Autor: Mickey Mouse Publikováno: 16.prosince 2001 |
![]() ![]() ![]() Za Spojence nebo Němce? Ve hře si můžete rozhodnout, za kterou stranu chcete umírat a podle toho si pak dále lze navolit jeden ze tří skinů, který má ve hře pouze kosmetický význam. Ať už hrajete za Němce či Američany (kteří nejsou v akčních hrách tradičně značení americkou vlajkou, ale nenacionalistickým oslovením Spojenci), můžete si pro boj vybrat ze šesti těžších zbraní plus automaticky dostanete zásobu granátů a pistoli. Zbraně obou válčících stran se liší svým vzhledem a typem, ale tvoří vlastně obdobné ekvivalenty. Najdete zde klasickou pušku, tu samou pušku s optikou (sniperku, jejíž mířidla jsou vykoupena o něco pomalejším pohybem), poloautomatické i automatické zbraně (samopaly), brokovnici a raketomet. Ten už od pohledu vypadá jako masívní kousek a rychlost pohybu s ním to jen potvrzuje. Ale o dojmech až kousek dál. Tímto máme za sebou výčet toho, co hra nabízí a můžeme se pustit do toho, jak na nás herní prvky v demu působily a jaký jsme si na ně udělali z bojů názor. Netradiční menu ![]() Na druhý pohled už ale není situace až tak veselá, navíc konkrétně ve spojení s tímto demem, které nezvládá přepnutí pomocí Alt+Tab do systému. Připojování k serveru tedy řešíte způsobem: spustím Gamespy Arcade, pozavírám reklamní okna, vyberu hru, pozavírám nová reklamní okna, načtu servery, vyberu si jeden a k němu se začnu připojovat. Tím se automaticky spustí demo MOH, hra se konečně pomalu načte a celkem často se stane, že se připojení nepovede. Hru tedy musíte ručně ukončit a vrátit se do Gamespy Arcade, kde si můžete vybrat server jiný a celou proceduru zopakujete. Předpokládám, že toto je pouze vlastností dema a v plné hře bude přítomen i klasický in-game serverový brousič. ![]() ![]() ![]() Realistické zbraně Na první pohled je spousta herních prvků společná s dnes populárním Wolfensteinem - druhá světová válka, s tím související obdobné zbraně, hráčské modely, herní prostředí, zaměření stylu hry, označování Spojenců americkou vlajkou atd. Po chvíli hraní ale narazíme při porovnávání obou projektů na řadu rozdílů. Prvním z nich je velký rozdíl v účinnosti zbraní. Zatímco Wolfenstein si zachovává arkádovější styl hlavně v účinnosti, MOH: AA se s tím nijak nepáře a jde tvrdě do reality. Rána z pušky či samopalu a sbohem armádo. Rovněž granát na rozdíl od RtCW zde není na polekání, ale k likvidaci. Když už jsme u granátů, jejich házení sice postrádá onu vychytávku v podobě odjištění už v ruce ještě před odhozem, zato se s ním (ať už s ananasem nebo potato masherem) hází tak, jak mi přijde přirozené i praktické a lze mířit či hodit granát do vzdálenosti odpovídající víceméně skutečnosti. No a k porovnávačkám s RtCW si nesmím odpustit pochavlu, že němečtí vojáci mluví krásnou němčinou. ![]() Vliv batohu na rychlost pohybu Za zmínku jistě stojí, že na rychlost pohybu má vliv to, s čím se táhnete. Pokud nesete samopal, budete hbitější než s těžkopádným raketometem, který vám ale svoji daň vrátí v okamžiku, kdy z něj vystřelíte víceméně směrem k nepříteli. Engine hry má u zbraní zabudován vliv pohybu při střelbě na jejich přesnost, stejně tak i střelba dávkami je nepřesná a zbraně skáčou dle mého tak, jak mají. Nepřesnost zde není indikována často používaným zvětšováním záměrného kurzoru, ale klasickým škubáním, což mi přijde přirozenější. Pro úplnost uveďme i to, že v mapě najdeme i představitele stacionárních zbraní v podobě kulometného hnízda s bezedným zásobníkem. V MOH: