Autor: Leon Publikováno: 24. srpna 2001 |
V posledních letech se stává stále rozšířenější názor o blízkém konci leteckých simulátorů. Ono na tom jistě něco je, protože tyto hry stojí buď za prd (a pak je nikdo nekupuje a nehraje) nebo jsou výborné, ale stejně je hraje jen skupinka hardcore hráčů a prodej také není nic moc. Přitom vyvinout kvalitní letecký simulátor není zrovna jednoduché - většinou je to otázka několika let, a to je třeba mít již některé zkušenosti do začátku. Ovšem i v dnešní době se stávají světlé výjimky. Tou je bezesporu Oleg Maddox, zakladatel firmy Maddox Games, který si asi před 3-4 roky umínil, že vytvoří špičkový letecký simulátor. Nejméně rok to již vypadá, že se mu cíl podaří splnit beze zbytku a jeho Il-2 Sturmovik bude něco dokonalého. A snad se bude i prodávat ...
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Východní fronta Východní fronta je v leteckých simulátorech (až na několik málo výjimek) naprosto ignorována. Je to určitě škoda, protože charakter tamní letecké války se velmi lišil od války nad Británií či Německem, stejně jako v Pacifiku (ovšem díkybohu za každý letecký simulátor z Tichomoří). Důraz letecké války na východě byl kladen na akce přímo na frontě - na podporu pozemních operací, napadání zásobovacích tras, ničení tanků apod. Vše se to ale točilo kolem situace na frontě, která byla pro ruská vojska podstatná a v některých okamžicích přímo životně důležitá. V sovětském letectvu proto nepotřebovali těžké bombardéry typu B-17, ale docela jiné letadlo. Frontový bitevní letoun s těžkou výzbrojí, slušným výkonem a dobrým pancéřováním schopný snést i velmi těžké poškození v boji. Právě takovým letounem byl legendární Il-2 Sturmovik, kterému se přezdívalo létající tank a u Němců si dokonce vysloužil přezdívku černá smrt. Il-2 Sturmovik se stal zkrátka na východní frontě symbolem letecké války, a tak není divu, že si ho Oleg Maddox vybral pro svůj letecký simulátor.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Co demo nabízí Včerejší vydání dema na tuto hru mě sice dost překvapilo, ale o to víc potěšilo. Celou noc jsem strávil hraním tohoto dema a následným psaním tohoto článku, ve kterém bych se s vámi rád podělil o první dojmy ze hraní. U dema je sice uváděno, že jde pouze o demo z betaverze hry a nereprezentuje tak finální verzi hry, ale já jsem nenašel ani jediný nedostatek, který bych mohl ve zpracování autorům vytknout. Již systém menu je pěkně propracovaný, nápaditý a přehledný, hned poznáte, co v demu nejde, nic nepadá atd. Překvapen jsem tím ale nebyl, protože Oleg Maddox je za těch pár let znám tím, že si potrpí na maličkostech a je nesmírný puntičkář. A to je jen dobře.
Demo umožňuje zalétat si ve třech letadlech - v ruském bitevním IL-2 M2, německé stíhačce Bf-109 G-2 a americké stíhačce v sovětských barvách P-39 N-1 Airacobra, která byla do Ruska masově dodávána v rámci Smlouvy o půjčce a pronájmu (Lend & Lease). Ve vzduchu se setkáte s dalšími letadly - Ju-87 D-3, Ju-88 A-4, FW-189 A-2, I-16 Typ 24, Li-2 a Jak-1B. Tyto jsou pouze v demu, ve finální verzi hry jich bude několikanásobně víc, což je opravdu ohromující. Stejně tak se dají nazvat počty typů pozemního vojska a vozidel, které se pod vámi budou míhat a na které budete nezřídka útočit. V tomto směru nemá hra opravdu konkurenci. K otestování máte k dispozici jednu mapu v okolí Smolenska, kdy vám rozměry bojiště 200x300 km dávají dost prostoru nejen pro těch několik misí v demu, ale také pro vytváření si vlastních v již funkčním rychlém editoru misí. V neposlední řadě se dá hrát demo i síťově, ať již po LAN či inetu, přičemž utkat se mohou až 4 hráči (ve finální verzi hry až 32) v dogfightu.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Nádherná grafika Po spuštění každé hry se v první řadě vrhnu na nastavení hry a nejinak tomu bylo i tentokrát. Grafiku jsem nastavil na 1024x768, všechny detaily dal na max, zběžně okoukl, jestli hra ihned správně reaguje na můj joystick Microsoft SideWinder Precision 2, zjistil, že ano, a pak v napětí očekával, jak se hra bude na mém počítači hýbat (Athlon 1,2 GHz, 512 MB RAM, GeForce 2 MX). S uspokojením jsem konstatoval, že to běhá naprosto plynule, což ale asi nebude případ vás všech.
