plné verzi to těžko bude diametrálně odlišné, když vychází už za dva týdny. Jenže sága Total War vždy na umělé inteligenci staví. Tohle by nebyl problém, pokud by se nečekaně objevila možnost zahrát si v multiplayeru proti živým soupeřům na globální mapě se vším všudy, čemuž osobně moc nevěřím. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Zdrcující moc létajících klacíků Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery... |
Martin Holas | |
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-) |