Full Spectrum Warrior - první dojmy
zdroj: Archiv

Full Spectrum Warrior - první dojmy

26. 9. 2004 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Městská vojenská simulace Full Spectrum Warrior byla původně vytvořena pro americkou armádu k tréninku taktiky zásahových jednotek. Čím vším se liší od tradičních týmových stříleček, se dozvíte z prvních dojmů.

Autor: Agile
Publikováno: 26.září 2004
Verze hry: singleplayerové demo
Doba hraní: pár dnů


Zvětšit Zhruba před týdnem vypustila vydavatelská společnost THQ demoverzi taktické hry jménem Full Spectrum Warrior. Jelikož se jedná o poměrně neotřelý a originální titul, rozhodli jsme se tomuto více jak třísetmegabytovému bumbrlíčkovi trošku podívat na zoubek. Plná verze hry je v zahraničí v prodeji, ale jelikož vám přineseme až recenzi české verze od CD Projektu, jistě nyní přijdou vhod naše aktuální dojmy.

 Jako američtí vojáci
Full Spectrum Warrior na sebe strhnul pozornost již při svém oznámení, jelikož se původně jednalo o simulátor, který byl ve velkém měřítku využíván americkou armádou k taktickému výcviku některých svých jednotek. Hra byla nejprve vyvíjena pro konzoli Xbox, pro níž vyšla už začátkem léta a sklízela samé nadšené recenze. Díky podobné architektuře se ji vývojáři z Pandemic Studios rozhodli přenést i na platformu PC, za což můžeme být jen rádi.

Zmiňovaná demoverze nabízí sice pouze jednu misi, ale vedle ní zpřístupňuje i kompletní tutoriál, bez něhož byste si ve hře takříkajíc ani neškrtli. Jedná se sice o týmovou akční hru, ale mnohem více než rychlé reflexy a tuny olova v ní využijete vaše uvažování, strategické plánování a taktiku. Zapomeňte na všechny podobné hry typu Rainbow Six - zkušenosti z nich by vám zde byly k ničemu. Jedná se totiž o tak osobitý titul, že je problém jej k něčemu z dřívějška přirovnat nebo dokonce zaškatulkovat do některého z žánrů.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Real-time strategie z pohledu třetí osoby?
Ve Full Spectrum Warrior se vám pod velení dostanou dvě až tři čtyřčlenné jednotky, které jsou speciálně vyškolené pro boje v městských prostředích. První šok vás možná čeká hned při letmém seznámení s hrou, jelikož se z větší části ovládá myší. Z toho důvodu by se hra dala s trochou nadhledu označit za real-time strategii z pohledu třetí osoby.

Zvětšit zdroj: Archiv Na začátku každé mise dostanete nějaký úkol, který je nutné za neustálé spolupráce všech vašich jednotek zdárně dokončit. V demu byste měli najít jednoho z vašich mužů, který byl zraněný a zůstal osamocen uprostřed bojiště. V praxi to tedy znamená, že musíte zmobilizovat obě jednotky, s nimi se dostat rychle a bezpečně na dané místo, kde se raněný kolega nachází a odnést jej zpátky do úkrytu k medikovi. Přitom je však nutné být hodně ostražitý, dívat se kolem sebe a vhodně se krýt za nejrůznější budovy či překážky, protože nepřítel může být téměř za každým rohem. Asi nemá smysl dodávat, že na smrt některého z členů vašeho týmu stačí mnohdy jedna dvě kulky (tedy za předpokladu, že nepřítel útočí z malé vzdálenosti). Právě kvůli tomu si budete až paranoidně hlídat každičký krok.

Mezi vašimi jednotkami můžete libovolně přepínat, stejně tak jim můžete pomocí myši určit, kam se mají vydat (pohybujete vždy najednou celou jednotku, nikoliv jednotlivcem). On ten pohyb je velmi nezvyklý a zpočátku bude chvíli trvat, než se na něj adaptujete. To samé se týká střílení – stačí zde pouze označit oblast, kam má vaše jednotka pálit a o víc se starat nemusíte, protože si poradí sama. Veškeré dění na bitevním poli sledujete z pohledu třetí osoby, jen občas je vhodné okolí pozorovat z vlastních očí. V ten okamžik totiž máte k dispozici jakýsi dalekohled, takže lépe identifikujete vzdálenější předměty. Na druhou stranu přímo z first-personu nelze hrát, smíte se jen rozhlížet.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