AA je pro výběr postav a zbraní použit jednodušší systém ála RtCW. Zjednodušení je v tom, že hra nepoužívá předdefinované hráčské sety s předem danou výzbrojí a zvláštními schopnostmi. Jak jsme již psali, model hráče je kosmetický prvek a každý si může v průběhu hry zvolit, s jakou primární zbraní se příště objeví, případně lze změnit i skin. Toť vše. Žádné speciální skilly, žádné okleštění zbrojního arzenálu. K možnostem serveru v podobě, v jaké je přineslo demo, si ještě dovolím poznamenat, že nejsou z nejbohatších a pevně věřím v jejich podstatné rozšíření. ![]() ![]() ![]() Munice a zdraví Pohyb ve hře je o poznání pomalejší než bývá zvykem, ale mě to přišlo pro tento typ hry akorát. Nenašel jsem možnost se plížit, pouze běhat, skákat, potichu chodit a jít do podřepu. Pádem z výšky si ublížíte, ale nijak moc si nenatlučete. Pochválil bych pohyb po žebříku. Ten je totiž ve hře zpracován velice věrohodně. Většinou pohyb po nich připomíná jízdu výtahem, ale tady ne. Pěkně krok za krokem, příčku za příčkou si trhavými pohyby vystoupete tam, kam potřebujete. Navíc přitom nebudete moci střílet z kulometu ani žádné jiné zbraně, ba ani granát nemůžete ze žebříku použít, což je možná trochu škoda a pistole s granáty mohly dostat výjimku. K pohybovým možnostem doplňme vyklánění zpoza rohů, které je opět podle mě mnohem lepší než v RtCW, neboť zde jednak můžete při úklonu střílet, navíc vás může nepřítel zpozorovat, což obojí je jen dobře. Doplňování ztraceného zdraví a munice je možné pouze ze zdrojů po usmrcených hráčích. Po nich zůstane bonus v podobě lékárničky a nábojů do zbraně, kterou používali. Jinak nic. Co se pak týká dalších ovlivňujících činitelů v podobě staminy apod., tak takového nic v demu není a je tedy pravděpodobné, že ani v plně verzi se toho nedočkáme. Některé věci jsou v MOH: AA řešeny možná zbytečně striktně, ale na to mají samozřejmě autoři hry plné právo. Proč je demo zbytečně dvakrát větší? ![]() Jinak je vše z toho, co jsem napsal, asi jasné a každý kdo článek četl by měl být schopen posoudit, jak ten který aspekt zapůsobí na jeho pohled na hru. Máte-li opravdu pevnou linku, můžete si objemné demo stáhnout a vyzkoušet sami. Pokud se budete divit tomu, proč taháte takový kolos, když přiložená mapa má pouhých 6 MB, tak vězte, že na disku po instalaci najdete i třeba desetimegové video z Command & Conquer: Renegade. Pak z nějakého neznámého důvodu jsou v demu obsaženy dvakrát dvacetimegové zvuky (jsou to hlášky vojáků - od povelů až po nadávky. ![]() ![]() ![]() Zvukové hlášky nemohu než pochválit, protože jsou moc fajn a hlasové povykování bude jistě patřit k oblíbeným frajeřinkám přes speciální menu, které k tomuto účelu ve hře najdete. I tak ale si troufnu tvrdit, že by stačilo tento akustický doplněk zahrnout do downloadu jen jednou, ve výsledku by pak demo mělo "jen" tak 70-80 MB. Čili suma sumárum - s kompilací se nikdo moc nepáral. Závěr Z vlastní zkušenosti jsem při hraní zažil větší lagy, než na které jsem zvyklý z her jiných při srovnatelném pingu a zalidnění serveru, ale to nemusí být vůbec dáno špatným síťovým kódem, spíš to tipuji na to, že si server dělal kde kdo doma a žádný „etalonový“ pro objektivnější posouzení jsem nenašel nebo tak brzo po vydání neexistoval. ![]() P.S. Krátce po vydání tohoto článku se na internetu objevil blood-patch, který přidá do hry krev namísto šedivého kouře ze zasažených nepřátel. Stáhněte si: Multiplayer demo (140 MB), Trailer (6 MB), Devět videoukázek |
Mickey Mouse připravil: jd |