Grafika vám ale ihned vyrazí dech. Tak propracovaná letadla jsem v leteckém simulátoru nikdy neviděl, pozemní jednotky jsou jen o něco méně detailní, okolní grafika je skoro fotorealistická (ovšem není nafocená), vizuální efekty opravdu na úrovni. Nastartujete motor a ihned se vám z výfuků vyvalí černý dým, který ustane až po chvíli. Velmi pěkně jsou zpracované mraky a kapitolou samo o sobě jsou pak zášlehy z kulometů a kanónů při střelbě, které můžete vidět na okolních obrázcích. Abych se přiznal - dlouhou dobu jsem létal jen tak naprázdno a típal obrázky zášlehů z kulometů. Je to opravdu efektní, netroufám si tvrdit, jak moc realistické. V grafice prostě Il-2 exceluje.
Ještě se vrátím k té náročnosti na výkon počítače. Opravdu těžko mohu na svém počítači měřit plynulost hry, protože na něm (zatím) běží plynule vše. Přesto si troufám odhadnout, že autory udávaná doporučená konfigurace PIII 600, 256 MB RAM a 32 MB grafická karta bude v praxi spíše minimální a pro opravdový zážitek ze hry budete potřebovat asi 1 GHz procesor.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Letový model a poškození Velice podstatný pro každý letecký simulátor je jeho letový model. Nemyslím si, že bych byl nějaký virtuálně-letecký bažant, ale že mně bude zpočátku dělat problém vůbec udržet letadlo ve vzduchu, to jsem nečekal. Překvapilo mě to natolik, že jsem opět raději odlétl někam stranou dění a tam se učil, co všechno si s letadlem mohu dovolit. Brzy jsem zjistil velké rozdíly mezi zmíněnými letadly, ale stejně tak jsem se utvrzoval v tom, že létání je v Il-2 Sturmovik velmi realistické (možná slabé přirovnání). Některé manévry a jejich kombinace, které si v jiných simulátorech dovolíte bez nejmenších problémů, tady prostě vedou ke ztrátě kontroly nad letadlem, pádem do vývrtky a nakonec i nekontrolovaným pádem na zem. Naštěstí se dá zvolit obtížnost a často si můžete pomoci i autopilotem, který se mi zdál na první pohled velmi inteligentní.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Když jsem se jakž takž sžil s letadlem, pustil jsem se do samotných bojů. A hle, opět jsem dostával na prdel. Takový útok v P-39 na svaz Ju-88 bych čekal jako procházku růžovým sadem, ale zase jsem se mýlil (příjemně). Sestřelit bombardér z formace a přitom sám neinkasovat je opravdu zázrak. Přitom vizuálně vidíte (i slyšíte) všechny zásahy na vašem letounu, stejně tak vidíte odletující kusy z ostatních zasažených letadel. Pokud je již poškození fatální, může se stát, že letadlo buď vybuchne hned ve vzduchu, nebo se poroučí k zemi s prošpikovaným torzem bez křídel, směrovek, křidélek apod. Několikrát jsem zkoušel přistání na břicho, bohužel ani jednou se mi to nepodařilo, ale tím nechci tvrdit, že to nejde. Prostě se mi to nepovedlo. Vyskočit z letadla ale samozřejmě lze. Zajímavostí a určitým zpestřením je možnost obsadit roli zadního střelce, který má přece jen jiné úkoly, často se i nudí, ale život posádky závisí často jen jeho schopnostech. Když jsem se již zmínil o tom nudění - přelety lze tradičně urychlit (až 8x), k dispozici je také nezbytná mapa.