GTR - dojmy z dema
zdroj: tisková zpráva

GTR - dojmy z dema

12. 5. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vyzkoušeli jsme novinářské demo realistických závodů GTR od vývojářského týmu SimBin. Proto můžeme směle prohlásit, že pokud se nic zásadního nestane, bude to jedna z nejlepších závodních her všech dob. Proč?

Autor: Cappy
Publikováno: 12.května 2004
Verze hry: novinářské demo
Doba hraní: pár dnů


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Skutečných závodních simulátorů, lépe řečeno, skutečně dobrých automobilových simulátorů, je jako šafránu a navíc byli před pár dny rozpuštěni tvůrci kvalitní Nascar Racing série z Papyrusu. Hráčská veřejnost proto iniciativně využila úniku novinářského dema GTR na internet a podrobně ho otestovala. Vývojáři ze SimBinu na to museli nějak zareagovat, a tak raději dali soubor volně ke stažení, než aby se pokoutně šířil. Pro mnohé z vás tedy asi následující řádky nebudou ničím novým. Těm ostatním se alespoň pokusím přiblížit dojmy, které jsem z hraní měl a které bych hned na úvod shrnul jako "závodická slast".

Ale pojďme k věci. Hra GTR je založena na sezóně 2003 známé závodní série FIA GT. Jedná se o realistický simulátor a tomu odpovídá i jeho zpracování. Kromě reálných tratí jsou tu věrné modely aut, které se seriálu ve skutečnosti opravdu zúčastňují. A to do té míry, že každý model vozu má svoje specifické vlastnosti maximálně se přibližující realitě. Včetně odlišné jízdní charakteristiky či jiného modelu aerodynamického odporu. A každé auto dokonce jinak reaguje na změny v nastavení tlumičů, řízení, kontroly prokluzu atd.

Grafika
První věcí, kterou si hráč po spuštění hry všimne je grafika. U GTR je postavena na DirectX 8.x, a je velmi detailní. Kokpit vozu je potažen kvalitní texturou, není vynechán jediný přepínač na palubní desce. Jsou zapracovány takové detaily, jako modré luminiscenční podsvícení digitáního displeje s otáčkoměrem na palubní desce, které si samozřejmě můžete zapnout/vypnout podle libosti. Něco podobného bych mohl říct i o okruhu Spa, který je centimetr po centimetru vymodelován podle reálné předlohy. To samé platí i na okolní krajinu, každičký stromeček, technické výjezdy z trati, bezpečnostních zóny, mantinely, obrubníky neboli zbržďovače, rýhy v asfaltu, bílé čáry atd.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Kdybyste porovnali virtuální realitu s fotografií, našli byste jen velmi málo rozdílů. Skutečně jsem proto zvědav, jak bude vypadat takové Brno, které má být v plné verzi hry GTR rovněž obsaženo. Vývojáři si totiž pořizovali z každého okruhu nejenom fotografie, ale také video, které na každém natáčeli.

 Hardwarové nároky
I přes svojí detailnost nevyžaduje hra (v demu) nijak extrémně výkonný hardware a dokonce umožňuje nastavit jak antialiasing, tak anizotropní filtrování. Samozřejmě, jakmile bude přidána počítačem řízená umělá inteligence, která u takových her nebezpečně zatěžuje procesor, může to být o úplně něčem jiném. To zatím nevíme. Ale i tak se dá předpokládat, že počet snímků za sekundu neklesne pod hratelné minimum ani na pomalejších počítačích. Hra navíc nabízí rozsáhlé nastavení, ve kterém je možné grafické detaily snížit. Tj. rozlišení, vypnout/zapnout stíny, navolit méně kvalitní textury nebo zkrátit viditelnou vzdálenost před vozidlem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nízké hardwarové nároky se u tohoto typu her kladně projevují na dojmech ze hry. Jestliže hra jede jako z praku, je to u závodních simulátorů vždycky dobře. Sám za sebe musím konstatovat, že takový pocit rychlosti jsem v žádné jiné hře zatím nezažil. Nenapadá mě teď adekvátní srovnání, ale jistě znáte hry, ve kterých máte na rychloměru 320 km/h a přitom u počítače usínáte. Ne tak u GTR. Pocit rychlosti je zkrátka v této hře famózní a velice přispívá ke kladným zážitkům.

