Autor:             Leon Publikováno:  24. srpna 2001 |  
 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      V         posledních letech se stává stále rozšířenější názor o blízkém konci leteckých         simulátorů. Ono na tom jistě něco je, protože tyto hry stojí buď za prd         (a pak je nikdo nekupuje a nehraje) nebo jsou výborné, ale stejně je hraje         jen skupinka hardcore hráčů a prodej také není nic moc. Přitom vyvinout         kvalitní letecký simulátor není zrovna jednoduché - většinou je to otázka         několika let, a to je třeba mít již některé zkušenosti do začátku. Ovšem         i v dnešní době se stávají světlé výjimky. Tou je bezesporu Oleg Maddox,         zakladatel firmy Maddox Games, který si asi před 3-4 roky umínil, že vytvoří         špičkový letecký simulátor. Nejméně rok to již vypadá, že se mu cíl podaří         splnit beze zbytku a jeho Il-2 Sturmovik bude něco dokonalého. A snad         se bude i prodávat ...
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
  Východní         fronta  Východní fronta je v leteckých simulátorech         (až na několik málo výjimek) naprosto ignorována. Je to určitě škoda,         protože charakter tamní letecké války se velmi lišil od války nad Británií         či Německem, stejně jako v Pacifiku (ovšem díkybohu za každý letecký simulátor         z Tichomoří). Důraz letecké války na východě byl kladen na akce přímo         na frontě - na podporu pozemních operací, napadání zásobovacích tras,         ničení tanků apod. Vše se to ale točilo kolem situace na frontě, která         byla pro ruská vojska podstatná a v některých okamžicích přímo životně         důležitá. V sovětském letectvu proto nepotřebovali těžké bombardéry typu         B-17, ale docela jiné letadlo. Frontový bitevní letoun s těžkou výzbrojí,         slušným výkonem a dobrým pancéřováním schopný snést i velmi těžké poškození         v boji. Právě takovým letounem byl legendární Il-2 Sturmovik, kterému         se přezdívalo létající tank a u Němců si dokonce vysloužil přezdívku černá         smrt. Il-2 Sturmovik se stal zkrátka na východní frontě symbolem letecké         války, a tak není divu, že si ho Oleg Maddox vybral pro svůj letecký simulátor.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
   Co         demo nabízí         Včerejší vydání dema na tuto hru mě sice dost překvapilo, ale o to víc         potěšilo. Celou noc jsem strávil hraním         tohoto dema a následným psaním tohoto článku, ve kterém bych se s vámi         rád podělil o první dojmy ze hraní. U dema je sice uváděno, že jde pouze         o demo z betaverze hry a nereprezentuje tak finální verzi hry, ale já         jsem nenašel ani jediný nedostatek, který bych mohl ve zpracování autorům         vytknout. Již systém menu je pěkně propracovaný, nápaditý a přehledný,         hned poznáte, co v demu nejde, nic nepadá atd. Překvapen jsem tím ale         nebyl, protože Oleg Maddox je za těch pár let znám tím, že si potrpí na         maličkostech a je nesmírný puntičkář. A to je jen dobře. 
          Demo umožňuje zalétat si ve třech letadlech - v ruském bitevním IL-2 M2,         německé stíhačce Bf-109 G-2 a americké stíhačce v sovětských barvách P-39         N-1 Airacobra, která byla do Ruska masově dodávána v rámci Smlouvy o půjčce         a pronájmu (Lend & Lease). Ve vzduchu se setkáte s dalšími letadly         - Ju-87 D-3, Ju-88 A-4, FW-189 A-2, I-16 Typ 24, Li-2 a Jak-1B. Tyto jsou         pouze v demu, ve finální verzi hry jich bude několikanásobně víc, což         je opravdu ohromující. Stejně tak se dají nazvat počty typů pozemního         vojska a vozidel, které se pod vámi budou míhat a na které budete nezřídka         útočit. V tomto směru nemá hra opravdu konkurenci. K otestování máte k         dispozici jednu mapu v okolí Smolenska, kdy vám rozměry bojiště 200x300         km dávají dost prostoru nejen pro těch několik misí v demu, ale také pro         vytváření si vlastních v již funkčním rychlém editoru misí. V neposlední         řadě se dá hrát demo i síťově, ať již po LAN či inetu, přičemž utkat se         mohou až 4 hráči (ve finální verzi hry až 32) v dogfightu.  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
        Nádherná         grafika         Po spuštění každé hry se v první řadě vrhnu na nastavení hry a nejinak         tomu bylo i tentokrát. Grafiku jsem nastavil na 1024x768, všechny detaily         dal na max, zběžně okoukl, jestli hra ihned správně reaguje na můj joystick         Microsoft SideWinder Precision 2, zjistil, že ano, a pak v napětí očekával,         jak se hra bude na mém počítači hýbat (Athlon 1,2 GHz, 512 MB RAM, GeForce         2 MX). S uspokojením jsem konstatoval, že to běhá naprosto plynule, což         ale asi nebude případ vás všech. 
