GTR 2 - dojmy z dema
zdroj: Archiv

GTR 2 - dojmy z dema

4. 8. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Má to volant, brzdu, plyn a umí to 260 km/h pod 20 vteřin. Nápověda: Když s tím dáte 20 bezchybných kol na okruhu, připadáte si jako bůh. Co to je? Auto třídy Gran Turismo, do nějž jsme nasedli a poznatky jsou pozitivní.

Autor: Cappy
Publikováno: 4.srpna 2006
Verze hry: oficiální demo
Doba testování: týden


Krásně to zní, krásně to vypadá, má to volant, brzdu, plyn a umí to 260 km/h pod 20 vteřin. Nápověda: Když s tím dáte dvacet bezchybných kol na okruhu, připadáte si jako bůh. Co to je? Už víte? Ano, správně. Je to auto třídy Gran Turismo. Těchto burácejících bestií si ve hře GTR: FIA GT Racing Game 2 užijete až nad hlavu. Otestovali jsme demo a Obrázek zdroj: Archiv máme první dojmy. Pozitivní!

Musím přiznat, že jsem příznivcem jízdy na hraně. V reálu samozřejmě výjimečně, abych neriskoval zranění vlastní (ani nikoho dalšího), ale hlavně ve světě virtuálním. I proto jsem se do prvotního testování vrhnul hned jak to šlo. Na základě dojmů, které jsem v průběhu hraní nasbíral musím prohlásit, že jestli je hra GTR 2 ukázkou toho, kam by se měla ubírat virtuální realita budoucnosti, pak není pochyb o tom, že jde vývoj tím správným směrem.

 Malý úvod do atmosféry GT závodů
Boxová ulička je dlouhá a moje garáž, ze které jsem právě vyjel, je až na samém jejím konci. Sedím v pětiset koňovém autě, které mě poslouchá jako hodinky a sunu se pomalu vpřed. Kontrolka omezovače rychlosti nervózně bliká, konec boxové uličky se blíží. Mám čas přemýšlet, ale soustředit se nemůžu. Nedá se to. Vnímám zvuky a otřesy. V hlavě se vynořují stále nové otázky. Začínám se sám sebe ptát, co se za chvíli stane. Něž si stačím odpovědět je výjezd z boxů na dosah. Kontury semaforu po levé straně jsou stále jasnější, svítí zelená. Není návratu. Omezovač automaticky vypíná a hned za bílou čárou začíná asfaltové peklo.

Do pravé nohy mě bere křeč. Plyn už dávno splynul s podlahou a vysokooktanové palivo teče do motoru proudem. Auto se chvěje jako by mělo zimnici a mě na čele vyskakují první krůpěje potu. Instinktivně se ohlížím do zpětného zrcátka. Jsem na trati sám? Je cesta volná? Ignorují mrtvý úhel v zrcátku, mhouřím oči a posílám to tam. Řadím za dvě, za tři a při každém přeřazení se z útrob auta ozývají strašné rány. Hydraulika sekvenčního řazení si počíná nemilosrdně. Převodové ústrojí a diferenciál skučí, jakoby se za chvíli měly rozpadnout.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Čím jedu rychleji, tím je hukot horší. Vibrace se ještě stupňují. Malé kamínky volně rozházené na dráze pod náporem tlustých pneumatik mění místo pobytu a rejdí v předních podbězích. Už tak strašná zvuková kulisa dostává ještě patinu. Blíží se první zatáčka. S dostatečnou rezervou brzdím do ostré pravé. Vybral jsem to, jsem tam. Hned na ní váže táhlá levá. Dávám plný plyn. Předek vozu se zvedá k obloze a zadek mě začíná předbíhat. Ozývá se přerušované bušení, jak se trakční kontrola snaží zastavit prokluzující kola.

Zvětšit zdroj: Archiv Instinktivně ubírám plyn, snažím se auto srovnat, ale už je pozdě. Všechno marné. Přichází neodvratitelný smyk. Zápasím s volantem, svádím poslední souboj s fyzikální silou, která je mocnější než já. Jsem jen pasažér a končím v hodinách v ochranné zóně. Sotva stačím vydechnout, rozhlížím se po okolní krajině. Krásná příroda, tribuny a kousek vedle betonová zeď. Uff, dobře to dopadlo.. Dnešní volný trénink ještě bude dlouhý....

