Juiced - dojmy z dema
zdroj: Archiv

Juiced - dojmy z dema

27. 8. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Úprava sériových modelů a s tím spojené nelegální pouliční závody nejnadupanějších aut už dorazily k nám a z pohledu pod kapotu jsme zjistili, že v některých ohledech dokonce překonávají i NFS: Underground.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 27.srpna 2004
Verze hry: oficiální demo
Doba hraní: pár dnů


Obrázek zdroj: Archiv Úprava sériových modelů a s tím spojené závody nejnadupanějších aut, které si normální smrtelník může sotva dopřát, už dorazily i k nám. Ve sdělovacích prostředcích se každou chvíli dozvídáme tu o tajném závodu přes celou republiku, jindy zase o zběsilých honičkách v nočním Brně. Na módní vlně se svezl film Rychle a zběsile nebo oblíbený titul Need for Speed: Underground. A o svých patnáct minut slávy se hlásí další herní zpracování - z Velké Británie pocházející pouliční závody Juiced. O tom, jestli to bude o něco více než čtvrthodinka nám měla napovědět demoverze, které jsem se s radostí podíval pod kapotu.

 Ilegální závody, ilegální demo
Dnes vás seznámím s oficiální demoverzí, která vyšla v červenci. Ještě před tím však na německém webu Acclaimu nedopatřením uniklo jakési beta-demo, které nebylo doladěné a veřejnosti se prý nikdy nemělo dostat do rukou. Ohlasy na první hratelnou ukázku totiž nebyly zrovna kladné a nejeden závodník poslal Juiced předčasně do šrotu. Ale stačilo cirka měsíc počkat a byla vypuštěna "oficiální" a mnohem lepší verze dema.

Po jeho spuštění se nejprve objeví obrazovka s varováním, že tohle byste se skutečnými automobily opravdu neměli dělat a pak na vás vystartuje rozsáhlé menu plné nabídek. Bohužel aktivní jsou pouze tři a to Custom Race, Options a Quit Demo. No co, navolil jsem nejvyšší detaily, rozlišení 1152x864 a pátral po položce CONTROLS, která však nepochopitelně chybí a celkový dojem z hraní je tím nepříjemně nabourán, ale o tom až později.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Bohužel ani dalších voleb není v demu zrovna přehršle a k vyzkoušení je jediná trať a tři bouráky. Ještě si můžete navolit, jestli chcete závodit ráno, odpoledne, večer nebo v noci a jestli chcete čistou oblohu nebo déšť.

 Ovládnout stovky koní
Poté, co jsem poprvé nažhaveně spustil samotný závod, mě schladilo nepříjemné překvapení – ovládání. Jak už jsem zmínil, klávesy nelze přenastavit. To by nebylo tak zlé, kdyby fungovaly stejně jako v desítkách jiných závodních titulů. Dopředu a do stran sice jezdíte jako vždy kurzorovými klávesami, ale třeba ruční brzda není na mezerníku, ale na B, řazení rychlostí (běžně A-Z), které ale stejně nefunguje, ovládáte pomocí + a -, nitro pravým shiftem a tak dále. Prapodivné rozložení nedefinovatelných ovládacích kláves v podstatě znemožňuje využít všech prvků, které jsou pro bezchybnou jízdu potřeba.

Zvětšit zdroj: Archiv Navíc až z diskusních fór jsem se dozvěděl, proč mi nefunguje nitro. Je to proto, že v základní verzi auta nic takového nemají. Pokud si chcete nitra užít, musíte vehikly nejprve zmodifikovat klávesou Page Up. Tím změníte nejen jejich vizuální podobu, přibudou spojlery, bočnice nebo zmíněné nitro. Ale na to vás hra neupozorní a nebýt internetových fór, asi bych se to nedověděl. Stejně tak jsem musel přijít na to, že barvu auta měníte ve stejném menu kurzorovou šipkou „dolů“. Když už nám Juice Games přichystali takovou lahůdku, mohli trochu zapřemýšlet nad základními věcmi jako jsou ovládání a komunikace s hráčem.

 Auta
Ve finální verzi má být na výběr osmačtyřicet amerických, japonských i evropských automobilů. Demoverze nabízí tři - Toyota Celica I, Toyota Celica II & Toyota Supra a přestože jsou vozy od jediného výrobce, dost se od sebe liší. Na suché trati to poznáte těžko, ale vyjedete-li v dešti, chovají se auta hodně rozdílně. Například Supru stěží udržíte v ideální stopě, protože se s ní neustále dostáváte do smyku, zejména když si ji vyšperkujete tuningem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Pokud pojedete se sériovými typy, nemáte zase až tolik práce a to hlavně proto, že nevynikají akcelerací a v nižších rychlostech jsou snáze ovladatelné. Ale právě vylepšování aut je to, na co se všichni těšíme. V demu si ho moc neužijeme, protože si lze vybrat jen z přednastavených modifikací, ale ve finální verzi Juiced bychom měli mít možnost si auťák vylepšit různými díly od osmdesáti specializovaných výrobců. Celkem se čeká něco přes milión různých kombinací!

