zavřít

Kane and Lynch: Dead Men - dojmy z GC

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Zvrácenou dvojku tvoří psychopat závislý na práškách a námezdní žoldák, jehož syn si vystřelil mozek z hlavy. Avšak nejen na silný příběh sází tahle kooperativní akce pro dospělé od tvůrců Hitmana a Freedom Fighters, o níž vám nikdo neprozradí více!


Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 24.srpna 2006

Přestože Eidos přivezl do Lipska spoustu hitů, tím největším měla být rouškou tajemství opředená hra z dílny IO Interactive (Hitman, Freedom Fighters) s názvem Kane & Lynch. To, že si vydavatel od této nové značky hodně slibuje, bylo znát. První uzavřená prezentace byla o čtyřech hrách, kdežto ta druhá se věnovala pouze Kane & Lynch. Stejně tak počet účastníků předváděčky byl radikálně snížen a narozdíl od ostatních her se nesměla natáčet žádná videa a i záznam zvuku byl pečlivě střežen. Vytasil jsem proto věrný notýsek, oprášil těsnopis a jal se ručně zaznamenávat. A proč jsou kolem této hry tak tajemní? Popravdě řečeno, hlavní trumfy nevytáhli ani dnes, s odhalením toho podstatného, toho, čím se Kane & Lynch má lišit od všeho dosud vydaného, prý chtějí přijít až cirka za půl roku. Z představených dvou úrovní těžko soudit, nic až tak "speciálního“ jsme neviděli, ale to je koneckonců logické, chtějí-li to před novináři a hlavně konkurencí tajit do poslední chvíle.

Na hře již přes rok pracuje více než sto lidí, což dává tušit, že to myslí opravdu vážně. Podstatná část týmu má na triku Freedom Fighters, z Hitmana se přidalo pár grafiků. Těšit se můžete na singleplayer, kooperativní singleplayer a multiplayer, ale posledně jmenovaná část nebyla prezentována vůbec. Že by to VELKÉ tajemství? „Jestliže bychom měli hru někam zařadit, pohybuje se blíže Freedom Fighters, nicméně s některými úkoly inspirovanými Hitmanem", řekl na začátek producent IO Interactive Hugh Grimley.

 Příběh nadevše
Hlavní hybnou silou má být příběh, kterému autoři věnují zvláštní pozornost a o jehož pozadí byla skoro polovina předváděčky. Přesto hra nebude jeho otrokem a naopak se tvůrci snaží o velmi jednoduchý koncept, lehce pochopitelné ovládání i herní mechanismy, aby si Kane & Lynch užili i víkendoví hráči. "Většinou jsou tyto hry směřovány na deseti, dvanáctileté děti, ale my chceme přinést jednoduchou hru určenou pouze dospělým. A to je jedna z věcí, které nejsou dnes zas až tak obvyklé", dodal Hugh.


TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jestliže byla téměř polovina prezentace o příběhu, tedy spíše o jeho pozadí, o životních eskapádách dvou hlavních hrdinů, nemohu je opomenout. Kane & Lynch jsou dva zoufalí lidé, které svedou dohromady ne zrovna šťastné události. A oba nejsou nadšeni z toho, že spolu musí pracovat. V podstatě se nenávidí, avšak pracovat spolu musí, jinak by se jejich zoufalá situace stala naprosto katastrofální. Všechno dění ve hře je dost temné, Kane ačkoliv se snaží vyhrabat z bahna, tak do něj zapadá hlouběji a Lynch jde za ním, protože mu nic jiného nezbývá. Atmosféra je zkrátka velmi napjatá, beznadějná a oběma mužům občas rupnou nervy.