 Některá základní fakta
Tak, toliko na úvod lehký popis zážitků, které tahle hra může přinést a nyní pojďme k věci a k suchým faktům. GTR 2 navazuje na původní hru GTR. Oficiální simulátor FIA:GT vozů. Grafika dostala DirectX 9 efekty, lepší nasvětlení, stínování a textury jsou o poznání ostřejší (i když to z přiložených screenshotů asi nebude poznat). Z toho si nic nedělejte, v tomto typu hry je grafika stejně až druhořadou záležitostí.

Vylepšeny byly i efekty fyzikální, čímž se míní dynamika vozů, které je odvozena z telemetrických údajů skutečných závoďáků. V praxi to znamená maximální citlivost na ovládání, více reality a nebezpečí plynoucí z každé zdánlivě nepodstatné hlouposti. Malá nečistota, obrubník, hrbol na trati - prostě každý detail – všechno hraje nějakou roli. Nemyslím si, že by v minulosti existovala hra, která by ve ztvárnění reality zašla tak daleko.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Demo vs. plná verze
V plné verzi má být celkem 140 různých automobilů (!!) a 34 tratí (nebo traťových modifikací). V demu jsou dostupné vozy dva - Lamborghini Murcielago R-GT a Ferrari 575 GTC. Obě auta jsou kompletně nastavitelná, zničitelná. Nechybí detaily jako otěr pneumatik, přehřívání motoru i brzd a model "nespolehlivosti", kvůli kterému se auto občas porouchá. Svoje řidičské schopnosti můžete otestovat na trati v Barceloně dlouhé 2,936 metrů a ztvárněné, jak jinak, podle reálné předlohy. Mimochodem, když si tento okruh dáte na 100 procentní délku závodu, odkroužíte na něm celkem 106 kol... a strávíte přitom hodinu a tři čtvrtě. Na demo docela nádhera.

Automobilové simulátory mají ohromná pozitiva. Zážitek z hraní je mnohem intenzivnější, dají se hrát pořád dokolečka, prakticky až do zemdlení. GTR 2 není výjimkou. Skeptici přesto mohou namítnout, že simulátory mají i temné stránky. Jejich složitost a komplikovanost může řadu hráčů odradit.

 Úrovně obtížnosti a nastavení
Zvětšit zdroj: Archiv GTR 2 to řeší tak, že nabízí celkem tři herní módy, které představují obtížnost. Novice je pro začátečníky, Semi-Pro a Simulation jsou pro pokročilé. Ovšem pozor. Ani na jednu obtížnost, tedy ani na Novice, není možné jen tak do hry vpadnout. Auto nepojede dobře. Má ohromně výkonný motor a karoserie generuje jen malý přítlak. Před zahájením jízdy je auto nutné nastavit. Odladit tlumiče, tuhost pružin, uzávěrku diferenciálu, strmost řízení, příklon kola, tlak v pneumatikách, příčné stabilizátory, záklon rejdového čepu, přední spoiler, zadní křídlo, světlou výšku, odstupňování převodovky, velikost otvoru pro chlazení brzd, či velikost otvoru pro přístup vzduchu do chladiče, omezovač otáček. Plus nějaké drobnosti, na které si teď momentálně nevzpomenu. Kombinace všech těchto možností vytváří set-up, bez kterého to nejde.

Různá nastavení mají vliv na chování vozu. Na přetáčivost, nedotáčivost, ovlivňují brždění i akceleraci. Některá nastavení auto zpomalují, jiná zrychlují, ale omezují snadnost ovládání. A jenom jeden set-up je nejrychlejší. Když auto nenastavíte, bude se chovat jako splašená koza. A to bez ohledu na to, jestli budete mít zapnutou kontrolu trakce nebo ne.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Naštěstí jsou tu i další elektronické pomůcky, které mají za úkol udržet vás na trati. Kontrola stability, ABS, brzdný asistent, asistent řízení a další, se kterými se to dá jakž takž zvládat. Brzy poznáte, že defaultní nastavení "od výrobce" je většinou dobré, i když vyžaduje hodně cviku. Taky ale není právě nejrychlejší...Co jsem vyzkoušel, tak mě například ani u Lamba ani u Ferrari základní nastavení nevyhovovalo. Trvalo 176 kol testů, než jsem se trefil do něčeho "rychlého" a použitelného.

