Lock On: Modern Air Combat - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Lock On: Modern Air Combat - dojmy

9. 10. 2003 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Díky demu a betě jsme měli možnost nahlédnout do kuchyně největšího simulátorového počinu nejméně letošního roku a ochutnat koktejl vybraných chutí v očekávání plné verze Lock On před Vánocemi.

Autor: Dave "Phantom" Dosoudil
Publikováno: 9.října 2003
Verze hry: veřejné demo a beta
Doba hraní: pár měsíců


Obrázek zdroj: tisková zpráva Lock On: Modern Air Combat alias LOMAC se stal legendou ještě dlouho před svým vznikem. Byl jakýmsi logickým evolučním vývojem Flankera, dlouholeté stálice na nebi těch nejlepších leteckých simulací na PC, a jakousi „tutovkou“ pro další období v očích skalních fandů ruských letadel. Již před začátkem vývoje ale bylo zřejmé, že u původní myšlenky, která „udělala“ Flanker - totiž ztvárnění do té doby až na výjimky opomíjené ruské vojenské techniky (nemám tím pochopitelně namysli jako cílů), v tomto případě nezůstane. Tvůrci pochopili obrovský komerční potenciál jednolité patriotické masy za velkou louží a přidali možnost nasednout do kokpitů strojů provenience USA, do jisté míry západní protiváhy Su-27 a Su-25 - letounů F-15C a A-10A.

Vývoj Lock On, jak už to u simulátorů bývá, se táhne dlouhá léta, definitivní data vydání se posouvají o těžko uvěřitelné a snesitelné měsíce, a množství již vykonané práce se tradičně ocitá v koši. Nicméně poslední dobou po ukončení alpha fáze a počátku betatestingu na začátku prázdnin konečně svitla naděje na relativně brzké dokončení a vydání. No a nakonec poté, co se německému GameStaru podařil „úžasný kousek“ v podobě předčasného vydání dema (nachystaného na mnohem pozdější dobu), má možnost celý svět nahlédnout do kuchyně největšího simulátorového počinu nejméně letošního roku a ochutnat koktejl vybraných chutí v očekávání věcí vánočních.

 Dnešní menu
Po stažení 128 MB drobečka, který se na internetu objevil koncem září, na vás po relativně bezproblémové instalaci čeká sice značně omezená, nicméně stále velmi zajímavá ukázka možnosti simulátoru. K dispozici máte 2 předchystané mise - v kokpitu Mig-29 poměrně náročný souboj s francouzskou Mirage 2000-5 a v případe A-10 útok na sestavu poměrně jednoduchých pozemních cílů. Po eliminaci hrozeb, které nám připravili vývojáři, je zbytek volného času a paliva jen čistě na vaší fantazii a chuti létat v prostředí Černého moře - zejména Krymského poloostrova a Kavkazu. A že létat „jen tak“ může být krásné i na PC, se přesvědčíte velmi záhy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grafika - notný skok kupředu
Tak jako ve své době Flanker, i LOMAC opět posouvá hranice grafického zpracování leteckých simulací o notný skok kupředu. S detailností ztvárnění krajiny a všech objektů na tak rozsáhlém území prostě nemá konkurenci. Velmi detailní reliéf povrchu, který oceníte zejména v okolí Kavkazu a na zdejších nádherných letištích, doplňují zcela reálné textury vytvořené na základě satelitních a v případě měst a letišť leteckých snímků s vysokým rozlišením. Na povrchu krajiny „sedí“ neuvěřitelné množství objektů, které si občas svými až úchylnými detaily nezadají s některými akčními dílky poslední doby. Vývojáři si s nimi dali tolik práce i přesto, že se nad nimi proháníte obrovskými rychlostmi a ve výškách, kde z nich nestihnete ocenit téměř nic. Na druhou stranu, reklamu každé hře dělají videa či screenshoty a tam je pro potěchu oka uděláno opravdu maximum.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tradičně až na drobné nedostatky dokonale a čistě zpracované grafické modely letadel (kvalitní jsou nejen ta létatelná, jak je běžně zvykem) či veškeré pozemní techniky doplňuje množství efektů. Mám na mysli vodní hladinu, počasí a exploze, které svým provedením a vlivem na okolní prostředí berou dech. Na vše se můžete dívat tak velkým množstvím pohledů, že za jejich nastavení by se nemuselo stydět specializované 3D střihové studio. Po boji tak můžete být i režisérem a nabídnout ostatním pohled na vaše dovednosti (v tom lepším případě).

