Imperium Galactica III - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Imperium Galactica III - první dojmy

11. 7. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vesmír je pro lidský druh lákadlem od nepaměti a proto také vzniká spousta vesmírných strategií, z nichž zatím poslední se jmenuje Imperium Galactica III: Genesis. Jak na nás zapůsobilo hratelné demo?

Autor: Wilberforce
Publikováno: 11.července 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Vesmír je pro lidský druh lákadlem od nepaměti. Již před mnoha tisíci lety upírali lidé své oči k nebi, ačkoliv zdaleka neznali všechna tajemství své vlastní planety. Jak postupně svoji planetu poznávali, nebesa je lákala stále více. Vše vyvrcholilo zběsilou soutěží bývalých SSSR a (nebývalých) USA ve druhé polovině dvacátého století. S příchodem počítačů se bádání a dobývání velmi zjednodušilo a bez nadsázky bychom je mohli nazývat nositeli vesmírného věku.

 Jak to vlastně začalo
A jak už to bývá, lidé touží více po zábavě než po práci, a tak se začaly vyvíjet počítačové hry. Hned ty první se vesmírem zabývaly. Ve strategiích se urodilo hned několik skvostů, které jsou pro mne dodnes nedotknutelné, co se hratelnosti a zábavy týče. To byly hlavně tituly Master of Orion a Master of Orion 2, a v neposlední řadě také Imperium Galactica. Právě posledně zmíněná hra s MOO2 velmi bojovala o svoji popularitu.

Těžko říci, která z her uspěla více, ale jedno je jisté - obě si našly své místo pod sluncem a získaly srdce mnoha hráčů, kteří jim dohromady zasvětili určitě miliony hodin hraní. Proto mi přijde naprosto logické, že se na trhu na jaře roku 2000 objevila druhá část Imperium Galactica (recenze). Ta, podléhaje přísně logickému kalkulu svých tvůrců, nepřinesla tolik nového a byla spíše takovou “nastavovanou kaší”, což se projevilo hlavně v herním systému. Dostala sice nový grafický kabát, ale řekněme si na rovinu, to je na druhé pokračování trochu málo. Proto také nedosáhla takové popularity jako část první. Nyní se chystá část třetí a my se můžeme podívat, co by měla přinést.

 Technické problémy?
Velmi nedávno daly prakticky všechny významější herní servery k dispozici hratelnou demoverzi Imperium Galactica III: Genesis (dále IG3), která však s sebou přinesla některé problémy. První demo bylo uveřejněno na maďarských stránkách Hardwired, avšak mnohým vesmíruchtivým hráčům nefungovalo. Na oficiálním webu IG3 vyšla novinka, která vše vysvětlila - první uveřejněné demo, které se záhy velmi rychle rozšířilo po internetu, nebylo určeno k veřejnému publikování a bylo naprogramováno, aby demonstrovalo hlavně kvality nově uvedené grafické karty kanadské firmy Matrox. Horká novinka Parhelia512 měla právě na této demoverzi ukázat své dovednosti, hlavně co se kvality obrazu týče. Ovšem ostatní grafické akcelerátory si s ní mnohdy nedokázaly poradit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dle oficiálního vyjádření se nyní pracuje na nové demoverzi, která by tyto problémy měla vyřešit. I proto dosud na stránkách hry odkaz na download dema nenajdete, ale zároveň se dočtete, že CDV se k problému staví tak, že když už vznikl, proč ho nevyužít a apeluje na hráče, aby se s vývojáři o případné technické problémy podělili. Současně s tím je k dispozici PDFkový manuál, kde je stručně popsáno ovládání atd.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Avšak i přes deklarované potíže s funkčností jsem s touto verzí dema neměl jediný problém. Na obou sestavách, které jsem testoval, chodilo bez problémů. Na Athlonu 2000+ spolu s Ati Radeon 8500 byla hra v nejvyšších detailech absolutně plynulá, obraz nádherný. Na slabším Celeronu 850 a GeForce2 MX400 byla hra sice o poznání pomalejší, nicméně ani zde se technické problémy nevyskytly. Potud, můžeme-li podle dvou vzorků soudit, nemají ani karty od Ati ani nVidie žádné problémy. Při pročítání různých diskusních fór jsem narazil na mnoho příspěvků, které popisovaly problémy hlavně se staršími grafickými kartami, ale také třeba s čipy Kyro2 apod. Pokud vám tedy demo nefunguje, vyčkejte, během krátké doby by se mělo objevit oficiální, odladěné a plně funkční.

