Vedoucí vývoje hry Thomas Mahler několikrát zdůraznil, že Ori sice má být pastva pro oči, stěžejní jsou ale pro Moon Studios celková hratelnost a konkrétní herní mechanismy. Na obojím pracovali ještě před tím, než byly k dispozici grafické podklady.
„Udělali jsme hru tak, aby nás bavila. Proto věříme, že bude bavit i vás,“ dušoval se Mahler a podle toho, co jsem viděla ze hry, už tomu věřím taky. I nepříliš zkušený hráč plošinovek se v v Ori velmi rychle zorientuje a za chvilku už s roztomile vyhlížejícím protagonistou pobíhal a skákal, jako by s hrou strávil několik desítek hodin.
Tvůrci na Gamescomu předváděli průběh vertikálně vystavěné úrovně Ginso tree, která začíná u kořenů velkého stromu a pokračuje vzhůru až do koruny. Zní to obtížně, ale ve skutečnosti žádné velké návaly frustrace z opakovaného padání nehrozí. V Ori si můžete kdykoliv hru uložit stisknutím jediného tlačítka, takže i nejméně šikovným hráčům by se nemělo příliš často stát, že se někde doopravdy zaseknou.
Během výkladu o snaze udělat hru proměnlivou například zakomponováním vertikální úrovně, přišla řeč i na stěžejní prvek celé ukázky – schopnost „bash“, která nechá hráče skočit vstříc objektu a odrazit se od něj. Dosáhne tím na vyšší či jinak nepřístupná místa. Stejná schopnost se dá využít i na nepřátelé a pohyblivé objekty včetně projektilů. Ve chvíli, kdy stisknete příslušné tlačítko, se u objektu objeví šipka naznačující, kam poletí hráč a kam se odrazí předmět. Trajektorii tak můžete libovolně měnit.
zdroj: Vlastní
Druhou zásadní informací je rozhodnutí vývojářů vypustit ze hry systém bossů na konci každé úrovně. Prý se jim bossáci nehodili do koncepce hry a navzdory konvencím je tedy vyškrtli. V době, kdy spousta her obsahuje prvky jen proto, že se to „zkrátka musí“, je podobný přístup vítanou změnou. Pokud se ale bojíte, že bude Ori příliš jednoduchá a nechá vás od začátku do konce projít bez větší snahy, můžete být klidní. Místo bosse je závěrečná část každého levelu náročnější na preciznost a obsahuje obtížnější logické hádanky.
Příkladem je třeba poslední část úrovně Ginso tree – k úspěšnému proběhnutí je potřeba usměrnit projektil pomocí bashe a portálů skrze několik pater k odstranění překážky. A v úplném finále úrovně pak následovala klasická úniková sekvence vyžadující skutečně precizní ovládání.
Alespoň dle jedné úrovně se tedy zdá, že Ori kombinuje dechberoucí audiovizuální zpracování s nápaditým designem a nezapomíná ani na slušnou výzvu, která ke klasickým plošinovkám zkrátka patří. Věřím tedy, že se můžeme všichni těšit na konec roku, kdy Ori vyjde nejen pro Xbox One, ale i PC. Na příští rok je potom naplánována i verze pro Xbox 360.
A nejenom pro fanoušky herní hudby, kterým se líbila ukázka z traileru na Ori, měl navíc Mahler ještě jednu dobrou zprávu: hudební doprovod nahrál klasický orchestr a v době konání Gamescomu jednali tvůrci z Moon Studios s Microsoftem o vydání samostatného soundtracku. Doufejme, že jednání dobře dopadla.