          Grafika vám ale ihned vyrazí dech. Tak propracovaná letadla jsem v leteckém         simulátoru nikdy neviděl, pozemní jednotky jsou jen o něco méně detailní,         okolní grafika je skoro fotorealistická (ovšem není nafocená), vizuální         efekty opravdu na úrovni. Nastartujete motor a ihned se vám z výfuků vyvalí         černý dým, který ustane až po chvíli. Velmi pěkně jsou zpracované mraky         a kapitolou samo o sobě jsou pak zášlehy z kulometů a kanónů při střelbě,         které můžete vidět na okolních obrázcích. Abych se přiznal - dlouhou dobu         jsem létal jen tak naprázdno a típal obrázky zášlehů z kulometů. Je to         opravdu efektní, netroufám si tvrdit, jak moc realistické. V grafice prostě         Il-2 exceluje.
          Ještě se vrátím k té náročnosti na výkon počítače. Opravdu těžko mohu         na svém počítači měřit plynulost hry, protože na něm (zatím) běží plynule         vše. Přesto si troufám odhadnout, že autory udávaná doporučená konfigurace         PIII 600, 256 MB RAM a 32 MB grafická karta bude v praxi spíše minimální         a pro opravdový zážitek ze hry budete potřebovat asi 1 GHz procesor.
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
  Letový         model a poškození         Velice podstatný pro každý letecký simulátor je jeho letový model. Nemyslím         si, že bych byl nějaký virtuálně-letecký bažant, ale že mně bude zpočátku         dělat problém vůbec udržet letadlo ve vzduchu, to jsem nečekal. Překvapilo         mě to natolik, že jsem opět raději odlétl někam stranou dění a tam se         učil, co všechno si s letadlem mohu dovolit. Brzy jsem zjistil velké rozdíly         mezi zmíněnými letadly, ale stejně tak jsem se utvrzoval v tom, že létání         je v Il-2 Sturmovik velmi realistické (možná slabé přirovnání). Některé         manévry a jejich kombinace, které si v jiných simulátorech dovolíte bez         nejmenších problémů, tady prostě vedou ke ztrátě kontroly nad letadlem,         pádem do vývrtky a nakonec i nekontrolovaným pádem na zem. Naštěstí se         dá zvolit obtížnost a často si můžete pomoci i autopilotem, který se mi         zdál na první pohled velmi inteligentní.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
  Když jsem se jakž takž sžil s letadlem,         pustil jsem se do samotných bojů. A hle, opět jsem dostával na prdel.         Takový útok v P-39 na svaz Ju-88 bych čekal jako procházku růžovým sadem,         ale zase jsem se mýlil (příjemně). Sestřelit bombardér z formace a přitom         sám neinkasovat je opravdu zázrak. Přitom vizuálně vidíte (i slyšíte)         všechny zásahy na vašem letounu, stejně tak vidíte odletující kusy z ostatních         zasažených letadel. Pokud je již poškození fatální, může se stát, že letadlo         buď vybuchne hned ve vzduchu, nebo se poroučí k zemi s prošpikovaným torzem         bez křídel, směrovek, křidélek apod. Několikrát jsem zkoušel přistání         na břicho, bohužel ani jednou se mi to nepodařilo, ale tím nechci tvrdit,         že to nejde. Prostě se mi to nepovedlo. Vyskočit z letadla ale samozřejmě         lze. Zajímavostí a určitým zpestřením je možnost         obsadit roli zadního střelce, který má přece jen jiné úkoly, často se         i nudí, ale život posádky závisí často jen jeho schopnostech. Když jsem         se již zmínil o tom nudění - přelety lze tradičně urychlit (až 8x), k         dispozici je také nezbytná mapa. 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