 Novinky ve třetím dílu
Sami tvůrci nazývají IG3 realtimovou hardcore strategií. To samo o sobě je jasné skoro všem, kdo již měli s nějakým předchozím dílem série IG tu čest. Ovšem v dnešní době je potřeba přidat něco navíc, samotná podstata RTS byla již naplněna a vcelku těžko se rozšiřuje. Herní designéři se v tomto případě vydali poměrně módní cestou, která byla třeba použita u Warcraft III, tedy přidat ke hře hutný příběh, který hráče vtáhne a také hru více diferencovat. Hlavní přednosti IG3 by měly spočívat právě v odlišném přístupu k rozlišení jednotlivých národů a ras, které bylo ve většině her doteď spíše grafické a tak trochu pro formu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vězte tedy, že se máte setkat s šesti rasami, které budou mít kompletně odlišnou umělou inteligenci, což by do hry mělo vnést velké osvěžení. Jak jsem již předeslal, velkou roli bude v IG3 hrát příběh a kampaně, které nás provedou stovkou planet ve dvaceti solárních systémech, což není málo. Autoři také slibují šest paralelních příběhových linií, které se snad budou prolínat a vyvíjet podle vašeho konání. To všechno zní velmi zajímavě, avšak v demu (pochopitelně) žádnou z těchto vlastností neozkoušíte. Nezbývá proto než počkat na plnou verzi.

 Systém kontroly zdrojů
Další silnou devizou IG3 má být (tradičně) velmi podrobný systém kontroly zdrojů (jak lidských, přírodních, či vojenských) který vám umožní plně a do posledního detailu vládnout a rozhodovat o všem dění. Jako obvykle zde nalezneme veliké množství vesmírných plavidel, která jsou vysoce konfigurovatelná. Není problém lodě ověsit libovolnou zbraňovou výbavou, včetně motorů, štítů atd. Fantazii se meze nekladou, takže můžete stavět pomalé lodě se slabými motory, ale zato s vysoce výkonnými zbraněmi a štíty, nebo naopak rychlé, mobilní, avšak lehčeji vyzbrojené komanda vesmírných lodiček.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

I kolonizace planet by měla doznat určitých změn - každá obsazná planeta by podle svého charakteru a vašich záměrů měla plnit jednu funkci. Na jedné planetě tak třeba nebude možné těžit suroviny a zároveň zde mít vědecké laboratoře, nebo doky pro stavbu vesmírných lodí. Nicméně i zde budou určitě různé možnosti, jak planety osídlovat. Z toho všeho vypadá, že půjde o opravdouvou pecku, která by neměla nechat žádného vyznavače vesmírných a budovatelských RTS v klidu.

 Grafika je všechno
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na první pohled je pilířem IG3 zpracování vesmírných soubojů. Právě to je v demu předvedeno beze zbytku. Verze, která je k dispozici, obsahuje jednu misi, ve které máte za úkol zničit jednu nepřátelskou stanici na asteroidu a zároveň zneškodnit jednotky, které ji brání. V momentě, kdy jsem hru pustil, jsem naprosto ignoroval všechna hlášení posádek a pouze jsem se kochal zpracováním prostředí. V dnešní době, kdy jsme na mnohé zvyklí a nějaké grafické zpracování jen tak nikoho nerozhází, jsem byl doslova unešen. Barevnost, propracovanost a rozmanitost vesmíru je úžasná a také se tak v IG3 jeví. Jsem zvědav, pokud se mi někdy dostane do ruky Matrox Parhelia512 a budu mít možnost na této kartě IG3 odzkoušet, jestli se obraz ještě vylepší.

Neméně propracované jsou modely lodí, jak vlastních , tak nepřátelských. Vidět jsou jednotlivé části, hlavně laserů, dveře k dokům pro stíhačky a bombardéry, radarové věže a mnoho jiných detailů. Právě tyto detaily kladou velkou náročnost na hardware a na výše zmíněné slabší konfiguraci jsem musel provést drastické omezení grafických detailů. Nicméně pak jsem dospěl k rozhodnutí, že je lepší snížit rozlišení, než se připravit o úžasné představení propracovanosti prostoru.

 Detaily do hloubky
Zvětšit zdroj: tisková zpráva S postupujícím bojem, který probíhal ve star-trekovském duchu - plný výbojů laserů, svítivých fotonových torpéd, výsadků bombardérů a útoků na hlavní reaktory nepřátel - jsem zpozoroval, že lodě nesou znatelné známky opotřebení. Ve chvílích, kdy dočasně selhávaly štíty po zvláště vydařeném nepřítelově torpédu, dopadaly paprsky laserů přímo na plášť lodi, byly vidět jasné zásahy, které dokonce místy zanechávaly na vnějším pancíři zářivou stopu. Všechny tyto detaily si však moc neužijete, pokud budete chtít mít přehled nad celým bojištěm - nezbyde než odzoomovat a koukat na celé děj z patřičné vzdálenosti. To však s sebou nese zmenšení lodí na velikost mouchy a veškerý grafický detail je ten tam, o viditelnosti jednomístných bombardérů ani nemluvě.

Je jasné, že pokud si budete chtít IG3 řádně užít se vším, co nabízí, budete potřebovat kvalitní moderní vybavení. Na stránkách hry žádné vyjádření k tomuto problému zatím nenajdete, ale já osobně bych řekl, že doporučená konfigurace by se měla pohybovat někde kolem GF3, procesoru 1 Ghz a 256 MB RAM, což je dnes víceméně standardní herní vybavení. Pokud se stanete šťastnými majiteli Matroxu Parhelia512, budete mít pravděpodobně zážitky ještě větší a barevnější, ovšem otázka je, zda-li to za avizovanou cenu této karty stojí :)

 Kladné první dojmy
Avšak nejen grafikou živ je člověk (rozuměj počítačový hráč :)). A to zvláště dnes, kdy právě grafické zpracování samo o sobě není zárukou úspěchu, tak jak tomu možná v některých dobách bylo. To, s čím úspěch každé hry stojí a padá, je hratelnost. A ta, alespoň to tak vypadá, bude u IG3 na vysoké úrovni. Celou demo-misi jsem hrál několik hodin. Pravda, zkoumal jsem všechny možnosti boje, snažil jsem se odhalit detaily atd., ale stejně, takových misí by mělo snad být ve finální verzi požehnaně, což předpovídá dlouhou hrací dobu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Systém bojů je, jak se na vesmírnou hardcore strategii sluší a patří, velmi propracovaný. Můžete (a občas musíte) ovládat každou loď a její systémy - tedy nepříklad ručně upravovat konfigurace štítů, aktivovat některé energeticky náročné zbraně, na jejichž úkor je nutné na chvíli oslabit obranu, zapínat užití motorů. Každá loď může mít několik typů pohonu. Jeden má svoji sílu v manévrovatelnosti, druhý v rychlosti. Všechno toto si vyžaduje vaší neusálou pozornost - nejde lodím zadat cíle a jít na cigárko, to pak bitva většinou dopadá velmi špatně.

Lodě mají velkou výdrž a snesou mnoho zásahů. Proto je i zde propracovaný systém útoku na jednotlivé části všech vesmírných plavidel - dají se zaměřit hlavně laserů, navigační a komunikační systémy a hlavně hlavní reaktor lodi, který jí dává energii. Zajímavé je, že soubojová část je udělaná celkem realisticky. Pokud má nepřítel přesilu, je třeba začít využívat všech prostředků. Poschovával jsem lodě do houfu ateroidů a podnikal zákeřné krátké výpady. Takto jsem například postupně udolal nejtěžší protivníkův křižník. Všechny tyto detaily skýtají jistou záruku hratelnosti. Pokud budou i další části takto propracované, máme se na co těšit.

 Závěrem
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vlastní obrázek o IG3 jste si již nejspíše udělali sami. Myslím si, že pokud se všechny předpoklady vyplní, vyjde na konci léta skvělá hra, která zaujme mnoho, vesmírnému žánru věrných, hráčů a díky svým možnostem také přiláká hráče nové. Je jasné, že nejde o hru jednoduchou, k jejímu zvládnutí budete potřebovat nejednu hodinku strávenou u počítače. Ovšem během času, který vám učení zabere (třeba autoři do hry přidají nějaký tutorial) se budete moci kochat nádhernými pohledy do vesmíru na hvězdy, které ač jsou pouze počítačové, skýtají stejnou krásu jako ty, které máme možnost zahlédnout ze Země.

Stáhněte si: Demo (65 MB), Trailer (5 MB)
Související články: Imperium Galactica II recenze (5/2000), Novinky

 
Wilberforce
připravil: jd


 
 

Nejnovější články