Autor: Cappy Publikováno: 4.srpna 2006 | Verze hry: oficiální demo Doba testování: týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Čím jedu rychleji, tím je hukot horší. Vibrace se ještě stupňují. Malé kamínky volně rozházené na dráze pod náporem tlustých pneumatik mění místo pobytu a rejdí v předních podbězích. Už tak strašná zvuková kulisa dostává ještě patinu. Blíží se první zatáčka. S dostatečnou rezervou brzdím do ostré pravé. Vybral jsem to, jsem tam. Hned na ní váže táhlá levá. Dávám plný plyn. Předek vozu se zvedá k obloze a zadek mě začíná předbíhat. Ozývá se přerušované bušení, jak se trakční kontrola snaží zastavit prokluzující kola. ![]() Některá základní fakta Tak, toliko na úvod lehký popis zážitků, které tahle hra může přinést a nyní pojďme k věci a k suchým faktům. GTR 2 navazuje na původní hru GTR. Oficiální simulátor FIA:GT vozů. Grafika dostala DirectX 9 efekty, lepší nasvětlení, stínování a textury jsou o poznání ostřejší (i když to z přiložených screenshotů asi nebude poznat). Z toho si nic nedělejte, v tomto typu hry je grafika stejně až druhořadou záležitostí. Vylepšeny byly i efekty fyzikální, čímž se míní dynamika vozů, které je odvozena z telemetrických údajů skutečných závoďáků. V praxi to znamená maximální citlivost na ovládání, více reality a nebezpečí plynoucí z každé zdánlivě nepodstatné hlouposti. Malá nečistota, obrubník, hrbol na trati - prostě každý detail – všechno hraje nějakou roli. Nemyslím si, že by v minulosti existovala hra, která by ve ztvárnění reality zašla tak daleko. ![]() ![]() ![]() V plné verzi má být celkem 140 různých automobilů (!!) a 34 tratí (nebo traťových modifikací). V demu jsou dostupné vozy dva - Lamborghini Murcielago R-GT a Ferrari 575 GTC. Obě auta jsou kompletně nastavitelná, zničitelná. Nechybí detaily jako otěr pneumatik, přehřívání motoru i brzd a model "nespolehlivosti", kvůli kterému se auto občas porouchá. Svoje řidičské schopnosti můžete otestovat na trati v Barceloně dlouhé 2,936 metrů a ztvárněné, jak jinak, podle reálné předlohy. Mimochodem, když si tento okruh dáte na 100 procentní délku závodu, odkroužíte na něm celkem 106 kol... a strávíte přitom hodinu a tři čtvrtě. Na demo docela nádhera. Automobilové simulátory mají ohromná pozitiva. Zážitek z hraní je mnohem intenzivnější, dají se hrát pořád dokolečka, prakticky až do zemdlení. GTR 2 není výjimkou. Skeptici přesto mohou namítnout, že simulátory mají i temné stránky. Jejich složitost a komplikovanost může řadu hráčů odradit. ![]() Různá nastavení mají vliv na chování vozu. Na přetáčivost, nedotáčivost, ovlivňují brždění i akceleraci. Některá nastavení auto zpomalují, jiná zrychlují, ale omezují snadnost ovládání. A jenom jeden set-up je nejrychlejší. Když auto nenastavíte, bude se chovat jako splašená koza. A to bez ohledu na to, jestli budete mít zapnutou kontrolu trakce nebo ne. ![]() ![]() ![]() Naštěstí jsou tu i další elektronické pomůcky, které mají za úkol udržet vás na trati. Kontrola stability, ABS, brzdný asistent, asistent řízení a další, se kterými se to dá jakž takž zvládat. Brzy poznáte, že defaultní nastavení "od výrobce" je většinou dobré, i když vyžaduje hodně cviku. Taky ale není právě nejrychlejší...Co jsem vyzkoušel, tak mě například ani u Lamba ani u Ferrari základní nastavení nevyhovovalo. Trvalo 176 kol testů, než jsem se trefil do něčeho "rychlého" a použitelného. Barcelona, Barcelona, vivat? Svůj podíl na tom má i okruh, protože není zrovna nejjednodušší. Proč? Minimálně jedna ze zatáček, pojmenovaná jako Campsa, se láme ošklivě přes horizont, přes který není vůbec vidět, takže nevíte, kam vlastně jedete. Je to prakticky naslepo. Buď a nebo. Prostě to tam pošlete - a ono to nějak dopadne. To není nejlepší pro výcvik nováčků. Spousta dalších zatáček je dlouhých a rychlých. Renault, Repsol, Europcar... Třeba ze zatáčky New Holland se musí vyjíždět na plný plyn, protože se z ní akceleruje na dlouhou cílovou rovinku, kde se dá hodně ztratit. Přitom tato zatáčka extrémně vynáší a obrubník, který je na konci a který by vás měl udržet vevnitř, strašně klouže a proto vás zcela nekompromisně vykopne ven (mimo dráhu). ![]() Je to dobře nebo špatně? Závodník-amatér se v Barceloně okamžitě dostane do kolotoče problémů. Jeho "lov na nejvhodnější nastavení" nemusí brát konce. Pak může zapomenout na to, že by dosahoval kvalitních časů. Hra ho nebude bavit. Něco nastaví a do dvou, možná do tří zatáček po sobě se krásně vejde. Pak přijde zatáčka číslo 4 a nekompromisní výlet ven. Ladění může začít znova. Pokročilí hráči si ale přijdou na své a na této chuťovce, která dělá simulátor simulátorem si pořádně pošmáknou. Takže závěr zní? Je to dobře. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Budiž GTR 2 ke cti, že je vylepšena umělá inteligence počítačem řízených protivníků. Ono vůbec tahle stránka hry dostává v GTR 2 zcela nový význam. Jsem zvědav na plnou verzi. Závody asi budou o to zajímavější, protože odstupňování agresivity protivníků si můžete sami nastavit. Možnosti jsou Real (reálný) Angry (naštvaný) a Psychotic (psychotický). Poslední zmíněná varianta, Psychotic, nedostala svůj název náhodou. Kdyby tímto způsobem předjížděli i reální piloti, asi by to byl masakr. Ve virtuálním světě zábava neskutečná. Je opravdu s podivem, že vás virtuální protivník za jedno kolo může předjet 5x a vy mu to 5x můžete vrátit. Závěrem ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery... Související články: Novinky, GTR recenze&dojmy |
Cappy | |
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |