zavřít

Highland Warriors - první dojmy

- Dojmy z hraní autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Měli jsme možnost vyzkoušet si novinářskou verzi nadcházející 3D real-time strategie Highland Warriors z prostředí středověkého Skotska a nyní se s vámi můžeme podělit o své zážitky z hraní.

Autor: Korgull
Publikováno: 13.prosince 2002


Měli jsme možnost vyzkoušet si novinářskou verzi historické 3D real-time strategie Highland Warriors od německého studia Data Becker a proto se nyní s vámi můžeme podělit o své zážitky z jejího hraní. Možná někteří z vás namítnou, že není třeba, když už jste si mohli stáhnout a vyzkoušet také veřejnou demoverzi hry, ale ta obsahovala pouze jednu misi z kampaně za Angličany, zatímco novinářská preview verze byla vybavena hned pěti misemi ze tří kampaní, přičemž bylo možné ovládat vojska Skotských klanů a Angličanů. Celkem se zde ukázaly tři ze čtyř herních národů.

Jelikož jsme toho o této hře, resp. o jejím zaměření již na našich stránkách napsali mnoho, nebudu zdržovat dalším rozebíráním příběhu. Jsou-li však mezi vámi čtenáři i tací, kteří o Highland Warriors slyší poprvé, dovolte mi odkázat je na archiv novinek nebo srpnový rozhovor se zástupci vývojového týmu.

 Ovládání a interface
V první řadě nutno podotknout, že ovládání hry je velice intuitivní a jednoduché, což je u každé hry vždy velkým kladem. Platí totiž (stejně jako v jiných RTS), že označení jednotky se provádí levým tlačítkem myši a pro dovedení této jednotky na místo určení se pak zmáčkne tlačítko pravé. Pokud se v chumlu různých vojáčků budete snažit vybrat jenom lučištníky, můžete na jednoho z nich dvakrát klepnout levým tlačítkem myší a označíte tak všechny.



Highland Warriors však mohou svým hráčům nabídnout jednu velice zajímavou věc, a to uspořádat si ikony na obrazovce dle vlastního gusta. Stačí pouze stisknout kombinaci kláves ALT+M, která vás přepne do zvláštního módu, a můžete si jednotlivé ikonky šoupat po obrazovce, jak budete chtít. Náročným stratégům tato vlastnost v mnoha jiných hrách jistě chybí. Dle mého názoru je však interface ve standardním podání už tak dobře vychytané.

V horní části obrazovky můžete sledovat pohyb zdrojů, tzn. dřeva, jídla, rudy, zlata, kamení, ale také celkový počet lidí náležejících vašemu klanu v poměru k počtu míst, která máte ještě k dispozici. V pravém dolním rohu je mapa s tlačítky, jimiž si určíte, co na mapě chcete vlastně vidět. Např. normální mapa vám ukáže všechno, vojenská pouze ty vojenské objekty a ještě je tu jedno tlačítko, které vám zobrazí zdroje surovin. A nakonec při levém okraji obrazu jsou umístěny ještě tři další ikony, které vás rozsvícením informují o tom, zda se náhodou některý z vašich lidí nelajdá, nebo naopak o tom, že některý z vašich venkovanů dospěl ve své profesi k pozici mistra.

 Mistři dělníci
A to je další vděčná vlastnost této hry. Pozice mistra. Každý z venkovanů, vykonávající po delší souvislou dobu nějakou profesi - dřevorubec, farmář, horník, apod. - může dospět do takové fáze, kdy na vás padne rozhodnutí, zda mu umožníte povýšení na mistra. Výhodu to má takovou, že mistr svého řemesla vykonává za stejný časový úsek více práce. To se určitě hodí, pokud ho v takové profesi hodláte udržet. Když byste totiž mistra dřevorubce převeleli na jinou práci, nebude vydávat takové výkony jako ostatní již zaběhlí dělníci v daném oboru.

Rozdíly mezi architekturou staveb čtyřech zúčastněných stran nejsou vesměs žádné. Každý klan však disponuje nějakou zvláštní budovou, kterou ty ostatní nemají. Příslušníci jednotlivých ras se liší barvou, stylem oblékání, zjevem a také vojenskými jednotkami.


Vesničané se "rodí" v hlavní budově města ("Town Center"). Když se takový vesničan z budovy vyvalí na vámi určené místo (jinak před budovou) a dokud mu nedáte příkaz, jakou činností se má zabývat, bude jen tak postávat, tudíž se rozsvítí jedna z kontrolek na levé straně obrazovky. Podle toho, jakých zdrojů se vám nedostává a také podle surovin v okolí zadáte človíčkovi práci. Můžete ho poslat rubat dříví, dobývat zlato, rudu nebo kámen, farmařit, lovit, hospodařit s dobytkem, anebo stavět další budovy.

 Budovy
V novinářském demu byla k dispozici asi většina civilních, hospodářských (mlýn, sklad, dobytčí farma) a průmyslových budov (pila, důl), a také několik typů vojenských (kasárna, stáj, zbrojnice, hlídkové věže atd.). Abyste mohli z domečků vyloudit více jednotek, musíte svému stavbařovi zadat vystavět dostatek obytných domů. Každé stavení vyžaduje určitou dávku různých zdrojů. Stejně tak každá jednotka. Některé tak například postavíte pouze za trochu dřeva, pro jiné je nutné nashromáždit i kamení, rudu nebo peníze, ale někdy také všechno dohromady, podobně jako ve Warcraftu.

