Autor: Frix Publikováno: 21.září 2002 |
![]() ![]() ![]() Západní mocnosti nakonec dostaly rozum a válka spěla ke konci. Problém je však v tom že jistý baron Nikolaj Alexandrovič Ugenberg (lepší jméno autory opravdu napadnout nemohlo) krvavě potlačil bolševickou revoluci, spojil se s Mongolskem a vzniklo tak překvapivě Rusko-mongolské impérium, které už mnoho let bojuje se západními státy. Už jen samotná idea války trvající přesně padesát let je dost zajímavá, takže by se z ní dalo i dost vytěžit. Samozřejmě se nelze spokojit s tím, že by se ve válce hrálo za šedivou postavu beze jména, takže náš poručík se jmenuje James Anderson a stojí, jak jinak, na straně dobra prezentovaného Spojenci. Zákopová válka ![]() V praxi to znamená, že ve vzdálenosti několika málo set metrů proti sobě byly dva zákopy a čas od času se strhla řež. Výsledkem byla kvanta mrtvých a zcela nulový postup. Pro zajímavost - bitva u Verdunu takto trvala kolem jednoho roku a zemřelo jenom na tomto jednom bojišti přibližně milión vojáků. První okamžiky dema Dost úděsná představa, ne? Ale proč vás zahlcuji dějepisnými fakty - autoři nechali padesát let poté mnoho věcí v původní podobě a mj. se to týká i zákopové taktiky. Hned na začátku, poté co se vyhrabete z depresivních kasáren (které jsou víceméně zbořeništěm) jste v zákopu obehnaném ostnatým drátem, na nebi přelétávají helikoptéry a není chvíle, kdy byste výbuch neslyšeli nebo něco neexplodovalo přímo vedle vás. A nejde jen o neškodné animace, pokud se moc loudáte, snadno vám šrapnel urve hlavu. ![]() ![]() ![]() Po chvíli vám dojde, že nebude jen tak zákop opustit - kolem číhají docela ostražití snipeři a, jak jinak, je právě na vás abyste je odstraňovali. Pokud zrovna bojujete po boku dalších vojáků, nemusíte se o boj na blízko tolik starat, obě AI jsou zhruba stejně schopné, ale Spojenců bývá naštěstí přesila. Horší to už je, když se nepřátelům povede naskákat do vašeho vlastního zákopu. Nezbývá, než využívat různých postranních výklenků a rychlými útoky ze zálohy se snažit dosáhnout svého. Bojový arzenál ![]() Trochu mě ale zarazila absence klasického 'efektu zásahu střelnou zbraní', který bych v jinak poměrně realisticky pojaté hře čekal. Jinými slovy, i když do někoho kropíte z pár metrů rotačákem, může na vás v pohodě mířit a střílet. Náplň misí Mise v Iron Storm jsou v poměrně dobré rovnováze zaměřené buď na klasické kosení nepřátel, nebo na úkoly trochu taktičtějšího ražení. A ty nás budou zajímat a bavit nesporně více. Pomalé plížení kolem kopečků k bunkru, do kterého se musíte tiše vloupat a pozabíjet osádku, nebo manévrování nepřátelským městem je to, co by mělo udržet vaši pozornost. ![]() ![]() ![]() Ve střehu však stejně musíte být pořád, protože Iron Storm zcela postrádá něco jako zobrazení úkolů. Vaším jediným vodítkem je občasné radiové spojení s velitelem a jde tak o docela velkou sázku do loterie. Buď se povede vychytat zprávy tak, že člověk nebude muset tápat nebo naopak skončíme na kompletně vystříleném bojišti, nevěda co dál. Uvidíme, jak si s tím autoři poradí. Multiplayer Kromě singleplayer kampaně, která vás dostane z předních linií až do německého Reichstagu, vás čeká i multiplayer, který jde nakousnout již nyní. Výběr modů je klasický, žádné zázraky nečekejte - Deathmach, Team Deathmatch a Capture The Flag. Právě CTF se zatím jeví jako to pravé ořechové. Mapy vypadají buď jako rozbombardovaná bojiště s pár bunkry, nebo neméně zničená města. Zbraně se lehce liší pro každou stranu, ale není žádný problém o ně obrat mrtvého nepřítele. ![]() Pár podivností Co mě trochu naštvalo, byla AI. Pokud bojují vaší souputníci s nepřáteli, jde všechno jako po másle a bitva vypadá přirozeně. Ale když jsem se pustil do boje se snipery, nestačil jsem se divit. Nejen, že mají o vaší pozici neustálý přehled při jakékoliv zvolené obtížnosti, ale pálí takřka neomylně a nikdy jim nedojde střelivo. Stejně tak mi přijde divné, když je pěšák schopný mě ustřílet rotačákem z druhého konce mapy, kam já dostřelím stěží sniperkou. Na druhou stranu po vás třeba v zákopu jdou nepřátelé velmi přesvědčivě a pokud nevyužijete kouzla jménem nášlapné miny, není skoro možnost je setřást. Souvisí s tím také naprostí nedostatek úkrytů, který je ale logický - všechno je prostě rozbombardované na kusy. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů O technickém zpracování se dá říct, že naplnilo očekávání. Engine si vyvinuli sami 4X Studios a nedosahuje sice kvalit posledních verzí Q3 nebo UT enginů, ale svoji úlohu plní podle potřeby. Snad jen animace postav mi přišly hodně křečovité a nepřirozené. Na druhou stranu, hardwarové nároky jsou minimální a nadprůměrné sestavě není problém hru plynule provozovat v rozlišení 1280x1024x32 i vyšším. Hudby jsme se zatím nedočkali, zvuky působí příjemným, ale nijak výjimečným dojmem. Plná verze už na podzim ![]() Hra Iron Storm vyjde na přelomu října a listopadu v české verzi díky společnosti CD Projekt (detaily). Stáhněte si: Demo (150 MB, alternativní mirror), Trailer #1 (2,5 MB), Trailer #2 (5 MB), Video (5,5 MB) Související články: Novinky |
Frix připravil: jd |