K úspěšnému postupu ve hře je bezpodmínečná kooperace všech vašich oddílů, což je dobře ukázáno v jednom z tutorialů. Příklad - jedno vaše vojenské kvarteto se nachází v zákrytu a má nastaveno odstřelování určité oblasti, v níž se nachází nepřítel. Jelikož i ten je dobře skryt, není možné jej z vaší pozice zasáhnout. Proto na bedrech druhého z vašich týmů leží nesnadný úkol proběhnout nepřátelským územím, zatímco vaši kolegové budou držet nepřítele svou palbou v šachu. No a potom už není nic snadnějšího, než si jej s takto uvolněným týmem obejít a vpadnout mu do zad.

Mějte však na paměti, že každý z vašich kroků by měl být dobře promyšlený, jelikož smrt jakéhokoliv z vašich svěřenců znamená automaticky konec mise. Aby situace byla o něco jednodušší, hra se v některých důležitých okamžicích sama ukládá (vy to dělat nemůžete), tudíž nikdy není problém při špatném postupu věci vrátit o kousek zpátky.

 Užitečná GPSka
Zvětšit zdroj: Archiv Hodně užitečnou roli ve hře zastává navigační systém GPS, který si můžete kdykoliv aktivovat. Díky němu pak vidíte přesné schéma bojiště a jednotlivých objektů. Aby toho nebylo málo, někdy si lze zavolat průzkumný vrtulník, jenž vám zjistí přibližnou polohu nepřátel. V obtížných situacích si pak můžete přivolat i leteckou podporu, která si hravě poradí s nepřátelskými tanky nebo obrněnými vozidly. Snad jen trochu zamrzí, že při pohledu na mapu nelze zadávat vašim jednotkám žádné příkazy.

Potěšil mě systém ikon, pomocí kterých je naznačeno, jak moc je ta či ona osoba kryta za některou z překážek. Těch je více typů – některé jsou permanentní (vrak auta), jiné se po několika zásazích zničí (dřevěná bedna). Hodně taktizovat se dá i vhodným používáním granátů, zvláště pak těch kouřových, kdy jimi není problém oslepit nepřítele a přesunout se někam blíže k němu a zahájit palbu. Vedle něj v demu najdete tříštivý granát, ze samopalů M249 a také granátomet M203. Možná to je pro někoho málo, ale ona tato hra není ani tak o zbraních, jako spíše o taktice.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Samotná umělá inteligence není vůbec špatná. Ale nic není bez vady a tak sporadicky vzniknou situace, nad kterými se budete muset nechápavě pousmát. To se stane třeba v okamžiku, kdy jeden z vašich týmů zaměstnává nepřítele svými střelami a on jim útok vrací. Druhé kvarteto vašich vojáků se k němu přibližuje v jeho zorném poli po delší dobu z boku. Zatímco nepřítel jim ani nevěnuje pozornost, vaši vojáci jej rychle zabijí. Dost pochybuji, že by tato situace v reálu nastala.

 Technická stránka
Zpracování bychom dozajista neoznačili za dnešní technologický high-end, nicméně hra si vás určitě získá svou perfektní atmosférou a výtečnou hratelností. Lví podíl na kvalitní technické stránce jako celku má i povedená zvuková a hudební stránka, která je příjemná, nevtíravá, ale o to více podtrhuje výsledný dojem. No a když k tomu přičtete různé průpovídky, lamentování a komentáře jednotlivých členů vaší jednotky, v této oblasti snad není co hře vytknout.

Zvětšit zdroj: Archiv Poněkud nelichotivě se musím vyjádřit o některých fyzikálních nesrovnalostech, jako když třeba zavadíte o některý z barelů, který se vzápětí vznese do vzduchu a odletí na metry daleko, jako by byl z papíru. Až na pár menších mušek však Full Spectrum Warrior vypadá skutečně nadějně, ale finální soudy si schováme až do recenze finální verzi hry v češtině, která má vyjít koncem října.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Cheaty...

Související články: Novinky



Agile
autorovi je 18 let, nejraději hraje akční hry a RPGčka, občas si odpočine u nějaké příjemné adventury a ulítává na sci-fi a cyberpunku

 
 
Agile

Nejnovější články