Guild Wars 2 jsme se na Games.cz věnovali naposledy v rozsáhlé zářijové recenzi, a proto jsme se rozhodli zhodnotit, co nám hra nabízí po dosažení maximálního 80. levelu. Řada hráčů na své virtuální hřiště nedá dopustit ani po intenzivním několikaměsíčním maratónu, ale existují samozřejmě i tací, kteří jsou s konceptem tzv. „endgame“ v podání vývojářského studia ArenaNet značně nespokojeni. Já se nyní pokusím přispět do nekonečné debaty vlastním názorem a ostatní si to mohou rozdat pěkně natvrdo v diskusní aréně pod článkem.
Každému co jeho jest
Nyní je tedy nejvyšší čas, abych vás nechal nahlédnout do karet a zevrubně shrnul osobní dobrodružství ve hře, kterou Karel Vojtíšek označil za „nejzajímavější online titul na scéně“. Jedním z největších plusů Guild Wars 2 je bezpochyby velká dávka svobody rozhodování, čemu se během virtuálních dýchánků budete věnovat. Každá cesta k maximálnímu levelu tak vede jinými cestičkami a nasměruje hráče do dalších neprobádaných oblastí.
Já jsem na osmdesátce skončil se 36 % prozkoumaných lokací, do konce příběhové části mi chybělo 13 misí a kraftění jsem pouze lehce očuchal (Artificer - 92, Jeweler - 34). Také jsem se během levelování nestačil podívat do žádných skupinových dungeonů. Těch je ve hře od základu celkem osm a jejich počet autoři rozšířili speciálním instancovaným dungeonem Fractals of the Mists přímo v Lion’s Arch a dvěma eventovými dungeony, jež byly přístupné pouze v čase halloweenském, nebo vánočním.
Na osmdesátém levelu jsem si tedy mohl vybrat. Mohl jsem se prvoplánově začít nudit a hořekovat nad absencí starých známých raidů á la World of Warcraft, nebo se znovu a znovu nadšeně pouštět do nových dobrodružství, stejně jako jsem tak činil v době, kdy jsem byl s železnou pravidelností každou hodinu odměňován blaženým „dingnutím“. A zvolil jsem si druhou možnost, zvolil jsem si tebe, Pikachu, neboť koncepce Guild Wars 2 mi jako běžnému hráči vyhovuje podstatně více.
Z pohádky do pohádky
Vývojářům z ArenaNet se v případě Guild Wars 2 povedlo bravurně spojit „casual“ i „hardcore“ hráče a obě tyto skupiny s dosti odlišnými nároky utáhnout na stejný žvanec. Výsledkem je rozsáhlý herní svět, který nezačne nudit ani po dosažení maximálního levelu. Co na tom, že už patříte mezi veterány a máte křížem krážem prošlé všechny dungeony v Tyrii?
I v zářivé zbroji, ověnčeni zvučnými tituly, můžete vzít zpátečku do neprobádaných oblastí a pustit se do křížku s protivníky na levelu 10, 30 nebo třeba 50. Hra vám v takovém případě nemilosrdně srazí statistiky na úroveň dané lokace a zábava může pokračovat - třeba s přáteli, kteří se do akce buď zapojili mnohem později, nebo nemají tolik volného času.
Kdekdo by mohl namítnout, že lození po nižších oblastech není zrovna to pravé ořechové, ale loot se přizpůsobuje skutečnému levelu postavy a svobodný systém plnění úkolů, a především zábavné a všudypřítomné eventy fungují na jedničku a nenechají akci upadnout do stereotypu. Ve výsledku je pak vedlejší, že získávané zkušenosti nedoprovází postup na další úrovně.
Nejdůležitější je přeci zábava, kdy společně s desítkami ostatních hrdinů třeba eskortujete skupinu NPC temnými kaňony, cestou stihnete vykuchat slizkého bosse a nakonec si střihnete famózní obranu těžce zkoušeného vojenského tábora hluboko za nepřátelskou linií.
Adrenalin teče proudem i bez XP honičky - někdo si vystačí s karmou nebo nově přidanými laurely za denní/měsíční questy - a především pocit z dobře odvedené práce je k nezaplacení. Sveřepý dobrodruh odškrtává úspěšný den v zaprášeném deníčku a může jít na kutě. Nechá si zdát o dalších výpravách, neboť samotné prozkoumávání všech zákoutí Tyrie je potěchou pro každého příznivce pohádkové fantasy. Grafici a designéři se v Guild Wars 2 neskutečně vyřádili a naservírovali hráčům svět, kde by mnozí bez mrknutí oka strávili zbytek života.
