Ground Control 2 - první dojmy
zdroj: Archiv

Ground Control 2 - první dojmy

24. 5. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Zúčastnili jsme se multiplayerového betatestu brzy vycházející sci-fi 3D real-time strategie Ground Control 2: Operation Exodus, která nás zaujala nejen výbornou grafikou a hratelností.

Autor: Levis
Publikováno: 24.května 2004
Verze hry: multiplayerová beta
Doba hraní: 1 týden


Zvětšit zdroj: Archiv Hra Ground Control z roku 2000 uspěla v tehdejší první vlně trojrozměrných real-time strategií díky netradičnímu pojetí, za které byla mnohými recenzenty vychvalována. Autoři totiž vynechali stavění základny, trénování jednotek i nutnost obstarávat suroviny, takže hra byla soustředěna vyloženě pouze na bitvy. Ačkoliv se Ground Control mezi hráči stala uznávaným titulem, na prodejnosti se to příliš neprojevilo. Přesto se tvůrci ze švédských Massive Entertainment rozhodli vytvořit pokračování s podtitulem Operation Exodus, které opět sází na koncept zachovaný z prvního dílu.

Příběh
Uplynulo přibližně tři sta let od konfliktu dvou soupeřících stran na planetě Krig 7B. Bojištěm se tentokrát stává nepatrná planetka Morningstar Prime, kdysi osídlená Crayven Corporation, kterou měl hráč možnost potkat už v prvním dílu hry. Morningstar Prime se stala nezávislou po jedné z mnoha bitev, které se v galaxii odehrály, a až dosud zůstala bez povšimnutí lidského impéria. To se ale po korunovaci nového císaře rozhodlo, že chce svoji kdysi bývalou kolonii zařadit zpátky k světům říše. Jenže obyvatelé Morningstar Prime chtějí dále zůstat nezávislí, a tak dochází k válečnému konfliktu...

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

V čele obránců stojí kapitán Jacob Angelus, jehož deníky z bojiště vám jsou k nahlédnutí při nahrávání nových misí ve hře. Kvůli bombardování planety z orbitu se z kdysi překrásných obydlených měst Morningstar Prime staly vyhořelá a na popel spálená místa, mnohdy připomínající Fallout či jiné postapokalyptické hry.

Uzavřený multiplayerový betatest, kterého jsme měli možnost se zúčastnit (thx Cenega :), nás bez otálení rovnou hodil do hry na třech rozlehlých mapách. K vyzkoušení byly prozatím jenom první dvě rasy – NSA (Northern Star Alliance, tedy obránci Morningstar Prime) a Vironi, neznámá mimozemská rasa, o níž toho zatím příliš známo není. Autoři ji dlouho drželi v tajnosti a oznámili ji až v relativně pokročilém stádiu vývoje hry. Ve finálním produktu přibude ještě možnost hrát za lidskou říši.

 Princip síťové hry
Hra začíná ve chvíli, kdy si vyberete startovní lokaci. Na mapě je několik volných bodů, které se mohou stát základnou. Obvykle je jedno, který z nich to pak nakonec bude, protože mají navzájem vyrovnané umístění v terénu. Poté zbývá vybrat z menu jednotky, které se nalodí na transport, a počkat, než výsadková loď přiveze vaše první síly na bojiště. Principem síťové hry je získat co největší počet AP (Acquisiton Points), za které můžete kdykoliv objednávat další posily a také vylepšovat vaší výsadkovou loď.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

AP získáváte držením bodů na mapě, přičemž pokud zůstanete jenom zabarikádovaní ve vaší základně, nebudete si moci další výsadky dovolit moc často. Proto se na každé mapě nachází vždy několik (obvykle 6-8) dalších bodů, které můžete kontrolovat a za ně dostávat více AP. Tyto zóny jsou ale poměrně daleko od sebe, takže jejich hlídání stojí spoustu jednotek. A pochopitelně i riziko, že odkudkoliv může přijít nepřítel a začne bitva. Cílem je ovládnout všechny zóny a tím pádem zničit protivníka.

 Vliv počasí a schovávání se do objektů
Zvětšit zdroj: Archiv Od začátku hry znáte terén a máte před sebou celou mapu, včetně všech zón i základen. Ale nejsou tam vidět žádné nepřátelské jednotky, tedy pokud je nespatří přímo nějaká z vašich vlastních. V betaverzi neexistovaly žádné radary anebo vylepšení, kterými byste mohli vidět, co se na celé mapě děje – proto ve hře hraje důležitou roli moment překvapení a samozřejmě i taktické uvažování hráče. Kromě toho se plynule mění počasí, takže náhlý déšť může mnohdy přerušit dlouho plánovaný útok, protože se musí brát v úvahu fakt, že v lijáku nejen vojáci střílí hůře.

