James Cameron Avatar - dojmy
zdroj: tisková zpráva

James Cameron Avatar - dojmy

14. 10. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Viděli jsme budoucnost hraní. Podobný zážitek jako v kině IMAX, kdy objekty v neprostupné džungli proplouvají mezi vámi, v akci s predátory a masožravými rostlinami.

Autor: Jiří Škrampal
Publikováno: 14.října 2009

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Nový celovečerní animák od režiséra Jamese Camerona pochopitelně vzbuzuje zvědavost, která byla notně přiživena trailerem. Co ale čekat od hry, která je evidentně spíchlá tak trochu rychlou jehlou? Pochopitelně nic moc, myslel jsem si před začátkem prezentace. Jeden z vývojářů vzal do ruky ovladač Xboxu 360 (s největší pravděpodobností vlajková platforma) a pustil se přímo do hraní.

Hra nijak nekopíruje příběh filmu, ale odehrává se paralelně ve stejném čase na stejné planetě. Obyvatelé světa Pandora tam čelí hrůznému útoku lidí, kteří si vzali na mušku zdejší nerostné bohatství a při jeho těžení nemají v plánu s původními obyvateli příliš vyjednávat. Prezentovaná ukázka překvapivě začínala hrou za jednoho z vojáků, kteří dostali za úkol prozkoumat planetu. Jak už tak, při eticky rozporuplných strategických rozhodnutích bývá, vojáci se dozvěděli jen to, že na planetě je agresivní forma života a že mají od pohledu střílet na vše, co se pohne.

Při prvních krůčcích v akci, viděné z pohledu třetí osoby ala Gears of War, vám zdejší divoká flora i fauna dává co proto. V místní neprostupné džungli žije celá řada nebezpečných predátorů, od menších stádeček masožravých ještěrek, až po tuhé kousky, které vydrží několik dávek z připraveného samopalu. Prvotní dojem ze hry je takový, že po vás jde skutečně naprosto všechno, včetně větších květin a hektická akce zakrývá omezené prostředí, které se skládá pouze z nevariabilního tunelu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Při likvidaci masožravých rostlin prezentující názorně předvedl, že účinky zbraní na různé nepřátele se liší. Zatímco základní samopal květinám příliš nevadil, plamenomet z nich nadělal černý popel během zlomku vteřiny. Ze zbraní vypadal velice povedeně airstrike, který efektivně srovnal se zemí vše ve vašem zorném poli. Podezřele rychlé vyvolání airstriku, které trvalo něco kolem dvou vteřin, koresponduje s arkádovějším nádechem celé hry.

Na rozdíl od většiny podobných akcí hra obsahuje i RPG systém, včetně zkušenostních bodů, které získáte s každým zabitým protivníkem. Za body posléze můžete vylepšovat stávající schopnosti nebo nakupovat nové. Jak velký dopad na hru RPG systém bude mít, ale bohužel z krátké ukázky nebylo jasné.

Kromě standardní pěšácké akce Avatar nabídne ve hře za vojáka i celou řadu dopravních prostředků, včetně supersilných obrněných mechů nebo futuristických vrtulníků. Ukázka končila soubojem s bossem, mimozemskou obří variací na nosorožce. Boss měl vepředu příliš silnou kůži a byl tak efektivně zranitelný pouze zezadu, což je klišé, nad kterým se dá jen zívnout.

Druhou polovinu hry si projdete v kůži jednoho z utlačovaných domorodců, která se stylem radikálně liší od hry za lidského vojáka. V ukázce jsme mohli vidět, že se hra v této části soustředí především na stealth prvky a souboje zblízka. Celkově hraní za vysokého Naviho (název obyvatelů Pandory) působila jako variace na Bloodrayne, jen bez krve. Zato s občasným použitím třímetrových šípů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na konci GC prezentace jsme byli upozorněni, že něco mnohem zajímavějšího uvidí novináři, kteří se stihli objednat na vyzkoušení na vlastní ruce, které probíhalo o místnost vedle. Jelikož jsem na seznamu nechyběl, přečkal jsem další patnáctiminutové zdržení s šálkem kávy, kterou Ubisoft uklidňoval rozladěné novináře, a vydal jsem se vstříc nečekaným zážitkům.