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Detaily na každém kroku Čím déle jsem demo hrál, tím jsem objevoval více detailů, které na první pohled možná přehlédnete. V menu si například můžete detailně prohlédnout letadla s vyčerpávajícími údaji, ale stejně tak jsou tam i vozidla, tanky atd. Všechno pěkně zpracováno a názorně ukázáno. Příjemná je také možnost uložit si průběh letu a pak si ho přehrávat. V demu jsou již některé lety uložené a doporučuji je shlédnout. Navíc to není jen statický pohled, ale můžete si volit i vlastní aktuální pohled na akci atd. Další plus. Stejně tak si všimněte, že všechna letadla mají své originální označení, znaky stíhacích skupin a další originální znaky (mimochodem, kamufláže letadel se budou ve hře měnit s ročními obdobími). Pokud jste odborník přes historii, pak ve hře není problém narazit na letadlo nějakého toho slavného esa. Nemusí jít přitom jen o stíhací eso - takový Hans-Ulrich Rudel na Ju-87 byl skutečnou pohromou pro sovětské tanky a samotný Stalin vypsal na jeho sestřelení mimořádnou odměnu. O detailech hry bych mohl mluvit ještě dlouho, ale uvedu již jen jeden příklad, který nastínil sám Oleg v jednom rozhovoru. Jak víte, čas od času se stává, že se zasekne kulomet či kanón. Většina programátorů by to vyřešila lehce tak, že by nastavili určitou pravděpodobnost na tuto situaci, pro všechna letadla stejná. Ne tak Oleg. Ten je takový puntičkář, že poslal své spolupracovníky pátrat do archívu s tím, že chce vědět, jaká letadla s tím měla větší problémy, v kterém ročním období a v jakých situacích se to projevovalo atd. Zjistili tak například, že u P-39 se zbraně často zasekávali v zimě, ve velkém chladu a ve větší výšce, speciálně pak při velkých přetíženích. Toto zjištění pak implementovali do hry. Takhle se prostě pracuje u Maddox Games. Důraz na maličkosti a detaily i za cenu již několikaletého zdržení hry. Výsledek však stojí za to a i toto vydané demo naznačuje, že k vydání hry již není daleko.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Je to zkrátka paráda Jak jste asi již z předchozích odstavců poznali, jsem demoverzí Il-2 Sturmovik opravdu nadšen a ve všech směrech splňuje to, co jsem od této hry očekával. Maximální realita je vidět ve všech směrech, zpracování je na vynikající úrovni, po grafické stránce to nemá chybu, s povděkem kvituji i zasazení na východní frontu, která v simulátorech mockrát nebyla, rozsah hry do všech směrů, obrovský letový park, a tak bych mohl pokračovat dál a dál a asi bych se i opakoval. To je ale zbytečné, protože stejně je jasné, že až hra (v listopadu?) vyjde, budeme mít v ruce nejlepší letecký simulátor všech dob. Nevím, co by se muselo stát, aby tomu tak nebylo. Každopádně vám, zájemcům o tuto hru, doporučuji mít připraven slušně našlapaný počítač, protože bez toho si hru prostě nevychutnáte. Bohužel i to patří k leteckým simulátorům, ale kvůli Il-2 Sturmovik se rozhodně vyplatí upgradovat.
zdroj:
tisková zpráva
Určitou zajímavostí jsou zvěsti o tom, že hra se nebude prodávat běžně v obchodech, ale bude ke koupi pouze na internetových stránkách Blue Byte. Hrají v tom prý roli určité marketingové cíle vydavatele. Mimochodem, víte, že to je první simulátor vydávaný Blue Byte?Pokud jste tak ještě neučinili, máte šanci stáhnout si demo Il-2 Sturmovik přímo z našeho serveru. Těch 100 MB za to stojí.
|