  Detaily         na každém kroku         Čím déle jsem demo hrál, tím jsem objevoval více detailů, které na první         pohled možná přehlédnete. V menu si například můžete detailně prohlédnout         letadla s vyčerpávajícími údaji, ale stejně tak jsou tam i vozidla, tanky         atd. Všechno pěkně zpracováno a názorně ukázáno. Příjemná je také možnost         uložit si průběh letu a pak si ho přehrávat. V demu jsou již některé lety         uložené a doporučuji je shlédnout. Navíc to není jen statický pohled,         ale můžete si volit i vlastní aktuální pohled na akci atd. Další plus. Stejně tak si všimněte, že všechna letadla         mají své originální označení, znaky stíhacích skupin a další originální         znaky (mimochodem, kamufláže letadel se budou ve hře měnit s ročními obdobími).         Pokud jste odborník přes historii, pak ve hře není problém narazit na         letadlo nějakého toho slavného esa. Nemusí jít přitom jen o stíhací eso         - takový Hans-Ulrich Rudel na Ju-87 byl skutečnou pohromou pro sovětské         tanky a samotný Stalin vypsal na jeho sestřelení mimořádnou odměnu.  O detailech hry bych mohl mluvit ještě         dlouho, ale uvedu již jen jeden příklad, který nastínil sám Oleg v jednom         rozhovoru. Jak víte, čas od času se stává, že se zasekne kulomet či kanón.         Většina programátorů by to vyřešila lehce tak, že by nastavili určitou         pravděpodobnost na tuto situaci, pro všechna letadla stejná. Ne tak Oleg.         Ten je takový puntičkář, že poslal své spolupracovníky pátrat do archívu         s tím, že chce vědět, jaká letadla s tím měla větší problémy, v kterém         ročním období a v jakých situacích se to projevovalo atd. Zjistili tak         například, že u P-39 se zbraně často zasekávali v zimě, ve velkém chladu         a ve větší výšce, speciálně pak při velkých přetíženích. Toto zjištění         pak implementovali do hry.  Takhle se prostě pracuje u Maddox Games.         Důraz na maličkosti a detaily i za cenu již několikaletého zdržení hry.         Výsledek však stojí za to a i toto vydané demo naznačuje, že k vydání         hry již není daleko.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
        Je         to zkrátka paráda         Jak jste asi již z předchozích odstavců poznali, jsem demoverzí Il-2 Sturmovik         opravdu nadšen a ve všech směrech splňuje to, co jsem od této hry očekával.         Maximální realita je vidět ve všech směrech, zpracování je na vynikající         úrovni, po grafické stránce to nemá chybu, s povděkem kvituji i zasazení         na východní frontu, která v simulátorech mockrát nebyla, rozsah hry do         všech směrů, obrovský letový park, a tak bych mohl pokračovat dál a dál         a asi bych se i opakoval. To je ale zbytečné, protože stejně je jasné,         že až hra (v listopadu?) vyjde, budeme mít v ruce nejlepší letecký simulátor         všech dob. Nevím, co by se muselo stát, aby tomu tak nebylo. Každopádně         vám, zájemcům o tuto hru, doporučuji mít připraven slušně našlapaný počítač,         protože bez toho si hru prostě nevychutnáte. Bohužel i to patří k leteckým         simulátorům, ale kvůli Il-2 Sturmovik se rozhodně vyplatí upgradovat.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Určitou zajímavostí         jsou zvěsti o tom, že hra se nebude prodávat běžně v obchodech, ale bude         ke koupi pouze na internetových stránkách Blue Byte. Hrají v tom prý roli         určité marketingové cíle vydavatele. Mimochodem, víte, že to je první         simulátor vydávaný Blue Byte?Pokud jste         tak ještě neučinili, máte šanci stáhnout si demo Il-2 Sturmovik přímo         z našeho serveru. Těch 100 MB za to stojí. 
 
 
 
  |