 Herní módy
Singleplayer hra je rozdělena na tři části. Arcade, pro úplné začátečníky a závodníky, kteří si prostě jenom chtějí zajezdit. Semi-Pro pro ty, kterým udělá radost asistence počítače při řízení. A pro fajnšmekry je určen mód Simulation, jehož náplň je přímo zřejmá z názvu. I když možnost vyzkoušet si Arcade v press-demu chyběla, dá se z nabídnutých možností usuzovat, že plná hra nabídne zábavu jak širokým masám, tak těm, kteří se o auta zajímají do hloubky. Těm udělá radost každý detail navíc a věrné ztvárnění veškerých věcí, které se kolem GT závodu dějí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ovládání
Protože jde o simulaci, je nasnadě, že nejlepším ovladačem je volant. Hra není zrovna přátelská ke klávesnici, na které jezdí asi většina běžných hráčů. Na druhou stranu se nedá vývojářům upřít snaha o přizpůsobení se i tomuto "anti-závodnímu" ovládacímu zařízení. Ve speciální menu si můžete zvolit citlivost kláves na každý atribut řízení. Zahrnuje zpětný ráz volantu, jeho citlivost při zatáčení, citlivost plynu a také brzdy. Vyladění dá dosti práce a protože ne každý má stejně hbité prsty a styl jízdy, může každému vyhovovat něco jiného. Asi nepřekvapí, že normání závodníci si řadí sami (nespoléhehjí se na automatiku) a je to i doporučeno. Málo vídanou specialitkou jsou pak klávesy pro spojku a neutrál.

 Chování vozu a simulace přetížení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V demu se svezete se dvěma vozy, jejichž jména jsou: Morgan Aero 8 (specifikace NGT) a Lister Storm (sepcifikace GT). Speciálně Lister Storm je opravdovým závodním monstrem, které je od výroby vybaveno sedmi litrovým (6996 ccm) dvanácti válcovým motorem Jaguar s dvěma řadami válců sevřenými do "V". Motor s brutálním točivým momentem dává tomuto autu nezaměnitelnou charakteristiku v zatáčkách a pokud na něj není řidič zvyklý, může se velice snadno dostat do problémů. Auto zrychluje z nuly na 100 km/h za 4,1 vteřiny a uřídit ho na výjezdech ze zatáček je umění hodné skutečných mistrů volantu.

Vůz má karoserii z uhlíkových kompozitů, ale i přesto váží úctyhodných 1100 Kg. Hra simuluje všechny odstředivé a dostředivé síly. To znamená, že můžete rychle zapomenout na to, že byste pravoúhlé zatáčky jezdili dvoustovkou jako 600 kg vážící a obrovskými přítlačnými křídly opatřené vozy formule jedna. Stačí jedno špatné najetí do zatáčky či jedna špatně zvolená stopa a odstředivá síla vás nemilosrdně vytáhne ze zatáčky do kačírku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Lister Storm se na hranici adheze chová přesně očekávatelným způsobem. V zatáčkách je silně nedotáčivý (má tendenci vyjíždět po předku ze zatáčky), ale pouze do doby, než přidáte plyn. Jakmile zadní kola zaberou, dostaví se silný přetáčivý efekt a vůz má tendenci jít okamžitě do hodin. V případě, že se zadní kola zakousnou do asfaltu a neprotočí se. Vytlačí vás rovně ze zatáčky, a tak pilotovi nezbývá, než si pohrávat s plynem, zuřivě točit volantem a doufat, že se mu podaří udržet vůz v požadovaném směru.

To, co je v jiných hrách značně zjednodušeno a naprosto jednoduchou záležitostí, je v GTR neustálým zápasem s vozem. Navíc, jakmile se kola jednou protočí, obrovské setrvačné síly vytočeného 12-ti válce vás pošlou do hodin bez ohledu na to, jestli máte nohu na plynu nebo už dávno ne. Všechny tyto aspekty musíte pří jízdě brát v úvahu.

 Výpomoc pro lepší hratelnost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Velice dobrou zprávou je, že ačkoliv autoři mysleli především na zaryté fanoušky simulátorů, snažili se hru přesto zachovat hratelnou i pro méně zkušené hráče. V normálních závodech FIA GT sice nejsou povoleny pomůcky, jako je kontrola trakce (kontrola prokluzu), ABS (proti blokovací brzdný systém) nebo kontrola stability, ale ve hře je přesto najdete. Můžete si je podle libosti zapínat/vypínat i během hraní a ulehčit si tak dobržďování nebo akceleraci při výjezdech ze zatáček. Rozhodně oblíbená bude třeba "nezničitelnost" :)

