Guild Wars 2: Deník šampóna Karrulla #5
zdroj: tisková zpráva

Guild Wars 2: Deník šampóna Karrulla #5

26. 9. 2012 19:25 | Dojmy z hraní | autor: Karel Drda |

Stojím na vysoké zasněžené hoře a dívám se kolem sebe. Všude jen samý sníh, vichr bičuje moji tvář a já si říkám, že jsem měl radši zůstat doma. S mečem to umím, s kladivem také, ale ti noví nepřátelé? Jsou celí z kovu, místo rukou mají takové zvláštní pařáty, které se vám zakousnou do těla jako lžička do šlehačkového dortu. A mají stroje, které za ně bojují. Svět se zbláznil. Celý život jsem se motal kolem Divinity's Reach, ale že tak blízko od domova potkám něco takového? Lornarův průsmyk je místem, kde si každý sáhne na dno svých sil.

Karrull se pomalu a jistě stává ostříleným bojovníkem, kterému svět Guild Wars 2 přirostl k srdci. Všechno kolem něj bylo ještě před nedávnem nové, teď má pocit, že se stal součástí krásného i divokého světa Tyrie. Geografie jednotlivých území je prostě úžasná. Malebné nížiny s rybníky, jezery a lesy vystřídala pustá zimní krajina.

Příběh pro každého

Každé území v Guild Wars 2 má svůj charakteristický rys, je něčím zajímavé. Když na takovém místě hrdina narazí na nějaký opravdu dobře vymyšlený event, zůstanou mu pod kůží i adrenalinové zážitky z boje. Přechody mezi jednotlivými krajinami mají navíc přirozený ráz. Byť se téměř vždy prochází skrze teleport a musejí se načítat data, za branou není hned totálně odlišný svět.

Postupné a přirozené změny krajiny jsou v Guild Wars 2 férovým přístupem tvůrců k realitě ve hrách. Jasně, na jiném konci tohoto pomyslného žebříčku může být velké množství portálů, takže cestování po jejich označení není kdovíjak složité. Jenže o to tady vůbec nejde. Být součástí světa, který funguje, kde všechno (nebo alespoň téměř všechno) vypadá a působí jako ve skutečnosti, je neuvěřitelně podstatný efekt na hráčovo srdce. A tady, zdá se, funguje všechno téměř na celých sto procent.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Putování Karrulla navíc naplňuje tím, jak se díky perfektně propracovanému osobnímu příběhu stává součástí něčeho většího. Pravdou je, že právě osobní příběh v Guild Wars 2 je tím pravým ořechovým pro všechny hráče, které otravovalo jen nudné a repetetivní zabíjení. Ne že by v hráčově příběhu bylo něco jiného, ale vše je zabaleno do celkem přijatelné vaty. Každý, kdo hrál The Secret World se samozřejmě zeptá, jak kvalitní je tato dějová linie v Guild Wars 2 v porovnání s hrou od Funcomu, která si právě na osobním příběhu velmi zakládá.

Odpověď je jednoduchá. V rámci fantasy a univerza Guild Wars je na velmi slušné úrovni. Hráči navíc ocení fakt, že příběh začíná v rodné zemi, tedy na startovacím území a postupně hrdinu odvede na další území. Sympatické je, že nejde o typicky lineární děj, nabízí se zde množství odboček a zajímavých okamžiků k rozhodování.

Na druhou stranu, hlavní osa zůstává stejná. Každému podle jeho chuti a nálady. Nikdo vás nenutí nic dělat, univerzum nabízí maximální svobodu pohybu. Určitě však není od věci jednou za čas si tyto příběhové úkoly dodělat. Už proto, že za ně jsou celkem slušné odměny.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Síla strojů

Karrulla zavedlo putování až do Lornar's Pass, což je celkem rozlehlá země na východ od Divinity's Reach, která už rozhodně není tak milá k návštěvníkům a dokáže velmi rychle ukázat svou pravou tvář. Právě na tomto území plném ledu lze demonstrovat rozmanitost a členitost světa, který se opravdu mění a rozvíjí každým krokem.

V  nejzapadlejších koutech této krajiny se ve velkém potulují zvláštní obyvatelé, kteří vyznávají sílu strojů. Přiznám se, že okamžiku, kdy se s tímto moderním fenoménem ve hře setkám, jsem se upřímně bál. Nemám rád steampunkové prvky ve fantasy, neladí mi a spíš mě štvou. V případě Guild Wars 2 však k implementaci tohoto fenoménu došlo s  citem.

Díky rozlehlosti území a promyšleným, na sebe navazujícím eventům, to všechno k sobě perfektně lícuje a funguje. Je prostě nutné brát v potaz, že se Tyrie po dlouhá staletí opravdu vyvíjela na různých místech odlišným tempem. Navíc, v případě moderních technologií bych nerad používal slovo steam punk, spíš jde o jakési „high fantasy“, což se ukazuje na některých hratelných rasách.

V některých zónách se tak pohybujeme světem, který si romantickým vzhledem nezadá s infantilním Hobitínem. O notný kus dál však vidíme, že malé státečky drží pod kontrolou někdo, kdo se ve vývoji dostal úplně na jinou úroveň. A vůbec to nevadí. Takže moderním technologiím v Guild Wars 2 zdvihám palec nahoru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Turistické fantasy známky

Tvůrci si jsou evidentně moc dobře vědomi toho, co dokázali vytvořit! Při vstupu na nové území se z mapy dozvíme, kolik máme k dispozici teleportů k aktivaci, kolik úkolů můžeme splnit, jak velké množství POI bodů je daném území a jako takový fóršus jsou vyznačená k navštívení i místa pod názvem "vistas". A upřímně, když zjistíte, že to po našem představuje vyhlídky, pak je jasné, že tady se někdo chce chlubit.

Stačí dorazit na pár takových vyhlídek a zjistíte, že to stojí opravdu za to. Většinou je najdete na nějakém špatně přístupném místě. Rozhodně se nevydrápete na kopec systém „jdu podle mapy“. Někdy to chce trochu zkoušet a hledat, ale samotný výhled je famózní. Na příslušném místě pak jednoduše kliknete myší na symbol místa a pohled se přepne na kameru téměř jako z rogala a vám je umožněn výhled, na který jen tak nezapomenete.

Navíc se právě tímto pohledem odhalí leccos, co prostě ze země nemůžete vidět. Na zdravém vzduchu zdravý duch, říká jedno velmi hloupé české přísloví, ale tady platí se vším všudy. Když už máte pocit, že vás něco ve hře nudí, že zrovna teď nemáte chuť do něčeho píchnout, můžete vyrazit na lov všech vyhlídek a zabavíte se opravdu na hodně dlouhou dobu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dobrou noc

Tohle je pátý deník šampóna Karrulla, který díky lenivosti mé maličkosti vypadá jako barman nějakého metrosexuálního baru, kde se může dobře cítit snad jen Petr Bulíř. Ale už mi to nevadí. Mluví za mě skutky, hrdinské činy a je jasné, že dobrodružství v Tyrii jen tak neskončí.

Nicméně je to na hodně dlouhou dobu poslední deník, po němž bude následovat recenze. Přihlásím se až za nějaký čas, kdy odhalím opravdu všechna tajemství téhle rozlehlé říše, nebo až do Guild Wars 2 přibydou opravdu zásadní updaty. Rozhodně však s mapováním téhle bezesporu výjimečné hry nekončím.

Trampoty a postřehy šampóna Karrulla můžete sledovat deníček od deníčku za tímto odkazem. Recenze už je skoro hotová, čekejte ji brzy!

Nejnovější články