Je libo zatuchlé kobky?
Pakliže preferujete pětičlenné výpravy, můžete se vyřádit ve zmiňovaných dungeonech. Ty jsou k dispozici ve dvou odlišných módech - příběhovém a průzkumném, kromě Fractals of the Mists v podobě instancované dřiny v malých lokacích pro skutečně sehranné skupinky hráčů, jež netoleruje sebemenší chybky. Příběhová část tvoří úvod pro průzkumný mód; například první dungeon se ve „story“ módu zpřístupní již na levelu 30, ale průzkumná část je určena až pro postavy o pět úrovní zkušenější. V „explorable“ módu lze navíc volit různé cesty a určovat si tak průchod dungeonem, kdy lze prozkoumat odlišné lokace.
S dungeony pak souvisí sbírání speciálních znaků (token), které slouží jako platidlo při nákupu exotických setů brnění a zbraní. Každá z kobek hráče po úspěšném splnění průzkumné části odměňuje určitým počtem tokenů, za které si následně pořídíte speciálně stylizovanou výbavičku.
Přestože jde o poměrně luxusní kousky, není jejich získání tak časově náročné jako v případě World of Warcraft. Při běžném hraní našetříte na speciální set za pár týdnů, a pokud by se vám nechtělo procházet stejný dungeon stále dokola, exotické věcičky zakoupíte i na aukci nebo si je sami vyrobíte, i když budou vypadat samozřejmě trochu jinak.
Možností je zkrátka celá řada a hráč tak opět zvolí takový herní styl, jaký mu nejvíce vyhovuje. Chcete snad pořídit exotickou výbavu za karmu? Máte možnost, jen se připravte na nemalou investici. Obecně však platí, že oranžová exotická výbava je jako druhá nejlepší přístupná běžným hráčům a není problém jí získat. Ovšem fialová legendární, to už je pohádka pro tvrdé herní jádro. Z potvor ani truhel nevypadne, ale můžete ji pořídit na aukci, nebo si ji sami vyrobit ve speciální kovárně v Lion’s Arch (The Mystic Forge). Takřka nekonečná lopota, kterou většina běžných hráčů přenechá zapáleným jedincům, jež v Guild Wars 2 tráví většinu času.
Stále je co dělat
Nyní bych mohl pokračovat nápaditými příběhovými misemi, jež hráče provází napříč celým dobrodružstvím a na základě klíčových rozhodnutí nabízí odlišný obsah. Ano, i příběhem si můžete projít pěkně dodatečně, pokud jste se k němu během překotného levelování nedostali, a skutečně stojí za námahu. Veškeré snažení pak uzavře velkolepé finále v dungeonu The Ruined City of Arah vprostřed zamořeného Cursed Shore. O příběhu se však rozpovídal již Karel v recenzi, a tak ho nebudu dále rozvádět.
Již na začátku jsem zmínil řemesla, které jsem v rámci levelování zkouknul jenom z rychlíku a hráčům, kteří si budou chtít sami vyrobit exotickou či legendární výbavičku, rozhodně přijdou vhod. Craft se zde točí kolem zábavného objevování možných kombinací jednotlivých ingrediencí či polotovarů, ale řada hráčů nejspíše sáhne po návodu jak řemesla nejrychleji vylevelovat, kterých je na internetu více než dost. I tradiční šmelení na aukci má své kouzlo, a pokud si zvolíte dobré povolání a věnujete dostatek času průzkumu nabídky a poptávky, můžete s trochou štěstí vydělat na vybraných produktech slušný balík.
Jako PvP analfabet si zde netroufám rozebírat možnosti World vs. World a soubojů v arénách, ale i přesto je nabídka Guild Wars 2 skutečně velice štědrá s ohledem na skutečnost, že jde o titul bez měsíčních poplatků. Politika ArenaNet navíc po zkušenostech s Guild Wars slibuje tučné expanze, za které si sice zaplatíme, ale o to více nám nabídnou. Předpokládám, že v nich nebudou chybět nové světy, profese, rasy - osobně se přimlouvám za hratelné Hyleky - a řada dalších novinek, na které si však budeme muset ještě počkat.
Ostatně, zatím si vystačíme s bezplatnými updaty, jimiž nás autoři bombardují již od vydání. Nový rok jsme před pár dny odstartovali s Flame and Frost: Prelude a co nás letos ještě čeká, se dozvíte v novinkovém videu. Nashle v Tyrii!