Předstírajíc nadšení jsem se přesunul k velké televizi a vzal do ruky ovladač od Xboxu 360. K mému překvapení vypadal obraz podivně rozplizle a rozdvojeně. Až když mi PR přinesl brýle, začalo všechno dávat smysl. To, co následovalo, se nedá popsat jinak, než jako holé nadšení. Já i zahraniční kolegové jsme rázem zapomněli na dotazy ke hře a začali jsme se jeden přes druhého vyptávat, co to je, jak to funguje a jak to, že jsme nic takového ještě nikdy neviděli. Abych vám zážitek lépe zprostředkoval, vzpomeňte si na některý z filmů, který byl vytvořen přímo pro iMax. Ten samý zážitek, kdy objekty vidíte nejen ve větší hloubce, ale doslova proplouvají mezi vámi, teď můžete zažít i ve hře a doslova tak do ní vstoupit. Prezentovaná technologie 3D zobrazení byla světelné roky vzdálená od brýlí NVIDIA 3D Vision, které výrobce grafických karet v současné době snaží protlačit na trh.

Podobnost vizuálního vjemu s kinem iMax není náhodná, jak jsem byl informován, využívá hra podobnou technologii. Je tu ale jeden podstatný háček. Pokud si budete chtít hru užít ve 3D, budete k tomu potřebovat speciální televizi. Ochotný a informacemi překypující PR bohužel při otázce, kolik podobné televize stojí a jestli jsou v tom či onom regionu k sehnání, jen pokrčil rameny. Laciná záležitost to ale pravděpodobně nebude a tak je skutečné 3D zobrazení her zatím stále hudbou budoucnosti. Avatar je totiž jediná hra, která tuto technologii podporuje. Viděl jsem budoucnost hraní videoher? Pevně doufám, že ano.

Po rozkoukání jsem si mohl zahrát stejný level, který mi byl předtím prezentován ve vedlejší místnosti, a samotná hratelnost příliš velký dojem neudělala. Hraní za kostnatého vetřelce se navíc proměnilo v nepříjemnou grafickou škubanici. Na druhou stranu hra vypadala, až na zmíněné problémy s frameratem téměř hotová. Vývojáři tak mají do prosince, kdy hra vychází, spoustu času poladit všechny mouchy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Zajímavým zpestřením byla o několik metrů dále položená verze pro Nintendo Wii. V té sice nemůžete hrát za vojáka, ale má něco neméně zajímavého – kooperativní multiplayer na jedné konzoli. Jeho provedení na první pohled vypadalo dost nešťastně. Při připojení druhého hráče se ve hře prostě objeví druhá postava, přičemž kamera se nezmění a stále se soustředí jen na prvního hráče. Správná vzdálenost a automatické úhly kamery však zabíraly drtivou většinu času oba hráče a umožňovaly tak bezproblémové hraní. Ač se to nezdá, kooperativní multiplayer se působil jako nesmírně cenná přidaná hodnota, se kterou se dá hodně vyblbnout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Povedeně se jevilo i grafické zpracování, které velmi blížilo ke svému next-gen bratranci. Pro úplnost uvedu, že se chystají celkem tři verze hry. Next-gen, s podporou 3D zobrazení, pro Xbox 360, PS3 a PC; Wii verze, která vyjde s upraveným ovládáním i na PSP a do třetice všeho dobrého verze pro Nintendo DS, která bude orientována na mladší hráče.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky...



Jiří Škrampal
autorovi je 25 let, studuje na katedře systémové analýzy VŠE, psal pro PlayOn, OXM a několik herních webů; z žánrů preferuje především bojovky, japonská RPG a FPS, nepohrdne ani kvalitními závody či MMORPG

 
 
Jiří Škrampal
Smarty.cz

Nejnovější články