U budov vojenských (a nejen u nich) navíc nemůžete i v případě, že oplýváte dostatečným množstvím všeho potřebného, postavit jaký barák se vám zrovna zamane, protože některé struktury navíc vyžadují přítomnost jiné stavby. Aby třeba mohla být postavena stáj, musíte mít nejen dostatek všech surovin, ale také musí být hotovy i kasárny.

 Vojenské jednotky
Při bližším pohledu na vojenské jednotky jednoho národa se nedá mluvit o velkém výběru. Postavíte-li však tyto jednotky všech národů vedle sebe, už je to o něčem jiném. Každý klan disponuje asi šesti až devíti různými typy (přičemž ne všechny byly v novinářské verzi hry představeny). Civilizovaní Angličané vedení králem Edwardem I. tak např. mají tři budovy schopné produkovat vojenské jednotky. Z kasáren můžete povolat palcátníky, šermíře či lučištníky. Ze stáje pak obrněnou jízdu.



V jakémsi vzdělávacím zařízení ještě poměrně draho pořídíte vlajkonoše, kteří ač neozbrojeni, dodávají mužstvu alespoň potřebnou kuráž do boje. Jednotky lze jednou upgradovat, čímž se zajistí jejich větší odolnost, popř. také větší dostřel, pokud jde o lučištníky. I k tomuto procesu je třeba dostatečného množství určitých zdrojů a není to množství zrovna malé.

 Odlišnosti klanů
Mystický klan MacKayů může využít schopností těchto válečných jednotek: válečníci se sekyrami, bojovníci vybavení velkým dvouručním mečem, rychle-běhající, avšak ne příliš odolní průzkumníci, lučištníci na koních, kopiníci na koních a v plné verzi hry by pak měli být také druidi a kouzelníci. Klan Cameronů je vybaven poněkud divočejšími válečníky s primitivnějšími zbraněmi v ruce, nicméně odhodlanými se do svého nepřítele zakousnout vší svou početnou silou. Jedinečnou bojovou jednotkou u všech klanů je také vůdce. Obvykle vyniká nějakou speciální schopností a jeho odolnost je vyšší, ale ne neomezená. Plná hra představí ještě jeden klan - MacDonaldy.

Náplní misí je zpravidla něco v tom smyslu jako - dobýt baštu nepřátelského klanu, zabít nepřátelského vůdce, zničit to a to, postavit to a to, anebo taky všechno dohromady, aniž byste naopak přišli o svého vůdce. Je proto třeba pečlivě zvážit jeho účast v těch kterých bojích. Své vojáky, pokud jste již nějaké nashromáždili, můžete nechat hlídat konkrétní budovy či oblasti, řadit je do pěti různých formací, přikázat jim nečinnost i v případě útoku, ale také je navést k agresivnímu postupu za každou cenu nebo striktně obrannému postoji. Každá z těchto voleb má pochopitelně svůj význam a její nesprávné využití je ihned patrné na ztrátách v boji. V tomto ohledu se nejspíš hra příliš neliší o dalších RTS.

 Grafika na úrovni
Na co jsou vývojáři ze Soft Enterprises jistě hrdí, je grafická stránka Highland Warriors, která je poháněna ATLAS enginem. Novinářská verze sice byla ještě ochuzena o některé efekty, které tvůrci chystají pro plnou verzi, a sem tam se vyskytlo pár drobných chybiček, nicméně i tak se dá mluvit o velice příjemném zážitku. Nejvíce mě asi zaujaly stíny, které na své okolí vrhaly všechny jednotky a objekty. Nešlo pouze o statickou šedou plochu, ale o skutečné pohybující se stíny.

Tvůrci hry celkem vydařeně roztančili celé 3D prostředí. Stromy se zmítají ve větru, po loukách běhají divocí králíci, stáda vysoké zvěře i zdivočelý dobytek, který dokáží vaše selky sehnat do stáda a přivést do vesnice, kde pak ubohá hovádka slouží jako užitečný zdroj potravy. Z určitých pohledů dokonce můžete v dálce obdivovat horské velikány.


další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Také zpracování postaviček a všech objektů je vcelku zdařilé. Navíc je hra vybavena velice volnou a velice schopně pojatou kamerou, která vás nechá vše sledovat jak z výšky (i když ne úplně izometrického pohledu), tak krásně zblízka, že svému nepříteli můžete vidět přímo do tváře. Stejně tak jako se můžete s kamerou vozit nahoru a dolu, jde to také do stran. Při všech těch detailech, efektech a plynulém otáčení kamery v této demoverzi je až z podivem, že hra nedělala nejmenší problémy ani v rozlišení 1024x768, a to na GeForce 2 MX 32MB (900MHz Athlon, 512MB RAM).

 Velké naděje
Podle mého názoru směřuje hra Highland Warriors tím správným směrem. Ačkoli její tvůrci vycházejí z historických událostí a snaží se o realistické pojetí, celkem nenásilně dokáží včlenit i prvky mystické fantasy. Určitě je na co se těšit. Tím spíš, když se navíc chystá také multiplayer (v této verzi nebyl obsažen) podporující až osm hráčů přes LAN či Gamespy Arcade a editor map.

Hra je lokalizována z němčiny a bude vydána ve čtyř jazykových mutacích - angličtině, němčině, holandštině a španělštině. Prvně se samozřejmě tedy dostane do rukou německých hráčů, kteří se na ni mohou těšit už v lednu. Ostatní státy Evropy bude následovat brzy poté a zřejmě v březnu se dočkají stratégové i v Americe.

Stáhněte si: Demo, Intro, Promo video
Související články: Rozhovor, Novinky

 
Korgull
připravil: jd


 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.