A na co nesmím rozhodně zapomenout a o čem jsme v NFS: Underground mohli jen snít, jsou ničitelná auta. Ne že bych vám bourání doporučoval, ale tak jako tak se mu nevyhnete a musíte počítat se spoustou nepříjemností. Pokud jste hráli NFS: Porsche Challenge, asi si vzpomenete, že po několika bouračkách bylo auto takřka neovladatelné, neakcelerovalo, nebrzdilo a taktéž vzhledem se ani vzdáleně nepodobalo neleštěným bourákům ze startu závodu. V Juiced to je podobné, navíc se mohou některé díly úplně zničit a záleží, jakou částí a v jaké rychlosti do překážky narazíte. Začíná to blikajícím neonem a dírou v nitro nádrži, přes odrovnání turba až po zablokování kol.

 Tratě
Juiced se podobně jako NFS: Underground odehrává v jednom velikánském městě, které je protkané sítí různých tratí. Rozdíl je v tom, že v každé části města je vytyčeno několik tratí. Díky tomu se od sebe budou různé okruhy dost lišit. V demu je na výběr jediný okruh v rezidentních čtvrtích nedaleko letiště. Okolí tratě je nádherně vymodelované, ale to už se nedá říci o trase jako takové. Ta se bohužel skládá pouze z rovinek a pravoúhlých zatáček, což je trochu škoda a doufám, že ostatní okruhy budou rozmanitější.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nejhorší ze všeho je však vymezení trati. Můžete jezdit pouze po silnici, protože jakmile si chcete zkrátit cestu přes chodník, narazíte do neviditelné stěny. Tyhle triky jsme tu měli před 10 lety, ale v moderní závodní hře nemají co dělat. A rozum vám zůstane stát v momentě, kdy zjistíte, že ve třech zatáčkách na chodník najet můžete úplně bez problémů.

Rovněž už jsem zmínil, že závodit se dá ve čtyřech denních dobách a za sluníčka nebo deště. Jakmile začne pršet, na silnici se tvoří kaluže, mimochodem hezky zpracované, a závodit musíte s největší opatrností. Bohužel oproti NFS je město naprosto statické, žádné barely, žádné zátarasy, nic.

 Pocit z jízdy
Zvětšit zdroj: Archiv Oproti tomu chování aut je mnohem bližší realitě. Do všech zatáček musíte hodně brzdit, jinak se vám často povedou hodiny. Ručka je dost citlivá a rozhodně ji nemůžete používat za všech okolností, na mokru na ní rovnou zapomeňte. Realističtější chování vozu jsem v posledních dvou dílech Need for Speed dost postrádal a v tom vidím hlavní výhodu, se kterou se Juiced staví na start. Ano, nebude chybět tisíc a jedna možnost jak vylepšit auto, samolepky, různobarevné neony a podobné serepetičky, ale to hlavní je vždy pocit z jízdy. Kouzlo závodních her je v dokonalém ovládnutí aut a všech nástrah, které z jeho kladů i záporů plynou.

Juiced demo je plné protikladů a po chvále na fyzikální model a chování automobilů musí zákonitě přijít kritika. Ta se týká vašich protivníků. Asi jsou to pěkní přizdisráči, protože i když jsem jezdil hodně opatrně nebo naopak riskoval a narážel do svodidel, skoro vždycky jsem vyhrál. Ne snad, že by ostatní řidiči příliš bourali, ale prostě a jednoduše jezdí pomalu. Aspoň už vím, proč vývojáři hledají programátory umělé inteligence...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší galerii

 Grafika
Ve zpracování podle mého názoru Juiced zadupává NFS Underground do země. A to díky jediné věci a tou je vyšší rozlišení textur. Všechno je mnohem ostřejší, nápisy kolem trati i na autech lehce k přečtení, snad jen diváci by mohli být trochu lépe zpracovaní (jsou to jen placaté bitmapy). Juiced také pomáhá, že oproti svému soku se nejezdí jen v noci, což dá vyniknout slunečním odleskům. Celé město vypadá v poledne pěkně vyprahle a atmosféra z rozpáleného asfaltu přímo sálá. Vymodelování aut je přibližně na stejné úrovni jako v NFS, ale s ohledem na to, že už po jednom nárazu se karoserie pěkně zmuchlá, dostává plusové bodíky opět Juiced.

Na oficiálních stránkách si můžete pustit několik skladeb ze soundtracku, který bude směsicí klasické vypalovací rockové a moderní elektronické hudby. Minimální HW nároky ještě nebyly specifikovány, ale na mém Athlonu 2500+, 512 paměti a Radeonu 9600 XT vše běhalo naprosto plynule ve vysokém rozlišení a na plné detaily.

 Plná verze koncem září
Zvětšit zdroj: Archiv Demoverze Juiced vyšla právě v momentě, kdy jsem byl přibližně v polovině NFS Underground a musím uznat, že až na pár nepříjemností mi Juiced demo přišlo mnohem zábavnější. Britští vývojáři z Juice Games by měli zapracovat na umělé inteligenci, designu tratí a uživatelské přívětivosti - pokud se jim to podaří, dočkáme se koncem září slušné pecky.

Každý kdo si předobjedná Juiced v češtině z internetového obchodu Tiscali GameShop, dostane k ní zdarma hru King of the Road. Akční nabídka platí jen do vydání hry v ČR.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Novinky, NFS: Underground recenze, NFS: Underground 2 preview



 
Pavel Oreški
autorovi je 25 let, pracuje jako grafik v celostátním deníku, píše obcas i pro Level, hraní her se venuje témer patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem (všechny clánky autora)

 
 
Pavel Oreški

Nejnovější články