Autor: Cappy Publikováno: 12.května 2004 | Verze hry: novinářské demo Doba hraní: pár dnů |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Hardwarové nároky I přes svojí detailnost nevyžaduje hra (v demu) nijak extrémně výkonný hardware a dokonce umožňuje nastavit jak antialiasing, tak anizotropní filtrování. Samozřejmě, jakmile bude přidána počítačem řízená umělá inteligence, která u takových her nebezpečně zatěžuje procesor, může to být o úplně něčem jiném. To zatím nevíme. Ale i tak se dá předpokládat, že počet snímků za sekundu neklesne pod hratelné minimum ani na pomalejších počítačích. Hra navíc nabízí rozsáhlé nastavení, ve kterém je možné grafické detaily snížit. Tj. rozlišení, vypnout/zapnout stíny, navolit méně kvalitní textury nebo zkrátit viditelnou vzdálenost před vozidlem. ![]() Herní módy Singleplayer hra je rozdělena na tři části. Arcade, pro úplné začátečníky a závodníky, kteří si prostě jenom chtějí zajezdit. Semi-Pro pro ty, kterým udělá radost asistence počítače při řízení. A pro fajnšmekry je určen mód Simulation, jehož náplň je přímo zřejmá z názvu. I když možnost vyzkoušet si Arcade v press-demu chyběla, dá se z nabídnutých možností usuzovat, že plná hra nabídne zábavu jak širokým masám, tak těm, kteří se o auta zajímají do hloubky. Těm udělá radost každý detail navíc a věrné ztvárnění veškerých věcí, které se kolem GT závodu dějí. ![]() ![]() ![]() Ovládání Protože jde o simulaci, je nasnadě, že nejlepším ovladačem je volant. Hra není zrovna přátelská ke klávesnici, na které jezdí asi většina běžných hráčů. Na druhou stranu se nedá vývojářům upřít snaha o přizpůsobení se i tomuto "anti-závodnímu" ovládacímu zařízení. Ve speciální menu si můžete zvolit citlivost kláves na každý atribut řízení. Zahrnuje zpětný ráz volantu, jeho citlivost při zatáčení, citlivost plynu a také brzdy. Vyladění dá dosti práce a protože ne každý má stejně hbité prsty a styl jízdy, může každému vyhovovat něco jiného. Asi nepřekvapí, že normání závodníci si řadí sami (nespoléhehjí se na automatiku) a je to i doporučeno. Málo vídanou specialitkou jsou pak klávesy pro spojku a neutrál. Chování vozu a simulace přetížení ![]() Vůz má karoserii z uhlíkových kompozitů, ale i přesto váží úctyhodných 1100 Kg. Hra simuluje všechny odstředivé a dostředivé síly. To znamená, že můžete rychle zapomenout na to, že byste pravoúhlé zatáčky jezdili dvoustovkou jako 600 kg vážící a obrovskými přítlačnými křídly opatřené vozy formule jedna. Stačí jedno špatné najetí do zatáčky či jedna špatně zvolená stopa a odstředivá síla vás nemilosrdně vytáhne ze zatáčky do kačírku. ![]() ![]() ![]() Lister Storm se na hranici adheze chová přesně očekávatelným způsobem. V zatáčkách je silně nedotáčivý (má tendenci vyjíždět po předku ze zatáčky), ale pouze do doby, než přidáte plyn. Jakmile zadní kola zaberou, dostaví se silný přetáčivý efekt a vůz má tendenci jít okamžitě do hodin. V případě, že se zadní kola zakousnou do asfaltu a neprotočí se. Vytlačí vás rovně ze zatáčky, a tak pilotovi nezbývá, než si pohrávat s plynem, zuřivě točit volantem a doufat, že se mu podaří udržet vůz v požadovaném směru. To, co je v jiných hrách značně zjednodušeno a naprosto jednoduchou záležitostí, je v GTR neustálým zápasem s vozem. Navíc, jakmile se kola jednou protočí, obrovské setrvačné síly vytočeného 12-ti válce vás pošlou do hodin bez ohledu na to, jestli máte nohu na plynu nebo už dávno ne. Všechny tyto aspekty musíte pří jízdě brát v úvahu. Výpomoc pro lepší hratelnost ![]() I tady ale platí, že všechno dobré je pro něco zlé. Počítačem řízená kontrola prokluzu hnaných kol totiž auto značně zponaluje. Není se ani co divit, když Lister je schopen na suchém asfaltu hrabat i na čtyřku. Počítač kola přibržďuje i při vysokých rychlostech a to v případě, že nadskočí na hrbolu a hrozí jeho prokluz. Je pak jasné, že to opravdu zpomaluje. Podle toho, co jsem měl možnost vysledovat, je to o asi cca 10 vteřin na kolo. A to je dost. ![]() ![]() ![]() Nejdrsnější věcí ze hry je tradičně nastavení vozu a hlavně jeho následná implementace do jízdních vlastností. Nad brilantním provedením jistě zaplesá nejeden závodní inženýr (a běžný hráč, aby na to rychle vystudoval školu nebo dvě). Dám jednoduchý příklad. Máte pod plynem nedotáčivý vůz, který se ale bez plynu chová neutrálně. Chcete to změnit tak, aby byl pod plynem mírně přetáčivý a bez plynů přetáčivý hodně. Co uděláte? Pro představu je tu krátký výpis obecných pojmů, u nichž se dá měnit nastavení. Jde to u: tlumičů, pružin, řízení, diferenciálu, kol, pneumatik, světlé výšky, spoilerů, pohybu závěsů kol, převodovky, stabilizátorů, omezovače i brzdy volnoběhu (a teď si honem nevzpomenu čeho všeho ještě). Prostě se dá nastavit skoro všechno, co závodní auto má a co v něm najdete. ![]() Displej na palubní desce je totiž přepínatelný a lze na něm vysledovat některé údaje, které do palubního počítače posílají čidla telemetrie. Dozvíte se například, že to, jak jste právě vyletěli ze zatáčky, nejspíše způsobily zavařené brzdy nebo přehřáté pneumatiky. Přehřát se může i motor. Auto dále nesedí po průjezdu pískem, nesedí dobře při průjezdu přes hrboly, pokud máte příliš tuhé tlumiče vzadu atd. Je toho skutečně hodně a podepisuje se to na dosahovaných časech. V demu se mi zdálo, že nebyl úplně doladěn model kolizí. Občas auto při nárazu do bariéry nedělalo, co by asi dělat mělo. Ale možná je to skutečně jenom můj dojem. Přejezdy přes obrubníky fungovaly bezvadně a auto poskakovalo na hrbolech. Ale to může být jednoduše způsobeno tím, že se jedná pouze o pracovní novinářské demo, ve kterém ještě spousta věcí není hotova. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Zvuky Na závěr jsme si nechal naprostou lahůdku. Je to taková třešinka na dortu a věc, která vás praští jak lopata přes uši - totiž zvuky. Naprosto uchvátné samply. Velmi podobné těm reálným. Dokonce jsem měl pocit, že si je autoři nahráli přímo z vozů. Je v nich obsaženo naprosto vše. Nejde jen o nádherný řev motoru, ale o doprovodné zvuky, které jsou v něm obsaženy. Spolu s tím, jak řadíte vyšší a vyšší rychlostní stupně, a jak je motor více zatížen, mění se i intenzita zvuku, neustále stoupá. Auto kvílí, vrže, otřásá se, drnčí, jsou slyšet nervy drásající rány z přímo řazené převodovky bez synchronizace. Je slyšet dunění, když se brzdy při kontrole prokluzu začnou zajímat o protáčející se kola - no prostě nádhera. ![]() Stáhněte si: Demo, Video... Související články: Novinky, GT Racing 2002 pro F1 2002 mod recenze (1/2003) |
Cappy | |
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |