Gothic - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Gothic - první dojmy

12. 9. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Až dosud se Gothic zdál být slibným RPG s příběhem z vězeňské kolonie, aneb takhle nějak měla vypadat Ultima IX. Jaké je demo?


Gothic - první dojmy

Autor: Nukem
Publikováno: 12.září 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Téměř třistamegové demo, které se objevilo asi před dvěma týdny (a následně bylo na žádost výrobce staženo z distribuce), představuje anglickou verzi nového přírůstku do rodiny RPG - akční hru Gothic. Protože zemí původu této hry je Německo, byla vydána nejprve v rodné řeči našich západních sousedů. Překlad bohatých mluvených dialogů včetně titulků a hledání vhodného vydavatele zabralo patrně mnoho času a určitě právem, proto hru v její finální anglické podobě můžeme čekat až koncem roku.

 Živé oběti války
Jako u drtivé většiny her stejného ražení, je i zdejší příběh zasazen do imaginárního fantasy světa ryze středověké atmosféry, kde proti sobě ve válce stojí lidé a Orkové. Nesčetné množství krvavých bitek zpustošilo celý svět a zanechalo za sebou jen spálenou zem a smrt. Ovšem válka nevyrábí jen mrtvé, ale značně zapůsobí na charakter každého, kdo jí přežil. Někdo se s hrůzami války vyrovná, někdo je poznamenán navždy. Proto ti, kteří se již neumí znovu vrátit na cestu pořádku (zloději či vrazi), musí být od normální společnosti odděleni. K tomuto účelu bylo jako vyhnanství zvoleno místo daleko od civilizace, obklopeno horami, řekami či bažinami a obývané krvelačnou zvěří, hmyzem a zbylými Orky. Místo, odkud nemá být návratu.

Proto byli sezváni ti nejmocnější kouzelníci světa, aby společnými silami nad celou oblastí vytvořili gigantické magické pole, skrz které vede pouze jedna cesta - dovnitř. Jejich mocná kouzla se jim však stala osudná, neboť i oni sami zůstali za pomyslnými zdmi magického pole uvězněni. Ani hlavní hrdina není žádný beránek a tak i jeho kroky směřují do této zapomenuté země, která se mu po zbytek života má stát jeho novým domovem. Ještě než je svržen ze srázu, dostává s sebou dopis pro kouzelníky. Pokud jej doručí do správných rukou, určitě nebude škodný. A kdo ví, možná se mu díky této službičce jednou podaří dostat ven...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Celou oblast tvoří přírodní pláně obývané nebezpečnými tvory a několik kempů, kde jsou odsouzenci relativně v bezpečí. Říkám relativně, neboť i zde může nezkušený člověk narazit na nevrlé starousedlíky, kterým nemusí jeho přítomnost zrovna padnout do oka. Jelikož je celá tato kolonie ponechána svému osudu, brzy se ti silnější začali seskupovat do různých klanů, vyrábět si zbraně a hájit jimi jen své zájmy. Platidlem tu je především ruda, kterou si lze nakopat, ukrást, najít či vydělat prací a službami. Záleží na vás, kam se přidáte, každopádně někam byste měli, neboť jako samotáři nebudete mít velkou šanci na přežití. Najde se dostatek lidí, kteří vás za úplatu budou „chránit“, a kteří vám značně ztrpčí život, pokud jejich starostlivé nabídky odmítnete. Samozřejmě, že na vás nikde nečekají s otevřenou náručí a tak si budete muset své členství patřičně zasloužit.

 Sami tu rozhodně nebudete
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Během svých toulek po okolí a především po kempech narazíte na slušnou řádku NPC, kde s každým lze promluvit a mnoho z nich má pro vás nachystáno buď nějaký ten úkol, nebo alespoň více či méně cenné informace. Vypodobnění postav je celkem detailní, liší se různými zbraněmi (sekery, meče, kuše, luky) i oblečením, resp. brněním. Různé jsou i jejich tváře. Uvidíte, jak se jen tak potulují, brousí si své zbraně, postávají či posedávají a kouří, hrají na kytary atd. Určitě se nedá říci, že „města“ jsou nějak statická, mnohé postavy nestojí a nečekají, až k nim zase po několika dnech zavítáte, ale chodí po okolí a tak není někdy lehké je nalézt.

Opatřit si svoji první zbraň není těžké, hned na začátku jich pár naleznete vedle nebožáků, kteří se jimi patrně nedokázali řádně ohánět. Někteří padli v boji s krvelačnými nestvůrami, jejichž těla pak zvěři posloužila jako teplá strava, jiní se zase pohupují na stromech. Jejich smrt patrně nebyla nešťastnou náhodou. Co se týče zmíněných nestvůr, v demu bylo k vidění několik druhů. Poměrně slabí, oškubané pštrosy připomínající dvounožci, čtyřnohé narůžovělé hory svalů, maxivosy se značnou silou v žihadle a ještě silnější a odolnější přerostlí ještěři. Zdá se, že většina potvor se vyznačuje jistou dávkou inteligence a tak se některé snaží uhýbat, vyčkávají na váš útok, snaží se vás obklíčit apod. S lidmi jsem raději nebojoval, byla by to při mé chabé výzbroji a nízkých zkušenostech velmi rychlá a zbytečná smrt.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zkrátka RPG
Jak už je v podobných hrách obvyklé, získává hlavní postava zkušenostní body za vítězné boje či splněné úkoly a tím posléze postupuje na vyšší úroveň. Kromě základních vlastností jako je síla, obratnost, mana a zdraví, jsou tu zvýrazněny takové schopnosti jako např. odolnost vůči zbraním, kouzlům či ohni, otevírání zámků, magie, či speciální vlastnosti jako plazení a jakési akrobatické dovednosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Některé vlastnosti lze vylepšovat různými amulety, které se ovšem nenavěšují na postavu, jako to známe třeba z Diabla, ale stačí je aktivovat v inventáři. Podobně to je i se zbraněmi a výstrojí. Inventář je rozdělen na několik sekcí (zbraně, výstroj, magické předměty, atd.), což do něj vnáší určitý pořádek. Bohužel jsem po přechodu na vyšší úroveň nemohl nijak vylepšit zmíněné schopnosti. Pouze se zvýšila maximální hranice zdraví. Jisté vlastnosti, jako třeba dovednosti se zbraněmi bude zřejmě možné vylepšovat tréninkem u určitých osob.

 Smíšené pocity z herního enginu
Grafický engine nevypadá špatně, i když možná trochu zastarale. Hranaté tvary postav, ostré přechody jednoduchých textur pokrývajících velké jednolité plochy. K těm zajímavějším vlastnostem patří snad plynulá změna denní doby, kdy během nocí vidíte různé fáze Měsíce, ve dne zase Slunce, častěji však plynoucí oblaka s občasnými přeháňkami. Při chůzi se na horizontu postupně materializují obrysy nových objektů, které se zkracující se vzdáleností nabývají na detailech. Dlouhý výčet všech vlastností engine si můžete přečíst na domovských stránkách Piranha Bytes.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co mě ale dost vyděsilo, byl nepříliš plynulý chod hry. Vím, že na Celeronu 540 MHz s GF 2 MX nemohu čekat zázraky, ale přesto mne to překvapilo. Hodně škubání měl myslím na svědomí častý přístup na disk, přestože jsem hrdým majitelem rychlého IBM a navíc mi Cacheman ukazoval ještě asi 120 MB volné paměti. Nijak krátké nebyly ani doby ukládání a nahrávání. Zvuky se zdají být věrohodné, dobře jsou namluveny jednotlivé dialogy. Doprovodná hudba odpovídá středověké atmosféře a reaguje na určité změny, jako přechod do jiné lokace či upozorní na přicházející boj.

Nakonec bych se snad ještě zmínil o ovládání. To je možné buď pouze z klávesnice (v jádru dost podobné Dukovským klávesám), nebo i s myší. Popravdě řečeno, úplně mi nesedlo ani jedno. Především jsem postrádal samostatnou klávesu Action na sbírání předmětů, mluvení s NPC apod. Místo toho je nutné držet pravý Ctrl a šipku dopředu (při standardní volbě kláves). V inventáři se listuje šipkami vpravo/vlevo, ale po jednotlivých složkách mi to šlo jen díky kolečku myši. Klávesa „dolů“ překvapivě vyhodí předmět z inventáře. Aktivace předmětů se provádí opět zmíněnou dvojkombinací.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Ujme se to?
Gothic se zdá být zajímavým počinem, který se snaží hráče nalákat především na příběh. Velké množství mimoherních postav dává jistotu mnoha úkolů k plnění, které se zřejmě budou lišit od toho, k jakému klanu se přidáte. Teoreticky se tu tak rýsuje jistá nelineárnost příběhu. Výhrady bych měl k ovládání, na které si je třeba déle zvykat a i k nepříliš plynulému chodu hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Doufám, že na lepším hardware nebo ve finální verzi se hra znatelně polepší a bude možná dobře hratelná i při maximálním rozlišení 1024×768/32bit a nejvyšších detailech.

Nukem
připravil: jd





Nejnovější články