zavřít

Medieval II: Total War - dojmy z dema

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Řinčení železa o železo, řev zraněných, rytíři v nablýskaných zbrojích na svých ořích drtí lebky nepřátel v blátě pod sebou.... začínejme jásat! Total War se vrací tam, kde mu to slušelo nejvíc, do dob středověku.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 30.října 2006
První české dojmyVerze hry: gold demo/anglické
Doba hraní: pár dnů

Řinčení železa o železo, řev zraněných, rytíři v nablýskaných zbrojích na svých ořích drtí lebky nepřátel v blátě pod sebou.... začínejme jásat! Total War se vrací tam, kde mu to slušelo nejvíc, do dob středověku.

Uchvacující rodina historických strategií s přízviskem Total War, čítající doposud tři regulérní kousky a čtveřici datadisků, je v žánru nepřekonaným králem. Určitě nebudu sám, kdo se radostí zajíknul ve chvíli, kdy se na veřejnost prodrala informace o tématickém zařazení čtvrtého pokračování. Série se tak po odbočce do starověkého Říma v Rome: Total War vrací k mnohem rozmanitějšímu středověkému období, které s sebou nese přece jen zajímavější taktické a diplomatické možnosti.

V před pár dny vypuštěném gold demu máte možnost vyzkoušet si tři historické scénáře a tutoriál, který je situován do bitvy u Hastings. On ani ostatní přítomné mise nepatří ke špekům, které jsme mohli vidět v posledním datadisku Rome: Alexander - nicméně od dema jsme něco podobného ani očekávat nemohli a nové vlastnosti hry v něm jsou předvedeny více než přijatelným způsobem.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Z Nového světa
V prvním scénáři se přesunete na rozbahněné bojiště notoricky známé bitvy u francouzské vesničky Agincourt, kde se střetlo šlechtické francouzské vojsko s Angličany. Kdo dával v hodinách dějepisu alespoň trochu pozor, ví, že anglický král Jindřich V. tehdy triumfoval fikaným zmasakrováním nepřátelského rytířstva svými lukostřelci. Situace je ve hře prezentována celkem jednoduše formou skriptů, kdy je proti předem připravenému obrannému valu posílána vlna za vlnou - samozřejmě proti mrakům šípů bez valné šance na úspěch.

Další mapa v demu je věnována bitvě u italského městečka Pavia. Zde se potkává římsko-španělská armáda s Francouzi v defenzivní pozici. Co se týče obtížnosti, jedná se o něco těžší kousek než Agincourt, přece jen je nutné věnovat se dvěma směrům útoku zároveň a Francouzi disponují dostatečným počtem kvalitních jednotek včetně zakopaného dělostřelectva. Přesto se pořád nejedná o scénář, ve kterém byste museli hledat háčky a pro vítězství několikrát opakovat.

Poslední scénář byl dodatečně přidán až v aktualizovaném demu a mapuje zde první podstatné rozšíření původního konceptu. Do bitvy u Otumba se zapojí mimo Cortézových španělských dobyvatelů i původní aztéčtí obyvatelé Nového světa, tedy mimoevropská civilizace. V plné verzi hry se sice pravděpodobně nedočkáme globální mapy pokrývající celý svět a interakce "cizinců" do evropského dění asi bude simulována nějak jinak, každopádně je to ale vítané zpestření. Bitva u Otumba je klasickým plošným vyhlazováním několikanásobné přesily technologických barbarů, kterými Španělé s moderním vybavením projíždějí jako nůž máslem.


 Kde se tomu zapíná mozek?
I přes triviální obtížnost a tradiční absenci globální mapy v demu, vyplývají ze zhruba hodinového zážitku poměrně zajímavé skutečnosti. Jako první musím nesporně uvést úroveň AI, která je z mého pohledu šokující. S trochou nadsázky jsem dobrou chvíli hledal v nastavení nějakou spásnou volbu "Enable Artificial Intelligence", ale kde nic, tu nic. Narozdíl od Rome: Total War, kde si počítač nepočínal vůbec špatně, dle dema jakoby Medieval 2 uznával jen dvě formy strategie - beznadějný čelní útok pouhými několika osamocenými formacemi, který je zkušenějším hráčem rozprášen v řádu desítek sekund, a smysluplnější čelní útok vším. Minimální snaha o obranu střelectva navíc obyčejně ústí v totální genocidu v týlu nepřítele, pokud se vám do něj podaří propašovat těžkou jízdu (což není nic tak složitého).

Svést by se to dalo na poplatnost historickému pozadí bitev a je určitě pravda, že například u Agincourtu si francouzská armáda skutečně vedla obdobně neopatrně. Takovýto argument ale zcela neobstojí ve chvíli, kdy se hráč oprostí od skriptů, podle kterých jsou do boje posílány jednotlivé jednotky, a začne se chovat nestandardně. Kupříkladu v právě zmíněné bitvě u Agincourtu není problém si sbalit svých pár švestek a vypravit se opevnit nedaleký pahorek. Francouzská armáda se pak vlnu za vlnou rozbíjí o připravenou linii pěchoty. Nenapadne ji pokusit se proniknout z boku, i když k tomu má nástrojů více než dostatek, ani se vás nepokusí vypudit sofistikovanějšími metodami, prostě vesele pokračuje v kamikadze nájezdech.

Vypadá to trochu strašidelně a v plné verzi to těžko bude diametrálně odlišné, když vychází už za dva týdny. Jenže sága Total War vždy na umělé inteligenci staví. Tohle by nebyl problém, pokud by se nečekaně objevila možnost zahrát si v multiplayeru proti živým soupeřům na globální mapě se vším všudy, čemuž osobně moc nevěřím.


další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Zdrcující moc létajících klacíků
Hratelnost velké změny nedoznala. Velmi na mě zapůsobilo střelectvo, které zdá se citelně nabylo na důležitosti, účinnosti i dosahu. V Rome jsem si už pomalu začínal zvykat na oštěpy a krátké luky, v pokračování Medievalu je však všechno jinak. Kuše, dlouhé luky, muškety, děla - to vše působí zpočátku nezvyklým pocitem, že je možné protivníka odstřelovat přes půl mapy. Bitvy zde asi budou akčnější, nebude snadné se zakopat a trpělivě vyčkávat na chyby v taktice nepřítele. Ovšem nutno upozornit, že nikoliv na úkor realističnosti, tento aspekt si tým Creative Assembly očividně pyšně hýčká a udržuje na velmi vysoké úrovni.

Na závěr by bylo hříchem nezmínit se o 3D grafice, která je zkrátka skvělá. Medieval 2 vychází z enginu Rome, který samozřejmě prošel důkladnou evolucí. Bloom shader byl použit s příjemnou decentností a hra tak nevypadá ani přes jistou rozzářenost příliš "pohádkově". Krajina je zahlcená vegetací, díky čemuž už není tak pustá a vojáci se v lese skutečně ztrácí. Modely jednotek jsou propracované do nejmenších detailů. Už se nestane, že rytíři působí jeden jako druhý - každý národ má svá specifika ve výzbroji, která se autoři úspěšně pokusili zachytit. A HW nároky za takovou nádheru? Na Athlon64 3500+, 2GB RAM, GF 7600GT v 1024x768 na maximální detaily hra běžela konstatně a plynule.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Rome: Total War recenze, Rome: Alexander recenze, Rome: Barbarian Invasion recenze, Medieval: Total War recenze, Medieval: Viking Invasion recenze, Shogun: Total War recenze, Shogun: Mongol Invasion recenze



Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)

 
 
Martin Holas

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.