FIFA Football 2003 - první dojmy
zdroj: Archiv
Dojmy z hraní

FIFA Football 2003 - první dojmy

9. 10. 2002 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Nadcházející FIFA Football 2003 z dílen EA Sports nám přiblížilo demo se zápasem Realu Madrid proti Arsenalu Londýn, z nějž se dá vyčíst spousta vylepšení dělajících hru více fotbalovější.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 9.října 2002


Obrázek zdroj: Archiv Blížící se FIFU 2003 z dílen EA Sports nám přibližuje hratelné demo, jehož příjemná velikost 16 MB je snadno přístupná i modemistům. V něm si můžete vyzkoušet hru Realu Madrid proti Arsenalu Londýn (další mančafty najdete zde), a pokud si stáhnete prográmek Demo Raptor, zpřístupní se vám i další možnosti nastavení jako délka poločasu, kamera, atd. Tuto utilitku rozhodně doporučuji použít, protože se zážitek z dema zpříjemní i tím, že nebudete muset před každým zápasem hru znovu celou spouštět nebo se vždy zdržovat úvodními obrazovkami.

 Nový engine
Výkřik „letošní FIFA pojede na zcela novém enginu“ známe z každého vydání hry, ale letos tomu je skutečně tak. Poznáte to už na grafice, která se od předchozích dost liší. Podstatné je ale chování hry jako takové, která je mnohem fotbalovější a to je veliké plus. Základem nového enginu je menší přesnost centrů a přihrávek a hlavně - míč nesedí na kopačkách jako přibitý. Hráči jako v reálu si míč při vedení předkopávají a to tím víc, čím rychleji s ním běží. Tím pádem je možné je obrat mnohem efektivněji a útočník už zdaleka neprojde od brány k bráně jako tomu bylo dřív.

Navíc když provádíte kličky, musíte se k míči nejdříve přiblížit - nejde si prostě předkopnout míč a pak se snažit kličkovat. Celý herní dojem je tak o pořádný kus fotbalovější a to je jedině dobře. Často zažijete, že počítačoví spoluhráči sami vystihnou soupeřův záměr a vytuší směr jeho přihrávky, zachytí procházející míč a to samé dělá soupeř vám. Pro přihrávku tak musíte volit volné spoluhráče a nejde jen zbůhdarma bezpečně nahrávat podél soupeře.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Odkopnuté míče
Dalším vylepšením jsou tzv. „mrtvé míče“, čili ty, které neskončí vždy na kopačce hráčů, ale kdesi v prostoru trávníku a je nutné si pro ně doběhnout. Moc se mi zamlouvá i fotbalové chování počítače, kdy neváhá třeba při nepřehledné situaci zakopnout schválně míč do zámezí, aby hru uklidnil a zabránil možné pohromě. Zatím jsem nepřišel na efektivní příjem centrů a výkopů od branky, kdy mi stále připadá, že není možné hráče přijímajícího míč ovládat a tak si třeba lépe naběhnout, odstrčit soupeře apod.

Zvětšit zdroj: Archiv Navíc mi přijde, že je centrovaný míč často automaticky směrován spíš na soupeře a tak se mnohem víc vyplatí od branky přihrát po zemi někomu poblíž a rozjet celou akci kratšími přihrávkami. Dá se i kopnout centr směrem „do prostoru“, navolením síly určit dráhu letu a pak si jiným hráčem pro míč doběhnout.

 Standardní situace
Změny doznaly i standardní situace, kdy se třeba při přímých kopech zobrazuje na trávníku vzdálenost k brance a okruh, za který bránící soupeř nesmí jít. Když naopak kope soupeř a vy stavíte zeď, můžete s ní popocházet tak, že pohybujete jedním z hráčů ve zdi a ostatní se jeho poloze přizpůsobují. Při rohových kopech pak používáte tolik let žádaný indikátor, kdy se na stupnici objeví pohybující se ukazatel a vy se jej snažíte zastavit na určité pozici. Volíte si samozřejmě i místo, kam bude centr směrován, a tak je konečně použit ve zpracování standardních kopů rozum a hře to hodně pomáhá.

 Golmani
Každý harcovník zná problém FIFY v dementních golmanech, dohánějících zoufalé hráče k šílenství. I jejich zpracování nový engine vylepšuje a třeba při rohových kopech boxují golmani centry z vápna, vybíhají proti útočníkům pro zmenšení střeleckého úhlu, vyrážejí reflexivně prudké střely a dělají víceméně to, co byste čekali. Nicméně občasné kiksy najdete i tak, což je škoda, ale finální hra může ještě překvapit i v tomto ohledu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Navíc jsem v konfiguračním souboru našel parametr, kterým se dají schopnosti golmanů nastavit na „absolutně perfektní“, což jsem provedl a bylo to na jejich chování hodně znát. Nepouštěli už kde co, ale zase zcela neprůstřelní nebyli a přišli mi tak akorát. Dal jsem jim i krásnou branku z přímého kopu do pavučiny, dorážku skluzem i třeba peckou z hranice vápna.