 Kdo je kdo
Hůře je na tom Lynch, protože jde o regulérního psychopata, který musí svou silnou schizofrenii neustále hasit prášky. Přitom jeho život nebyl nejhorší, měl spokojené manželství, jistou práci v obchodním domě, dalo by se říci, že žil normální nudný život. Postupně se však všechno začalo kazit. Nejdříve jeho žena onemocněla, z toho nebylo dobře ani jemu a začala se projevovat duševní nemoc. Ta se stávala nesnesitelnější, Lynch začal brát prášky, ale přesto měl někdy agresivní výpady a jeho žena to občas odnesla monokly a modřinami. Až se nakonec jednoho dne Lynch probudil a vedle něj ležela znetvořená mrtvola jeho ženy. Ale on si nic nepamatuje, neví, kdo ji zabil, ale tam vzadu cítí, že to byl on, že nezvládl jeden ze svých záchvatů. Policie ho nakonec usvědčí a Lynch v úvodní pasáži hry, v autobusu vezoucím ho na popravu přemítá, co bylo špatně, proč jeho život skončil tak bídně ... Lynch je vrah.

Kane měl dokonce ještě lepší výchozí podmínky než Lynch. Jeho rodina čítala kromě manželky i syna a dceru. Pracoval pro velkou nadnárodní společnost, která hledala způsoby, jak ušetřit. Kane proto odjel do Venezuely, aby dojednal přesun části podniku za levnější pracovní silou. Idylka ale končí v momentě, kdy jeho syn objevil schovanou zbraň a vystřelil si mozek z hlavy. To Kane naprosto neunese a utíká od všeho špatného, opustí rodinu, vydává se na druhý konec světa a přiklání se na stranu organizovaného zločinu. Pracuje sám, na zakázku a své vyjednávací schopnosti ovládá tak dokonale, že postrčením tuhle a támhle dokáže svrhnout nepohodlný režim v nějaké zapomenuté zemi.

Jeho pověst nabírá na obrátkách, až ho kontaktuje supertajná organizace "The Seven", která je ochotna se kvůli němu změnit na "The Eight". Kane to nemůže odmítnout a dostává se do klubu vyvolených, kteří prosazují jen své zájmy, vytváří obrovské zisky a v jistou dobu se rozhodnou odejít do důchodu. Jmění mají obrovské, všichni jsou zajištěni do konce života a před sebou mají poslední úkol. Ale vše jde špatně, plán končí v troskách. Kane vezme nohy na ramena a s dolními končetinami sbalí i celé jmění, které si organizace schraňovala. Ale nakonec na něj ruka zákona dosáhne a Kane končí s rozepsaným dopisem své ženě ve stejném transportu vedle Lynche ... Kane je zrádce.


Je nasnadě, že oba hlavní protagonisté nezemřou. Transport je přepaden a oba trestance unáší neznámí lidé. Až později se Kane dozví, že přežili čtyři členové tajné organizace a právě oni ho unesli. A důvod? Samozřejmě pomsta. Kane má na výběr, buď bývalí kumpáni zabijí jeho, ženu a dceru nebo to odnese pouze on. A podmínka? Když jim do třiceti dnů vrátí ukradené bohatství, o jehož osudu už ale nic neví, zemře pouze on, v opačném případě to odnesou všichni. A Lynch je za pěkný balík najat, aby ho neustále hlídal a každý večer podával syndikátu informace o tom, jak pátrání pokračuje.

 A právě zde se dostáváte do hry
Byl to vcelku dlouhý popis příběhu, nicméně Hugh tvrdí, že i přesto všechno, co nám řekl, jsou stále konkrétní události zahaleny tajemstvím. Až v průběhu hraní se možná dozvíte, jak to bylo se zabití Lynchovy ženy, a co se stalo Kaneovi mladšímu, čím si Kane vysloužil důvěru The Seven a tak dále. A proč možná? Ve hře by totiž téměř neměly být videosekvence, dokonce ani žádné opravdové brífinky. Vše podstatné se dozvíte z rozhovorů. Události odehrávající se v minulosti vám budou přehrávány v krátkých flashbacích, jejichž spouštěčem je smrt. Může se tak stát, že když za celou hru projdete bez škobrtnutí nezemřete, tak se vlastně nic nedozvíte. Nicméně při této úvaze se Hugh pousmál a prohlásil, že to teoreticky možné je, ale praxe je prý někde úplně jinde.