I tady ale platí, že všechno dobré je pro něco zlé. Počítačem řízená kontrola prokluzu hnaných kol totiž auto značně zponaluje. Není se ani co divit, když Lister je schopen na suchém asfaltu hrabat i na čtyřku. Počítač kola přibržďuje i při vysokých rychlostech a to v případě, že nadskočí na hrbolu a hrozí jeho prokluz. Je pak jasné, že to opravdu zpomaluje. Podle toho, co jsem měl možnost vysledovat, je to o asi cca 10 vteřin na kolo. A to je dost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nastavení vozu
Nejdrsnější věcí ze hry je tradičně nastavení vozu a hlavně jeho následná implementace do jízdních vlastností. Nad brilantním provedením jistě zaplesá nejeden závodní inženýr (a běžný hráč, aby na to rychle vystudoval školu nebo dvě). Dám jednoduchý příklad. Máte pod plynem nedotáčivý vůz, který se ale bez plynu chová neutrálně. Chcete to změnit tak, aby byl pod plynem mírně přetáčivý a bez plynů přetáčivý hodně. Co uděláte? Pro představu je tu krátký výpis obecných pojmů, u nichž se dá měnit nastavení. Jde to u: tlumičů, pružin, řízení, diferenciálu, kol, pneumatik, světlé výšky, spoilerů, pohybu závěsů kol, převodovky, stabilizátorů, omezovače i brzdy volnoběhu (a teď si honem nevzpomenu čeho všeho ještě). Prostě se dá nastavit skoro všechno, co závodní auto má a co v něm najdete.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bohužel to znamená, že abyste mohli cokoliv efektivně změnit, měli byste asi vědět, na co která součástka v autě je, jak funguje a co se stane, když změníte to či ono. Proto jsem použil narážku na závodního inženýra. Troufám si tvrdit, že drtivá většina hráčů o tomhle nemá absolutně ani páru. Přesto, GTR je hra, ve které pro lepší čas a lepší výsledky občasnou změnu setupu vozu prostě vyžaduje. Počítá se u ní, že si budete s nastavením "hrát", krokem směrem k maximální realitě.

Displej na palubní desce je totiž přepínatelný a lze na něm vysledovat některé údaje, které do palubního počítače posílají čidla telemetrie. Dozvíte se například, že to, jak jste právě vyletěli ze zatáčky, nejspíše způsobily zavařené brzdy nebo přehřáté pneumatiky. Přehřát se může i motor. Auto dále nesedí po průjezdu pískem, nesedí dobře při průjezdu přes hrboly, pokud máte příliš tuhé tlumiče vzadu atd. Je toho skutečně hodně a podepisuje se to na dosahovaných časech.

 Co se nelíbilo
V demu se mi zdálo, že nebyl úplně doladěn model kolizí. Občas auto při nárazu do bariéry nedělalo, co by asi dělat mělo. Ale možná je to skutečně jenom můj dojem. Přejezdy přes obrubníky fungovaly bezvadně a auto poskakovalo na hrbolech. Ale to může být jednoduše způsobeno tím, že se jedná pouze o pracovní novinářské demo, ve kterém ještě spousta věcí není hotova.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Zvuky
Na závěr jsme si nechal naprostou lahůdku. Je to taková třešinka na dortu a věc, která vás praští jak lopata přes uši - totiž zvuky. Naprosto uchvátné samply. Velmi podobné těm reálným. Dokonce jsem měl pocit, že si je autoři nahráli přímo z vozů. Je v nich obsaženo naprosto vše. Nejde jen o nádherný řev motoru, ale o doprovodné zvuky, které jsou v něm obsaženy. Spolu s tím, jak řadíte vyšší a vyšší rychlostní stupně, a jak je motor více zatížen, mění se i intenzita zvuku, neustále stoupá. Auto kvílí, vrže, otřásá se, drnčí, jsou slyšet nervy drásající rány z přímo řazené převodovky bez synchronizace. Je slyšet dunění, když se brzdy při kontrole prokluzu začnou zajímat o protáčející se kola - no prostě nádhera.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva A to není vše. Když stojíte v boxech, je slyšet okolní pracovní ruch, ze kterého se dá dokonce rozpoznat, co se ve virtuální dílně děje (například huštění pneumatik). Do toho všho občas štěkne nějaký mechanik. Prostě co vám budu povídat, to se musí zažít.

Stáhněte si: Demo, Video...

Související články: Novinky, GT Racing 2002 pro F1 2002 mod recenze (1/2003)

Cappy
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her


 
 
Cappy

Nejnovější články