Chcete-li takto vylepšené golmany vyzkoušet, stáhněte si tento soubor a přepište jím soubor ini.big v adresáři Data/Cmn, případně si sami změňte parametr ABSOLUTELY_PERFECT_GOALIES na hodnotu 1. Ono když si soubor ini.big prohlédněte, najdete v něm celou spoustu parametrů pro nastavení hry jako takové, střel, přihrávek, hráčů v poli, golmanů a prostě všeho, co s hrou souvisí a čím bude možné hru ladit.

 Ovládání
Zvětšit zdroj: Archiv Z mně nepochopitelného důvodu změnili EA Sports ovládání hry a to tak, že přehodili některé klávesy a tak je nyní problém se přeorientovat. Často se uklepnete, čímž si řadu slibných akcí zcela zbytečně pokazíte. Já jen doufám, že tohle je jen nějaký výstřelek autorů a v plné hře vrátí možnost definovat vlastní ovládání anebo aspoň vrátí, to, nač nás po léta nutili si zvyknout. Pro změnu není důvod, protože celý princip zůstal stejný, pouze se zcela nelogicky popřehazovaly funkce. Má-li to být pokus o prodloužení hrací doby, kterou u hry strávíme, je to dost pokrytecké řešení.

V každém případě můžeme přihrávat, střílet, centrovat, posílat spoluhráče do úniků a přihrávky směrovat do běhu, hlavičkovat. Nechybí ani kličkování, které se v demu provádí mezerníkem a hráč poté provede některý ze speciálních pohybů, případně si míč narazí dopředu a trochu rychleji se za ním rozběhne, čímž získá malý náskok. Tato metoda je snadno použitelná, ale zároveň trochu nepraktická v tom, že dopředu nijak netušíte, co daný hráč zrovna udělá. Někdy to je klička do boku, jindy překulení se přes míč, již zmíněné rychlé popoběhnutí s míčem apod.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Šikovné na tom celém je, že i při kličkování vás soupeř (a vy jej) dokáže o míč připravit a tak není klička snadnou tutovkou na oblbnutí obrany. Všechny kličky navíc vypadají přirozeně a nejde o žádné varietní kousky. Při střelách i některých typech přihrávek zůstaly naštěstí zachovány stupnice síly a tak záleží i na vás, jakou sílu se vám podaří odměřit.

 Další postřehy
Zvětšit zdroj: Archiv Zajímavé mimoherní prvky vidím třeba v sumarizaci poločasu či celého zápasu, kde se objeví pohled na hřiště a v něm se vyznačují barevnými tečkami místa, ze kterých padaly góly, odkud šly střely na branku, kde se faulovalo, odkud se kopaly přímé kopy apod. S hrou jako takovou to přesně nesouvisí, ale můžete si názorně udělat přehled o tom, jak hrajete vy a jak soupeř, které jsou jeho oblíbené střelecké pozice a kam tudíž zaměřit obranu.

Zajímavý negativní postřeh o AI zaznamenáte v případě, kdy se s míčem úplně zastavíte - nikdo po vás dlouhou dobu vůbec nepůjde a oba týmy jako kdyby usnuly. Nikdo se ani nehne, a to jak spoluhráči, kteří by si mohli nabíhat, tak soupeř (dělá to na všech obtížnostech).

Naopak se mi líbí, že hráč vedoucí míč je přeci jen o poznání pomalejší než sprintující soupeř, který vás při delším běhu chtě nechtě dohoní a o míč připraví. Je tedy nutné kombinovat a to je fajn. Potěší i ukázky zajímavých momentů na konci každého poločasu v podání krátkých sestřihů jako v televizi.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

Nakonec ještě trochu pohaním grafiku, kde mi třeba takové stíny stadionu na trávníku v podobě špatně navazujících bitmap připadaly dost ošklivé, zvláště ve srovnání se vždy perfektní grafikou v této hře.

Zvětšit zdroj: Archiv Trenérské možnosti si v demu neprohlédneme, tak jen budeme doufat, že se do hry vrátí prvky jako offside-systém a další týmové taktiky, možnost přepínání mezi rozestavením hráčů v poli a další velice šikovné manévry, které z minulého fotbalu zničehonic zmizely, což hru úplně zbytečně ochudilo. Tímto se s vámi loučím a uvidíme se u recenze plné hry, která by měla vyjít koncem měsíce. Zatím hra vypadá slibně a mohlo by se všem FIFAřům blýsknout na lepší časy.

Stáhněte si: Demo (16 MB), Demo Raptor (180 kb), Videa (2x 4 MB)

Související články: Novinky, FIFA Football 2002 recenze (10/2001), World Cup 2002 recenze (4/2002), FIFA 2001 recenze (11/2000), FIFA 2000 recenze (11/1999)

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 

Nejnovější články