Po vyčerpávajícím nástinu příběhu konečně druhý člen IO Interactive zapnul X360 a nahrál první ze dvou úrovní, které ten podvečer máme spatřit. Kane a Lynch stojí před jakýmsi moderním hudebním klubem a probírají situaci. I když je to spíš monolog, protože prášky upravený Lynch se celou dobu Kana ptá, kam jdou, proč tam jdou, co se bude dít. Na to Kane většinou odpoví něco ve stylu: "Jdeme navštívit jednu známou.", načež se spustí další lavina Lynchových otázek. A tak to prý bude v celé hře - psychopatický Lynch je ten mluvnější a impulzivnější a to zvláště v momentech, kdy mu dochází medikamenty.

 Vítejte v klubu
Po osobní prohlídce od velké plešaté gorily oba vchází přímo do prostor klubu a za chvíli se prodírají obrovským davem tančících lidí. Scéna je to opravdu impozantní, ačkoliv na obrázcích bylo trochu více kouře a vše bylo temnější. Nicméně zajímavý je především onen dav, který je opravdu velmi početný, v tomto případě asi stočlenný, ale to ještě není nic proti ulici Tokya, kde se dle ujištění tvůrců mají pohybovat až čtyři stovky vymodelovaných postav naráz.


Pohyb jednotlivých tanečníků v klubu je opravdu promakaný a máte skutečně pocit, jako by se hlavní hrdinové prodírali tanečním parketem. Postavy se jen neradi zbavují svého vymezeného prostoru a dav zpomaluje jejich postup. Na místech, jako bar nebo schodiště zástup lidí logicky houstne, naopak u východu je jich nejméně. Když se proderete až ke schodům strážených dalším mužem ochranky, začíná akce. Kane chlapíka zneškodní, vezme mu pistoli a hurá za svou známou, kterou je manažerka klubu. Ta ale není moc sdílná a tak Kaneovi nezbývá než ji zpacifikovat. Na špinavou práci má Lynche, který umístí pár přesně mířených ran a šup s bezvládným tělem přes rameno.

Následně se musí oba dostat ven z přeplněného klubu. A tady začíná opravdová masáž, co se chování postav týče. Protože ochranka už našla prvního zneškodněného strážného, všude se pohybují urostlé postavy s baterkami a pátrají po dvou narušitelích. Než vás první z nich zmerčí, působí tanečníci normálně. Ale ve chvíli, kdy se ozve první rána z pistole, vypukne všeobecná panika. Lidé se snaží dostat co nejdále od výstřelů, Kane na nějaké civilní oběti nehledí a pálí všemi směry, to si ale ochranka dovolit nemůže a tak hledá nejvhodnější pozici, jak oba vetřelce zasáhnout.

Umělá inteligence nebo spíše chování běžných lidí i protivníků je velmi realisticky zpracované - atmosféra je díky tomu úžasná a lehce uvěřitelná. Konkrétně u tohoto levelu má mít hráč stejný pocit jako zabiják z filmu Collateral - tj. vejít dovnitř, zlikvidovat důležitou osobu a pokusit se stejně jistě dostat ven. A musím říct, že to se autorům daří, protože si pomáhají několika berličkami. Ačkoliv celá scéna vypadá dost složitě a protivníků je všude plno, tak to jde poměrně lehce, protože stráže nestřílí moc často a své dělá i zpanikařený dav.


 Jako v Matrixu
Druhá úroveň začala na střeše mrakodrapu. Vedle hlavních hrdinů byli na scéně ještě další dva členové týmu, které můžete coby Kane ovládat. Přímo zadávat příkazy se dá kromě Lynche (jen v určitých situacích, například když ho chytne záchvat, moc na vaše rady nedá) až dalším třem postavám. Po vašem boku se jich ale objeví podstatně více. Pokud vás půjde třináct, rozdělí se skupina do čtyř týmů, jejich velitelům zadáváte příkazy a oni už si se svými podřízenými poradí po svém. Spolubojovníky můžete poslat na dané místo, nechat je střílet na určitý cíl nebo je nechat svému osudu. V té chvíli nastupuje umělá inteligence poměrně zdatně bojuje po vašem boku.