 Barcelona, Barcelona, vivat?
Svůj podíl na tom má i okruh, protože není zrovna nejjednodušší. Proč? Minimálně jedna ze zatáček, pojmenovaná jako Campsa, se láme ošklivě přes horizont, přes který není vůbec vidět, takže nevíte, kam vlastně jedete. Je to prakticky naslepo. Buď a nebo. Prostě to tam pošlete - a ono to nějak dopadne. To není nejlepší pro výcvik nováčků. Spousta dalších zatáček je dlouhých a rychlých. Renault, Repsol, Europcar... Třeba ze zatáčky New Holland se musí vyjíždět na plný plyn, protože se z ní akceleruje na dlouhou cílovou rovinku, kde se dá hodně ztratit. Přitom tato zatáčka extrémně vynáší a obrubník, který je na konci a který by vás měl udržet vevnitř, strašně klouže a proto vás zcela nekompromisně vykopne ven (mimo dráhu).

Zvětšit zdroj: Archiv Aby to nebylo málo, tak je tu ještě kombinace esíček (Elf, Wurth) a zatáček co se na výjezdu otevírají (La Caixa) nebo naopak utahují (Seat). Dohromady velmi těžká kombinace a to nehovořím o Banc Sabadell, kterážto zatáčka je do kopce a ve které se musí pečlivě držet čistá stopa, jinak to zavání malérem.

 Je to dobře nebo špatně?
Závodník-amatér se v Barceloně okamžitě dostane do kolotoče problémů. Jeho "lov na nejvhodnější nastavení" nemusí brát konce. Pak může zapomenout na to, že by dosahoval kvalitních časů. Hra ho nebude bavit. Něco nastaví a do dvou, možná do tří zatáček po sobě se krásně vejde. Pak přijde zatáčka číslo 4 a nekompromisní výlet ven. Ladění může začít znova. Pokročilí hráči si ale přijdou na své a na této chuťovce, která dělá simulátor simulátorem si pořádně pošmáknou. Takže závěr zní? Je to dobře.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Budiž GTR 2 ke cti, že je vylepšena umělá inteligence počítačem řízených protivníků. Ono vůbec tahle stránka hry dostává v GTR 2 zcela nový význam. Jsem zvědav na plnou verzi. Závody asi budou o to zajímavější, protože odstupňování agresivity protivníků si můžete sami nastavit. Možnosti jsou Real (reálný) Angry (naštvaný) a Psychotic (psychotický).

Poslední zmíněná varianta, Psychotic, nedostala svůj název náhodou. Kdyby tímto způsobem předjížděli i reální piloti, asi by to byl masakr. Ve virtuálním světě zábava neskutečná. Je opravdu s podivem, že vás virtuální protivník za jedno kolo může předjet 5x a vy mu to 5x můžete vrátit.

Závěrem
Zvětšit zdroj: Archiv Ať hodnotím cokoliv, špičkové chování vozů, lahůdkové zvuky, grafiku (byť tu a tam s drobnými výhradami), tak nemůžu přijít na nic, co by se mi na demu GTR 2 vyloženě nelíbilo nebo co by mě štvalo. Ten pocit rychlosti, ta atmosféra. Opravdu dohromady perfektní zážitek. Jednoznačně to vypadá na skvělé navázání na GTR, ale i na GT: Legends a další libůstky. Co lepšího můžou hráči dostat? Holt závodnická slast. Na plnou verzi jsem vážně zvědav.

Stáhněte si: Demo, Trailery...

Související články: Novinky, GTR recenze&dojmy

 
Cappy
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her



 
 
Cappy

Nejnovější články