 Prostředí a ozvučení
Jak již bylo zmíněno, prostředí simulace je velmi rozsáhlé a jedná se o významný posun z původního Krymu (Flanker série), zejména pokud jde o skvělé možnosti skýtající Kavkaz. I když pro možnosti například Su-33, skupin letadlových lodí, palubního letectva, tankování za letu a podobných záležitostí je možná operační prostor příliš těsný, variací nabízí bezpočet. Od rovinatých plání plných políček a malých měst, přes oblasti jezer a vysočin až po monumentální vrcholy hor - to vše kolem moře s plážemi plnými hotelů, slunečníků a tenisových kurtů. Ranní mlha válející se v údolích, vrcholky hor v oblacích a východ slunce lesknoucí se v hladině, to je jen jeden z mnoha příkladů úžasné scenérie, kterou si budete moci užívat ve chvílích vzácného klidu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvukové možnosti LOMACu jsou poměrně standardní a z klasického průměru vybočují zejména kvalitou jednotlivých samplů, 3D dopplerovými jevy, jejich množstvím nebo variacemi a hlavně provedením speciálních efektů. Uslyšíte tak například šplouchání vody, rozdíl mezi zvukem kompresoru a turbíny, otáčení antény radiolokátoru a také velmi oblíbený sonický třesk při překročení rychlosti zvuku. Vše doplňuje všudypřítomná komunikace (wingmani, AWACS/GCI, tower atd.), která je ovšem i přes značná vylepšení stále spíše doplňkem než nutností. Pohyb v menu zpříjemňuje poměrně slušná hudba, která ale velmi brzo omrzí, a tak jako u většiny uživatelů Flankeru bude zřejmě brzy nahrazena nějakou vlastní nebo slastným tichem.

 Bojujeme
Obrázek zdroj: tisková zpráva Maličký kousek k ochutnání bojového nasazení v podobě dvou misí dema jsou jen slabým odvarem finálních možností bojiště. Čeká na vás obrovské množství letecké, námořní a pozemní techniky, která se také konečně pohybuje díky velkým možnostem jejich nastavení a umělé inteligence. Na výběr je vybavení mnoha států, zejména Ruska, Ukrajiny, USA, Turecka, Francie, Izraele, Německa a dalších. Ve výčtu dostupné techniky naleznete téměř vše, co v současné době létá, pluje a jezdí v největších armádách světa. Pilotovat pak můžete vybraných pár kousků - pro vzdušný boj Su-27, Su-33, Mig-29 a F-15, pro podporu pozemních vojsk pak Su-25 a A-10. Po vydání LOMACu se také na tomto poli zejména dočkáme dalších doplňujících novinek ve formě patchů apod.

Všechny pozemní, námořní i letecké jednotky spolu v rámci nastavení kooperují nebo na sebe navzájem útočí. Správně vytvořená mise má díky tomu úžasnou atmosféru a množství probíhajících činností je až téměř nepřehledné pro nezúčastněného pozorovatele. Širokou paletu techniky také doplňuje nezbytná munice, nově na rozdíl od Flankera pouze ve variantách, dostupných pro konkrétní typ letounu. Konec je tedy oblíbeným SEAD misím na Su-33, případně Su-27, až na výjimky je k dispozici pouze neřízená protizemní výzbroj, tak jako ve skutečnosti. Stejně tak ve srovnání možností Su-25 a A-10 bude při výběru akcechtivého pilota favoritem zřejmě americký letoun. Tento fakt je trošku nepříjemný, ale uvidíme, čeho se dočkáme v budoucnu. Favoritů je spousta.

 Řídíme letadlo
Klasicky nejvýznamnějším prvkem Flanker série byly k téměř dokonalosti dovedené fyzikální modely, které jsou zároveň alfou a omegou hodnocení všech simulátorů z pohledu hardcore pilotů. Na tomto poli své pověsti LOMAC nezůstal nic dlužen, i když díky problémům ve vývojářském týmu přišla simulátorová komunita možná o ještě unikátnější řešení. Hra tak oplývá standardní kvalitou jako ve Flanker 2.5 a budeme se těšit na další vývoj. Pro nováčky a nepiloty je pak připravena celá řada zjednodušení, jako například automatické přistávání, automatické tankování, obnovení po destrukci, apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

To, oč jste v demu ochuzeni, vás čeká již brzy v plné verzi. Multiplayer, který pokud nebude mít závažné chyby jako v minulosti, umožní až pro 32 hráčů (možná se bude měnit) kombinaci čehokoliv, jakkoliv a kdekoliv a dodá tak zcela netušené možnosti do již tak perfektního prostředí. Když tedy pominu současné nedostatky betaverze v podobě mírného lagování, problémů s pohybem po zemi či připojení dvou letadel do stejné pozice na letadlové lodi. Multiplayer dokáže přenést veškerou funkcionalitu jakékoliv singleplayer mise do síťového prostředí a řízení strojů je možné přenechat skutečným pilotům, kteří jsou většinou dokonalejší a zejména méně předvídatelnou alternativou AI.

 Chceme létat!
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vydání plné verze nás podle všeho potká někdy kolem Vánoc, přejme si i sami sobě, aby to bylo spíše před nimi. Status betaverze číslo 10 a její stabilita a funkčnost dává tušit, že se pomalu blížíme do finále. Flanker svého času skončil na čísle 26. Buďte ve střehu, vybojovat si místo na slunci bude náročnější než dřív, protože LOMAC, to bude na příštích několik měsíců opravdový pojem a číslo jedna v diskusích o bojovém simulovaném létání na moderních letounech. Brzy naviděnou a já se teď pokusím opět procpat ke Kuzovi aspoň jednoho Mavericka ;)

Stáhněte si: Demo, Videa...

Související články: Preview (2/2002), Novinky




Dave "Phantom" Dosoudil
připravil: jd

 
 
Smarty.cz

Nejnovější články