Ovládání skupiny je nadmíru jednoduché: jedním tlačítkem přepínáte mezi postavami a poté stačí kliknout na dané místo nebo nepřítele a zvolený kolega provede přesun nebo útok. Jestliže chcete zavelet najednou všem, stačí na daném místě jen o chvilku déle podržet stejné tlačítko. Standardně se spolupracující postavy chovají jako vy, to znamená, když zakleknete, zakleknou i oni, když běžíte, sprintují rovněž. Ovládání musí být intuitivní, na tom si IO Interactive dávají opravdu dost záležet.

Ještě než se všichni čtyři zabijáci spustili ze střechy do kanceláře s nepohodlnou osobou, ukázal nám Hugh, že kromě toho, že jsou členové týmu platní v boji, slouží tak trochu jako rozšířený inventář. Sám unesete jen pár zbraní, ale co nemáte vy, dohání ostatní. Zbraň si opět vybíráte pomocí jediného tlačítka (na X360; na PC tomu bude možná jinak) ze čtyř možností tak dlouho, dokud nenajdete tu pravou. Když si ale stoupnete blízko ke kolegovi, ve výběru se objeví i jeho zbraně, které si od něj jednoduše vezmete. Ale občas se ve vypjatých situacích může stát, že vám něco daná postava odmítne dát.

 Útržkovité poznámky
K hratelnosti mám ještě pár drobností. Na obrazovce nejsou zobrazovány téměř žádné informace, s čímž se pojí, že kromě multiplayeru se nesetkáte s ukazatelem zdraví. Systém funguje podobně jako v Call of Duty, což někoho možná potěší, jiného méně. Každopádně zmizí všudypřítomné lékárničky, což je z pohledu provázanosti příběhu, atmosféry a hratelnosti podstatné.


Příjemné je, že když se kryjete za nějakou překážkou, například sloupem, tak se pohled kamery trochu natočí do toho směru, kterým hledíte. To jest - nemělo by se vám stát, že místo zaměřování budete zírat do zdi. Tvůrci se prostě snaží všechno vyšperkovat do takové podoby, aby z technického hlediska nic hráče nerušilo, aby se zajímal jen o samotné hraní a nikoliv zbytečnými nepříjemnostmi. V singleplayeru celou hrou procházíte s Kaneem, čímž jste ale ochuzeni o příběhové pozadí u Lynche. Autoři na to samozřejmě mysleli a jeho vzpomínky budou také dostupné, ale pouze při kooperativním módu. To jest důvod, proč se o hraní Kane & Lynch podělit s kamarádem (avšak bohužel to nepůjde online přes internet).

 Technické zpracování
Ačkoliv byla na GC předváděna verze pro X360, je jasné, že na grafiku, zvuk nebo fyziku si nebudete stěžovat. Úžasné jsou animace, ztvárnění obrovských ploch nebo výbuchy. A zpracování na PC asi bude ještě lepší. Hugh Grimley byl zejména hrdý na použité stínování. Vysvětlil nám, že nejdříve vyvinuli systém takzvaných "artistic shadow", které se velmi dobře hodí k zachycení atmosféry přechodu ostrého světla a stínu. Například u slunečních paprsků procházejících pootevřenými žaluziemi. Jenže pak přišli na to, že u jemnějších přechodů, například v rozích se jim tvoří nepřirozeně tmavé nebo světlé plochy. Problém vyřešili pomocí přídavných bodů, které scénu jaksi dosvětlují nebo naopak ztmavují. Takže je-li v místnosti dost rozptýleného světla, ale roh je příliš tmavý, přidá se do jeho blízkosti bod, který říká, že tady bude světleji.

Pro Eidos je Kane & Lynch prioritou pro následujících několik měsíců. Dalo by se říci, že na jeho úspěch sází všechno a já mu přeji, aby jim to vyšlo. Nápadů a již realizovaných vychytávek mají skutečně požehnaně a myslím, že směřování do jednoduchosti herního konceptu, přitom ale se zásadním zapojením příběhu pro dospělé je něco, co zejména na PC trhu skutečně chybí.

Související články: Novinky

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem

 
 

Pavel Oreški

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.