Jednotlivé zóny se většinou nenachází uprostřed velké planiny (existují i výjimky), ale poblíž opuštěných vraků, staveb, lesů, jezer či řek. Jedním z vylepšení GC II je možnost schovat vojáky do objektů, jako jsou právě rozbombardované zříceniny, budovy, stanice či věže. Co víc - dokonce se dá zvolit, v jaké straně objektu se mají umístit. Takže věž na kopci se může takticky používat jak ke kontrolování toho, co se děje na základně, tak pro zjišťování, zda-li se nepřítel náhodou nepohybuje v okolí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Náhlé přepady v lese
Tím jsem nakousl další novou vlastnost hry - možnost ovládat jednotky individuálně. Zatímco v původním GC to bylo možné pouze ve skupinkách, druhý díl se v tomto ohledu přizpůsobuje ostatním RTS a nabízí možnost pracovat se skupinami i jednotlivci. Ačkoliv by se to dnes mohlo brát jako samozřejmost, možnost ovládat jednotlivce hře přidává na možnostech, protože jednoho vojáka můžete v rozličném terénu vždycky schovat lépe, než celou jednotku. Jednotlivci se také dají vysílat na průzkumy či využívat pro jiné speciální úkoly.

Zvětšit zdroj: Archiv Husté lesy neumožňují průjezd tanků, které tím pádem musí zvolit okliku. Stromy ale naopak poskytují vojákům dostatečnou ochranu proti nepříteli, který si jich tak mnohdy nemusí ani všimnout. Zalesněné vršky často poslouží jako úkryt velkých skupin jednotek, které během pár vteřin vylezou z lesa a zasypou překvapeného protivníka nečekanou palbou. Také je možné na okraje lesů umístit snipery, jejichž dalekohledy mohou navigovat o desítky metrů dále schovanou a tanky hlídanou artilerii, která by protivníka sama nespatřila. Boje na otevřeném prostranství většinou rozhodují tanky a jednotky s dalekým dostřelem.

 Nejlepší je střílet z dálky
Výsadkové lodě se nyní dají vylepšovat, takže pokud zrovna nepotřebujete jednotky, můžete AP utratit za zvětšení prostoru, vylepšení brnění, zrychlení či dokonce vybavení výsadkové lodi zbraněmi. Tím do hry přibývá nový taktický prvek, protože po zuby ozbrojená „Dropship“ může v pravou chvíli zachránit téměř ztracený bod nejen výsadkem, ale také vlastním zásahem do bitvy. A protože vždy trvá několik vteřin, než právě dobytá zóna připadne novému majiteli (samozřejmě pokud nejsou v bezprostředním okolí dvou až tří metrů jiné nepřátelské jednotky), určitě je vhodné výsadkové lodě do bitvy zapojovat velmi často.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Oblíbeným prvkem v prvním díle byla také artilerie, kterou mohl hráč zavolat na pomoc při dobývání či bránění bodů na mapě. Kromě destruktivních účinků, kterými čistila určité území (mnohdy nejen od nepřátel), byla artilerie často volána do bitvy i pro vizuální požitek, a jak říkají sami autoři, prakticky to samé platí pro druhý díl. Zatímco Vironi svého nepřítele ničí drtícími zelenými paprsky z nebe (viz obrázky), NSA může na pomoc zavolat například několik stíhaček, které cíl během několika vteřin rozbombardují na kusy.

Co se týče jednotek, ve hře jsou přítomni vojáci a odstřelovači, několik druhů vozidel (APC, tanky, opravářská vozidla), helikoptéry a podobně. Celkem bylo v nabídce v MP betě 13 jednotek pro každou stranu.

 Hra pro více lidí
Zatímco kampaň pro jednoho hráče má nabízet 24 misí, multiplayer je zábavou až pro osm hráčů na jedné mapě najednou. Navíc nemusíte čekat na založení nové hry, ale můžete se kdykoliv připojit už do existující hry a okamžitě začít hrát. Abyste nebyli znevýhodněni oproti hráčům, kteří začali dříve, dostanete navíc několikanásobný počet AP, který je prý přímo úměrný rozložení sil a situaci na mapě.

Multiplayer má v budoucnu také umožňovat kooperativní hru. Počet map, které nakonec budou přítomny v plné verzi GC II, zatím není znám. Pokud však budou Massive Entertainment pokračovat v trendu, který nastolili s mapami v betaverzi, půjde rozhodně o kvalitní mapy, které se asi budou lišit jak prostředím, tak i taktikami, které v nich musíte používat.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Audiovizuální zpracování je opět jednou z hlavních předností hry. Detailní modely jednotek i terénu vypadají velice pěkně i při úplném přiblížení a hra přitom ani není nijak extra hardwarově náročná. V GC II je navíc přítomna kamera, kterou si můžete nastavovat dle libosti, jak chcete (od výšky po úhel pohledu), takže se krásné grafiky skutečně nasytíte.

 Shrnutí
Zvětšit zdroj: Archiv Jak jste si jistě domysleli z předchozích řádků, GC II vypadá jako právoplatný nástupce prvního dílu. Dvojka obsahuje spoustu užitečných vylepšení, díky kterým je hra ještě zábavnější a protože i velice slušně vypadá, věřím tomu, že k monitorům přitáhne spoustu hráčů. Jelikož je GC II prozatím v beta fázi, těžko lze autory kárat za poměrně špatnou stabilitu (evropských) serverů, nedodělané osvětlení nebo nepovedený odraz oblohy ve vodě. Do vydání hry ještě zbývá pár týdnů, takže nezbývá než doufat, aby nás Massive Entertainment začátkem léta obdarovali povedenou strategií i z hlediska singleplayeru.



Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Ground Control recenze (6/2000), Ground Control: Dark Conspiracy recenze (1/2001)

Levis
autorovi je 16 let, studuje v Praze a specializuje se na strategie/akce/adventury a cokoliv s tématikou Star Wars (všechny články autora)


 
 
Levis

Nejnovější články